Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruokavalio saa suolistoni voimaan pahoin aina kun vietän aikaa täällä.

Vierailija
21.06.2019 |

En ole vielä keksinyt ratkaisua mikä ainesosa suomalaisessa ruokavaliossa saa suolistoni sekaisin. Suomessa omyös painokäyrä aina kääntyy nousuun. Ainakin viljoja täällä tulee helposti syötyä enemmän ja epäilen myös liian steriloituja maitotuotteita. Huomaan lehtikirjoittelusta että suolisto-ongelmat on yleisempikin ilmiö ja suomalaisethan ovat pohjolan ylipainoisin kansa. Moni silti uskoo suomalaiseen terveelliseen ja puhtaaseen ruokaan. Minä en enää usko. Suomiruoka on ehkä liian steriiliä, hiilaripitoista tärkkelystä ja lisäaineilla kyllästettyä. Mikä syy sitten lieneekin, niin vointi täällä aina huononee.

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee maha aina ihan ihmeelliseksi Suomessa lomaillessa. Uskallan väittää, että omalla kohdallani ongelman aiheuttaa ruisleipä. Syön sitä aina ihan hulluna Suomessa ollessa, kun se on niin hyvää, mutta normaalisti en syö leipää juuri ollenkaan. 

Vierailija
82/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ulkomaalainen ystävä tilaa lähes kaiken ruokansa ulkomailta ja käy ostamassa loput Aasialaisista kaupoista. On yrittänyt tehdä ruokaa kotimaisista kasviksista mutta maha menee sekaisin. On asunut Suomessa 20 vuotta ja sanoo että ensimmäiset 2 vuotta täällä oli yhtä h-lvettiä, kun etnoruokakauppoja ei vielä ollut.

Mä saan myös melkein kaikista kotimaisista elintarvikkeista vatsanväänteitä, jopa luomusta. Itse lopetin suomalaisten elintarvikkeiden oston viitisen vuotta sitten ja vatsaoireet loppuivat kuin seinään. Vatsani kestää paremmin jopa ruotsalaista ruisleipää kuin kotimaista.

Johtuu siitä että Suomessa periaatteessa luomu ei ole luomua. Jostain kumman syystä luomuviljelyssä hengenvaaralliset, syöpää aiheuttavat pyretriinit ja pyretroidit ovat sallittuja hyönteiskarkotteita. Muualla EU-maissa ovat kiellettyjä. Ei ihme että Suomessa on maailman eniten syöpätapauksia väkilukuun suhteutettuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on taas tyypillinen av-ketju. Jotkut saavat raivokohtauksen heti jos joku uskaltaa sanoa ettei jokin kotimainen ole itselle sopivaa. Suomen ja suomalaisten tuotteiden pitäisi olla kaiken yläpuolella eikä saa edes ihmetellä mistä on kyse jos saa esim. vatsavaivoja Suomessa kuten ap.

Toisilla taas on iänikuinen laihdutus aina vaan mielessä eikä ruokavaliota osata miettiä miltään muulta kannalta kunhan se vain on laihduttavaa!

Vierailija
84/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä vähän ilmeistä, mutta voisiko ulkomailla vatsan parempi vointi johtua siitä, että monet syövät toisaalla ollessa maitohappobakteereja vatsatauteja vastaan. Kotimaassa ne jätetään heti pois.

Ymmärrän kyllä että ikävä ongelma, jos sille ei ole osoittaa selkeää ruoka-ainetta tai ryhmää syyksi. Eihän se auta että löytää samat ainekset ja kokkaa samaa ruokaa kuin kotona. Ne ainekset on kasvatettu eri tavalla, maaperä on erilainen, esim. maidonvalmistuksen prosessit ovat erilaiset jne. Ei noihin voi vaikuttaa. 

Vierailija
85/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nimenomaan ruisleipä, mikä ei monelle sovi, myöskään minulle. Olen vaihtanut täysjyväkauraleipään ja turvotukset ja vatsakivut ovat jääneet pois. Myös huonosti sulavat kovat salaatit (jäävuori, kaalit) eivät sovi omalle vatsalle. Kokeilemalla löytää itselle sopivat ruoat.

Vierailija
86/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sit omat eväät mukaan.

Vierailija
87/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikset voi syödä samalla tavalla kuin kotimaassasi. Minä syön aina kasviksia ja kalaa ja kanaa, olin missä päin maailmaa tahansa.

Yksi ongelma ovat raakana poimitut, keinotekoisesti kypsytetyt hedelmät. Ne ovat kuin varjo niistä kypsänä poimituista hedelmistä joita ainakin etelän maissa on saatavilla joka paikasta.

Itse joudun Suomessa syömään ruoansulatusentsyymejä, sillä en saa niitä tarpeeksi ruoasta eikä oma elimistö tuota niitä riittävästi.

Ainoastaan raakaruokaa pystyn syömään ilman entsyymipillereitä. Siksi pyrinkin syömää raakaruokaa aina kun se on mahdollista.

Entsyymejä saa ainakin tuoreista kasviksista. Kypsentäminen taas tuhoaa niitä.

En halua edes tietää mitä pitkälle prosessoitujen ruokien entsyymeille ja ravintoarvoille tapahtuu.

Vierailija
88/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Suomessa mutta ei mitään toivoa että voisin noudattaa perinteistä ruisleipäruokavaliota. Eli kuten useampi muukin on sanonut niin jos vatsa ei kestä niin parempi syödä täälläkin muuta, sellaista mitä vatsa kestää. Varmaan suurin ero aasialaiseen keittiöön on viljat (gluteeni), maitotuotteet ja karuissa oloissa kasvavat kasvikset.

Vierailija
89/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pakki kestää mitä vaan. Olen siitä tyytyväinen. Ihmetyttää silti, että jonkun maha mukamas aina Suomessa menee sekaisin, taitaa olla psykosomaattista. Mistä se maha tietää, missä maassa on.

Vierailija
90/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pakki kestää mitä vaan. Olen siitä tyytyväinen. Ihmetyttää silti, että jonkun maha mukamas aina Suomessa menee sekaisin, taitaa olla psykosomaattista. Mistä se maha tietää, missä maassa on.

Ei se maha tiedä, missä maassa on. Älä silti aliarvioi elimistöä, se tietää tasan tarkkaan mitä safkaa sinne sisuksiin tungette.

Vierailija
91/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaisissa maitotuotteissa on todella paljon laktoosia ja leivässä enemmän hiivaa.

Vierailija
92/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan ruuasta kans.

Pyrin syömään monipuolisesti sekä täällä että ulkomailla. Täytyy kokeilla, jos ostan maitotuotteet ulkomaisista aasia-marketeista niin helpottuuko tilanne. 

Kokeile luomu- ja homogenoimattomia maitotuotteita

Vierailija
93/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Kotona Italiassa vatsa voi hyvin, Suomeen kun tulen niin suoli ärtyy heti.

En kestä keitettyä perunaa, hapanta ruisleipää ja maitoa. Ja niistähän suomalainen ”keittiö” muodostuu.

En edes halua kuulla mistä italailainen keittiö koostuu kun lähes jokainen siellä on lihava

Vierailija
94/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ruotsalaista ruokaa ihannoivat eivät tajua että se on liki samanlaista, mutta vielä happamampaa kuin meillä :D Mm. Surströmming ruisleivällä on monen herkkua. Ja suolistosairauksia riittää myös. 

Vierailija
95/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ulkomaalainen ystävä tilaa lähes kaiken ruokansa ulkomailta ja käy ostamassa loput Aasialaisista kaupoista. On yrittänyt tehdä ruokaa kotimaisista kasviksista mutta maha menee sekaisin. On asunut Suomessa 20 vuotta ja sanoo että ensimmäiset 2 vuotta täällä oli yhtä h-lvettiä, kun etnoruokakauppoja ei vielä ollut.

Mä saan myös melkein kaikista kotimaisista elintarvikkeista vatsanväänteitä, jopa luomusta. Itse lopetin suomalaisten elintarvikkeiden oston viitisen vuotta sitten ja vatsaoireet loppuivat kuin seinään. Vatsani kestää paremmin jopa ruotsalaista ruisleipää kuin kotimaista.

Mun ulkomaalainen ystävä asuu ulkomaalla, ja tilaa kaiken ruokansa suomesta. Elämä oli ekat 50 vuotta heIvettiä, mutta nettiaikana kaikki on paremmin kun voi syödä suomalaista apetta eikä suoli enää kiukuttele.

Vierailija
96/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luomumaito kokeiluun?

Turha intoilla sen luomumaidon kanssa.

Lapsuuteni vietin maalla, maito tuli suoraan ns. lehmän tissistä - silti laktoosi-intoleranssi iski voimalla jo 4-5-vuotiaana.

Ja lehmämme tuolloin laidunsivat pelloilla, niityillä, metsässä.

Vierailija
97/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh, luulis jokaisen tajuavan että bakteerikanta on aina eri kun menee jonnekkin, ei se ole siitä kiinni onko suomalaista vai turkkilaista.

Ja maha reagoi aina enemmän tai vähemmän muutoksiin.

Ihan sama missä hiiessä asut kauan ja menet toiseen hiiteen niin jotaki tuntuu mahassa.

Vierailija
98/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistofloorat eri maissa erilaisia.

Itse kärsisin suunnattomasti, jos en saisi ruisleipää.

Ja kunnolla hapanta, mieluiten itse leivottuna.

Vierailija
99/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta Suomessa vierailevien suomalaisten ongelma lienee siinä että jos olisivat asuneet Suomessa, olisi IBS tms todettu jo ajat sitten ja käyty läpi mikä ruoka sopii, mikä ei jne. Ehkäpä omassa asuimaassakin on oppinut välttämään asioita jotka ei sovi vatsalle.

Mutta kun käy vain vierailulla Suomessa ajatus on että voi vetää ruisleipää perunoiden kylkiäisenä ja siinä sivussa tehoviljeltyjä kasviksia kuorineen kera raa’an sipulin ja pihvin kera, jälkkäriksi maito-vehnä piirakkaa maitokahvilla ja vähän tuoreen kesän herneitä ja mansikkaa naposteltavana koska niinhän täällä on kaikilla tapana. Ja ihmetys on suuri kun vatsa reistailee, vaikka käytännössä tuskin löytyy seuruetta suomalaisiakaan joista kaikki vetäisi tuon setin tuollaisenaan oireitta.

Vierailija
100/156 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vatsa ei oireile enkä ole lihava vaikka syön perunaa, ruisleipää, kaurapuuroa, käytän maitotuotteita jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän