Suomalainen ruokavalio saa suolistoni voimaan pahoin aina kun vietän aikaa täällä.
En ole vielä keksinyt ratkaisua mikä ainesosa suomalaisessa ruokavaliossa saa suolistoni sekaisin. Suomessa omyös painokäyrä aina kääntyy nousuun. Ainakin viljoja täällä tulee helposti syötyä enemmän ja epäilen myös liian steriloituja maitotuotteita. Huomaan lehtikirjoittelusta että suolisto-ongelmat on yleisempikin ilmiö ja suomalaisethan ovat pohjolan ylipainoisin kansa. Moni silti uskoo suomalaiseen terveelliseen ja puhtaaseen ruokaan. Minä en enää usko. Suomiruoka on ehkä liian steriiliä, hiilaripitoista tärkkelystä ja lisäaineilla kyllästettyä. Mikä syy sitten lieneekin, niin vointi täällä aina huononee.
Kommentit (156)
Se on ihan oma valinta. Itsellä on tippunut 10 kiloa joulun jälkeen ihan suomalaisella ruokavaliolla. Enkä ole edes varsinaisella laihiksella, muutin vain ruokavaliota terveellisempään suuntaan ja pienensin annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Kotona Italiassa vatsa voi hyvin, Suomeen kun tulen niin suoli ärtyy heti.
En kestä keitettyä perunaa, hapanta ruisleipää ja maitoa. Ja niistähän suomalainen ”keittiö” muodostuu.
Joo, kyllä suomalainen ruokavalio on ihan karsee. Pelkkää pottua, ruisleipää ja maitoa vaan.
Onneksi maailmalta sentään löytyy pastoja ja pizzoja sun muita terveellisyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Missä asut ap?
Kasvis- ja riisipitoisemman ruokakulttuurin parissa Aasiassa mm. Vietnamissa paljolti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Kotona Italiassa vatsa voi hyvin, Suomeen kun tulen niin suoli ärtyy heti.
En kestä keitettyä perunaa, hapanta ruisleipää ja maitoa. Ja niistähän suomalainen ”keittiö” muodostuu.
Joo, kyllä suomalainen ruokavalio on ihan karsee. Pelkkää pottua, ruisleipää ja maitoa vaan.
Onneksi maailmalta sentään löytyy pastoja ja pizzoja sun muita terveellisyyksiä.
Kuten aamupalaksi croissant tai vehnäleipä esim Nutellalla tai muulla suklaa/pähkinälevitteellä, hillolla, marmeladilla tai täällä Hollannissa on tapana laittaa strösseliä. :D Hyi epäterveellinen kaurapuuro tuoreilla mustikoilla!
Miksi et voisi juoda Suomessakin viiniä joka aterialla tai nauttia fish&chipsiä päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut ap?
Kasvis- ja riisipitoisemman ruokakulttuurin parissa Aasiassa mm. Vietnamissa paljolti.
Just. Ja riisiä ja kasviksia ei Suomessa saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ruuasta kans.
Pyrin syömään monipuolisesti sekä täällä että ulkomailla. Täytyy kokeilla, jos ostan maitotuotteet ulkomaisista aasia-marketeista niin helpottuuko tilanne.
Vai aasialaista... eikös sielläkin ole kauheaa hiilarimössöä, valkoista riisiä ja kastikkeet ties mitä natriumglutamaattimössöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut ap?
Just. Ja riisiä ja kasviksia ei Suomessa saa mistään.
No ei se aivan noin yksinkertainen yhtälö ole. Aasiassa saa katukeittiöistä tuoreita hedelmiä laajan kirjon, tai pikkunälkään vaikka lihavartaita, monenlaisia kevyitä aterioita, keittoja ja aasialaisittain maustettuna. Syömisen helppous on siis merkittävä tekijä. Kotona voi toki valmistaa kaiken, mikä kysyy taas aikaa ja aasialaisen ruoanlaiton opiskelua. Usein aikaa vaan ei ole ja kun liikutaan ulkona käytetään niitä suomalaisia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ruuasta kans.
Pyrin syömään monipuolisesti sekä täällä että ulkomailla. Täytyy kokeilla, jos ostan maitotuotteet ulkomaisista aasia-marketeista niin helpottuuko tilanne.
Vai aasialaista... eikös sielläkin ole kauheaa hiilarimössöä, valkoista riisiä ja kastikkeet ties mitä natriumglutamaattimössöä
Valkoisen riisin olen todennut hyväksi vastsalle eikä se myöskään lihota. Aasiassa syövät valkoista riisiä joka aterialla ja yleisesti aasialaiset ovat solakoita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt sitten siellä muualla? Kai nyt suomestakin saa samoja raaka-aineita?
Suomessa on myynnissä hyllytolkulla kaikenlaisia keinotekoisia tuotteita. Mieti vähän maitohyllyä, rasvahyllyä, leipäosastoa. Valtavasti erilaista keinotavaraa, aitoa ruokaa saa suurennuslasilla etsiä.
Entäs lihaosasto, leikkeleosasto..
No voi kauhea. Minä syön suomalaista ruokaa pääosin ravitsemussuositusten mukaan. Olen terve ja normaalipainoinen, ja olen töistä poissa esim. flunssan vuoksi n. joka toinen vuosi päivän pari. Ei turvota, ei ole tunkkaista, ei ole ongelmia. Tuoreesta ananaksesta ärtyvät suupielet, joten sitä en syö. Eniten nämä tunkkaiset olot hyi-hyi suomalaisesta ruoasta ovat korvien välissä korkean elintason maissa, poislukien tietysti intoleranssit, allergiat ja keliakia. Onhan se tietysti niin paljon hienompaa tosiaan Ranskassa vetää sitä croissantia aamupalaksi, sokerimarmeladilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa maidossa on jotain omituista. En kestä sitä tippaakaan vaikka useimmissa muissa maissa maito ei ole ongelma. Jos en koskekaan maitoon Suomessa niin pärjään hyvin mutta vähälaktoosisetkin maitojuomat ovat myrkkyä vatsalle.
T. ulkosuomalainen
Oletko kokeillut laktoosittomia tuotteita?
En ole ihan varma olenko käyttänyt vähälaktoosisia vai laktoosittomia. Veikkaisin edellisiä mutta varma en ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei se suomalainen ruoka huonompaa ole, vaan erilaista mihin vatsa on tottunut.
Mä kävin Suomessa ja tein perheelle pastakastikkeen, jossa oli vain hemmetisti kasviksia; sieniä, munakoisoa, kesäkurpitsaa, pinaattia... Opiskelijana syön tota ehkä kerta viikkoon. Kaikki saivat vatsaoireita, paitsi minä. Muuten elelevät ihan normaalilla suomalaisella ruokavaliolla, jossa kasvispuoli koostuu lähinnä jäävuorisalaatista ja kurkusta.Suomalainen vilja tosin ON erilaista. Mun hollantilainen tuttu tilaa vallan kauransa Suomesta, koska se on kuulemma maailman parasta (koskee myös muita pohjoismaita). Lyhyt ja intensiivinen kesä tuottaa erilaista viljaa, kun vaikka täällä Hollannissa, jossa kasvukausi on paljon pidempi ja "miedompi".
Meinaat että oli niin eksoottista nuo sinun pinaatit, kesäkurpitsas ja SIENET? :D eiköhän siinä ollut puutteellinen hygienia syynä, jos kaikki muut saavat oireita ja yksi ei. Ihan perusjuttuja suomalaisessa ruokavaliossa nuo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut ap?
Tiedäthän että riisi sisältää arseenia, joka on myrkky?
Suomalainen ruisleipä on liian hapatettua. Rehellisyyden nimissä se ei edes ole ruisleipää. Maassa, jossa asun, myydään ruisleipää, jonka ruispitoisuus on noin 90 % paikkeilla, en muista tarkkaan.
Suomen maitotuotteet ovat myrkkyä. Täällä voin syödä huoletta jäätelöä ja voita. Vettä olen ruokajuomana käyttänyt koko aikuisikäni. Suomalainen jäätelö saa vatsan sekaisin.
Pahinta kuitenkaan ei ole ruoka vaan ilmapiiri! Ahdistava, painostava.
Vierailija kirjoitti:
Jaa perustuuko? Oma keittiön vakiosafkoja on chili con carne, aito bolognese-kastike, risotot, kananfileet, lihamureke. Riisillä ja pastalla. Ruisleipää (tai muutakaan leipää) tai maitoa en käytä ollenkaan, perunoita harvoin.
M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa maidossa on jotain omituista. En kestä sitä tippaakaan vaikka useimmissa muissa maissa maito ei ole ongelma. Jos en koskekaan maitoon Suomessa niin pärjään hyvin mutta vähälaktoosisetkin maitojuomat ovat myrkkyä vatsalle.
T. ulkosuomalainen
Oletko kokeillut laktoosittomia tuotteita?
En ole ihan varma olenko käyttänyt vähälaktoosisia vai laktoosittomia. Veikkaisin edellisiä mutta varma en ole.
Eli teet johtopäätöksiä aika hatarien tietojen perusteella.
Ongelmasi voi olla siis laktoosi-intoleranssi. Ulkomailla maasta riippuen ei välttämättä käytetä tuoretta maitoa kuten Suomessa vaan UHT-maitoa, jossa tuo kuumennusprosessi poistaa laktoosin.
Jos olet varma että oireita tulee myös laktoosittomasta maidosta, sitten syitä voi olla monta. Ehkä sulla on ärtynyt suoli tai maitoallergia? Tai ehkä ongelma on maidon kaseiini, joka Suomessa ilmeisesti on erityyppistä kuin joissakin muissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se suomalainen ruoka huonompaa ole, vaan erilaista mihin vatsa on tottunut.
Mä kävin Suomessa ja tein perheelle pastakastikkeen, jossa oli vain hemmetisti kasviksia; sieniä, munakoisoa, kesäkurpitsaa, pinaattia... Opiskelijana syön tota ehkä kerta viikkoon. Kaikki saivat vatsaoireita, paitsi minä. Muuten elelevät ihan normaalilla suomalaisella ruokavaliolla, jossa kasvispuoli koostuu lähinnä jäävuorisalaatista ja kurkusta.Suomalainen vilja tosin ON erilaista. Mun hollantilainen tuttu tilaa vallan kauransa Suomesta, koska se on kuulemma maailman parasta (koskee myös muita pohjoismaita). Lyhyt ja intensiivinen kesä tuottaa erilaista viljaa, kun vaikka täällä Hollannissa, jossa kasvukausi on paljon pidempi ja "miedompi".
Meinaat että oli niin eksoottista nuo sinun pinaatit, kesäkurpitsas ja SIENET? :D eiköhän siinä ollut puutteellinen hygienia syynä, jos kaikki muut saavat oireita ja yksi ei. Ihan perusjuttuja suomalaisessa ruokavaliossa nuo...
Sienet ovat vaikeasti sulavaa ruokaa. Lisäksi siinä on trehaloosia eli sienisokeria, joka voi ärsyttää joidenkin suolta samoin kuin maitosokeri eli laktoosi aiheuttaa oireita eräille.
Muahahahahahaaaaa!