Mitä sulle tapahtuu kun sosiaaliturva Suomessa lakkaa ?
Mulle ei tapahtuisi mitään koska hankin oman leipäni enkä saa sossun tukia.
Kommentit (139)
Elämänlaatu paranisi huomattavasti. Jokainen sandaalinläpsyttelijä lähtisi takaisin kotimaahansa.
luulen että jää enemmän rahaa koska tokihan verotusaste putoaa samalla
Jos kaikki yhteiskunnan maksamat tuet lakkautettaisiin hankkisin nykyisen kotitarvelehmän lisäksi possun, kanoja ja lampaita.
Perustaisin maatilamatkailuyrityksen ja siirtyisin omavaraistalouteen.
Gluteenittoman ruuan varmistamiseksi pyytäisin miestäni viljelemään myös tattaria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun elämän puitteita se ei muuta, kun olen työssäkäyvä. Mutta elämästäni tulee turvattomampaa, koska tietyillä alueilla lisääntyy ihmisten ryöstely ja rikollisuus. Suomessahan juuri vaikkapa ryöstely ei ole niin tavanomaista kuin taas maissa, joissa kerjääminen, ryöstely yms. toiminta on aidosti tulonlähde. Myös turistipaikoista tutut kerjääminen ja kaupustelu tulevat rasittavalla tavalla lisääntymään.
Kyllä se voisi sinun elämäsi puitteita siten muuttaa, että silloin kun sinä olet töissä, jotkut muut käyvät "töissä" sinun asunnossasi. Niissä olemattoman sosiaaliturvan maissa riskin tuohon on todellinen.
Ei tule tapahtumaan. Hyvin pienellä osalla ihmisistä on sellainen luonne että kääntyvät rikollisiksi. Toki jokunen murtovaras tulee mutta ne lähetetään rangaistuslaitoksiin ja elämä jatkuu taas.
Jenkeissä, missä sosiaaliturva ei ole ollenkaan Suomen tasoinen, on väestön kokoon suhteutettuna 15-kertainen määrä vankeja Suomeen verrattuna. Jos Suomessa olisi 15 kertaa nykyistä enemmän vankeja, tarkoittaisi se peräti 45 000 vankia. Pitäisi siis olla aika helvetin paljon nykyistä enemmän vankiloita, nykyiset vankilat eivät riittäisi ollenkaan. Lisäksi poliiseilla ei riitä resurssit kaikkien rikosten tutkimiseen ja selvittämiseen edes nykyisillä rikollisuusluvuilla, niin miten ihmeessä ne riittäisivät 15 kertaa suuremmilla rikollisuusluvuilla? Ei riitä jenkeissäkään, vaikka siellä on väestön kokoon suhteutettuna paljon enemmän poliiseja kuin Suomessa nykyään.
Miksi sä kuvittelet että persaukisessa Suomessa perustettaisiin yhtä paljon vankiloita kuin rikkaassa USA:ssa, joka budjetoi aivan toiset summat rahaa armeijaan, vankiloihin ja poliisiin. Neuvostoliitossa asia ratkaistiin ns. vankileirien saaristolla ympäri Siperiaa. Samankaltainen järjestely sopisi myös Suomeen, koska meillä on paljon pinta-alaa ja erämaita. Siellähän teillä olisi kivaa olla pakkotyössä.
Laittaisitko kehitysvammaiset, aivovammaiset, liikuntarajoitteiset ja vanhukset pakkotyöleireille?
Samaa ajattelin. En pysty nytkään tekemään mitään fyysistä, en edes niitä työpajojen askartelupaskarteluhommia. No toki voisin sitten vaan organisoida ja jakaa näitä hommia niille fyysisesti terveille leiriläisille.
Varmaan sekoaisin lopullisesti. Yt:t vei aikoinaan minunkin työpaikkani ja nyt olen hanttihommia tehnyt eikä se kata kaikkia pakollisia kuluja, joten varmaan kämppä menisi alta ja kadulle joutuisin. Voin rehellisesti sanoa, että en ole varma kestäisikö pääni enää sitä. Voi olla, että lakkaisin välittämättä enää mistään tai kenestäkään ja elämäni olisi sen mukaista.
Rehellisesti kaduista tulisi varmaankin aika turvattomat. Rikkollisuus lisääntyisi ja ihmisten viha ja pahoinvointi nousisi äärimilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun elämän puitteita se ei muuta, kun olen työssäkäyvä. Mutta elämästäni tulee turvattomampaa, koska tietyillä alueilla lisääntyy ihmisten ryöstely ja rikollisuus. Suomessahan juuri vaikkapa ryöstely ei ole niin tavanomaista kuin taas maissa, joissa kerjääminen, ryöstely yms. toiminta on aidosti tulonlähde. Myös turistipaikoista tutut kerjääminen ja kaupustelu tulevat rasittavalla tavalla lisääntymään.
Kyllä se voisi sinun elämäsi puitteita siten muuttaa, että silloin kun sinä olet töissä, jotkut muut käyvät "töissä" sinun asunnossasi. Niissä olemattoman sosiaaliturvan maissa riskin tuohon on todellinen.
Ei tule tapahtumaan. Hyvin pienellä osalla ihmisistä on sellainen luonne että kääntyvät rikollisiksi. Toki jokunen murtovaras tulee mutta ne lähetetään rangaistuslaitoksiin ja elämä jatkuu taas.
Jenkeissä, missä sosiaaliturva ei ole ollenkaan Suomen tasoinen, on väestön kokoon suhteutettuna 15-kertainen määrä vankeja Suomeen verrattuna. Jos Suomessa olisi 15 kertaa nykyistä enemmän vankeja, tarkoittaisi se peräti 45 000 vankia. Pitäisi siis olla aika helvetin paljon nykyistä enemmän vankiloita, nykyiset vankilat eivät riittäisi ollenkaan. Lisäksi poliiseilla ei riitä resurssit kaikkien rikosten tutkimiseen ja selvittämiseen edes nykyisillä rikollisuusluvuilla, niin miten ihmeessä ne riittäisivät 15 kertaa suuremmilla rikollisuusluvuilla? Ei riitä jenkeissäkään, vaikka siellä on väestön kokoon suhteutettuna paljon enemmän poliiseja kuin Suomessa nykyään.
Miksi sä kuvittelet että persaukisessa Suomessa perustettaisiin yhtä paljon vankiloita kuin rikkaassa USA:ssa, joka budjetoi aivan toiset summat rahaa armeijaan, vankiloihin ja poliisiin. Neuvostoliitossa asia ratkaistiin ns. vankileirien saaristolla ympäri Siperiaa. Samankaltainen järjestely sopisi myös Suomeen, koska meillä on paljon pinta-alaa ja erämaita. Siellähän teillä olisi kivaa olla pakkotyössä.
Laittaisitko kehitysvammaiset, aivovammaiset, liikuntarajoitteiset ja vanhukset pakkotyöleireille?
Vankiloista kun puhuttiin niin onko nuo mainitsemasi mielestäsi siis automaattisesti rikollisia? Aika dorka olet kyllä!
Hankin rahat vaikka aseellla uhaten ja alan senjäälkeeen moralisoimaan kun on varaa siiihen.
Tulisi sairaita sukulaisia kokonaan huolettavaksi. Autan kyllä nytkin, mutta sitten olisi kokonaan vastuullani. Henkilökohtaisesti lähinnä tämä. Mitä sitten yhteiskunnallisesti, voisi ehkä vaikuttaa jotenkin välillisesti harrastuksiin ja turvallisuuteen.
Teen mitä vain jotta saan ruokaa pöytään. Yeah looking at you smuck in that brand new audi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mukaasi ihmiset mieluummin asettuvat katuojaan odottamaan nälkäkuolemaa, kuin varastavat leipää? No se osoittaisi kyllä sellaista luonteenlujuutta, että meillä taitaakin olla työpaikat jatettu täysin väärälle porukalle.
Ei tietenkään katuojaan vaan sukulaistensa nurkkiin, kuten Suomessa tehtiin aikaisemminkin. Ja vielä tänä päivänäkin esim. Aasiassa, ei siellä mitään työttömyyskorvauksia makseta. Eikä rikostilastot ole sielläkään korkeat.
Kummallisen vieraantuneita nykyihmiset näyttävät olevan ihan maalaisjärjellä selitettävistä asioista.
Vai niin, no montakos ajattelit omissa nurkissas elättää?
Mun sukulaiset on tietääkseni töissä joten näillä näkymin en ketään. Tilannehan voi tietysti aina muuttua.
Vanhempien luoksehan sitä yleensä muutettaisiin, muut tilanteet on vähän erikoisjärjestelyjä.
Ap, ei sosiaaliturva lakkaa.
Sen taso voi hyvinkin laskea, koska väestö ikääntyy ja työssäkäyntiprosentti laskee. Tai sitten älytään alkaa verottaa tuotantoa, kulutusta ja pääomatuloja enemmän.
Kysehän on vain siis siitä, että verotuspohjaa joudutaan muuttamaan.
JOS nyt ajatellaan hypoteettisesti silti, että sosiaaliturva loppuisi, niin on aika lapsellista ja tietämätöntä kuvitella, että "sitten saisin käyttää palkkani kokonaan itse".
- veroilla rahoitetaan paljon muitakin asioita kuin sosiaaliturva, joten verotus ei siihen loppuisi. Jos yhä pienempi joukko ihmisistä maksaa palkastaan julkiset palvelut, veroaste pysyisi ilman sosiaaliturvamenojakin kohtuullisen isona
- sinun ja jokaisen muunkin pitäisi sitten ALKAA SÄÄSTÄÄ ITSE PAHAN PÄIVÄN VARALLE. Joutuisit rahoittamaan itse eläketurvaasi, sairasvakuutustasi ja työttömyysturvaasi. Se olisi todennäköisesti kalliimpaa kuin homman rahoittaminen veroilla, koska siinä olisi välissä kaikenlaisia vakuutusfirmoja tekemässä voittoa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa, joissa on jo iso osa sosiaaliturvasta kansalaisten oman rahoituksen ja säästämisen varassa, terveydenhoito on per naama paljon kalliimpaa kuin Suomessa.
Joten mietipä vielä kertaalleen, ap.
Ps. Niin ja olen siis hyväpalkkainen, sosiaaliturvaa nauttimaton kansalainen, joka maksaa mielellään veroja.
Ei mitenkään. Joutuisin ehkä avustamaan köyhää sukulaistani lisää.
Ehkä lääkkeetkin joutuisi sitten maksamaan kokonaan itse. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne varkaat sinne lähettää kun poliisilla nyt jo on vaikeuksia saada varkaita ja muita rikollisia kiinni? Ei nyt kannattaisi olla noin naiivi.
Aika moni kuvittelee, ettei tapahtuisi mitään. Mutta se on fakta, että maissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa, tehdään töitä todella alhaisilla palkoilla. Matalapalkka-alojen palkat olisivat vieläkin matalammat ja aloilla, joissa tekijöistä on ylitarjontaa, ihmiset tulisivat halvalla töihin. Johan siitäkin saa kakkaa niskaan, jos suostuu halvalla töihin. Itse suostuin, koska vaihtoehto oli ei mitään ja tilalle joku muu. Nyt palkka on jo 1500 parempi kuin silloin 7 vuotta sitten kun aloitin. Työpaikkaa tosin piti vaihtaa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei sosiaaliturva lakkaa.
Sen taso voi hyvinkin laskea, koska väestö ikääntyy ja työssäkäyntiprosentti laskee. Tai sitten älytään alkaa verottaa tuotantoa, kulutusta ja pääomatuloja enemmän.
Kysehän on vain siis siitä, että verotuspohjaa joudutaan muuttamaan.
JOS nyt ajatellaan hypoteettisesti silti, että sosiaaliturva loppuisi, niin on aika lapsellista ja tietämätöntä kuvitella, että "sitten saisin käyttää palkkani kokonaan itse".
- veroilla rahoitetaan paljon muitakin asioita kuin sosiaaliturva, joten verotus ei siihen loppuisi. Jos yhä pienempi joukko ihmisistä maksaa palkastaan julkiset palvelut, veroaste pysyisi ilman sosiaaliturvamenojakin kohtuullisen isona
- sinun ja jokaisen muunkin pitäisi sitten ALKAA SÄÄSTÄÄ ITSE PAHAN PÄIVÄN VARALLE. Joutuisit rahoittamaan itse eläketurvaasi, sairasvakuutustasi ja työttömyysturvaasi. Se olisi todennäköisesti kalliimpaa kuin homman rahoittaminen veroilla, koska siinä olisi välissä kaikenlaisia vakuutusfirmoja tekemässä voittoa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa, joissa on jo iso osa sosiaaliturvasta kansalaisten oman rahoituksen ja säästämisen varassa, terveydenhoito on per naama paljon kalliimpaa kuin Suomessa.
Joten mietipä vielä kertaalleen, ap.
Ps. Niin ja olen siis hyväpalkkainen, sosiaaliturvaa nauttimaton kansalainen, joka maksaa mielellään veroja.
Jep. Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta maksaa veronsa mielellään ja pitää järjestelmää hyvänä. Ap:n kaltaiset minäminä-tyypit eivät ymmärrä talouden rakenteita.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/79-prosenttia-suomalaisita-maksaa-v…
Vierailija kirjoitti:
luulen että jää enemmän rahaa koska tokihan verotusaste putoaa samalla
Tuskin putoaisi koska valtion byrokratiaan ja virkamieskuntaan tarvittaisiin edelleen verorahoja. Nykyäänhän otetaan velkaa että saadaan sosiaalietuudet maksettua, mutta se loppuu aikanaan.
Mihin sä ap perustat ton väitteesi, että sosiaaliturva lakkaa? Ei lakkaa. Edes kokkarit eivät aja sosiaaliturvan lopettamista, koska tajuavat, että tuloerojen kasvu tyrehdyttäisi talouden kasvun aika nopeesti, kun kotimaan kysyntä romahtaisi.
Ja joku sen sanoikin jo, että siinä tapauksessa jokaisen pitäisi alkaa säästää itse itselleen eläkettä ja sairaus- ja työttömyysturvaa. Iso osa palkasta menisi vakuutusfirmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne varkaat sinne lähettää kun poliisilla nyt jo on vaikeuksia saada varkaita ja muita rikollisia kiinni? Ei nyt kannattaisi olla noin naiivi.
Poliiseja pitäisi tietysti palkata lisää. Itse asiassa pitäisi palkata jo nyt ilman mitään sosiaaliturvan leikkauksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
No, milloin se tuki loppuu?
No jos Kreikan tilanteesta voi ennustaa, niin siinä vaiheessa kun julkinen velka ylittää 100% BKT:sta. Näillä näkymin noin 7-8 vuoden kuluttua. Tosin tuet eivät lopu kokonaan vaan ne puolitetaan.