Miten perustelet itsellesi sen, että ostat esim. 1000 euron käsilaukun tai rannekellon kun saisit ihan hyvän 20 eurolla ja voisit lahjoittaa lopun 980 euroa vaikkapa spr:lle?
Kommentit (164)
SPR käyttää rahat MM:iin. Siksi ei SPR.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tarvitse yli 50 euron rannekelloa. Se on täys turhake.
Mulla on parikin reilun tonnin kelloa ( ja käsilaukkua). En ehkä tarvitse niitä, mutta tuovat iloa minun elämääni.
En koe että minun pitäisi kulutustottumuksiani selittää kenellekään. Olen myynyt vapaa-aikaani työnantajalle ja saan siitä korvauksen rahassa. Sillä rahalla teen mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä lahjoittaa jokaisesta 1000 eurosta 24% valtiolle:)
jäljelle jää 760 eur.
koska kyseessä HIENO laukku..laukku maksaa yrittäjälle noin 500eur
jäljelle jää 260
noin kalliin laukun myymiseen tarvitaan myyjiä, vartioita ja ylelliset vuokratilat
OMPAKALLISTA?MIKÄTÄSSÄMAKSAAAA!!!
Opettele arvonlisäveron määritelmä tai laskukaava ennen kuin valitat. Verollisen tuotteen hinnassa on alvia 19,35 %, ei 24 %. Alv 24 % tulee tuotteen hinnan päälle.
Ymmärrän että halvalla ei saa aina hyvää tai eettistä, mutta esim. kotimaisen ekologisen ja eettisen laukun saa noin 200-400 eurolla riippuen koosta ja materiaalista. Tonnin laukkua ei voi perustella millään muulla kuin kalliilla brändillä. Kallis brändi ei myöskään vielä tarkoita, että laukku olisi erityisen hyvin tai eettisesti valmistettu. Tonnin laukku on yksinkertaisesti älytöntä pröystäilyä.
Suomessa on yks maailman parhaista sosiaaliturvajärjestelmistä.
Voit mennä sossuun ja pyytää maksusitoumuksen vaikka ruokakauppaan.
Jossain kapitalistisessa yhteiskunnassa taas harrastetaan hyväntekeväisyyttä, koska siellä ei ole tällaista järjestelmää.
Suomessa kaikki harrastavat jo valmiiksi pakko-hyväntekeväisyyttä maksamalla korkeita veroja.
SPR:lle lahjoitetut rahat menevät herrojen perseesen.
Vierailija kirjoitti:
Maksan jo nyt keskituloisesta palkastani n. 700 euroa veroihin. Päälle vielä muut sivukulut. Ja tietysti välilliset verot kaikesta mitä ostan. Ne mitä valtio ei minulta vie käytän hyvällä omatunnolla itseeni.
saati sitten kun palkasta ryöstetään 2200 euroa valtiolla, kuten minulta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä että olen tehnyt töitä sen eteen 8h joka hemmetin arkipäivä.
Mikä perustelu tuo on? Miksi et mieluummin lahjoittaisi rahaa sitä enemmän tarvitsevalle?
Miksi et itse luovu tuistasi enemmän tarvitsevan hyväksi?
Lapsillanikin on yli 20€ rannekellot ja leikkeihinsä saivat mun merkkilaukkuja, joita en itse enää käyttänyt :D
Kyllähän se alkuun vähän hymyilytti, kun itse lapsena on yrittänyt napata äidiltä kauniimpia muovikasseja leikkeihin.
Ei tulisi mieleenikään ostaa tonnin veskaa. Siinähän kuluisi reilusti yli puolet kuukauden tuloistani. Jäisivät monet pakolliset menot kuten esim. asumiskulut maksamatta. Minulla on niin korkea veroprosentti, että tuen varmaan aika monen av-mamman perhettäkin ihan riittämiin näinkin.
PS Ostin todellakin pari viikkoa sitten uuden pikkulaukun, nahkaa, ja maksoin siitä vajaat 80 €!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että halvalla ei saa aina hyvää tai eettistä, mutta esim. kotimaisen ekologisen ja eettisen laukun saa noin 200-400 eurolla riippuen koosta ja materiaalista. Tonnin laukkua ei voi perustella millään muulla kuin kalliilla brändillä. Kallis brändi ei myöskään vielä tarkoita, että laukku olisi erityisen hyvin tai eettisesti valmistettu. Tonnin laukku on yksinkertaisesti älytöntä pröystäilyä.
Mitäpä jos se laukku on hieno? Minulla on kaksi YSL:n laukkua, ne ovat minusta kauniita ja kestävät kulutusta, omaan käyttööni ainakin ne ovat laadukkaita. Toinen maksoi 1300€ ja toinen 1800€. En koe niitä pröystäilyksi, en mainitse niiden hintoja missään eikä YSL ole lainkaan yhtä tunnettu merkki kuten Chanel tai Louis Vuitton että ihmiset tunnustaisivat heti että on kallis laukku. Painan paljon duunia ja välissä haluan palkita itseni asioilla, ihmeellinen ajatus että tekemällä 100 tunnin viikkoja pitäisi minun luovuttaa kaikki rahani ihmisille jotka eivät tee mitään. Veroina maksan jo ihan kohtuullisesti, yhtään enempi ei ole enää oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos se laukku on hieno? Minulla on kaksi YSL:n laukkua, ne ovat minusta kauniita ja kestävät kulutusta, omaan käyttööni ainakin ne ovat laadukkaita. Toinen maksoi 1300€ ja toinen 1800€. En koe niitä pröystäilyksi, en mainitse niiden hintoja missään eikä YSL ole lainkaan yhtä tunnettu merkki kuten Chanel tai Louis Vuitton että ihmiset tunnustaisivat heti että on kallis laukku. Painan paljon duunia ja välissä haluan palkita itseni asioilla, ihmeellinen ajatus että tekemällä 100 tunnin viikkoja pitäisi minun luovuttaa kaikki rahani ihmisille jotka eivät tee mitään. Veroina maksan jo ihan kohtuullisesti, yhtään enempi ei ole enää oikeudenmukaista.
En viestissäni sanonut että sinun pitäisi antaa rahojasi kellekään, vaan kyseenalaistin tuhannen euron laukkujen ostamisen järkevyyden. Itse ostaisin sen yli puolta halvemman kotimaisen käsityönä tehdyn tyylikkään nahkalaukun ja laittaisin loput rahat säästöön, sijoituksiin tai ostaisin vaikka jotain muutakin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viestissäni sanonut että sinun pitäisi antaa rahojasi kellekään, vaan kyseenalaistin tuhannen euron laukkujen ostamisen järkevyyden. Itse ostaisin sen yli puolta halvemman kotimaisen käsityönä tehdyn tyylikkään nahkalaukun ja laittaisin loput rahat säästöön, sijoituksiin tai ostaisin vaikka jotain muutakin kivaa.
En ole se jota lainasit mutta... jos ei ole varaa tonnin laukkuun, niin eihän se ole järkevää. Mutta se että ostaa tonnin (tai jopa kalliimman) laukun, kellon tms. ei sulje pois säästämistä, sijoittamista tai muuten mukavaa elämää :D
Sdp vois ajaa sellaista politiikkaa, että se tonnin laukun ostaja maksaa myyntihinnan lisäksi vaikkapa 200 euroa joka menee esim. ulkomaanapuun.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillanikin on yli 20€ rannekellot ja leikkeihinsä saivat mun merkkilaukkuja, joita en itse enää käyttänyt :D
Kyllähän se alkuun vähän hymyilytti, kun itse lapsena on yrittänyt napata äidiltä kauniimpia muovikasseja leikkeihin.
etkö tunne yhtään häpeää?
Voisiko joku kysyä tätä vaikkapa Sara Siepiltä?
Sillä, että ei ihmisiä kiinnosta toiset ihmiset pätkän vertaa.
Miksi pitäisi olla kiinnostunut jostain patlaiskasta lintsarista, kun oma raha on kovalla työllä ansaittu.
No ensinnäkään en lahjoittaisi SPR:lle tai muille höpöhöpö-eliitin rahankeruujutuille yhtään mitään. Ja sen lisäksi en ikinä ostaisi 1000e laukkua. JOhonkin hyvälaatuiseen designiin voisin laittaa rahaa enemmän (tuolit, pöydät, sohvat) jos laatu todella on sen mukaista ja kestää aikaa.
Mutta esim Kartell on ihan hirveetä sheissea ja silti maksaa hunajaa joku muovihökötys...vain designin takia.
Tarttis tehdä vähemmän töitä jos ei ostaisi niin kalliita kasseja ja kelloja.