Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autoilijat eivät tunnu osaavan väistämissääntöjä

Sukkahousupyöräilijä
17.06.2019 |

Tapahtui taas eilen kun olin fillarilla lenkillä. Tulin pyörätietä risteykseen ja vasemmalta tuli auto. Auto pysähtyi antaakseen minulle tietä ja jouduin viittailemaan, että mene nyt helvetti sentään kun minunhan pitää väistää tässä tilanteessa. Autoilija lähti vastahakoisesti liikkeelle ja vielä oikein pyöritteli päätään.

Mikä ihme tuossa on, että annetaan tietä silloin kun ei pitäisi ja ajetaan eteen (esim. kolmion takaa) silloin kun pitäisi väistää? Siis ajokorttihan pitäisi kaikilla autoilijoilla kuitenkin olla?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska noin 110% tilanteista teikäläinen paukahtaa siihen alle sivulleen vilkaisematta. Ja vaikka kuinka oikeassa siinä onkin, on silti tappanut ihmisen, joka (vaikka on vaikea uskoa) voi olla jollekulle ihan tärkeä ihminen...

Vierailija
2/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama huomattu. Ilmeisesti autoilijat ovat niin sekaisin, että väistävät kaikkia.

Päänpyörittelystä päätellen pyöräilijä on väärässä silloinkin kun on oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos autoilija ajaa pyöräilijän päälle vaikka miten etuajo-oikeutettuna, niin autoilija on aina maksajana. Jopa silloin, kun pyöräilijä itse vetää päin kuskin ovea, onn autoilija todettu syylliseksi. Olisi pitänyt osata arvioida, että pyöräilijä aikoo ajaa.

Vierailija
4/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ajokortti?

Vierailija
5/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska noin 110% tilanteista teikäläinen paukahtaa siihen alle sivulleen vilkaisematta. Ja vaikka kuinka oikeassa siinä onkin, on silti tappanut ihmisen, joka (vaikka on vaikea uskoa) voi olla jollekulle ihan tärkeä ihminen...

Mutta kun 100% minun tilanteista en paukahda alle sivuilleni vilkaisematta. Pyöräilyn harrastajista 100% osaa liikennesäännöt. Jopomummot ja -narkkarit on sitten eri asia.

Vierailija
6/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ajokortti?

Kyllä on. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä osa ihmisistä ei tiedä kuka väistää ja ketä eri tilanteissa. Tämä toteutuu heidän liikkumismuodostaan huolimatta. 

Vierailija
8/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en autoillessa anna tietä pyöräilijälle, jos ei ole väistämisvelvollisuus. En tietenkään aja päälle, jos väkisin tunkee siihen eteen. En myöskään pyöräillessä lähde ylittämään tietä, jos auto on tulossa ja mulla ei ole etuajo-oikeutta. Liikkuminen olisi paljon mukavampaa, jos ihmiset opettelisi ne liikennesääännöt ja noudattaisi niitä. Moni pyöräilijä tuntuu luulevan, että se kevyen liikenteen jatke on sama kuin etuajo-oikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian usein pyöräilijä tulee järkyttävällä nopeudella kylkeen, sellaista nopeutta ei pyörätiellä saisi edes ajaa. Autot kulkevat hitaammin rajoitusten mukaan esim. kaupungissa 40km /h ja fillari tulee 60km/h. Siinä tilanteessa on ihan pakko pysähtyä, kun muuten ei ehdi nähdä eikä reagoida ylinopeutta ajavia pyöräilijöitä. Ja suurin osa pyöräilijöistä ajaa täysillä risteykseen, oli oikeassa tai ei. Hän siinä kakkoseksi jää kolarin sattuessa. Yhteispelillä asiat sujuisivat.

Vierailija
10/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jos autoilija ajaa pyöräilijän päälle vaikka miten etuajo-oikeutettuna, niin autoilija on aina maksajana. Jopa silloin, kun pyöräilijä itse vetää päin kuskin ovea, onn autoilija todettu syylliseksi. Olisi pitänyt osata arvioida, että pyöräilijä aikoo ajaa.

Höpö höpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en autoillessa anna tietä pyöräilijälle, jos ei ole väistämisvelvollisuus. En tietenkään aja päälle, jos väkisin tunkee siihen eteen. En myöskään pyöräillessä lähde ylittämään tietä, jos auto on tulossa ja mulla ei ole etuajo-oikeutta. Liikkuminen olisi paljon mukavampaa, jos ihmiset opettelisi ne liikennesääännöt ja noudattaisi niitä. Moni pyöräilijä tuntuu luulevan, että se kevyen liikenteen jatke on sama kuin etuajo-oikeus.

Juuri näin pitäisi toimia. Ap.

Vierailija
12/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska noin 110% tilanteista teikäläinen paukahtaa siihen alle sivulleen vilkaisematta. Ja vaikka kuinka oikeassa siinä onkin, on silti tappanut ihmisen, joka (vaikka on vaikea uskoa) voi olla jollekulle ihan tärkeä ihminen...

Mutta kun 100% minun tilanteista en paukahda alle sivuilleni vilkaisematta. Pyöräilyn harrastajista 100% osaa liikennesäännöt. Jopomummot ja -narkkarit on sitten eri asia.

Pyöräilyn harrastajista ihan kokemukseen perustuvan otannan perusteella voin sanoa, että 0% NOUDATTAA niitä liikennesääntöjä, vaikea sanoa osaavatko he ne. Viimeeksi eilen oli senteistä kiinni, että ei yksi lycraihme päässyt hengestään. Herra ajoi (ihme sinänsä) pyörätietä ja päätti kääntyä kulkusuunnassaan oikealle eli tuli siis vasemmalta minusta katsottuna, suojatielle ihan mun eteen. Nopeutta arviolta sellainen 40km/h. Onneksi osasin tuota liikettä hieman odottaa, kun ei todella ollut eka kerta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minun työmatkan varrella on kaksi koulua ja oppilaat tekevät kamikaze syöksyjä autojen eteen joten autot on tottuneet pysähtelemään. Parempi näin päin. Itse ainakin menen yli ja kiitän jos joku pysähtyy antamaan tilaa kilpapyöräillessäni.

Vierailija
14/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole se jos joku väistää kohteliaisuuttaan silloin kuin ei pitäisi vaan se että joku tekee tästäkin asiasta ongelman. Se kertoo joustamattomasta luonteesta joka on se liikenteen suurin ongelma, oli sitten pyörän satulassa, auton ratissa tai kävellen liikkeellä.

Kun näitä keskusteluja seuraa, huomaa että aina on paljon ihmisiä joilla pienetkin vastoinkäymiset tai odottamattomuudet liikenteessä tuntuvat aiheuttavan valtavia tunnekuohuja, jopa vihaa. Tästä sitten seuraa kierre jossa kaikenlaista epätoivottavaa toimintaa nähdään liikenteessä kaikkialla ja koko liikenne alkaa henkilöstä vaikuttaa kaoottiselta. Samaan aikaan moni muu vähän joustavammin liikenteeseen suhtautuva ei näe juuri mitään erityistä ongelmaa vaan kaikki vaikuttaa sujuvaan ihan hyvin. Jos joudun väistämään jotain jota ei pitäisi niin mitä sitten? Joku päästää minut menemää vaikka ei pitäisi niin mitä sitten?

Toki voisimme aina toivoa että kaikki liikenteessä toimisivat täydellisen ennalta-arvattavasti ja loogisesti mutta tämä on täysin epärealistinen toive. Niin ei tule tapahtumaan, sadattelimme tai raivosimme asiasta miten paljon tahansa. Ainoa järkevä tapa on siis pitää tunteet kurissa ja sopeutua siihen että kaikki ei mene aina täydellisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuus liikenteessä aiheuttaa vaan sekaannusta. Sama on siinä kun jotkut tekevät laittoman kaistanvaihdon päästääkseen moottoritien rampilta tulijan ensin vaikka heillä on kärkikolmio.

Vierailija
16/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemus-k kirjoitti:

Ongelma ei ole se jos joku väistää kohteliaisuuttaan silloin kuin ei pitäisi vaan se että joku tekee tästäkin asiasta ongelman. Se kertoo joustamattomasta luonteesta joka on se liikenteen suurin ongelma, oli sitten pyörän satulassa, auton ratissa tai kävellen liikkeellä.

Kun näitä keskusteluja seuraa, huomaa että aina on paljon ihmisiä joilla pienetkin vastoinkäymiset tai odottamattomuudet liikenteessä tuntuvat aiheuttavan valtavia tunnekuohuja, jopa vihaa. Tästä sitten seuraa kierre jossa kaikenlaista epätoivottavaa toimintaa nähdään liikenteessä kaikkialla ja koko liikenne alkaa henkilöstä vaikuttaa kaoottiselta. Samaan aikaan moni muu vähän joustavammin liikenteeseen suhtautuva ei näe juuri mitään erityistä ongelmaa vaan kaikki vaikuttaa sujuvaan ihan hyvin. Jos joudun väistämään jotain jota ei pitäisi niin mitä sitten? Joku päästää minut menemää vaikka ei pitäisi niin mitä sitten?

Oikeat säännöt hämärtyvät ja ihmiset alkavat luottaa siihen, että toimitaan sääntöjen vastaisesti! Kohteliaisuus ei myöskään tee liikenteestä mitenkään joustavampaa kuten ei tässäkään tapauksessa. Nytkin sekä pyöräilijä että autoilija pysähtyivät. Jos oltaisiin menty sääntöjen mukaan niin ainoastaan pyöräilijä olisi pysähtynyt/hidastanut.

Vierailija
17/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska noin 110% tilanteista teikäläinen paukahtaa siihen alle sivulleen vilkaisematta. Ja vaikka kuinka oikeassa siinä onkin, on silti tappanut ihmisen, joka (vaikka on vaikea uskoa) voi olla jollekulle ihan tärkeä ihminen...

Mutta kun 100% minun tilanteista en paukahda alle sivuilleni vilkaisematta. Pyöräilyn harrastajista 100% osaa liikennesäännöt. Jopomummot ja -narkkarit on sitten eri asia.

Pyöräilyn harrastajista ihan kokemukseen perustuvan otannan perusteella voin sanoa, että 0% NOUDATTAA niitä liikennesääntöjä, vaikea sanoa osaavatko he ne. Viimeeksi eilen oli senteistä kiinni, että ei yksi lycraihme päässyt hengestään. Herra ajoi (ihme sinänsä) pyörätietä ja päätti kääntyä kulkusuunnassaan oikealle eli tuli siis vasemmalta minusta katsottuna, suojatielle ihan mun eteen. Nopeutta arviolta sellainen 40km/h. Onneksi osasin tuota liikettä hieman odottaa, kun ei todella ollut eka kerta. 

Itse ajan pyörällä yli 6000 km vuodessa ja autolla 25000 enkä tunnista lainkaan tuota havaintoasi "kamikaze-pyöräilijöistä". Ehkäpä kyse onkin siitä että aktiivisena pyöräilijänä osaan havainnoida niitä pyöräilijöiden liikkeitä vähän paremmin ja tiedän miltä ne samat liikennetilanteet näyttävät myös pyöräilijän näkökulmasta. Silloin pyöräilijät eivät enää vain äkkiä singahtele näkökenttään vaan ne osaa nähdä jo hyvissä ajoin. Ehkä muutaman kerran vuodessa tulee vähän yllättäviä tilanteita vastaan mutta nekin selviävät kun omat nopeudet ovat autollakin maltillisia.

Vierailija
18/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha alkaa selittää kuinka pyöräilijät tulevat 100 km/h risteykseen, koska SIITÄ EI NYT TÄSSÄ OLLUT KYSE. Autoilija näki minut jo kaukaa ja näki kuinka hidastin risteykseen. Ap.

Vierailija
19/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska noin 110% tilanteista teikäläinen paukahtaa siihen alle sivulleen vilkaisematta. Ja vaikka kuinka oikeassa siinä onkin, on silti tappanut ihmisen, joka (vaikka on vaikea uskoa) voi olla jollekulle ihan tärkeä ihminen...

Mutta kun 100% minun tilanteista en paukahda alle sivuilleni vilkaisematta. Pyöräilyn harrastajista 100% osaa liikennesäännöt. Jopomummot ja -narkkarit on sitten eri asia.

Pyöräilyn harrastajista ihan kokemukseen perustuvan otannan perusteella voin sanoa, että 0% NOUDATTAA niitä liikennesääntöjä, vaikea sanoa osaavatko he ne. Viimeeksi eilen oli senteistä kiinni, että ei yksi lycraihme päässyt hengestään. Herra ajoi (ihme sinänsä) pyörätietä ja päätti kääntyä kulkusuunnassaan oikealle eli tuli siis vasemmalta minusta katsottuna, suojatielle ihan mun eteen. Nopeutta arviolta sellainen 40km/h. Onneksi osasin tuota liikettä hieman odottaa, kun ei todella ollut eka kerta. 

Itse ajan pyörällä yli 6000 km vuodessa ja autolla 25000 enkä tunnista lainkaan tuota havaintoasi "kamikaze-pyöräilijöistä". Ehkäpä kyse onkin siitä että aktiivisena pyöräilijänä osaan havainnoida niitä pyöräilijöiden liikkeitä vähän paremmin ja tiedän miltä ne samat liikennetilanteet näyttävät myös pyöräilijän näkökulmasta. Silloin pyöräilijät eivät enää vain äkkiä singahtele näkökenttään vaan ne osaa nähdä jo hyvissä ajoin. Ehkä muutaman kerran vuodessa tulee vähän yllättäviä tilanteita vastaan mutta nekin selviävät kun omat nopeudet ovat autollakin maltillisia.

Täällä pienehkössä kaupungissa kamikaze on hyvin yleistä. Ei tarvitse mennä kuin hetkeksi tarkkailemaan Torikadun ja Kirkkokadun risteykseen ja huomaa hyvin tuon ilmiön.

Kyseessä siis Salo.

Vierailija
20/76 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokemus-k kirjoitti:

Ongelma ei ole se jos joku väistää kohteliaisuuttaan silloin kuin ei pitäisi vaan se että joku tekee tästäkin asiasta ongelman. Se kertoo joustamattomasta luonteesta joka on se liikenteen suurin ongelma, oli sitten pyörän satulassa, auton ratissa tai kävellen liikkeellä.

Kun näitä keskusteluja seuraa, huomaa että aina on paljon ihmisiä joilla pienetkin vastoinkäymiset tai odottamattomuudet liikenteessä tuntuvat aiheuttavan valtavia tunnekuohuja, jopa vihaa. Tästä sitten seuraa kierre jossa kaikenlaista epätoivottavaa toimintaa nähdään liikenteessä kaikkialla ja koko liikenne alkaa henkilöstä vaikuttaa kaoottiselta. Samaan aikaan moni muu vähän joustavammin liikenteeseen suhtautuva ei näe juuri mitään erityistä ongelmaa vaan kaikki vaikuttaa sujuvaan ihan hyvin. Jos joudun väistämään jotain jota ei pitäisi niin mitä sitten? Joku päästää minut menemää vaikka ei pitäisi niin mitä sitten?

Oikeat säännöt hämärtyvät ja ihmiset alkavat luottaa siihen, että toimitaan sääntöjen vastaisesti! Kohteliaisuus ei myöskään tee liikenteestä mitenkään joustavampaa kuten ei tässäkään tapauksessa. Nytkin sekä pyöräilijä että autoilija pysähtyivät. Jos oltaisiin menty sääntöjen mukaan niin ainoastaan pyöräilijä olisi pysähtynyt/hidastanut.

Kyse olikin siitä että osa autoilijoista hiiltyy aivan kohtuuttomasti siitä jos joku asia ei mene aivan juuri kuten pitäisi. Näin nyt vain tapahtuu eikä sille voi mitään. Mutta omalle tulistumiselle voi. 

Tämä ei lopulta liity mitenkään siihen noudatetaanko sääntöjä vain ei. Luonnollisestikin pitäisi noudattaa. Mutta jatkuva negatiivisuuden tuominen liikenteeseen heikentää aivan samoin liikenneturvallisuutta. Raivostunut autoilija ei havainnoi muuta liikennettä niin kuin rauhallinen. Joustavuus ja kohteliaisuus taas parantaa liikenneturvallisuutta valtavasti.

Täälläkin huomaa että juuri niille kuumana käyville autoilijoille myös tuntuu jatkuvasti sattuvan ja tapahtuvan läheltä piti-tilanteita kun monet rauhalliset kuskit eivät niitä kohtaa lainkaan niin usein. Mistähän tämä mahtaa johtua?