Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia, jos haluan muuttaa pois miehen luolta?

Vierailija
20.06.2019 |

Olen siis 20 vuotias ja olen ollut 4 vuotta avomieheni kanssa yhdessä. Olen viimeaikoina alkanut miettimään eroa todella paljon erinäisten ongelmien takia. Asutaan siis yhdessä ja en uskalla kertoa hänelle ja jättää häntä ”suoraan”, koska hän on hieman arvaamaton.
Helpointa olisi siis etsiä valmiiksi uusi asunto ja muuttaa ja sitten kertoa. Mutta en tiedä miten tämä toimii. Molempien nimet on vuokrasopimuksessa ja vuosi tässä pitäisi vähintään asua. Muutettiin lokakuussa. Voinko siis muuttaa tästä pois ja ottaa nimeni pois vuokrasopimuksesta tässä vaiheessa esim elokuussa? Ilman siis että minulle tulee mitään ongelmia tai lisämaksua? Sähkö ja kotivakuutus on miehen nimissä. Ja miten kela-asiat? Voinko hakea uutta asumislisää sitten, kun se on miehelle tullut tähän asti? Kun jos siis muutan uuteen asuntoon?
Tarvitsisin todella apua, minulla ei ole pahemmin aikuisia elämässäni jotka auttaisivat.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää miten täältä saa apua ja neuvoja. Kiitos. Tuntuu että edes joku välittää. En ole uskaltanut puhua asiasta kenellekkään, kaikki luulee että meillä on kaikki hyvin ja olemme onnellisia. 

Ap

Vierailija
42/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratakuun voit saada sossusta tuossa tapauksessa. Minä olen itse vuokranantaja ja sinun tilanteesi on nuorilla aika tavallinen. Terveytesi on kaikkein tärkeintä. Sossu tai turvakoti neuvoo sua alkuun. Se muutto kannattaa tehdä nopeasti. Voit aivan hyvin jättää sen avomiehesi, muuten voi mennä henki. Et ole mikään vanki, nopeasti nyt vaan apua  hakemaan. Älä kerro kenellekkään muille siitä aikomuksesta, vaan koita lähteä salaa. Voin lohduttaa sinua, et ole tehnyt mitään pahaa, vaikka jätät hänet yllättäen. Hän on siihen itse syypää. Se juuri on aikuismaista,  että huolehdit itsestäsi kun kukaan muu ei sitä tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, muutto pois asunnosta väkivaltaisen miehen takia on ihan varmasti määräaikaisen sopimuksen peruste. Näitä on muitakin kuten muutto työn perässä yms.

Mutta jotta saat asiat menemään oikein, hakeudu ensin sinne turvakotiin ja tee rikosilmoitus. Sitten vasta yhteys vuokranantajaan.

Vierailija
44/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy vuokranantajalta haittaako häntä jos toinen muuttaa jo pois. Asumistukea voit hakea uuteen asuntoosi.

Okei kiitos. Eikai vuokranantaja kerro puolisolleni?

Ap

Ajattelet,ettei puoliso huomaa sinun muuttaneen pois?

Anteeksi - en vaan millään malttanut. Sinun kannattaa ensin hankkia itsellesi sekä asunto että työ ja toimeentulo mieluummin jollakin toisella paikkakunnalla, kun mies on kovin "arvaamaton". Me kyllä tiedämme, mitä tuo peiteilmaisu pahimmillaan tarkoittaa.

Sinä irtisanot vuokrasopimuksen omalta osaltasi. Sen jälkeen maksat ensin takuuvuokran omasta asunnostasi ja järjestät muuton sinne. Tämä tapahtuu parhaiten silloin, kun saat runsaasti apujoukkoja ja mies on poissa asunnolta.

Sinulla on juuri nyt niin vaikeaa, että ei sinun kannata vähääkään miettiä tulevia vaikeuksiasi. Pahimmassa tapauksessa sinä joudut maksamaan vuokran siltä ajalta mitä teillä on määräaikainen sopimus. Toisaalta kumpikin teistä on vastuussa koko vuokrasta siinä tapauksessa, että toinen ei maksa. Mutta älä nyt sitä mieti vaan sitä, miten pääset siitä pois.

Sinun kannattaisi nyt lähteä vaikka johonkin ulkomaille sellaiseen turvalliseen työhön, jossa järjestyisi myös asunto. Ennen lähdettiin vaikka Norjaan kalatehtaalle tai Ruotsiin sairaalaa siivoamaan. Sesonkityö toisella puolella Suomea voisi myös olla ensiapua, jotta pääsisit eroon. Tavaraa kyllä maailmassa riittää ja epäilen, että et edes halua mukaan paljonkaan nykyisestä asunnostasi. Tai siis et halua nähdä niitä uudessa kodissasi vaan aloittaisit oikeasti uuden oman elämän.

Pakkaa kassiin tärkeimmät tavarasi siltä varalta, että sinulle tulee niin pikainen lähtö, että et ehdi muuta ottaa mukaasi.

Nyt ei ole millään lailla olennaista miettiä mitään töitä tai vieraalle paikkakunnalle/ulkomaille muuttoja. Ensi sijaista on saada ap turvaan tuon miehen luota. Sen jälkeen voi sitten alkaa miettiä, miten elämänsä järjestää. Ap kertoi, että hänellä on opiskelupaikka. Ei siitä kannata luopua yhden "arvaamattoman" miehen vuoksi. Opiskelemalla saa paremmat lähtökohdat tulevaisuuden rakentamiselle kuin maasta pakenemisella. Emme elä enää muinaisia aikoja, jolloin kuka tahansa sai töitä kalatehtaalta tms. 

Vierailija
45/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy vuokranantajalta haittaako häntä jos toinen muuttaa jo pois. Asumistukea voit hakea uuteen asuntoosi.

Ap

Anteeksi - en vaan millään malttanut. Sinun kannattaa ensin hankkia itsellesi sekä asunto että työ ja toimeentulo mieluummin jollakin toisella paikkakunnalla, kun mies on kovin "arvaamaton". Me kyllä tiedämme, mitä tuo peiteilmaisu pahimmillaan tarkoittaa.

Sinä irtisanot vuokrasopimuksen omalta osaltasi. Sen jälkeen maksat ensin takuuvuokran omasta asunnostasi ja järjestät muuton sinne. Tämä tapahtuu parhaiten silloin, kun saat runsaasti apujoukkoja ja mies on poissa asunnolta.

Sinulla on juuri nyt niin vaikeaa, että ei sinun kannata vähääkään miettiä tulevia vaikeuksiasi. Pahimmassa tapauksessa sinä joudut maksamaan vuokran siltä ajalta mitä teillä on määräaikainen sopimus. Toisaalta kumpikin teistä on vastuussa koko vuokrasta siinä tapauksessa, että toinen ei maksa. Mutta älä nyt sitä mieti vaan sitä, miten pääset siitä pois.

Sinun kannattaisi nyt lähteä vaikka johonkin ulkomaille sellaiseen turvalliseen työhön, jossa järjestyisi myös asunto. Ennen lähdettiin vaikka Norjaan kalatehtaalle tai Ruotsiin sairaalaa siivoamaan. Sesonkityö toisella puolella Suomea voisi myös olla ensiapua, jotta pääsisit eroon. Tavaraa kyllä maailmassa riittää ja epäilen, että et edes halua mukaan paljonkaan nykyisestä asunnostasi. Tai siis et halua nähdä niitä uudessa kodissasi vaan aloittaisit oikeasti uuden oman elämän.

Pakkaa kassiin tärkeimmät tavarasi siltä varalta, että sinulle tulee niin pikainen lähtö, että et ehdi muuta ottaa mukaasi.

Minun on kyllä pakko miettiä raha-asioita, koska en halua menettää luottotietoja ja jäädä velkaa kenellekkään. Ei ole myöskään rikkaita vanhempia, jotka voisivat rahallisesti auttaa. Olen säästänyt takuuvuokraan seuraavaan asuntoon pienistä tuloistani. Tavarani ovat myös minulle todella tärkeitä, koska olen saanut ostettua ne omilla säästöilläni. En siis ole niitä jättämässä tuhottavaksi tai miehelle. Otan kyllä kaiken mukaan minkä olen itse omilla rahoillani hommannut (eli siis melkein kaiken asuntomme irtaimistosta). 

En usko, että ulkomaille lähtö on mitenkään järkevä ratkaisu. Pois kaikesta siitä pienestäkin turvaverkosta mikä on suomessa ja kaikesta tutusta. Ei kiitos kuitenkaan. Haluan kuitenkin asua täällä paikkakunnalla, koska täällä on koulu ja viihdyn täällä. 

Ap

Vierailija
46/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minun on kyllä pakko miettiä raha-asioita, koska en halua menettää luottotietoja ja jäädä velkaa kenellekkään. Ei ole myöskään rikkaita vanhempia, jotka voisivat rahallisesti auttaa. Olen säästänyt takuuvuokraan seuraavaan asuntoon pienistä tuloistani. Tavarani ovat myös minulle todella tärkeitä, koska olen saanut ostettua ne omilla säästöilläni. En siis ole niitä jättämässä tuhottavaksi tai miehelle. Otan kyllä kaiken mukaan minkä olen itse omilla rahoillani hommannut (eli siis melkein kaiken asuntomme irtaimistosta). 

En usko, että ulkomaille lähtö on mitenkään järkevä ratkaisu. Pois kaikesta siitä pienestäkin turvaverkosta mikä on suomessa ja kaikesta tutusta. Ei kiitos kuitenkaan. Haluan kuitenkin asua täällä paikkakunnalla, koska täällä on koulu ja viihdyn täällä. 

Ap

Turvakodista saa myös sosiaalityöntekijöiden kautta apua raha-asioihin. On olemassa sellaisia tukia kuin perustoimeentulotuki ja harkinnanvarainen toimeentulotuki. Niitä voi saada myös opiskelijana, jos tilanne niin vaatii. Uskoisi, että sinun tilanteessasi olisi hyvinkin mahdollista saada toimeentulotukea, jotta ainakaan rahasta ei jäisi kiinni, että pääset turvaan. Ymmärrän, että tavarat ovat sinulle tärkeitä, koska olet ne itse ostanut, mutta ne ovat silti vain tavaraa. Huonekaluja saa uusia, mutta ihmishenkiä ei. Siksi sinun on nyt keskityttävä vain ja ainoastaan siihen, että sinä pääset turvaan. Turvakotiin saa ottaa mukaan henkilökohtaisia tavaroita, joten tärkeimmät esineesi säästyvät. Huonekalut ym. eivät ole nyt tärkeitä. 

Vierailija
47/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutamia juttuja mitä en huomannut muiden maininneen.

Ennen kuin muutat mihinkään, hanki tietojenluovutus-kielto. Sen voi hommata netistä pankkitunnuksilla. 

Tavaroillesi voit vuokrata varaston siksi aikaa kun etsit uuden asunnon. Näitä on nykyään paljon.

Vierailija
48/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Turvakodista saa myös sosiaalityöntekijöiden kautta apua raha-asioihin. On olemassa sellaisia tukia kuin perustoimeentulotuki ja harkinnanvarainen toimeentulotuki. Niitä voi saada myös opiskelijana, jos tilanne niin vaatii. Uskoisi, että sinun tilanteessasi olisi hyvinkin mahdollista saada toimeentulotukea, jotta ainakaan rahasta ei jäisi kiinni, että pääset turvaan. Ymmärrän, että tavarat ovat sinulle tärkeitä, koska olet ne itse ostanut, mutta ne ovat silti vain tavaraa. Huonekaluja saa uusia, mutta ihmishenkiä ei. Siksi sinun on nyt keskityttävä vain ja ainoastaan siihen, että sinä pääset turvaan. Turvakotiin saa ottaa mukaan henkilökohtaisia tavaroita, joten tärkeimmät esineesi säästyvät. Huonekalut ym. eivät ole nyt tärkeitä. 

Perustoimeentuloa ei nykyään opiskelija saa, jos ei ole hakenut opintolainaa. Diakoni olisi myös yksi hyvä taho pyytää apua, sieltä voi tarpeen tullen saada rahallista apua ja ehkä jopa asunnonkin vuokrattavaksi, ja varmasti osaavat auttaa myös psyykkisissä asioissa.

Vierailija
49/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä paikkakunnalla olet, ap? Jos Pirkanmaalla niin voisin kyllä auttaa ihan konkreettisesti.

Vierailija
50/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla miehesi on arvaamaton? Onko väkivaltainen?

Ei ehkä niinkään minua kohtaan, mutta hänellä on vihanhallintaongelmia. On siis hajoittanut huonekaluja ja tavaroita. Pelkään, että jos kerron niin hän hajoittaa kaiken ja yrittää tappaa itsensä. Viimeksi kun hän jäi pettämisestä kiinni ja yritin erota, hän yritti tappaa itsensä ja pisti hyllyn uusiksi. On hän kerran minua lyönyt niin että hänen peukalo murtui. 

Ap

provo tai jal la

Vierailija
51/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakodin kautta paras. Riittää että kerrot sen minkä täälläkin, haluat pois, et uskalla kertoa miehelle, mies arvaamaton ja ainakin kerran lyönyt sua sekä rikkonut huonekaluja. Soita turvakotiin, meet sinne ja sieltä käsin hankit oman asunnon, auttavat siellä käytännön asioissa.

Vierailija
52/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vanhemmillesi, että haluat erota miehestä ja tarvitset rahaa, jotta pääset muuttamaan pois. Sitten maksat miehelle lokakuuhun saakka oman osuutesi vuokrasta. Jos et vanhemmilla voi asua, niin ystävän/mummon luonna sitten.

Oli kyseessä sitten kilari hullu tai tavallinen tylsä heppu, niin olet itse sitoutunut vuokrasopimukseen ja sinun kuuluu hoitaa siihen liittyvät velvoitteet kunnolla loppuun asti. Lisäksi älä kuuntele näitä neuvoja, mitä jotkut sanovat. Jos valehtelet miehestä ja miehen käytöksestä, voit joutua itse ongelmiin oikeuslaitoksen kanssa. Lisäksi miltä sinusta tuntuisi, jos mies valehtelisi sinusta sossulle? Kertoisi sinun käyttävän huumeita ja olevan väkivaltainen häntä kohtaan?

Vierailija
53/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet yhteisvastuussa vuokranmaksusta määräaikaisen sopimuksen loppuun ja siihen päälle vielä irtisanomisaika. Jos teillä siis on yhteinen vuokrasopimus.

Jos sopimukset on erilliset, olet vastuussa vain omasta puolikkaastasi.

Ilman muuta on selvää, ettei vastuuta voi siirtää kokonaan miehellesi ilman hänen suostumustaan, joten et voi sopia tästä vuokranantajan kanssa miehesi tietämättä.

Onko sulla todisteita miehen raivareista? Jos on, voit saada tilapäisen asunnon turvakodista kunnes löydät oman kodin. Siihen asti sun kyllä täytyy maksaa osuutesi vuokrasta. Älä missään tapauksessa maksa miehellesi, maksa suoraan vuokranantajalle.

Jos mies on jo yrittänyt itsemurhaa kun yritit jättää häntä, siitä on varmaan paperit jossain sairaalassa. Turvakotiin siis ja tavarat varastoon.

Vierailija
54/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottele asiasta suoraan vuokranantajan kanssa, sano tosiaan ettet halua hänen kertovan asiasta miehellesi. Valitettavasti lain mukaan yhteisvastuullinen vuokrasopimus tarvii irtisanomisen molemmilta osapuolilta toisen lähtiessä, mutta suurin osa vuokranantajista joustaa, kun selität tilanteen. Vielä suurempi osa ei edes tiedä tuota.

Vierailija
55/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta voinko muuttaa sitten uuteen asuntoon kaikessa hiljaisuudessa, kun olemme vuoden asunu tässä? Voinko sitten vielä joutua maksamaan tästä vuokraa?

Ap

Et voi vaan sinun täytyy irtisanoa oma osuutesi vuokrasopimuksesta,jos se jatkuisi muuten automaattisesti. Vain siinä tapauksessa voit, että vuokrasopimus päättyy ilman irtisanomista tiettynä päivänä.

Muista se, että vuokrasopimus päättyy aina irtisanomiskuukautta seuraavan kalenterikuukauden viimeisenä päivänä. Jos siis haluat sen päättyvän elokuun viimeisenä päivänä, sinun on irtisanottava se heinäkuussa.

Vierailija
56/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut täältä paljon neuvoja, kiitos siitä. Minulla oli vanhassa puhelimessa kuvia mustelmista, mitä mies oli minulle saanut. Valitettavasi ne kaikki poistui. Mitään virallista tietoa ei ole, kun sana sanaa vastaan. Poliisit ovat kyllä käyneet meillä kaksi kertaa ja toinen näistä oli, kun mies oli ottanut särkylääkkeitä kourallisen ja yritti itsem urhaa. Eli siitä ilmeisesti on tieto jossain. Mieheni osaa olla hurmaava ja puhua asiat omaksi edukseen. Pelkään myös, että hän alkaa kertomaan minusta perättömiä asioita ja saa minut ongelmiin niillä. Tiedän myös, että mies on tehnyt vakuutuspetokseen ja sekaantunut alle 16 vuotiaaseen hänen ollessaan jo täysi-ikäinen (minä siis). 

Ei minua se haittaa vaikka hän ummet ja lammet puhuisi minusta perättömiä asioita sukulaisille ja kavereille, tiedän itse kuitenkin miten asiat ovat oikeasti. Mutta en halua mitään oikeita ongelmia. 

Otan selvää turvakodeista, toisaiseksi olen kuitenkin täällä. Mies käy töissä päivät niin saan olla rauhassa. Jos tilanne pahenee, otan yhteyttä lähimpään turvakotiin. Asun siis pohjois-savossa ja sukuani ei täällä ole. Pelottaa koko tilanne kamalasti. Tahtoisin vain kovin oman pienen kodin, jossa saisin olla rauhassa ja kerätä itseäni. 

Tuntuu myös todella tyhmältä, kun olen itseni tälläiseen tilanteeseen ajanut, vaikka järjellä tiedän ettei tämä ole minun vikani. Kamala tunnemyrsky menossa. 

Ap

Vierailija
57/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko muuttaa vaikka vanhempiesi luo nyt heti. Tietysti joudut maksamaan osaasi vuokrasta mutta pääsisit heti pois jos ei ole varaa maksaa kahta vuokraa päällekäin. Muistat vaan irtisanoa sitten sen vuokrasopimuksen ajoissa. Eli jos pääset irti sopimuksesta syyskuun viimeisenä niin irtisano viimeistään elokuun viimeisenä. Mies tuskin tulee hyväksymään, että maksaa yksin vuokraa kun ihan lain mukaan olet sitoutunut maksamaan oman puolikkaasi sen vuoden ajan. Ja jos suostuisikin maksamaan yksin niin et voi ehkä oman rahatilanteesi vuoksi vuokrata uutta asuntoa ennen kuin olette sopineet miehen kanssa nykyisen asunnon vuokranmaksusta ja tällöin lähtö kertomatta etukäteen ei onnistu. Tai sitten sinnittelet sinne vuokrasopimuksen loppuun asti.

Vierailija
58/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko muuttaa vaikka vanhempiesi luo nyt heti. Tietysti joudut maksamaan osaasi vuokrasta mutta pääsisit heti pois jos ei ole varaa maksaa kahta vuokraa päällekäin. Muistat vaan irtisanoa sitten sen vuokrasopimuksen ajoissa. Eli jos pääset irti sopimuksesta syyskuun viimeisenä niin irtisano viimeistään elokuun viimeisenä. Mies tuskin tulee hyväksymään, että maksaa yksin vuokraa kun ihan lain mukaan olet sitoutunut maksamaan oman puolikkaasi sen vuoden ajan. Ja jos suostuisikin maksamaan yksin niin et voi ehkä oman rahatilanteesi vuoksi vuokrata uutta asuntoa ennen kuin olette sopineet miehen kanssa nykyisen asunnon vuokranmaksusta ja tällöin lähtö kertomatta etukäteen ei onnistu. Tai sitten sinnittelet sinne vuokrasopimuksen loppuun asti.

Voisin kyllä muuttaa äitini luo, mutta hän tosiaan asuu 300km päässä ja minulla on koulu kesken joka alkaa elokuussa. Paikassa jossa äitini asuu ei ole kyseistä koulutusta jota opiskelen. Hankala tilanne. Turvakoti taitaa ehkä olla ainoa vaihtoehto tai vain sinnitellä. Osaan onneksi puollustaa itseäni, jos tilanne vaatii. Perseestähän tämä on ja pelottavaa ja ahdistavaa. En usko kuitenkaan olevani hengenvaarassa. Yritän kuitenkin parhaani ottaa asioista selvää. Jos pääsisin turvakotiin ja saan opintolainalla ja rahalla maksettua osan vuokrastani ja vietyä osan tavaroista vaikka äidilleni.

Toivon että asiat järjestyy. Ahdistaa ihmisten reaktiot, kun kuitenkin ulkopuolelle näytetään ihanalta parilta jolla on kaikki hyvin.

Ap

Vierailija
59/60 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tapauksessa tuosta minimiasumisajasta voi olosuhteiden johdosta päästä eroon. En tiedä miten tällaisessa tapauksessa. Jos vuokranantaja ei suostu irtisanomiseen niin viime kädessä se ratkaistaan oikeudessa. Toivottavasti saat lakineuvontaa jostain.

Vierailija
60/60 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen määräaikainen vuokrasopimus voidaan purkaa, jos on tarpeeksi vakavat perusteet.

https://vuokranantajat.fi/2018/06/maaraaikaisen-vuokrasopimuksen-irtisa…