Menisitkö mökille jossa ei ole sähköä ja juomavesi tuotava mukana?
En oo vielä kysyny mitä se vuokra olisi juhannukselta vai onko vain viikkovuokrausta.
Siellä on lämmitysuuni.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
En. Ei olisi minulle mitään lomaa.
Kummasti vaan edes se sähkö helpottaa elämää kun on esim. jääkaappi ja hella ym. Alkeellisella mökillä oli myös hyvä sauna ja meren rannalla. Juoma/ruokavesi piti tuoda mukana. Saunassa sade- ja merivettä.
OT, mutta on myös kaasulla toimivia helloja ja jääkaappeja.
En vuokraisi. Enkä lähde mökille jossa ei oo järveä.
Yök. En koskaan. Vähintään neljän tähden hotelli niin loma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vaan edes se sähkö helpottaa elämää kun on esim. jääkaappi ja hella ym. Alkeellisella mökillä oli myös hyvä sauna ja meren rannalla. Juoma/ruokavesi piti tuoda mukana. Saunassa sade- ja merivettä.
Kaasuliesi on jopa sähkölieden tasoa parempi. Kaasu-uuni ei kyllä ihan pärjää sähköuunille. Sähköjääkaapit on sikahintaisia ja siitä syystä mökeillä kovin pieniä, mahtaako yli 200 litraisia olla edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin olen sellaisella mökillä. Kaivovesi käy kyllä peseytymiseen, mutta juoda sitä ei pitämän. Yleisvalaistus toimii kaasulla, samoin jääkaappi sekä hella. Lisäksi on puuhella ja pönttöuuni. Näillä pärjää hienosti - kaiken lisäksi mökki on kuivalla maalla.
Kuivalla maalla! En keksi kyllä mitään ankeampaa kuin viettää vapaa-aikaa kehitysmaaoloissa jossain metsän keskellä kuivalla maalla.
Itselleni kävisi oikein hyvin kuivanmaanmökki, jossa on kävelymatkan päässä yleinen uimaranta. En tykkää olla vesillä tai kalastaa, enkä tykkää myöskään uida luonnon vesissä, joten ranta omalla tontilla ei tuo mitään lisäarvoa kuin korkeintaan koirien uimapaikkana.
Kyllä. Jos on vettä lähellä mistä hakea pesuvedeksi. Nyt kun lapset jo kouluikäisiä niin ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökin viehätyshän on juuri se luonnon lähellä olo eikä teknisten vempaiden käyttö.
Mulla ei ole mitään kaipuuta ankeaan 1800-luvun elämään tai lapsuuden lehmihakaan. Jos haluan elää alkeellisesti niin ainahan voin lähteä telttaretkelle metsään.
Samat sanat. Sain tarpeekseni alkeellisista oloista lapsuudenkodissani. Sähköt siellä tosin oli ja vesi tuli kaivosta kantamalla. Minulle mökissä pitää olla kaikki normaalit asunnon mukavuudet, poikkeuksena ehkä joku erämaamökki ilman naapureita vaellusretkellä yöpymiseen.
Periaatetasolla en keksi että miksi hakeutuisin viettämään lomaa paikkaan, jossa on paljon huonommat mukavuudet kuin kotonani. Mutta jos syy löytyy, niin sitten se kelpaa. Esimerkiksi metsästysreissuilla voi majailla hyvinkin ankeissa oloissa, kun se mahdollistaa metsästyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaristossa ei ole mitään ongelmaa, vaikka siirtosähköä ei ole. Aurinosähköllä toimii niin tv kuin läppärikin ja valaistus ja kahvinkeitin ja hiustenkuivaaja jne. Jääkaappi ja hella käyvät kaasulla. Pesuhuoneessa on vedenlämmitys mahdollinen myös kaasulla.
En menisi juhannukseksi edes 5 tähden hotelliin , jos en jo olisi siellä. Ei kiinnosta tunkea puoken pk-seudun kanssa samaan suuntaan.
Noin muuten aika typerä ja useasti toistettu keskustelu.
Voisitko viettää aikaa mökillä - en missään nimessä, voisitko oleskella pienehkössä omakotitalossa - kyllä.
Lähtisin oikein mielelläni, jos vaan olisi järven rannalla ja sauna löytyisi.
Jos on saaristossa/rannassa ja muut puitteet hyvät, eli hyväkutoinen mökki, maisemat ja maastot priimat (kalliot, käkkyrämännyt yms.) niin tietysti menisin, mikään ei oo parempaa rentoutumista. Mutta jos mökki on likainen/kälynen ja muutenkin inhottava eikä rantaa, en menis. No en kyllä sinne menis vaikka ois sähköt ja vesikin...
Olen sen verran kermaperse, että sähkö on ihan minimivaatimus. Kantovedellä pärjää, mutta juokseva vesi - vähintäänkin kylmä - on huomattavasti mukavampi.
En menisi. Lapsuudenkodissani oli tuollaiset olot, riitti minulle. Jos alkeellisuutta kaipaan, menen telttailemaan.
En menisi. Joskus on kuitenkin ollut pieni pakko.
Mökit on aina epäviihtyisiä paikkoja.
No kerran olen ollut talvella tuttujen mökissä yhden yön, vietettiin jonkinlaista pikkujoulua. Silloin oli suht. mukavaa. Kahta yötä en olisi kyllä kestänyt.
Mökeillä pitää aina taivaltaa jossain risukoissa ja rämeiköissä, kun mökkien omistajat haluaa näyttää paikkoja ja esitellä, mitä ovat tehneet ja mitä aikovat mihinkin tehdä. Pahimmassa tapauksesessa pitää ruveta raivaamaan jotain ojaa ja kantamaan rankoja tai jotain muuta väsyttävää. Toisten mökillä ei voi oikein rentoutua, kun ei voi itse päättää, mitä tehdään.
Mökkien sisustuskin on niin ankea, aina ne samat elementit. Parhainta ajankulua onkin mietiskellä itsekseen, miten minä laittaisin sen mökin sisustuksen, jos se olisi minun.
Ei kiitos.
Mökin sijasta meillä on matkailuauto. Kaksi ihmistä ja koira mahtuu oikein hyvin, ei tarvitse katsella samaa maisemaa koko ajan eikä kököttää yhdessä paikassa satoi tai paistoi. Kaikki vaivannäkö huisin paljon pienempi ja pääsee mihin vaan.
Olen menossa juhannuksena juuri sellaiselle mökille, rakastan alkeellisia mökkejä ja pärjään niissä oikein mainiosti. :-) En oikein viihdy hyvinvarustelluilla mökeillä, koska mulla menee mökkifiilis siitä jos vesi tulee hanasta ja on vesivessa ym., saati jos on kaikki mahdollinen elektroniikka, sehän on sama kuin kotona olisi. En tiiä mistä johtuu, että niin nautin kamiinalla lämmittämisestä / ruuanlaitosta tai saunassa pesuvatien avulla peseytymisestä, mutta se on se mitä mökiltä haluan. Ja muut voi nauttia toisenlaisesta ja se on ok.
Ja tässä on justiin tämä homman pointti, kysyit ap että pitäisikö sun mennä tällaiselle mökille, mutta kun kaikilla on eri mieltymykset niin ei me voida vastata sun puolesta, vaan sun täytyy kuunnella itseäsi että miltä sellainen mökki tuntuisi. :-) Jos et tiedä, niin kokeile lyhyt pätkä, sitten tiedät.
Toki jos mökillä tai sen lähistöllä ei oo juomakelpoista vettä ja autolla ei pääse kovin lähelle, niin sitten menee vähän vaikeaksi kantaa isoa vesimäärää kävellen. Mutta eipä meilläkään oo mikään ongelma ottaa kotoa juomavettä mukaan kun autolla pääsee mökin pihaan, tiski- ja peseytymisveden kumminkin saa kaivosta tai järvestä. Käsitin, että ap kertoi erillisessä viestissä että mökin lähellä on lähde, eipä tarvi ottaa niin paljon vesikanistereita / -pulloja mukaan kun voi täyttää siellä. :-)
Jotenkin kuulostaa siltä että haluaisit mennä sinne mökille. Jos näin on, niin mene ihmeessä. :-)
Olen kohta menossa sähköttömälle mökille jossa on kantovesi kaivosta.
Vesi pakko saada pihasta, autottomana en sitä pystyisi kuskaamaan kauempaa.