Saako vanhemmat kassahenkilöt jotain tyydytystä, kun kyselevät henkkareita selvästi aikuiselta?
Ja oikein tarkkaan täytyy sihdata. Tätä olen huoimannut usein. Onko jokin pätemisen tarve, kun ei ole koskaan elämässään päässyt olemaan auktoriteettina missään, niin kassalla sitä on hyvä harrastaa?
Kommentit (222)
Monopolissa ja alisteisessa asemassa ei kassatyöntekijä saa käyttää omia aivoja. Esimies hokee papereiden kysymistä ja kassaneidit sitten paniikissa kyselee miten sattuu. Omien aivojen käyttäminen on kielletty. Sosialismissa ei ole normaalia kassapalvelua. Kauppiaan ei tarvitse miellyttää asiakkaita, kun markkinat on jo täydellisesti saatu.
Oletteko id ioot teja?
Menkää PTYn sivuille jos on noin vaikea ymmärtää.
Saako ap jotain kiksejä siitä, että tekee työnsä esimiehen ohjeiden mukaan? Jaa ei? Teet kumminkin? Niin teemme mekin.
PTY:n tarkastaja lähettää koeostajia. Jos et kysy papereita, varoitus tulee. Kahdesta varoituksesta voi seurata irtisanominen koska ei ole noudatettu työnantajan ohjeita.
Ja kyllä, ne paperit tarvii kysyä joka kerta vaikka käyt joka päivä, jos olet nuori henkilö.
Mua ei vois VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA katsoa sun papereita. Oikeasti. Tympii, en haluais. Sitten kun huoakailet tai alat nassuttaa vielä niin voi morjes. Mene johonkin toiseen kauppaan jos et voi lakia noudattaa. Pikkukioskit myy vaikka 15-vuotiaalle ilman papereita, mee sinne!
Tsiisus. Työtämme me vain tehdään ja sitten jotkut uhriutuu.
Oho, enpä ole kassalla työskennellessäni ajatellut, että olen saattanut pahoittaa jonkun mielen. Olen siis 19v ja teen koulun ohella kassavuoroja. Ohjehan on tosiaan se, että alle 30v näyttäviltä pitää kysyä. Ehkä itse hieman lipsun tästä ja ajattelen joskus maalaisjärjellä "jos minä olen täysi-ikäinen, niin kyllä on tuokin". Arvostan niitä, jotka noudattavat sääntöä. Siitä on täysin turha pahoittaa mielensä! Joskus myös joku on näyttänyt todella nuorelta, vaikka onkin henkkarien mukaan 1990 syntynyt. Ikää on todella vaikea arvioida - onneksi voin tarkastaa sen henkkareist. Varsinkin jos on jonoa ja kiirepäivä, joudun tekemään ihan todella nopeasti päätöksen henkkarien kysymisestä. En siis ehdi tuijottamaan pärstääsi minuuttia ja pohtia taloudelliselta ja eettiseltä kannalta, kysynkö paperit vai en. Lisäksi kassoilla on turvakamerat ja kassakoneessa koodi, joka painetaan jokaisen henkkarien tarkastamisen jälkeen. Joskus pomo katsoo, paljonko koodeja on laitettu. Valvonta on siis tarkkaa ainakin isommassa kaupassa. Joku otti myös esille sen, että lähikaupan pitäisi muistaa hänet. Tähän pätee valvonta-asia ja minulla on ainakin niin, että kun asiakkaita menee tiuhaan tahtiin satoja päivän aikana, en millään voi muistaa kaikkia. Kiusallani en todellakaan kenenkään henkkareita katso ja pyrin aina kohteliaasti kysymään niitä. Pikemminkin kiusaan itseäni kysymällä henkkarit, sillä joudun näpyttelemään koodit koneeseen. On siis mielestäni turhaa pahoittaa mieltään, työtä me vain teemme ja henkkarien vilauttaminen on pikkujuttu :) jos jäivät kotiin, muistuvat varmasti ensi kerralla!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko id ioot teja?
Saako ap jotain kiksejä siitä, että tekee työnsä esimiehen ohjeiden mukaan? Jaa ei? Teet kumminkin? Niin teemme mekin.
PTY:n tarkastaja lähettää koeostajia. Jos et kysy papereita, varoitus tulee. Kahdesta varoituksesta voi seurata irtisanominen koska ei ole noudatettu työnantajan ohjeita.
Ja kyllä, ne paperit tarvii kysyä joka kerta vaikka käyt joka päivä, jos olet nuori henkilö.
Mua ei vois VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA katsoa sun papereita. Oikeasti. Tympii, en haluais. Sitten kun huoakailet tai alat nassuttaa vielä niin voi morjes. Mene johonkin toiseen kauppaan jos et voi lakia noudattaa. Pikkukioskit myy vaikka 15-vuotiaalle ilman papereita, mee sinne!
Juuri näin.! Aamen🙏😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Oletteko id ioot teja?
Kun ei se ole mikään laki vaan kaupan omat typerät ohjeistukset, ylipäätään Päivittäistavarakauppa ry suosituksineen ei ole mikään viranomainen.
"Tuotteiden myynnin ikärajoituksista säädetään pääasiassa laissa. Kauppa on velvollinen varmistamaan, ettei näitä tuotteita myydä alaikäisille."
Kaupat yrittää saada viinejä hyllyihin naurettavilla papereiden tenttaamisella. Hieno 37-vuotiaana kantaa passia taskussa että saa ostaa kaupasta keskaria, voi luoja mitä touhua.
Ei niitä ns "tuttuja" kasvoja edes pikkukaupassa muista, olet vain yksi asiakas monesta sadasta, sori vaan harvoin jäätte mieleen. Oikeasti ei vois vähemmän kiinnostaa katsoa ne henkkarit mutta jos työpaikkansa tahtoo pitää niin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko id ioot teja?
Kun ei se ole mikään laki vaan kaupan omat typerät ohjeistukset, ylipäätään Päivittäistavarakauppa ry suosituksineen ei ole mikään viranomainen.
"Tuotteiden myynnin ikärajoituksista säädetään pääasiassa laissa. Kauppa on velvollinen varmistamaan, ettei näitä tuotteita myydä alaikäisille."
Kaupat yrittää saada viinejä hyllyihin naurettavilla papereiden tenttaamisella. Hieno 37-vuotiaana kantaa passia taskussa että saa ostaa kaupasta keskaria, voi luoja mitä touhua.
Valita sen ketjun asiakaspalveluun, älä tänne, äläkä sille kaupan kassalle!!! Voi luoja millainen aasiakas.
Vierailija kirjoitti:
Oho, enpä ole kassalla työskennellessäni ajatellut, että olen saattanut pahoittaa jonkun mielen. Olen siis 19v ja teen koulun ohella kassavuoroja. Ohjehan on tosiaan se, että alle 30v näyttäviltä pitää kysyä. Ehkä itse hieman lipsun tästä ja ajattelen joskus maalaisjärjellä "jos minä olen täysi-ikäinen, niin kyllä on tuokin". Arvostan niitä, jotka noudattavat sääntöä. Siitä on täysin turha pahoittaa mielensä! Joskus myös joku on näyttänyt todella nuorelta, vaikka onkin henkkarien mukaan 1990 syntynyt. Ikää on todella vaikea arvioida - onneksi voin tarkastaa sen henkkareist. Varsinkin jos on jonoa ja kiirepäivä, joudun tekemään ihan todella nopeasti päätöksen henkkarien kysymisestä. En siis ehdi tuijottamaan pärstääsi minuuttia ja pohtia taloudelliselta ja eettiseltä kannalta, kysynkö paperit vai en. Lisäksi kassoilla on turvakamerat ja kassakoneessa koodi, joka painetaan jokaisen henkkarien tarkastamisen jälkeen. Joskus pomo katsoo, paljonko koodeja on laitettu. Valvonta on siis tarkkaa ainakin isommassa kaupassa. Joku otti myös esille sen, että lähikaupan pitäisi muistaa hänet. Tähän pätee valvonta-asia ja minulla on ainakin niin, että kun asiakkaita menee tiuhaan tahtiin satoja päivän aikana, en millään voi muistaa kaikkia. Kiusallani en todellakaan kenenkään henkkareita katso ja pyrin aina kohteliaasti kysymään niitä. Pikemminkin kiusaan itseäni kysymällä henkkarit, sillä joudun näpyttelemään koodit koneeseen. On siis mielestäni turhaa pahoittaa mieltään, työtä me vain teemme ja henkkarien vilauttaminen on pikkujuttu :) jos jäivät kotiin, muistuvat varmasti ensi kerralla!
Ei tuossa nyt ole mitään ihmeellistä, mutta kun tämän ketjun tarkoitus on edelleen ne vanhat kyrpiintyneet akat, jotka selvästi kiusallaan tuota tekevät. "Jaaha, ja paperit" virne kasvoillaan ja tekevät tätä myös yli nelikymppisille.
Pty:n ohjeiden noudattaminen johtaa huonoon asiakaspalveluun. Kauppiaille terveisiä.
Sen ainoan kerran kun ostin Prismasta tietokonepelin (oli alessa 5e!), joka nyt sattui olemaan k18, kassapa kysyi papereita. En yrittänyt ostaa tupakkaa/alkoholia, vaan pelin. Siis pelin ja ihan itselleni. Minä aikuinen 30 vuotias nainen. Mukana oli vain juuri ja juuri tuo 5 euroa käteisenä, minun kun ei ollut tarkoitus ostaa mitään kaupasta. Kaverilla oli näyttää ajokortti ja sain pelini. Ja ei, kaverikaan ei ostanut tupakkaa/alkoholia.
Onneksi saan pelini ostettua ilman turhia papereiden kyselyitä Steamista ja GoG.comista.
Nyt vain odotellaan milloin tämä hullutus kattaa kahvit, kokikset/pepsit ja energiajuomat. Niissä kun on sitä kamalaa kofeiinia, jolla lapset vetävät "kännejä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko id ioot teja?
Valita sen ketjun asiakaspalveluun, älä tänne, äläkä sille kaupan kassalle!!! Voi luoja millainen aasiakas.
No onpa sulla mukava asenne. Viimeistään tuo "hassu" aasiakas paljastaa ettet oo omalla alallasi.
Kylläpä voi joillekkin olla kova paikka henkilöllisyyden todistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilleni (60 v.) ei myyty Ässä-arpaa, kun olin mukana ostoksilla ja minulla (34 v.) ei ollut henkkareita mukana. Ärsytti niin paljon, etten ole tuon jälkeen laittanut senttiäkään Veikkauksen peleihin.
Kyllä minä nyt mieleni pahoitin 😂 veikkauksen vikako se oli että myyjä kysyi papereita joita pidät kotona jossain yöpöydän laatikossa 😂
Kerros nyt joku järkevä peruste myyjän käytökselle niin yhdyn nauruusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut siideriä kun 10v tyttöni oli mukana. Kysyin myyjältä silmiin katsoen luuleeko tosissaan että ostan alkoholia KYMMENVUOTIAALLE LAPSELLE, mumisi vain paniikkisen oloisena jotain. Säännöt on säännöt, mutta sen järjen käyttökin on sallittua!
Jotkut voi ostaa
Joo, on parempi että kaikkia syyllistetään jos on promillen mahis että joku ostaa kymmenkesäiselle siideriä.
Ihan järjetöntä jos ei voisi enää lapsien kanssa mennä ruokaostoksille ja ostaa samalla muutamaa siideriä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei ole järjen hiventäkään eikä se perustu lakiin. Jos on selkeästi täysi-ikäinen ihminen eikä saa ostaa kaupasta vapaasti kaikkea tarjolla olevaa koska ei oo henkkareita mukana niin onhan se varsin outoa ja paskaa asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan loukkaantuisi papereiden kysymisestä?
Olen köyhä työtön, enkä saa koskaan rahoja kasaan uuteen passiin entinen meni vanhaksi 5 vuotta sitten. Olen 27v enkä usein saa vanhentuneella passillani alkoholia. Yleensä vieras myyjä kysyy aina paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei ole järjen hiventäkään eikä se perustu lakiin. Jos on selkeästi täysi-ikäinen ihminen eikä saa ostaa kaupasta vapaasti kaikkea tarjolla olevaa koska ei oo henkkareita mukana niin onhan se varsin outoa ja paskaa asiakaspalvelua.
Miksi ei kuljeta niitä mukanaan. Minulla ne on aina lompakossa. Tai muutoin mukana, voi tarvita vaikka muuhunkin kuin kaljan ostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut siideriä kun 10v tyttöni oli mukana. Kysyin myyjältä silmiin katsoen luuleeko tosissaan että ostan alkoholia KYMMENVUOTIAALLE LAPSELLE, mumisi vain paniikkisen oloisena jotain. Säännöt on säännöt, mutta sen järjen käyttökin on sallittua!
Jotkut voi ostaa
Joo, on parempi että kaikkia syyllistetään jos on promillen mahis että joku ostaa kymmenkesäiselle siideriä.
Ihan järjetöntä jos ei voisi enää lapsien kanssa mennä ruokaostoksille ja ostaa samalla muutamaa siideriä.
Tämmöstä jotkut ilmeisesti pitää ihan normaalina käytäntönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kuljeta niitä mukanaan. Minulla ne on aina lompakossa. Tai muutoin mukana, voi tarvita vaikka muuhunkin kuin kaljan ostamiseen.
Vaikkapa siksi ettei huvita kuljettaa henkkareita mukanaan. Jos on täysi-ikäinen ja se näkyy naamasta niin miksi niitä papereita on vilautettava?
Veikkaan että tarkastajalla tässä yhteydessä tarkoitetaan jotain muuta tahoa kuin alkon tarkastajaa. Joku jonka hommana on seurata toimiiko myyjä pty:n kuppaisten ohjeiden mukaisesti.