Taapero, joka ei saa kontrolloimattomia itkupotkuraivareita, ei ole normaali!
Jokaiselta lapselta on löydyttävä oma tahto ja sen ilmaisu. Ja tuon ikäinen ei kykene järkikeskusteluun. Niinpä hän ilmaisee tahtonsa muuten.
Ystäväni on ylpeä lapsestaan, joka näitä itkupotkiksia ei koskaan saa, vaan myöntyy melko helposti kaikkeen. Meitä normaalien lapsien äitejä hän katsoo kieroon raivareita seuratessaan. Ei tajua että hänen lapsessaan on jotain vialla. Ugh olen puhunut!
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi, joka ei saa itkuraivareita ja tottelee jo ensimmäisestä kehotuksesta, on usein väkivaltaisen perheen lapsi.
Olin itse sellainen. Oma tahto olisi voinut viedä hengen tai johti ainakin vakaviin pahoinpitelyihin.
Joka kerta, kun näen tällaisen liian kiltin lapsen, niin sydämeeni sattuu.
Suurin osa liian kilteistä lapsisita tulee perheistä, joissa on loogiset ja ennakoitavat vanhemmat. Lapsi tietää, että tapahtui mitä tahansa, vanhemmat pysyvät "linjassa". Lapsen maailma on helppo, koska hänen ei tarvitse päättää eikä pohtia, miten käy. Jostain kummallisesta syystä lastaan hyvin lukevat vanhemmat eivät koe itkupotkuraivareita, koska he osaavat ennakoida tilanteen ja toimia jo ennen karjumista.
Et ymmärrä eroa kiltin ja liian kiltin välillä. Etkä erilaisten temperamenttien.
Hyvät vanhemmat tasoittavat kyllä paljon lapsen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi, joka ei saa itkuraivareita ja tottelee jo ensimmäisestä kehotuksesta, on usein väkivaltaisen perheen lapsi.
Olin itse sellainen. Oma tahto olisi voinut viedä hengen tai johti ainakin vakaviin pahoinpitelyihin.
Joka kerta, kun näen tällaisen liian kiltin lapsen, niin sydämeeni sattuu.
Suurin osa liian kilteistä lapsisita tulee perheistä, joissa on loogiset ja ennakoitavat vanhemmat. Lapsi tietää, että tapahtui mitä tahansa, vanhemmat pysyvät "linjassa". Lapsen maailma on helppo, koska hänen ei tarvitse päättää eikä pohtia, miten käy. Jostain kummallisesta syystä lastaan hyvin lukevat vanhemmat eivät koe itkupotkuraivareita, koska he osaavat ennakoida tilanteen ja toimia jo ennen karjumista.
Lisätään tähän vielä, että sitten kun lasta alkaa harmittamaan, niin sekin otetaan vastaan, eikä tukahduteta, että tunne olisi väärä. Aikuisillakin kasvaa joskus k yrpä otsaan, samaten lapsilla on känkkäränkkä joskus käymässä. Tarkoitan siis, että lapselle kuuluu myös ne epäonnistumiset ja pettymykset elämään. Toisille se kokemus tulee voimakkaampana reaktiona kuin toisilla. Ja kun se reaktio tulee voimakkaasti, niin se vaatii aikuiselta kylmää päätä ja ratkaisukeinoja tilanteen rauhoittumiseen.
Täällä joku sanoi, että raivokohtauksen aikana pitää ottaa syliin. Meillä tilanne menee nopeammin ohi sillä, että lapsi poistuu itse tilasta toiseen istumaan jonnekkin hetkeksi yksin. Sitten vasta mulla on lupa koskea häneen ja antaa sen halauksen. Jos pitäisin väkisin sylissä, niin se menisi varmasti vielä suuremmaksi raivoamiseksi, revittäisiin, purtaisiin, lyötäisiin. Joskus lapsi löi päätään lattiaan kiukkukohtauksen aikana. Laitoin siinä vaiheessa käden pään ja lattian väliin ja "ihmettelin" vain lapselle, että eikö tuo satu tosi paljon. Parin kerran jälkeen sekin loppui, koska lapsi varmaan huomasi itsekkin, että se sattuu, eikä se helpota oloa. Tottakai täysin kontrolloimatonta lapsen käytöstä pitää rajoittaa kiinnipidolla, ettei tapahdu isompia vahinkoja. Mutta joskus on ihan hyvä ehkä antaa sen lapsen hakea oma purkauskeinonsa, jos se vain on mahdollista. Eikä tässä ole oikeita ratkaisuja, jokainen vanhempi tietää parhaiten itse oman lapsensa.
Meillä taas raivarit meni nopeasti ohi, kun antoi lapsen hetken vaan raivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on varmaan siitå, väkivallalla alistetut eivät uskalla heittäytyä kontrolloimattoman raivon valtaan. Siksi eivät saa itkupotkuraivareita.
Miksi päiväkodissa helposti yritetään leimata tempperamenttinen lapsi erityislapseksi. Esimerkiksi ihailemani Martina Aitolehti on erittäin temperamenttinen tahtonainen aikuisenaki ja juuri siksi menestynyt elämässään ja voinut tehdä juuri, mitä itse haluaa. Ja on tyytyväinen elämäänsä ja itseensä.
Minä olen ylpeä temperamettisesta tyttärestäni, joka ei aina miellytä muita.
Martina kylläkin polkee muita matkallaan menestykseen. Esim. veti Belörfiä turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mun esikoinen ei saanut koskaan tuollaisia raivareita. Ehkä pukemisesta talvella pari kertaa. Muistan miten säikähdin kun toka lapsi sai ekan raivarin, koska en ollut tottunut niihin. Ihan normaali tuosta esikoisesta tuli, nyt jo aikuinen.
Tahdoton reppana luuseri.
Olipa ilkeästi sanottu. Kutennsanottu, hän on nykyään normaali ja pärjäävä aikuinen. Kiltti ollut kyllä aina.
Mitä saavuttaa ihminen, joka ei ilmaise itseään? Ihan uteliaisuuttani kysyn?
Mää oon aina ollut rauhallinen, mutta kyllä mää itseäni kykenen ilmaisemaan enkä todellakaan ole mikään kynnysmatto. Mää vaan ilmaisen itseäni rauhallisesti mutta jämäkästi. Harvemmin huutamalla mitään saavuttaa. En tiä miten tahtoni taaperona ilmaisin, mutta en kuulemma pahemmin raivateita saanut. Teininä ei ollut mitään ovien paiskomista eikä kapinointia koska en mää kokenut (ainakaan muista) mitään suuria tunnekuohuja ja jos olinkin jostain asiasta vanhempieni kanssa eri mieltä niin yleensä asiat keskusteltiin läpi. Mulla on kyllä myös hyvin rauhalliset vanhemmat että ehkä silläkin on ollut vaikutuksensa. Nyt on naimisissa rauhallisen miehen kanssa ja meillä ei ikinä huudeta. Elämä on ihanaa.
Mitäs jos pitää saada jotain nopeasti aikaiseksi? Onnistuuko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et säkään taida ihan normaali olla 🤔
Olen kyllä, kiitos vain! Ärsyttää tuo ystäväni niin vietävästi! ap
Taidat olla vain kateellinen kaverin helposta lapsesta. Minä ainakin olisin.
T: voimakastahtoisen 2v pojan äiti.
Lapsi joka ei saa raivareita voi olla hyvin tyytyväinen ja kokee että vanhemmat vastaavat hänen tarpeisiinsa todella hyvin. Eli jos laittaisit somen syrjään hetkeksi niin sinunkaan lapsen tarvitse koko ajan raivota että saa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mun esikoinen ei saanut koskaan tuollaisia raivareita. Ehkä pukemisesta talvella pari kertaa. Muistan miten säikähdin kun toka lapsi sai ekan raivarin, koska en ollut tottunut niihin. Ihan normaali tuosta esikoisesta tuli, nyt jo aikuinen.
Tahdoton reppana luuseri.
Olipa ilkeästi sanottu. Kutennsanottu, hän on nykyään normaali ja pärjäävä aikuinen. Kiltti ollut kyllä aina.
Mitä saavuttaa ihminen, joka ei ilmaise itseään? Ihan uteliaisuuttani kysyn?
Minkä takia luulet, että ainoa tapa ilmaista itseään on raivarit? Ihan uteliaisuuttani kysyn?
Miten 2v lapsi ilmaisee kiukkua ja harmitusta? Siis muuten kuin raivareilla. En itse tiedä siksi kysyn.
Mun tahdottomat ja persoonattoman reppanaluuserit ovat nyt nuoria aikuisia, jokainen hyvässä opiskelupaikassa (lääkis, biolääkis ja Otaniemi), eikä kukaan heistä ole sätkinyt ja ulissut karkkihyllyn edessä, eikä haistatellut vanhemmilleen. Joten ehkä heille tulee sitten karmea keski-iän kriisi jolloin purkautuu kaikki patoutumat, tai sitten ovat normaaleja, tasaisia ja hyvin käyttäytyviä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo.
Tempperamenteissa on eroa.
Väitteesi on yhtä tosi kuin se, että väittäisin kaikkien murkkuikäisten paiskovan joskus ovia. Jos ei paisko, niin vikaa on varmasti.
Eikö sitten ole? Lapsi ilman tempperamenttia ei ole normaali.
Jokaisella on temperamentti.
Jotkut ovat rauhallisia ja sopeutuvaisia. Nekin ovat temperamenttipiirteitä.
Ehkä lapsi saa aina kaiken mitä haluaa niin ei tarvi harmistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on varmaan siitå, väkivallalla alistetut eivät uskalla heittäytyä kontrolloimattoman raivon valtaan. Siksi eivät saa itkupotkuraivareita.
Miksi päiväkodissa helposti yritetään leimata tempperamenttinen lapsi erityislapseksi. Esimerkiksi ihailemani Martina Aitolehti on erittäin temperamenttinen tahtonainen aikuisenaki ja juuri siksi menestynyt elämässään ja voinut tehdä juuri, mitä itse haluaa. Ja on tyytyväinen elämäänsä ja itseensä.
Minä olen ylpeä temperamettisesta tyttärestäni, joka ei aina miellytä muita.
Martina kylläkin polkee muita matkallaan menestykseen. Esim. veti Belörfiä turpaan.
Kyllä aikuisenakin saa hyvästä syystä keittää yli.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsi saa aina kaiken mitä haluaa niin ei tarvi harmistua?
Jotkut haluavat aina pukea talvella haalarin ulos lähtiessä? Väkivallalla uhatut lapset ei uskalla taistella vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun tahdottomat ja persoonattoman reppanaluuserit ovat nyt nuoria aikuisia, jokainen hyvässä opiskelupaikassa (lääkis, biolääkis ja Otaniemi), eikä kukaan heistä ole sätkinyt ja ulissut karkkihyllyn edessä, eikä haistatellut vanhemmilleen. Joten ehkä heille tulee sitten karmea keski-iän kriisi jolloin purkautuu kaikki patoutumat, tai sitten ovat normaaleja, tasaisia ja hyvin käyttäytyviä loppuun asti.
Ehkä haluaisivat oikeesti olla rokkitähtiä. Vetävät nyt masennuslääkkeitä ja elävät sinun toiveesi mukaan alistettuna suorittajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et säkään taida ihan normaali olla 🤔
Olen kyllä, kiitos vain! Ärsyttää tuo ystäväni niin vietävästi! ap
Ap, sun kakaroillas on huonot suolistobakteerit. Tutkittu juttu!
t: neljän itkupotkuraivottoman äiti, joista kaksi jo aikuista.
Ihana lukea hyviä kommentteja. Tyttöni on todellinen tättärää. 2,5 v ja kiukkuaa aamusta iltaan. Tietenkin itseä ottaa välillä päähän, mutta hyvä tietää että temperamenttinen lapsi on positiivinen asia ja ainakaan lasta ei ole alistettu hiljaisrksi, vaikka välillä kaikki huutaa🐦😍😆
Ei vanhemmat raivokohtauksiin ja niiden kestoon voi vaikuttaa, joillakin on uhmaikä vuodessa ohi joillain neljässä. Kyl se on aikuisena ohi.
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/suomalaistutkimuksen-yllattava-tulos…
Tuliko ap imetettyä?
Pienen paikkakunnan päiväkotihoitajana voin kertoa ettei näistä raivoajista mitään suurta ole tullut. Monella myöhemmin joku diagnoosi ja syrjäytyminen aikuisena. Perhetaustatkin yleensä on mitä on. Väkivallalla kasvatetut lapset lyövät myös toisia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/suomalaistutkimuksen-yllattava-tulos…
Tuliko ap imetettyä?
Kyllä, mutta sai myös korviketta. Enkä imettänyt pitkään.