18-vuotiaan kotiintuloajat
Poikamme täytti vähän aikaa sitten 18 ja nyt meillä on ollut kotona vääntöä pojan kotiintuloajoista. Kun poika oli 17, hänen kotiintuloaikansa oli viikonloppuisin klo 21 ja arkisin klo 19. No ajattelimme mieheni kanssa, että poika voisi tulla nyt täysi-ikäisenä kotiin klo 23 viikonloppuisin sekä kesälomalla ja arkisin klo 20:30. Jos hän saisi olla pidempään ulkona, niin hän menisi todennäköisemmin baariin, eikä se ole hyvä juttu. Poikamme ei kuitenkaan tykännyt meidän ideasta, vaan alkoi vänkäämään vastaan. Väitti olevansa aikuinen ja että hän saa tulla ja mennä miten haluaa. Todellisuudessa 18-vuotias on vielä teini, eikä teinien kuuluisi hillua tuolla pihalla keskellä yötä.
No poikamme lähti eilen kavereidensa kanssa ulos, mutta hän ei tullut kotiin klo. 23, hän ei vastannut puhelimeen, emme tienneet missä hän on. Lähdimme etsimään häntä autolla joka paikasta, mutta emme löytäneet häntä. Klo 5 aamulla hän tulee kotiin todella humalassa. Olin aivan järkyttynyt, pojasta on tullut aivan holtiton. Osaatteko auttaa minua, miten saan hänet tottelemaan meitä?
Kommentit (27)
No herranjestas, poika on 18, anna mennä ja nauttia nuoruudesta. Mitä enemmän kiellät, sen enemmän pistää vastaan, salailee ja valehtelee. Aikansa rällää ja sitten rauhoittuu. Tämä on koettu omien kanssa. Tärkein on että poika voi olla rehellinen menoissaan ja tekemisissään. Kuka 18- vuotias ei kävisi baareissa ja hengailisi kavereiden kanssa kesälomasta nauttien. Kohta lähtee inttiin ja sitten kaipaat sitä, että tulisipa kotinn vaikka sitten yö viideltä.
18-vuotiaalle meillä on sääntönä että kotiintuloaikoja ei ole, mutta suht hiljaa pitää tulla ettei nuorimmat herää. On tuo likka joskus aamu kuudelta kömpinyt pienessä tuiskeessa kotiin ja istahtanut suoraan aamukahvipöytään. Se kuuluu nuoruuteen. Sen verran fiksu on, että viestillä aina omatoimisesti ilmoittaa kenen kanssa on ja missä päin kaupunkia.
Ok. Sitten on varmaankin ihan täysi n*tsivanhempi, jos ei toivo että lapsi käy baareissa tai pitää vaarallisena yötä myöten liikkumista. Toivottavasti teidän lapsillenne ei käy mitään.
Kun muistelee omaa nuoruutta, niin 18 v täytettyä uhkattiin antaa vyöremmistä jos lauantai-ilta meni yli puolenyön. Humalassa kotiin tulemisesta olisi todennäköisesti tapettu. Viikollahan ei tietenkään saanut mihinkään mennäkään.
Tuota kesti pari kuukautta, sen jälkeen oli aina pakko ottaa 14 pikkuveli mukaan.
Kun ei ollut omaa autoa eikä kaverien kyytiin saanut mennä, niin siinä olisi sitten vaihtoehdot maaseudulla aika vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Porvoon äiti sai hepulin 😂
Porvoon yö on täynnä vaaroja.
Meillä 19-vuotiaan kotiintuloaika on yöllä klo 2, jos haluaa sitä myöhempään olla niin jääköön yöksi kaverin luo. Ei minulle muuten ole väliä jos täysi-ikäinen hilluu ulkona aamun tunneille, mutta en halua herätä kamalaan kolisteluun aamuyöllä, kun en sitten saa enää kunnolla unta. Mielestäni on ihan reilua, jos täysi-ikäinenkin noudattaa sovittuja sääntöjä mikäli ilmaiseksi tahtoo vielä kotona asua.
Hoh hoijaa, olkaa onnellisia jos penska ei ole tuollain vielä touhunnut 14 vuotiaana! Tuohan on jo ihan melkein miehen iässä kun täysi-ikäinen. Minä itse menin 15 v pojan perässä pitkin pitäjiä kun viiletti teini porukan kans menemään ja kyllä sattui ja tapahtui! Niin se on kuulkaa monessa huushollissa sillon kun on noita murkkuja. Se kuuluu elämään. Onneksi se on vain väliaikainen sekava vaihe, kyllä ne ajallaan aikuistuu!