Miten toimia, jos haluan muuttaa pois miehen luolta?
Olen siis 20 vuotias ja olen ollut 4 vuotta avomieheni kanssa yhdessä. Olen viimeaikoina alkanut miettimään eroa todella paljon erinäisten ongelmien takia. Asutaan siis yhdessä ja en uskalla kertoa hänelle ja jättää häntä ”suoraan”, koska hän on hieman arvaamaton.
Helpointa olisi siis etsiä valmiiksi uusi asunto ja muuttaa ja sitten kertoa. Mutta en tiedä miten tämä toimii. Molempien nimet on vuokrasopimuksessa ja vuosi tässä pitäisi vähintään asua. Muutettiin lokakuussa. Voinko siis muuttaa tästä pois ja ottaa nimeni pois vuokrasopimuksesta tässä vaiheessa esim elokuussa? Ilman siis että minulle tulee mitään ongelmia tai lisämaksua? Sähkö ja kotivakuutus on miehen nimissä. Ja miten kela-asiat? Voinko hakea uutta asumislisää sitten, kun se on miehelle tullut tähän asti? Kun jos siis muutan uuteen asuntoon?
Tarvitsisin todella apua, minulla ei ole pahemmin aikuisia elämässäni jotka auttaisivat.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Kysy vuokranantajalta haittaako häntä jos toinen muuttaa jo pois. Asumistukea voit hakea uuteen asuntoosi.
Okei kiitos. Eikai vuokranantaja kerro puolisolleni?
Ap
Soita vuokranantajalle ja kun asia selvä kelaan ja sitten haet uutta asuntoa ja sitten muutat. helppoa.
Onko miehellä varaa maksaa yksin vuokra? Jos on arvaamaton mies niin saattaa tulla p*skamyrsky perässä, jos jätät pulaan. Opiksi tulevaisuuteen, ettei ikinä kannata tehdä määräaikaisia vuokrasopimuksia tai että täytyy tietyn aikaa asua.
Vierailija kirjoitti:
Soita vuokranantajalle ja kun asia selvä kelaan ja sitten haet uutta asuntoa ja sitten muutat. helppoa.
Okei kiitoksia. Kuvittelin että olisi ollut jotenkin hankalampaa ja pelottavampaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko miehellä varaa maksaa yksin vuokra? Jos on arvaamaton mies niin saattaa tulla p*skamyrsky perässä, jos jätät pulaan. Opiksi tulevaisuuteen, ettei ikinä kannata tehdä määräaikaisia vuokrasopimuksia tai että täytyy tietyn aikaa asua.
En tiedä, ehkä on. Hän on hieman huono käyttämään rahaa. Voiko minulle sitten tulla jotain seuraamuksia? Ja melkeimpä kaikki vuokra-asunnot joita olen katsellut, niissä täytyy asua yleensä vuosi.
Ap
Millä tavalla miehesi on arvaamaton? Onko väkivaltainen?
Kuva jättää toinen pulaan jos ei pysty maksamaan asuntoa yksin! Pitää sinun antaa hänellekin mahdollisuus muuttaa sieltä ajoissa pois halvempaan.
Voi olla että joudut maksamaan osuutesi vuokrasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vuokranantajalta haittaako häntä jos toinen muuttaa jo pois. Asumistukea voit hakea uuteen asuntoosi.
ApSuosittelisin turvakotia jos noin mietityttää. Ilmoitat olevasi väkivallan uhan alaisena ja haluat pois. Tarinoi vaikka että hän r.aiskaa sinut säännöllisesti ja "ei" ei teillä tarkoita "ei"
No ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä niinkään minua kohtaan, mutta hänellä on vihanhallintaongelmia. On siis hajoittanut huonekaluja ja tavaroita. Pelkään, että jos kerron niin hän hajoittaa kaiken ja yrittää tappaa itsensä. Viimeksi kun hän jäi pettämisestä kiinni ja yritin erota, hän yritti tappaa itsensä ja pisti hyllyn uusiksi. On hän kerran minua lyönyt niin että hänen peukalo murtui.
Ap
Soita ensinnäkin vuokranantajalle, käykö hänelle päinsä, että irtisanot itsesi vuokrasopimuksesta. Seurauksena voi olla vuokran maksu loppuajalta, mikäli vaan muutat pois. Kun teidän kummankin nimet on vuokrasopimuksessa, olette yhdessä vastuussa siitä, että sopimusta noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSuosittelisin turvakotia jos noin mietityttää. Ilmoitat olevasi väkivallan uhan alaisena ja haluat pois. Tarinoi vaikka että hän r.aiskaa sinut säännöllisesti ja "ei" ei teillä tarkoita "ei"
En ala valehtelmaan ja mustamaalaamaan ketään mistään mitä hän ei ole tehnyt.
Ap
Olet jo sen verran aikuinen, että kyllä tuollaiset asiat pitää hoitaa puhumalla. Ei voi vaan livistää, vaan on kannettava vastuu ja käytävä asiat läpi. Toki jos mies on väkivaltainen tai muuten sinulle vaaraksi, puhuminen ei ole mahdollista. Silloin turvakoti on paras vaihtoehto. Sieltä sitten neuvovat eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokranantaja on ymmärtäväinen, niin voi onnistua. Jos ei ole, ap:lla ei ole mitään oikeuksia, kun on nimensä soppariin laittanut. Voi tottakai muuttaa pois mutta kun va hakee saataviaan, niin siinä lähtee ap:nkin luottotiedot, jos ei maksa. Veikkaan nimittäin, että mies ei tule sitä hyväksymään, että hän jäisi yksin asumaan ja maksamaan.
Jos olet opiskelija, selvitä voiko koulukuraattori tms auttaa. Jos työtön, niin Ohjaamosta pitäisi löytyä myös sossuntäti. Jos mies on väkivaltainen niin googleta turvakoti ja kysy sieltä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä niinkään minua kohtaan, mutta hänellä on vihanhallintaongelmia. On siis hajoittanut huonekaluja ja tavaroita. Pelkään, että jos kerron niin hän hajoittaa kaiken ja yrittää tappaa itsensä. Viimeksi kun hän jäi pettämisestä kiinni ja yritin erota, hän yritti tappaa itsensä ja pisti hyllyn uusiksi. On hän kerran minua lyönyt niin että hänen peukalo murtui.
Ap
Ap, lue ensimmäinen ja viimeinen lause. Kyllä, hänellä on myös sinua kohtaan vihanhallintaongelmia. Ja sinä vaan mainitsit hänen murtuneesta peukalosta. Nyt ei ole ihan kaikki asiat hyvin ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Soita ensinnäkin vuokranantajalle, käykö hänelle päinsä, että irtisanot itsesi vuokrasopimuksesta. Seurauksena voi olla vuokran maksu loppuajalta, mikäli vaan muutat pois. Kun teidän kummankin nimet on vuokrasopimuksessa, olette yhdessä vastuussa siitä, että sopimusta noudatetaan.
Minulla ei ole kyllä varaa maksaa kahdesta asunnosta vuokraa, olen opiskelija. Jos odotan lokakuuhun ja olemme asuneet sen vuoden tässä ja sitten muutan pois, niin tarviiko minun sitten enää maksaa tai voinko joutua ongelmiin?
Ap
Taitaa tämä vähän vaikeampaa olla. Olette yhteisesti vastuussa vuokrasta. Voit omalta osaltasi irtisanoa vuokrasopimuksen sen määräajan jälkeen, mutta silloin tietenkin miehesi saa kuulla olevansa yksin vastuussa sopimuksesta siitä eteenpäin.
Jos kysyt vuokranantajalta, häntä kiinnostaa tietenkin, pystyykö toinen osapuoli maksamaan yksin vuokran. Kyllä se silloin miehesi tietoon tulee,
Onko sinulla mahdollisuus maksaa esim. elo-lokakuun viokraosuutesi ja samaan aikaan uuden kodin vuokraa?
Jos sinulla on väkivallan uhka, ja se on tässä taustalla, selvitä missä paikkakunnallasi on turvakoti - sieltä saat nopean avun, jos tilanne räjähtää.
Sinun kannattaisi jutella paikkakuntasi sosiaalineuvonnassa tilanteestasi, osaavat neuvoa tarkemmin. Mutta sitten kun asut omillasi, voit itse hakea asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap, lue ensimmäinen ja viimeinen lause. Kyllä, hänellä on myös sinua kohtaan vihanhallintaongelmia. Ja sinä vaan mainitsit hänen murtuneesta peukalosta. Nyt ei ole ihan kaikki asiat hyvin ap:lla.
Ei minulla olekkaan. Siksi haluan muuttaa pois ja aloittaa uuden elämän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että ap voi tuolla tavalla hankkia itsensä oikeuteen, ja korvausvastuuseen yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä?