Miksi ihmiset eivät eroa parisuhteista, joista puuttuu läheisyys, intohimo ja seksi?
Myös monet lapsettomat jäävät kärvistelemään haluttoman ja mielenkiinnottoman kumppanin kanssa. Onko edelleen vallalla ajatusta, että seksittömyys ei olisi "riittävän hyvä" syy erota?
Kommentit (125)
En eroa koska en tahdo piskuiseen kerrostaloon asumaan, hyi hitto. Nyt on omaa tilaa ok-talossa ja omat huoneet kummallakin, hyvä kämppissuhde. Seksi on yliarvostettua, sen asian voi hoitaa itse ja tyydytys on taattu.
Koska vielä toistaiseksi toivon, että mies alkaisi taas jossain vaiheessa haluta seksiä ja minua.
N
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi siksi, että ollaan sitouduttu toisiimme myötä- ja vastamäessä ja ymmärretään, että parisuhteessa voi olla erilaisia aikoja, mutta kaikki voi taas muuttua paremmaksikin.
Ootko sä se joka käy vieraan lakanoissa? Silleen sitouduttu? Jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Koska vielä toistaiseksi toivon, että mies alkaisi taas jossain vaiheessa haluta seksiä ja minua.
N
Ja lisäksi pelkään, ettei kukaan muukaan voisi haluta seksiä kanssani. Koen olevani niin äärettömän ruma ja vastenmielinen.
N
Eihän sitä jaksa erota. Kaikissa suhteissa seksi loppuu, tai se muuttuu tylsäksi. Siihen on omat keinonsa miten paineet puretaan.
Meillä on iän ja terveydellisten syiden vuokdi seksi lopahtanut miehen puolelta eikä ole mikään halailijakaan.
Mutta hän on mun paras ystäväni, kumppanini kaikessa. Meillä on yhteisiä unelmia mitä toteutetaan, koen olevani arvostettu ja rakastettu. Meillä on ihana perhe, lastenlapsia ja yhteidiä ystäviä.
Kyse ei ole diitä etteikö selviäidi yksinkin vaan siitä että elämä vaan on ihanaa jaettuna.
Tiedänpä hyvinkin yhden pitkän avioliiton mikä alkoi jo lähtökohtaisesti sillä että 2 ihmistä, jotka oli toisilleen vain laastareita (molemmat kaipasi exäänsä) päätyivät yhteen. Nainen halusi äkkiä naimisiin ja perheen, huijasi kassisella konstilla miehen naimisiin kanssaan, mies ei enää kehdannut jätää naista vaikka kaipasi syvästi nuoruuden rakastaan jonka kanssa olisi naimisiin ja perheen halunnut.
Nyt on vierähänyt useita kymmeniä vuosia, vaikkei suhteessa ole oikeaa, puhdasta rakkautta ja halua ollut ikinä. On perhe ja omaisuus jota nainen hallitsee, tämä pitää parin koossa, koska toinen ei voi lähteä. On varsin ovelaa sitoa toinen itseenä taloudellisella pakolla.
Lapset ovat aikuisia ja omillaan, tapa, raha ja laiskuus pitää parin saman katon alla. Ja miksipä erota kun ei nyt pahoja riitojakaan ole, vaikka molempin mieli harhailee välillä jossain muussa henkilössä.... ja yksin iltaa istuessa mieli palaa aina samaan henkilöön, siihen kenet nuorena halusi.
Erosin 8 vuoden seksittömän suhteen jälkeen ja tapasin miehen, jolla oli menossa vuosi 10 samaa. Ollaan kiritty kahdessa vuodessa aika paljon kiinni näitäkin vuosia, ja viihdytään muutenkin hyvin yhdessä.
Ehkä on myös ihmisiä, joita seksittömyys ei haittaa. Ei minuakaan niin paljon haitannut seksittömyys avioliitossani, mutta kaiken muun läheisyyden ja hellyyden puute haittasi. Sen tilalle kun tuli vain yrmyilyä, en ollut todellakaan tyytyväinen. Jotenkin siihen jäi silti roikkumaan liian pitkäksi aikaa. Nyt olemme eronneet.
Joillekin esim taloudellinen turva on tärkeää. Kai tiesit ettei ole mitään lakia mikä määrää mitä parisuhteessa pitää olla? Edes toisesta pitäminen tai rakkaus ei ole vaatimus?
Vierailija kirjoitti:
Seksi on se liima, joka pitää suhteen kasassa. Ilman seksiä ollaan vain kämppäkavereita. Sori, mutta niin se vain menee. Stop living in denial
Mutta kun kaikki ei ajattele samoin. Minä esimerkiksi voisin hyvin elää seksittömässä suhteessa. Mulle seksi on lähinnä pakollinen velvollisuus, en minä siitä niin välitä.
Ei esimerkiksi mun vanhemmat eronneet, vaikka heillä seksi loppui kuulemma mun syntymään. Toki siinä tapahtui paljon muutakin. Isäni sairastuminen diabetekseen ja äidillekin tuli 2 syöpää ja infarkteja. Monta kymmentä vuotta olivat yhdessä ilman seksiä. Niinhän se avioliittolupaus menee. Jotkut sentään pitää lupauksensa.
Miksi? Meillä pyyhkii ihan hyvin näinkin.
Ihan normaalia jos tuollaiset asiat eivät aivan huipussaan aina pitkissä suhteissa.
Ne Varsinaiset turn offit suhteessa on lähinnä väkivalta jos sitä esiintyy tai sellaisen vaara on ja taloudelliset ongelmat.
Kyseisiä ongelmia voi esiintyä, vaikka olisikin sitä läheisyyttä ja seksiä aina välillä. Ei niillä ratkaista kaikkea.
Läheisyyden tilalle korvaisin sanan ymmärtäväinen ja normi järkinen, ja ei taloudellisia ongelmia. Sillä pötkitään jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde on aika paljon muutakin kuin joku seksi. Seksiä nyt saa ihan kuka tahansa halutessaan, ei pelkästään sen takia kannata parisuhteessa Ollakaan.
Minä en ainakaan saa tarpeeksi seksiä kuin parisuhteessa.
Itsekin kiinnostaisi, mistä tavismies löytää alistuvan, irtoseksiin tyytyvän naisen, joka ehtii ja haluaa tavata neljä tai viisi kertaa viikossa seksin merkeissä.
Mihin seksissä tarvitaan alistumista? On taas sairasta settiä.
Kysy sitä SADOILTA MILJOONILTA naisilta, jotka toivovat seksissä eniten sitä, että pääsevät seksuaalisesti alistumaan miehelle.
Kysy. Ihan huviksesi. Totea sitten uudelleen onko se miten sairasta settiä. Kaipa läh
Niinpä. Ne fifty shades of grey paskakirjat ovat maailman myydyimpien romaanien joukossa. Ei niitä miehet osta. Ovatko kaikki ne naiset jotka noita kirjoja ostavat sairaita? Kuulisin mielelläni vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennetaan, että tämä ketju koskee ihmisiä, jotka kärsivät seksittömyydestä.
Matalalibidoisille, aseksuaaleille ja frigideille tällainen suhde voi tietty olla täydellinen. AP
En kärsi seksittömyydestä, vaan nautin seksittömyydestä.
Ihmissuhde on paljon enemmän kuin seksi ja äärimmäisen surullista on, jos joku kuvittelee, että seksi on toimivan suhteen perusta.
Seksi on vain yksi asia elämässä ja lopulta aika pieni asia ellei lisääntymistä oteta huomioon.
Kaikki eivät nauti siitä. Ja sekin on ok.
Tuskin 110v enää sitä seksiä sinäkään mietit.
Miesyhteisöissä kannustetaan luomaan tällainen suhde joka perustuu traumaperäiseen kytkökseen. Tutustu aiheeseen.
https://www.businessinsider.com/robert-greenes-the-art-of-seduction-201…
https://www.choosingtherapy.com/stages-of-trauma-bonding/
Juurioire miehillä: https://www.menshealth.com/health/a41812852/signs-youre-in-a-codependen…
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on myös ihmisiä, joita seksittömyys ei haittaa. Ei minuakaan niin paljon haitannut seksittömyys avioliitossani, mutta kaiken muun läheisyyden ja hellyyden puute haittasi. Sen tilalle kun tuli vain yrmyilyä, en ollut todellakaan tyytyväinen. Jotenkin siihen jäi silti roikkumaan liian pitkäksi aikaa. Nyt olemme eronneet.
Itselläni sama. Seksittömyyteen jo tottui, mutta kun kaikki muu läheisyys ja hellyys oli ollut myös poissa jo vuosia, erilaisista elvytys yrityksistä huolimatta, nostin vihdoin kytkintä. Ei mitään muuta yhteistä 14 vuoden jälkeen kuin asuntolaina ja koirat, liian pitkään tosin roikuin minäkin. Erosta vajaa vuosi, uutta puolisoa ei ole. Olen tyytyväinen elämääni, exän kanssa asialliset välit.
Tässä ketjussa yks hehkutti seksitöntä suhdettaan, kuinka paljon rakastetaan ja ero ei ole käynyt mielessäkään. Sitten lipsautti että hakee seksinsä muualta. Olisko enää hehkutellut liittoaan jos olisi moraali estänyt vieraassa sängyssä käynnit?