Miksi nykyään oppilaitoksissa "opetetaan" vain esittämällä pohdiskelukysymyksiä?
Lapsellani meni yksi kokonainen lukiokurssi näin, opettaja laittaa johonkin verkkopalveluun tehtäviä, eli loputtomia kysymyslistoja. "Pohdi, miksi EU:sta on Suomelle hyötyä", "Millaisia palveluita verovaroilla tuotetaan". Nämä vain esimerkkejä. Osa ei edes ole mitään tiedonhakutehtäviä, vaan ihan vain täysiä pohdiskelukysymyksiä, joihin oikea vastaus on se, mikä koulussa olisi tarkoitus oppia. Asetelmahan on kääntynyt ihan päinvastoin. Opettajan pitäisi olla se, joka kertoo opiskelijalle asiat, ja myöhemmin sitten mitataan, onko oppi mennyt perille ja osataanko sitä soveltaa. EI niin, että opettaja kysyy opiskelijoilta kylmiltään, ja katsoo ketkä kaikki vastaavat oikein. Lähteitä saa kyllä käyttää, mutta ei oikeita lähteitä ole aina helppo löytää. Mitä helvettiä tää tämmönen on? Lapsellani meni kyseinen kurssi vähän penkin alle, koska ajatteli että ne kysymyslistatehtävät on vain lämmittelyä, jossa päästään vähän aiheeseen kiinni. Toisin kävi, niillä olikin ratkaiseva rooli arvioinnissa. Jos vastaukset ei kohdanneet opettajan mieltymystä, arviointi ei ollut kovin hyvä.
Kommentit (80)
Jos aivokapasiteetti ei riitä omaan ajatteluun, ei pidä hakea lukioon.
Pitää hakeutua mekaaniseen työhön, jossa työntää putkea sisään johonkin, ja jossa ei tarvitse ajatella yhtään mitään. Siis töihin jossa tarvitaan nopea näppäryyttä, mutta aivot saavat olla käyttämättöminä koko ajan.
Tämä on varmaan samantapainen ohimenevä villitys kuin joukko-oppi matematiikassa. Siitäkin luovuttiin vähin äänin, kun huomattiin ettei se toimi.
Lukioon pääsee nykyisin liian huonoilla todistuksilla.
Sitten on joka paikka täynnä osaamattomia korkeakoulutettuja, kun taas sosiaalipuolella on suuri työvoimapula, ja hoitajapula.
Tähän "Millaisia palveluita verovaroilla tuotetaan" on pääpiirteittäin yksi oikea vastaus, ja pidän ajan hukkana sitä, että opiskelu on tiedon etsimistä eikä asioiden oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä noille opettajille nykyään maksetaan? Minä yritin muinoin tuota nykytapaa , mutta oppilaat tulivat sanomaan 'sun pitää opettaa!'
Sitten et ole ymmärtänyt asiaa oikein etkä osannut sitä toteuttaa hyvin. Opettajakeskeisen opetuksen aika on ohi. Opettajan tehtävä on aktivoida opiskelijat tuottamaan itse tietoa, mikä johtaa syvällisempään oppimiseen ja ymmärtämiseen. Ja usko pois, se vaatii myös opettajalta todella paljon valmistelun muodossa. Enää ei riitä (luojan kiitos) että joku auktoriteetti vaan kertoo miten asiat ovat ja sen jälkeen se on purematta nieltävä.
Ei ole todellakaan mikään hyvä asia, jos ”vaatii myös opettajalta todella paljon”. Lopputulos on se, että opettajat väsyvät ja palavat loppuun eivätkä silloin opiskelijat opi mitään. Koko nykyinen opetussuunnitelma on täysin vieraantunut käytännöllisyydestä. Pelkkää suuruudenhullua idealismia.
Vai raukkaparat joutuvat tekemään töitä? YHYHYHHYHHYYYHYYYYYYY
Lukioita ja korkeakouluja on liian paljon.
Kasvatustiede on mennyt yhä enemmän pseudotieteen puolelle. Tehdään naiiveja, ylioptimistisia oletuksia oppilaiden oppimiskyvystä ideologisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Lukioon pääsyn keskiarvoa tulee nostaa rankasti.
Jos ei äly riitä, mitä tekee lukiossa, moittimassa opettajia, että kun ei opi.
Opettavat noudattavat opetussuunnitelma, eivät he hatusta tempaise juttujaan.Kaikkea toimintaa ohjaa myös laki, jota kouluissa valvoo rehtori.
Jos opettajan ei tarvitse opettaa niin heille voi antaa kaikille potkut ja lyödä opiskelijoille käteen paperit jossa on "sisäistä nämä"-lista.
Tiedon etsiminen on oppimista.
Jatkuva oppiminen on elinikäistä, kukaan ei pärjää joskus kouluista saaduilla tiedoilla.
Elinikäinen oppiminen tarkoittaa myös sitä, että osaa itse etsiä tietoa asioista.
Pohdintaa vasta sitten, kun perustiedot asiasta on opetettu. Pelkkä pohdinta ilman opetusta on konstruktivismin väärinkäyttöä.
T. Kasvatustieteiden tohtori
Kukapa olisi uskonut, että yo- kirjoitukset suoritetaan digitaalisesti, näin vain kävi.
Kuka uskoi, että robotti voi leikata ihmistä leikkaussaleissa.
Kuka uskoi, että kodin lukitusta ja muuta voi ohjata kaukaa diginä. ym. ym.
Maailma muuttuu, miksi koulun ei saisi muuttua, koulu kasvattaa nuoria tulevaisuuden yhteiskuntaan, joka on täysin erilainen, kuin heidän vanhempiensa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tapa että aina kerrotaan että ei näin, vaan näin, on juuri se tapa joka tappaa luovuuden ihmisistä. Kun ihminen saa itse pohtia ja keksiä ratkaisut kysymyksiin, luovuus säilyy. Tästä oli tutkimuskin, ja nykyään on ihan koulutuksia joissa opiskellaan valmentavaa johtamista. Valmentaminen on nimenomaan sitä, ettei anneta valmiita ratkaisuja, vaan annetaan ihmisen itsensä päätyä johonkin ratkaisuun. Silloin yleensä ymmärrys asiasta syvenee, ja motivaatio kasvaa, kun saa tehdä omalla tavallaan.
Niin, mutta kun se opettajan itse ajattelema ratkaisu on kuitenkin ainoa, joka hyväksytään oikeaksi.
Kasvatustieteen tohtori on paras esimerkki: teoriaa löytyy, käytännöstä ei tietoakaan.
Tottahan pohja ja faktat pitää opettaa, mutta miksi sitä opetusta tai oppituntia, ei saisi aloittaa, pohdiskelemalla aihetta.
Sehän on johdatus aiheeseen, jo just senhän pitäis innostaa lisää, kun saa itse osallistua aiheen käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan pohja ja faktat pitää opettaa, mutta miksi sitä opetusta tai oppituntia, ei saisi aloittaa, pohdiskelemalla aihetta.
Sehän on johdatus aiheeseen, jo just senhän pitäis innostaa lisää, kun saa itse osallistua aiheen käsittelyyn.
Sellaiseksi lapsi sitä juuri luuli, eikä sen takia heti säikähtänyt sitä. Mutta koko kurssi olikin vain opiskelijoiden loputonta pohdintaa, jotka opettaja lopuksi luki. Ei tullutkaan mitään oikeaa opetusta.
Onko sitten se parempi, että kuin aikoja sitten: opettaja luennoi, kyselee välillä ja ei mitään keskustelua aiheesta. Kurssi on pelkkää kirjan lukemista kotona, oppituntien "kuuntelua" (kaikki tietävät miten hyvin teini-ikäiset jaksavat keskittyä) ja lopuksi kurssin kruunaa se iänikuinen paperinen koe, jossa kysytään ennalta-arvattavat, kurssin kannalta tärkeimmät kysymykset aihealueesta. Lukemalla kerran kirja läpi irtosi kokeesta 10, ilman mitään oikeaa älyllistä ponnistelua.
Jos omana lukioaikana olisi ollut tuon tyyppistä opiskelua, en varmaan ikinä olisi päässyt ylioppilaaksi. En todellakaan ollut lukioikäisenä tarpeeksi kypsä ja kurinalainen etsimään itse tietoa ja pohtimaan asioita syvällisesti. Kaipasin selkeitä vastauksia tuollaisiin kysymyksiin, vielä yliopistossakin. Siellä tosin sitten opetettin tuontyylinen opiskelutapa. Ei sitä heti osannut. Vaikeaa oli aluksi, mutta kun oli pohjatiedot hankittuna, homma alkoi sujua.
Meillä saattaa olla kaksikin opettajaa luokassa paikalla mutta kumpikaan ei opeta vaikka ihan sitä opetusta pyydettäisiin. Laitetaan pisteet joissa kysymykset ja niihin sitten etsitään itse Googlen syövereistä vastaukset. Tämän saman olisin voinut tehdä myös kotoa sängystä käsin mutta sen sijaan heräsin viideltä aamulla kahden tunnin koulumatkan takia.
Näin ammatillisen oppilaitoksen aikuispuolella alalla jossa ollaan muista ja muiden elämästä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä noille opettajille nykyään maksetaan? Minä yritin muinoin tuota nykytapaa , mutta oppilaat tulivat sanomaan 'sun pitää opettaa!'
Sitten et ole ymmärtänyt asiaa oikein etkä osannut sitä toteuttaa hyvin. Opettajakeskeisen opetuksen aika on ohi. Opettajan tehtävä on aktivoida opiskelijat tuottamaan itse tietoa, mikä johtaa syvällisempään oppimiseen ja ymmärtämiseen. Ja usko pois, se vaatii myös opettajalta todella paljon valmistelun muodossa. Enää ei riitä (luojan kiitos) että joku auktoriteetti vaan kertoo miten asiat ovat ja sen jälkeen se on purematta nieltävä.
Ilmankos nykylukiolaiset ovat niin stressaantuneita ja iso osa pitää lukion jälkeen välivuoden.
Näin pitäisi olla, mutta opettajan oma näkemys on oikein ja kaikki muu väärin. Voidaan kysyä esim vapaasta kaupasta ja jos on vähänkin skeptinen siitä, että työpaikat siirretään Suomesta Kiinaan niin on tehnyt tehtävän huonosti.