Miten toimia, jos haluan muuttaa pois miehen luolta?
Olen siis 20 vuotias ja olen ollut 4 vuotta avomieheni kanssa yhdessä. Olen viimeaikoina alkanut miettimään eroa todella paljon erinäisten ongelmien takia. Asutaan siis yhdessä ja en uskalla kertoa hänelle ja jättää häntä ”suoraan”, koska hän on hieman arvaamaton.
Helpointa olisi siis etsiä valmiiksi uusi asunto ja muuttaa ja sitten kertoa. Mutta en tiedä miten tämä toimii. Molempien nimet on vuokrasopimuksessa ja vuosi tässä pitäisi vähintään asua. Muutettiin lokakuussa. Voinko siis muuttaa tästä pois ja ottaa nimeni pois vuokrasopimuksesta tässä vaiheessa esim elokuussa? Ilman siis että minulle tulee mitään ongelmia tai lisämaksua? Sähkö ja kotivakuutus on miehen nimissä. Ja miten kela-asiat? Voinko hakea uutta asumislisää sitten, kun se on miehelle tullut tähän asti? Kun jos siis muutan uuteen asuntoon?
Tarvitsisin todella apua, minulla ei ole pahemmin aikuisia elämässäni jotka auttaisivat.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla miehesi on arvaamaton? Onko väkivaltainen?
Ei ehkä niinkään minua kohtaan, mutta hänellä on vihanhallintaongelmia. On siis hajoittanut huonekaluja ja tavaroita. Pelkään, että jos kerron niin hän hajoittaa kaiken ja yrittää tappaa itsensä. Viimeksi kun hän jäi pettämisestä kiinni ja yritin erota, hän yritti tappaa itsensä ja pisti hyllyn uusiksi. On hän kerran minua lyönyt niin että hänen peukalo murtui.
Ap
Heti maanantaina yhteys sosiaalitoimeen tai turvakotiin. Ei ole normaalia tuollainen ja mies on sinulle vaaraksi, jos on jo kerran murtanut peukalosi. Tarvitset itsellesi turvallisen paikan, jonne voit mennä ja sieltä käsin sitten hoitaa eron ja siihen liittyvät asiat. Sinun turvallisuutesi on ykkösasia. Aina. Kaikki muu kyllä järjestyy ajallaan. Turvakodeissa on koulutettua henkilökuntaa, jotka osaavat neuvoa ja auttaa myös miestä ongelmiensa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita ensinnäkin vuokranantajalle, käykö hänelle päinsä, että irtisanot itsesi vuokrasopimuksesta. Seurauksena voi olla vuokran maksu loppuajalta, mikäli vaan muutat pois. Kun teidän kummankin nimet on vuokrasopimuksessa, olette yhdessä vastuussa siitä, että sopimusta noudatetaan.
Minulla ei ole kyllä varaa maksaa kahdesta asunnosta vuokraa, olen opiskelija. Jos odotan lokakuuhun ja olemme asuneet sen vuoden tässä ja sitten muutan pois, niin tarviiko minun sitten enää maksaa tai voinko joutua ongelmiin?
Ap
Jos odotat lokakuuhun, niin sillon ei enää joudu ongelmiin. Ota myös selvää, millainen irtisanomisaika sinulla on vuoden asumisen jälkeen eli milloin pitää vuokranantajalle ilmoittaa, että muutat, ettei tule kahdesta asunnosta päällekkäin vuokranmaksua.
Ilmoita vuokranantajalle, että mies rikkoo asuntoa, niin luultavasti purkaa vuokrasopimuksen kummaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vuokranantajalta haittaako häntä jos toinen muuttaa jo pois. Asumistukea voit hakea uuteen asuntoosi.
Okei kiitos. Eikai vuokranantaja kerro puolisolleni?
Ap
Mainitse vuokranantajalle, että muuttaminen on oma päätöksesi etkä toivo miehen saavan tietää siitä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä niinkään minua kohtaan, mutta hänellä on vihanhallintaongelmia. On siis hajoittanut huonekaluja ja tavaroita. Pelkään, että jos kerron niin hän hajoittaa kaiken ja yrittää tappaa itsensä. Viimeksi kun hän jäi pettämisestä kiinni ja yritin erota, hän yritti tappaa itsensä ja pisti hyllyn uusiksi. On hän kerran minua lyönyt niin että hänen peukalo murtui.
Ap
Heti maanantaina yhteys sosiaalitoimeen tai turvakotiin. Ei ole normaalia tuollainen ja mies on sinulle vaaraksi, jos on jo kerran murtanut peukalosi. Tarvitset itsellesi turvallisen paikan, jonne voit mennä ja sieltä käsin sitten hoitaa eron ja siihen liittyvät asiat. Sinun turvallisuutesi on ykkösasia. Aina. Kaikki muu kyllä järjestyy ajallaan. Turvakodeissa on koulutettua henkilökuntaa, jotka osaavat neuvoa ja auttaa myös miestä ongelmiensa hoidossa.
Kenen peukalo?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tämä vähän vaikeampaa olla. Olette yhteisesti vastuussa vuokrasta. Voit omalta osaltasi irtisanoa vuokrasopimuksen sen määräajan jälkeen, mutta silloin tietenkin miehesi saa kuulla olevansa yksin vastuussa sopimuksesta siitä eteenpäin.
Jos kysyt vuokranantajalta, häntä kiinnostaa tietenkin, pystyykö toinen osapuoli maksamaan yksin vuokran. Kyllä se silloin miehesi tietoon tulee,
Onko sinulla mahdollisuus maksaa esim. elo-lokakuun viokraosuutesi ja samaan aikaan uuden kodin vuokraa?
Jos sinulla on väkivallan uhka, ja se on tässä taustalla, selvitä missä paikkakunnallasi on turvakoti - sieltä saat nopean avun, jos tilanne räjähtää.
Sinun kannattaisi jutella paikkakuntasi sosiaalineuvonnassa tilanteestasi, osaavat neuvoa tarkemmin. Mutta sitten kun asut omillasi, voit itse hakea asumistukea.
Okei kiitos. En usko että pystyisin maksamaan kahdesta asunnosta vuokraa ja uudesta asunnosta vielä mahdollista vuokravakuutta. En halua menettää luottotietojani, koska olen hoitanut hyvin raha-asiani tähänkin mennessä.
Mies ei ole väkivaltainen tai riehu, kun kaikki on hyvin, eli siis kun emme riitele. Jos olen hissunkissun ja rauhassa pari kk kunnes voin hommata oman asunnon, niin kaikki varmaan sujuu ihan hyvin.
Mutta voinko muuttaa sitten uuteen asuntoon kaikessa hiljaisuudessa, kun olemme vuoden asunu tässä? Voinko sitten vielä joutua maksamaan tästä vuokraa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kenen peukalo?
Ap:n hänhän kertoi, että peukalo murtui. Ja sillä ei nyt tässä kohtaa edes ole väliä kenen peukalo. Tilanne ei ole turvallinen, jos joutuu lyömisen kohteeksi tai on uhka sellaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita ensinnäkin vuokranantajalle, käykö hänelle päinsä, että irtisanot itsesi vuokrasopimuksesta. Seurauksena voi olla vuokran maksu loppuajalta, mikäli vaan muutat pois. Kun teidän kummankin nimet on vuokrasopimuksessa, olette yhdessä vastuussa siitä, että sopimusta noudatetaan.
Minulla ei ole kyllä varaa maksaa kahdesta asunnosta vuokraa, olen opiskelija. Jos odotan lokakuuhun ja olemme asuneet sen vuoden tässä ja sitten muutan pois, niin tarviiko minun sitten enää maksaa tai voinko joutua ongelmiin?
Ap
Riippuu hieman vuokrasopimuksesta. - Jos on määräaikainen vuokrasopimus, niin se tarkoittaa siä, että vuokrasopimus päättyy määräajan päätyttyä. MUTTA Osassa vuokrasopimuksia on esimerkiksi niin, että ensin on määräaika (esimerkiksi vuosi) ja ellei kumpikaan erikseen päätä vuokrasopimusta määräajan jälkeen niin vuokrasopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. - Eli sinun on viisainta tehdä hyvissä ajoin vuokranantajallesi selväksi, että sinä e tule ainakaan osaltasi jatkamaan asumista asunnossa, jonka olee yhdessä aiemmin vuokranneet. - Sen sijaan on mahdotona varmistaa, että hän pitää suunsa kiinni, eikä kerro kumppanillesi, että hän tietää "jo" sinun aikeistasi muuttaa pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kenen peukalo murtui?
Selvästikin joudut pelkäämään miestä, joten ottaisin ensin yhteyttä turvakotiin. Siellä osataan neuvoa käytännössä, miten asiat kannattaa järjestää, niin että pääset turvaan ja elämään omaa elämääsi rauhassa. Sitten etsit oman asunnon ja haet vuokraan asumistukea. Opiskelija-asunto voisi olla yksi vaihtoehto, jos sellaisen saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kenen peukalo?
Ap:n hänhän kertoi, että peukalo murtui. Ja sillä ei nyt tässä kohtaa edes ole väliä kenen peukalo. Tilanne ei ole turvallinen, jos joutuu lyömisen kohteeksi tai on uhka sellaiselle.
On sillä merkitystä, jos vastaaja lisäilee omiaan eikä lue tekstejä.
Ap, irtisano vuokrasopimus ensimmäisestä mahdollisesta irtisanomispäivästä alkaen, omalta osaltasi. Siihen asti joudut maksamaan puolikasta vuokrasta. Mieti, missä voisit tuon aikaa asua ilmaiseksi. Voitko mennä vanhempiesi luokse, tai jonkun kaverin luo? Jos et, niin turvakoti on minunkin ehdotukseni.
Muuta pois mahdollisimman nopeasti sellaisena hetkenä, kun mies on poissa kotoa. Ota joku kaverisi mukaan kun viet tavarasi asunnosta. Älä kerro miehelle minne muutat. Kun olet päässyt uuteen paikkaan, lähetä heti vuokranantajalle irtisanomisilmoitus omalta osaltasi. Sen jälkeen on vuokranantajan asia, miten hän toimii miehen sopimuksen kanssa. Hän voi joko tehdä uuden sopimuksen miehen kanssa saman tien, tai sitten niin että uusi sopimus alkaa kun vanha päättyy. Tai sitten hän etsii kokonaan uuden vuokralaisen. Tämä ei ole sinun asiasi enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tämä vähän vaikeampaa olla. Olette yhteisesti vastuussa vuokrasta. Voit omalta osaltasi irtisanoa vuokrasopimuksen sen määräajan jälkeen, mutta silloin tietenkin miehesi saa kuulla olevansa yksin vastuussa sopimuksesta siitä eteenpäin.
Jos kysyt vuokranantajalta, häntä kiinnostaa tietenkin, pystyykö toinen osapuoli maksamaan yksin vuokran. Kyllä se silloin miehesi tietoon tulee,
Onko sinulla mahdollisuus maksaa esim. elo-lokakuun viokraosuutesi ja samaan aikaan uuden kodin vuokraa?
Jos sinulla on väkivallan uhka, ja se on tässä taustalla, selvitä missä paikkakunnallasi on turvakoti - sieltä saat nopean avun, jos tilanne räjähtää.
Sinun kannattaisi jutella paikkakuntasi sosiaalineuvonnassa tilanteestasi, osaavat neuvoa tarkemmin. Mutta sitten kun asut omillasi, voit itse hakea asumistukea.
Okei kiitos. En usko että pystyisin maksamaan kahdesta asunnosta vuokraa ja uudesta asunnosta vielä mahdollista vuokravakuutta. En halua menettää luottotietojani, koska olen hoitanut hyvin raha-asiani tähänkin mennessä.
Mies ei ole väkivaltainen tai riehu, kun kaikki on hyvin, eli siis kun emme riitele. Jos olen hissunkissun ja rauhassa pari kk kunnes voin hommata oman asunnon, niin kaikki varmaan sujuu ihan hyvin.
Mutta voinko muuttaa sitten uuteen asuntoon kaikessa hiljaisuudessa, kun olemme vuoden asunu tässä? Voinko sitten vielä joutua maksamaan tästä vuokraa?
Ap
Mieheltäsi salaa et voi muuttaa, oli tilanne mikä tahansa. Tavalla tai toisella hän saa tietää. Ja miksi edes vitkuttelisit, kun hän selvästikään ei ole sinulle hyvää seuraa. Tuollaisesta on parasta päästä eroon mahdollisimman pian. Sinun täytyy päästä elämään vapaasti omaa elämääsi eikä hissutella k'si sukassa väkivallan uhan alla. Minäkin suosittelen turvakotia ja sitä kautta asioiden selvittelyä. Pääset ainakin turvalliseen ympäristöön ja asiantuntevan avun piiriin. Yksin tuollaista on liian vaikea lähteä ratkomaan, kun tilanteeseen näyttää liittyvän paljon muutakin ongelmaa kuin vain yksi muutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hän siis mursi oman peukalonsa. Olen kyllä googletellut turvakoteja, mutta pelkään tavaroiteni puolesta. en uskalla jättää niitä tänne, ettei mies riko niitä. Siksi haluaisin heti omaan kotiin, jotta saan tavarani sinne myös turvaan. Tiedän, että oma turvallisuuteni on kaikki kaikessa, mutta tilanne ei ole "paha" tällähetkellä kun olemme sovussa. Jos alamme riitelemään, mies saattaa räjähtää. Olen siis ollut rauhassa, ettemme ole riidelleet ja on mennyt ihan hyvin jopa, tilanteeseen nähden.
Toisinaan pelottaa myös, ettei minua uskota koska mies osaa olla todella hurmaava. Narsisti siis.
Ap
Voi ap. Olet kieltämättä hankalassa tilanteessa. Olisiko sinulla ketään hyvää ystävää tai sukulaista, jonka luokse voisit muuttaa vaikka kuukaudeksi? Sieltä käsin olisi helpompaa järjestellä omia asumiskuvioitasi ja selvittää miehelle, että haluat erota. Sinä selvästi pelkäät miehen arvaamatonta käytöstä ja ystävän tai läheisen seura voisi olla muutenkin hyväksi.
Vuokranantaja ei myöskään välttämättä hyväksy sopimuksen katkaisemista ennen määräaikaa. Sinä olet omalla allekirjoituksellasi lupautunut asumaan siinä ja maksamaan asunnosta 12 kk ajan. Et voi vain liueta sopimuksesta ja olettaa että toinen osapuoli maksaa sopimuskauden loppuun tuplavuokraa eli myös sinun osuutesi. Siinäkin mielessä olisi parasta etsiä mahdollisimman edullinen (tai jopa ilmainen, esim. vanhempien luona) asuinpaikka siksi aikaa, kun sopimusta on vielä jäljellä. Saatat joutua joka tapauksessa maksamaan vuokran lokakuuhun saakka, joten sinulla ei välttämättä ole varaa maksaa kahta vuokraa. Voithan ehkä olla kirjoilla nykyisessä asunnossa siihen saakka, jos se on esim. asumistuen saamisen suhteen tarpeellista? Näinhän sen ei pitäisi mennä, mutta minun mielestäni sinun pitäisi päästä miehen luota turvaan, joten joustakoon byrokratia. Luonnollisesti et myöskään voi saada tukia kahteen asuntoon samanaikaisesti.
Jos soitat vuokranantajalle asunnosta, et voi olettaa ettei hän kertoisi miehellesi yhteydenotostasi. Etenkin jos olette vuokranneet yksityiseltä, vuokranantaja on ihan tavallinen normikansalainen, jota ei velvoita mikään salassapitosopimus. Ensinnäkään et voi irtisanoa omaa osuuttasi sopimuksesta ilman miehesi suostumusta, koska niin tekemällä edellyttäisit häntä maksamaan koko vuokran. Koko sopimuksen irtisanominen (mikäli se edes sopisi vuokranantajalle) taas edellyttäisi teitä kumpaakin muuttamaan asunnosta pois.
Mieti rauhassa vaihtoehtoja, mutta älä jää noin arvaamattoman miehen kanssa samaan asuntoon ja elämään enää pitkäksi aikaa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ap, irtisano vuokrasopimus ensimmäisestä mahdollisesta irtisanomispäivästä alkaen, omalta osaltasi. Siihen asti joudut maksamaan puolikasta vuokrasta. Mieti, missä voisit tuon aikaa asua ilmaiseksi. Voitko mennä vanhempiesi luokse, tai jonkun kaverin luo? Jos et, niin turvakoti on minunkin ehdotukseni.
Muuta pois mahdollisimman nopeasti sellaisena hetkenä, kun mies on poissa kotoa. Ota joku kaverisi mukaan kun viet tavarasi asunnosta. Älä kerro miehelle minne muutat. Kun olet päässyt uuteen paikkaan, lähetä heti vuokranantajalle irtisanomisilmoitus omalta osaltasi. Sen jälkeen on vuokranantajan asia, miten hän toimii miehen sopimuksen kanssa. Hän voi joko tehdä uuden sopimuksen miehen kanssa saman tien, tai sitten niin että uusi sopimus alkaa kun vanha päättyy. Tai sitten hän etsii kokonaan uuden vuokralaisen. Tämä ei ole sinun asiasi enää.
En voi asua oikein ilmaiseski missään. Minulla jatkuu koulu elokuussa ja äitini asuu 300km päässä, kuten myös kaverini. Minulla ei ole täällä paikkakunnalla oikein ketään. Täytyy siis ottaa enemmän selvää turvakodeista.
Näin olen ajatellutkin, että muutan pois kun mies on töissä ja kerron sitten.
Ap
Hienoa ap että haluat muutosta tilanteeseesi! Ei ole pakko tuhlata nuoruuttaan ja elämäänsä arvaamattoman kumppanin kanssa. Ota yhteyttä vuokranantajaan ja selitä tilanne, myös tavaran rikkomiset. Turvakoti on varmasti hyvä vaihtoehto, siellä on ammattilaiset jotka osaavat auttaa. Sieltä käsin voit kertoa kumppanillesi että lähdit. Oma turvallisuutesi on nyt tärkeintä, älä ajattele puolisosi tunteita. Ja pidä huoli ehkäisystä! Kaikkea hyvää tulevaisuuteesi🌹❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hän siis mursi oman peukalonsa. Olen kyllä googletellut turvakoteja, mutta pelkään tavaroiteni puolesta. en uskalla jättää niitä tänne, ettei mies riko niitä. Siksi haluaisin heti omaan kotiin, jotta saan tavarani sinne myös turvaan. Tiedän, että oma turvallisuuteni on kaikki kaikessa, mutta tilanne ei ole "paha" tällähetkellä kun olemme sovussa. Jos alamme riitelemään, mies saattaa räjähtää. Olen siis ollut rauhassa, ettemme ole riidelleet ja on mennyt ihan hyvin jopa, tilanteeseen nähden.
Toisinaan pelottaa myös, ettei minua uskota koska mies osaa olla todella hurmaava. Narsisti siis.
Ap
Tilanne ON paha, kun joudut pelkäämään räjähtääkö mies vai ei. Ymmärrän, että sinusta se ei vaikuta pahalta, koska olet tottunut pelkoosi, mutta oikeasti on todella paha, jos omassa kodissaan joutuu pelkäämään. Turvakodissa kyllä uskotaan. He ovat siellä auttaakseen, eivät epäilläkseen. Ei kukaan hakeudu turvakotiin, jos ei ole todellista väkivallan uhkaa. Henkilökunta siellä kyllä tunnistaisi hyvin äkkiä, jos tilanne ei olisi aito. Olisiko sinulla jotain kaveria tai sukulaista, joka voisi ottaa tavaroitasi väliaikaisesti säilytykseen? Pientä irtaimistoahan voi varmasti ottaa mukaan turvakotiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vuokranantajalta haittaako häntä jos toinen muuttaa jo pois. Asumistukea voit hakea uuteen asuntoosi.
Okei kiitos. Eikai vuokranantaja kerro puolisolleni?
Ap
Ajattelet,ettei puoliso huomaa sinun muuttaneen pois?
Anteeksi - en vaan millään malttanut. Sinun kannattaa ensin hankkia itsellesi sekä asunto että työ ja toimeentulo mieluummin jollakin toisella paikkakunnalla, kun mies on kovin "arvaamaton". Me kyllä tiedämme, mitä tuo peiteilmaisu pahimmillaan tarkoittaa.
Sinä irtisanot vuokrasopimuksen omalta osaltasi. Sen jälkeen maksat ensin takuuvuokran omasta asunnostasi ja järjestät muuton sinne. Tämä tapahtuu parhaiten silloin, kun saat runsaasti apujoukkoja ja mies on poissa asunnolta.
Sinulla on juuri nyt niin vaikeaa, että ei sinun kannata vähääkään miettiä tulevia vaikeuksiasi. Pahimmassa tapauksessa sinä joudut maksamaan vuokran siltä ajalta mitä teillä on määräaikainen sopimus. Toisaalta kumpikin teistä on vastuussa koko vuokrasta siinä tapauksessa, että toinen ei maksa. Mutta älä nyt sitä mieti vaan sitä, miten pääset siitä pois.
Sinun kannattaisi nyt lähteä vaikka johonkin ulkomaille sellaiseen turvalliseen työhön, jossa järjestyisi myös asunto. Ennen lähdettiin vaikka Norjaan kalatehtaalle tai Ruotsiin sairaalaa siivoamaan. Sesonkityö toisella puolella Suomea voisi myös olla ensiapua, jotta pääsisit eroon. Tavaraa kyllä maailmassa riittää ja epäilen, että et edes halua mukaan paljonkaan nykyisestä asunnostasi. Tai siis et halua nähdä niitä uudessa kodissasi vaan aloittaisit oikeasti uuden oman elämän.
Pakkaa kassiin tärkeimmät tavarasi siltä varalta, että sinulle tulee niin pikainen lähtö, että et ehdi muuta ottaa mukaasi.
Turvakotiin.Tuo kuvio ei puhumalla selviä!!!!