Jos kristinuskosta täysin tietämätön lukisi "vahingossa" ihan itsekseen raamatun, niin tulisikohan uskoon?
Tajuaisiko jotenkin koko kristinuskon idean ja tulisi kristityksi?
Vai vaatiiko se raamatun lisäksi aina sen kirkonmisten aivopesun siitä, että mistä siellä raamatussa puhutaan?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin joskus nuorena ja aika tietämättömänä tuota. Löin hanskat tiskiin siinä vaiheessa, kun siinä kirjoiteltiin, kuinka monta sataa vuotta kukin mainittu eli ja kuinka nämä tyypit justiinsa olivat niitä tarujen jättiläisiä. Oli vain liian typerää tekstiä. Ei tullut valaistumista, ei.
Aika hassua aloittaa lukemaan Raamattua Vanhan Testamentin sukuluetteloista ja kuitenkin niilläkin on siellä oma tarkoituksensa.
Viisainta olisi kuitenkin aloittaa Raamatun luku Matteuksen, Markuksen, Luukkaan tai Johanneksen evankeliumeista.
Kirjat nyt aloitetaan alusta, luetaan loppuun eikä hypitä sivutolkulla yli. Eihän se niin voi mennä, että raamattua luetaan pätkä sieltä, toinen täältä ja valitaan niistä itselle mieleiset kohdat.
Raamattuunhan on valittu ne mieleiset kohdat ja paljon materiaalia on jätetty pois, tämä on siis tehty ihmisten toimesta.
Tuo on oma emävalheesi, näkee, että olet ihan pihalla näistä asioista.
Koko kristinusko on pelkästään laimennettu versio juutalaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin joskus nuorena ja aika tietämättömänä tuota. Löin hanskat tiskiin siinä vaiheessa, kun siinä kirjoiteltiin, kuinka monta sataa vuotta kukin mainittu eli ja kuinka nämä tyypit justiinsa olivat niitä tarujen jättiläisiä. Oli vain liian typerää tekstiä. Ei tullut valaistumista, ei.
Aika hassua aloittaa lukemaan Raamattua Vanhan Testamentin sukuluetteloista ja kuitenkin niilläkin on siellä oma tarkoituksensa.
Viisainta olisi kuitenkin aloittaa Raamatun luku Matteuksen, Markuksen, Luukkaan tai Johanneksen evankeliumeista.
Kirjat aloitetaan alusta ja luetaan järjestyksessä. Kuka nyt keskeltä kirjaa aloittaa?
Ensimmäinen osa: toora
Toinen osa: psalmit
Kolmas osa: evankeliumi
Neljäs osa: koraani
Lukekaa sarja sit myös loppuun
Vastaus aloittajalle löytyy Raamatusta. Luepa nämä pari pätkää:
”26 Herran enkeli puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio."
27 Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla [Ps. 68:32; Sef. 3:10]
28 ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
29 Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä."
30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Jes. 53:7,8]
33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.”
Ap. t. 8:26-35
”11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." [Ps. 25:3; Jes. 28:16; Room. 9:33]
12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. [Ap. t. 10:36; Room. 3:29; 1. Tim. 2:5]
13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." [Joel 3:5; Ap. t. 2:21]
14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? [Ap. t. 8:31]
15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" [Jes. 52:7; Nah. 2:1]
16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" [Jes. 53:1; Joh. 12:38]
17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
18 Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat: -- Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti. [Ps. 19:4,5; Jes. 49:6]
19 Mutta eikö Israel ole sitä käsittänyt? Jo Mooses sanoo: -- Minä saan teidät kadehtimaan kansaa, joka ei ole kansa, vihaamaan pakanoiden ymmärtämätöntä joukkoa. [5. Moos. 32:21]
20 Jesaja sanoo vielä rohkeammin: -- Ne, jotka eivät minua etsineet, ovat minut löytäneet, olen ilmaissut itseni niille, jotka eivät minua kysyneet. [Jes. 65:1,2 : Room. 9:30]
21 Israelista hän sen sijaan sanoo: "Päivästä päivään olen ojentanut käsiäni uppiniskaista ja vastustelevaa kansaa kohti."”
Room. 10:11-21
Tiivistetysti: Usko tulee kuulosta, ja kuulo Jumalan sanasta, jota Jumalan lähettiläs saarnaa. Jumalalla on vara lähettää uskovansa minne tahansa, missä epäuskoisella ihmisellä on vastaanottava sydän, tai johdattaa tämä etsivä ihminen uskovaisen luo kuulemaan evankeliumia, eli ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja syntien anteeksiantamuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta, jotka Raamatun luettuaan on alkaneet ateistiksi.
Suosittelenkin ensin rukoilemaan Jeesusta Kristusta elämäänsä ja pyytämään syntejään anteeksi - sitten vasta Raamattu avautuu ja alkaa elää, kun Jumalan Pyhä Henki avaa uskoville totuuksiaan.
Jumalattomille Raamattu pysyy lukuttuna lähteenä, eli se ei usein avaudu pahanilkiselle, joka pilkatakseen lukee väärin motiivein Raamattua, joskus Jumala voi tosin hyvyydessään pahanilkisenkin ottaa kiinni ja pelastaa.
Jos kristinuskosta ei tiedä mitään, niin miten siinä tapauksessa hoksaa rukoilla ja juuri oikeaa tahoa? Tästähän aloituksessa on kyse.
Ei se ole kiinni omasta hoksaamisesta -
Jumala kutsuu ihmisiä tykönsä, mutta toiset eivät halua kuulla kutsua, vaan täyttävät elämänsä kaikenlaisella touhulla, etteivät vaan kuulisi Jeesuksen kutsua.
Jeesus kolkuttaa sydämesi ovelle päästäkseen sisälle ja pelastaakseen sinutkin, mutta haluatko kuulla ja vastaanottaa pelastuksen?
NYT on pelastuksen päivä - ota Jeesus vastaan elämääsi, niin sinä pelastut tässä ajassa ja tulevassa.
Niin. Ja ne ihmiset, jotka ovat sattuneet syntymään väärälle puolelle maailmaa voivat saman tien painua helvettiin.
Nyt oletat että ihmiset syntyvät ”sattumalta” - Jumalan huomaamatta - ”väärään paikkaan”. Niin ei tietenkään ole, jumalakuvasi vain on liian pieni. Mikään ei tapahdu sattumalta eikä vahingossa.
Nyt joudun lainaamaan Roomalaiskirjeestä vähän pidemmän jakson. Tämä vastaa täsmälleen kysymykseesi.
14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
Eli Jumalan ei ole tarkoituskaan pelastaa kaikkia taivaaseen?
Ei. Ei ole. C.H. Spurgeon sanoi hyvin: ”Jos Kristuksen oli tarkoitus pelastaa kaikki, kuinka surkeasti hän onkaan joutunut pettymään!”
Lue tuosta yläpuolelta uudestaan mitä raamattu opettaa. Mutta samaan aikaan on totta että ”Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.” Ja ”Tulkaa minun luokseni kaikki työn ja kuormien uuvuttamat niin minä annan teille levon”. (Jeesus).
Tee sillä kutsulla mitä haluat. Vastauksesi paljastaa kumpaan joukkoon kuulut; pieneen pelastettujen laumaan vai suureen massaan joka kulkee tuhoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli tietämättömäksi jäitkin.
Ala-asteen ja yläasteen aikana eräät luokkakaverit lukivat raamatun sätkäpaperiksi ja vetivät jumalan sanaa henkeen ihan kirjaimellisesti. Kenestäkään heistä ei kovasta yrityksestä huolimatta tullut uskovaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelenkin ensin rukoilemaan Jeesusta Kristusta elämäänsä ja pyytämään syntejään anteeksi - sitten vasta Raamattu avautuu ja alkaa elää, kun Jumalan Pyhä Henki avaa uskoville totuuksiaan.
Jumalattomille Raamattu pysyy lukuttuna lähteenä, eli se ei usein avaudu pahanilkiselle, joka pilkatakseen lukee väärin motiivein Raamattua, joskus Jumala voi tosin hyvyydessään pahanilkisenkin ottaa kiinni ja pelastaa.
Jos kristinuskosta ei tiedä mitään, niin miten siinä tapauksessa hoksaa rukoilla ja juuri oikeaa tahoa? Tästähän aloituksessa on kyse.
Jumala kutsuu ihmisiä tykönsä, mutta toiset eivät halua kuulla kutsua, vaan täyttävät elämänsä kaikenlaisella touhulla, etteivät vaan kuulisi Jeesuksen kutsua.
Jeesus kolkuttaa sydämesi ovelle päästäkseen sisälle ja pelastaakseen sinutkin, mutta haluatko kuulla ja vastaanottaa pelastuksen?
NYT on pelastuksen päivä - ota Jeesus vastaan elämääsi, niin sinä pelastut tässä ajassa ja tulevassa.
Niin. Ja ne ihmiset, jotka ovat sattuneet syntymään väärälle puolelle maailmaa voivat saman tien painua helvettiin.
Nyt oletat että ihmiset syntyvät ”sattumalta” - Jumalan huomaamatta - ”väärään paikkaan”. Niin ei tietenkään ole, jumalakuvasi vain on liian pieni. Mikään ei tapahdu sattumalta eikä vahingossa.
Nyt joudun lainaamaan Roomalaiskirjeestä vähän pidemmän jakson. Tämä vastaa täsmälleen kysymykseesi.
15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
19Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
Ei. Ei ole. C.H. Spurgeon sanoi hyvin: ”Jos Kristuksen oli tarkoitus pelastaa kaikki, kuinka surkeasti hän onkaan joutunut pettymään!”
Lue tuosta yläpuolelta uudestaan mitä raamattu opettaa. Mutta samaan aikaan on totta että ”Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.” Ja ”Tulkaa minun luokseni kaikki työn ja kuormien uuvuttamat niin minä annan teille levon”. (Jeesus).
Tee sillä kutsulla mitä haluat. Vastauksesi paljastaa kumpaan joukkoon kuulut; pieneen pelastettujen laumaan vai suureen massaan joka kulkee tuhoon.
Edelleen, on ollut, on ja tulee olemaan miljoonia ja taas miljoonia ihmisiä, jotka eivät koskaan tule edes kuulemaan Jeesuksesta. Heidät on menetetty saman tien. Minut ilmeisesti on paadutettu, syystä jota itse en tietenkään ymmärrä. Kadotukseen matkalla, hiphei.
Arvatkaa, miksi luovuin uskostani vuosien saatossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat aloitetaan alusta ja luetaan järjestyksessä. Kuka nyt keskeltä kirjaa aloittaa?
Koraani on saatanasta lähtöisin olevaa sontaa. Raamattu osoittaa sen kun se sanoo:
22Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä. (1Joh. 2:22-25)
Koraanin keskeisiä väitteitä on se, ettei Jumalla ole poikaa. Tämä lause on kirjoitettu jokaisen moskeijan kupoliin, usein moneen kertaan.
Raamattu antoi satoja vuosia ennen Muhammedia meille työkalun tarkastella tätä väitettä, ja todeta että Islam on paholaisesta. Ei muuten tarvitse kuin lukea uutisia ja voi ihan muutenkin vakuuttua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat nyt aloitetaan alusta, luetaan loppuun eikä hypitä sivutolkulla yli. Eihän se niin voi mennä, että raamattua luetaan pätkä sieltä, toinen täältä ja valitaan niistä itselle mieleiset kohdat.
Raamattuunhan on valittu ne mieleiset kohdat ja paljon materiaalia on jätetty pois, tämä on siis tehty ihmisten toimesta.
Entä deuterokanoniset kirjat, jotka eivät kelvanneet Raamattuun mutta joita kuitenkin käytetään esim. ortodoksikirkossa?
Ortodoksit käyttävät myös apogryfisiä kirjoituksia, jotka ovat hylätty Raamatusta, koska ortodoksit rukoilevat Raamatunvastaisesti myös pyhimyksiä eli palvovat myös ihmisiä ja apogryfit kertovat näistä pyhimyksistä.
Jos joku haluaa tähän jotain vängätä, tietäkää että olen ollut lapsesta asti ortodoksi, mutta erosin mm. näiden seikkojen ja maallistumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, on ollut, on ja tulee olemaan miljoonia ja taas miljoonia ihmisiä, jotka eivät koskaan tule edes kuulemaan Jeesuksesta. Heidät on menetetty saman tien. Minut ilmeisesti on paadutettu, syystä jota itse en tietenkään ymmärrä. Kadotukseen matkalla, hiphei.
Arvatkaa, miksi luovuin uskostani vuosien saatossa?
Et ole uskossa koskaan ollutkaan.
Kukaan oikeasti uskossa ollut ihminen EI koskaan voisi jättää Jeesusta ja Hänen ihmeellistä läsnäoloaan.
Vain mennäkseen taas maailman tuuliin: pelkoon, sairauteen, epätoivoon, koleikkoihin ja arvaamattomiin onnettomuuksiin ja synnin riepotteluihin - ilman Jumalan rauhaa, iloa, rakkautta, turvaa, kaiken hyvän odotusta ja saamista ja rukoussuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koraani on saatanasta lähtöisin olevaa sontaa. Raamattu osoittaa sen kun se sanoo:
22Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä. (1Joh. 2:22-25)Koraanin keskeisiä väitteitä on se, ettei Jumalla ole poikaa. Tämä lause on kirjoitettu jokaisen moskeijan kupoliin, usein moneen kertaan.
Raamattu antoi satoja vuosia ennen Muhammedia meille työkalun tarkastella tätä väitettä, ja todeta että Islam on paholaisesta. Ei muuten tarvitse kuin lukea uutisia ja voi ihan muutenkin vakuuttua siitä.
Saatana on jumalan luoma, eli koraani on siis jumalasta lähtöisin olevaa sontaa. Perspektiiviä kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen ja yläasteen aikana eräät luokkakaverit lukivat raamatun sätkäpaperiksi ja vetivät jumalan sanaa henkeen ihan kirjaimellisesti. Kenestäkään heistä ei kovasta yrityksestä huolimatta tullut uskovaista.
Se joka tekee noin häpeämättömän pilkan, on niin riivattu, että täytyy tapahtua tosi suuri ihme, että voisivat koskaan pelastua, mutta ihmeitäkin tapahtuu vielä - vai ovatko he jo kuolleet, mistä tiedät heidän hengellisen tilansa tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä. (1Joh. 2:22-25)Koraanin keskeisiä väitteitä on se, ettei Jumalla ole poikaa. Tämä lause on kirjoitettu jokaisen moskeijan kupoliin, usein moneen kertaan.
Saatana on jumalan luoma, eli koraani on siis jumalasta lähtöisin olevaa sontaa. Perspektiiviä kehiin.
Jumala loi Lusiferin kauneimmaksi ja suuriarvoisimmaksi enkelikseen, mutta kerran sen mielen täytti ylpeys ja se lankesi pois ja kuvitteli tulevansa Jumalaakin suuremmaksi olennoksi, samoin sen kanssa erosi Jumalasta myös joukko muitakin enkeleitä ja he ovat se PAHA maailmassa yhdessä ihmisten pahuuden kanssa.
Näitä suunnattoman pahoja enkeleitä kutsutaan nykyään mustiksi enkeleiksi, riivaajiksi, demoneiksi (kuun demoni allah), joogahengiksi, hindu/buddha-hengiksi, kuolleiden hengiksi (matkivat kuolleita spiritismi-istunnoissa), kummitushengiksi (ne kummittelevat ihmisille eri tavoin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä deuterokanoniset kirjat, jotka eivät kelvanneet Raamattuun mutta joita kuitenkin käytetään esim. ortodoksikirkossa?
Ortodoksit käyttävät myös apogryfisiä kirjoituksia, jotka ovat hylätty Raamatusta, koska ortodoksit rukoilevat Raamatunvastaisesti myös pyhimyksiä eli palvovat myös ihmisiä ja apogryfit kertovat näistä pyhimyksistä.
Jos joku haluaa tähän jotain vängätä, tietäkää että olen ollut lapsesta asti ortodoksi, mutta erosin mm. näiden seikkojen ja maallistumisen takia.
ApoKryfi.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena tapakristitty ja kova lukemaan, innostun vieläkin lukuhaasteista kuten Odyssesus ja Alastalon salissa. Luin siis Raamatun sukuluetteloja myöten. Mielenkiintoisimmat sisällöt ovat muut kuin Mooseksen kirjat ja Uusi Testamentti, joka pakollisessa uskonnonopetuksessa olleille on jo tuttu sisällöltään.
Olen aikuisikäni ollut vakaumukseltani ateisti. Heillähän onkin tutkitusti paremmat tiedot kristinuskosta kuin kristityillä.
Tapakristityt eivät peri Jumalan Valtakuntaa, hei eivät ole koskaan uudestisyntyneet, eivätkä saaneet Jumalan Pyhää Henkeä, joten heidän Raamatun tuntemisensa on lain kirjain, ei Hengen.
Raamatun mukaan, sitä joko ollaan uskossa Jeesukseen tai sitten ei olla.
Ilmestyskirjassakin lukee:
Ilm 3:
15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
ApoKryfiset kirjat eivät ole sama asia kuin deuterokanoniset.[/quote]
Deuterokanoniset kirjat eli apokryfikirjat ovat katolisen ja ortodoksisen kirkon käyttämään Raamattuun kuuluvia Vanhan testamentin kirjoja, jotka eivät ole mukana heprealaisessa Raamatussa Tanakissa. Kirjat kuuluvat myös protestanttiseen Raamattuun, vaikkakin ne yleensä julkaistaan erillisinä.
Deuterokanoniset kirjat – Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
ApoKryfiset kirjat eivät ole sama asia kuin deuterokanoniset.
Deuterokanoniset kirjat eli apokryfikirjat ovat katolisen ja ortodoksisen kirkon käyttämään Raamattuun kuuluvia Vanhan testamentin kirjoja, jotka eivät ole mukana heprealaisessa Raamatussa Tanakissa. Kirjat kuuluvat myös protestanttiseen Raamattuun, vaikkakin ne yleensä julkaistaan erillisinä.
"Deuterokanoniset kirjat täydentävät muita Vanhan testamentin tekstejä. Kirjat ovat osa laajempaa Vanhan testamentin apokryfistä kirjallisuutta eli kirjoja, jota ei lueta mukaan Raamattuun kaikissa tai missään sen versioissa. Deuterokanoniset kirjat kuitenkin eroavat muista apokryfisistä kirjoista siinä, että ne ovat usein osa Raamattua ja niillä on kirkossa tunnustettu ja vakiintunut asema (ne kuuluvat myös mm. nykyiseen viralliseen suomenkieliseen raamatunkäännökseen, joskin ne puuttuvat useimmista suomenkielisistä Raamatun painoksista)"
Myöskin Wikipedia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että kyseessä ei ole Saatana?
Tuo sinun jumalasi on pahuuden ruumiillistuma, jota palvot tahtomattasi kun et hyväksy Jeesusta elämääsi.
Mutta minun Jumalani edustaa minulle kaikkea hyvyyttä, kauneutta, rakkautta, rauhaa, turvaa, tulevaisuutta, toivoa ja suurta iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApoKryfiset kirjat eivät ole sama asia kuin deuterokanoniset.
"Deuterokanoniset kirjat täydentävät muita Vanhan testamentin tekstejä. Kirjat ovat osa laajempaa Vanhan testamentin apokryfistä kirjallisuutta eli kirjoja, jota ei lueta mukaan Raamattuun kaikissa tai missään sen versioissa. Deuterokanoniset kirjat kuitenkin eroavat muista apokryfisistä kirjoista siinä, että ne ovat usein osa Raamattua ja niillä on kirkossa tunnustettu ja vakiintunut asema (ne kuuluvat myös mm. nykyiseen viralliseen suomenkieliseen raamatunkäännökseen, joskin ne puuttuvat useimmista suomenkielisistä Raamatun painoksista)"
Myöskin Wikipedia.
Mitä sitten - ei voisi vähempää kiinnostaa tuollaiset - vain Raamattu kiinnostaa.
Mistä tiedät että kyseessä ei ole Saatana?