Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen pienituloinen työtön ja asun vuokralla kaupungin vuokrakämpässä. Olenko tosiaan muka köyhempi kuin he, joilla on talo-/asuntovelat, autolainat yms. niskassaan?

Vierailija
14.06.2019 |

Kaiken huipuksi nuo lainat, joilla noustaan "vähän paremmiksi ihmisiksi" ovat orjuuttavia toimintoja. Olenko siis myös vapaampi ihminen? Mielestäni olen.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin olet velattomampi, kuin velalliset omistusasujat. Se on varma asia. Oletko yhtä varakas, siitä en menisi vannomaan.

Velka on varallisuutta.

Niin pankin varallisuutta, ei sinun.

Mulla pankin osuus on tällä hetkellä 1/4  asunnon arvosta. 

Vierailija
102/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnon hankkiminen on parhaimmillaan vanhuuden turva.

Ehkä pääset lainasta eroon vasta lähempänä eläkeikää ainakin jos pk-seudulla asut, mutta eläköidyttyäsi voit vaikka myydä asuntosi ja viettää niillä rahoilla mukavat eläkepäivät etelässä, tai vaan vaihtaa pienempään asuntoon.

Nimenomaan vanhuuden turva. Vuokratasot on noussut ihan hirveästi viime vuosina eikä minulla vuokralaisena olisi varaa asua täällä eläkeläisenä. Onneksi on omistusasunto ja voin asua täällä tyytyväisenä myös eläkeläisenä. Pidän tästä alueesta niin paljon enkä missään nimessä haluaisi muuttaa täältä pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.

Sitten kun laina on maksettu, hän on rikkaampi.

Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.

Kun itse lyhennän tonnilla asuntolainaa joka kuukausi, niin varallisuuteni kasvaa tuolla tonnilla, laina muuttuu omaisuudeksi. 

Usein tuntuu, että vuokra-asukit eivät tajua, että lainanlyhennys siirtää omaa rahaa omasta taskusta toiseen omaan taskuun, kun taas vuokranmaksu siirtää omaa rahaa omasta taskusta vuokranantajan taskuun. Ikuisisksi ajoiksi. Asuntolainaan menneet rahat saa usein tuottojen kera takaisin kun asunnon myy, vuokraan menneet rahat ovat sataprosenttisesti menetettyjä.

Ei välttämättä menetettyjä sillä tavalla, että olisivat turhaan menneet, sillä joillekin asuminen on samanlainen pakollinen kulu kuin vaikkapa sähköt.:)

Pakko asua jossain, pakko ostaa sähköä, eli maksat jollekin (yritykselle) saadaksesi nämä palvelut.

Niin? Vuokraan menneillä rahoilla saa sen asumisen, ei muuta. Lainanlyhennyksiin menneillä rahoilla saa samoin asumisen, mutta myös rahat tai rahoja takaisin kun asunnon myy. Minusta ero on merkittävä. Suorastaan mullistava.

Vierailija
104/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin olet velattomampi, kuin velalliset omistusasujat. Se on varma asia. Oletko yhtä varakas, siitä en menisi vannomaan.

Velka on varallisuutta.

Niin pankin varallisuutta, ei sinun.

Nimenomaan minun.

Vierailija
105/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.

Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.

Kun itse lyhennän tonnilla asuntolainaa joka kuukausi, niin varallisuuteni kasvaa tuolla tonnilla, laina muuttuu omaisuudeksi. 

Usein tuntuu, että vuokra-asukit eivät tajua, että lainanlyhennys siirtää omaa rahaa omasta taskusta toiseen omaan taskuun, kun taas vuokranmaksu siirtää omaa rahaa omasta taskusta vuokranantajan taskuun. Ikuisisksi ajoiksi. Asuntolainaan menneet rahat saa usein tuottojen kera takaisin kun asunnon myy, vuokraan menneet rahat ovat sataprosenttisesti menetettyjä.

Ei välttämättä menetettyjä sillä tavalla, että olisivat turhaan menneet, sillä joillekin asuminen on samanlainen pakollinen kulu kuin vaikkapa sähköt.:)

Pakko asua jossain, pakko ostaa sähköä, eli maksat jollekin (yritykselle) saadaksesi nämä palvelut.

Niin? Vuokraan menneillä rahoilla saa sen asumisen, ei muuta. Lainanlyhennyksiin menneillä rahoilla saa samoin asumisen, mutta myös rahat tai rahoja takaisin kun asunnon myy. Minusta ero on merkittävä. Suorastaan mullistava.

On on, mutta sille jolle asuminen on vain palvelu jonka hän haluaa kulloisiinkin tarpeisiinsa ostaa, ei siihen menneet rahat ole hukkaan heitettyä rahaa, jos ja kun hän on saanut ostettua niillä haluamansa palvelun.

Tämä voi toimia etenkin niillä, jotka vaihtavat paikkaa tasaisin väliajoin eivätkä (vielä) tiedä, minne haluaisivat asettua vai haluavatko minnekään.

Tietysti tuollaisessakin tilanteessa voi ostaa sijoituskämpän kaupungista ja kartuttaa näin omaisuuttaan ja maksattaa vuokralaisella lainaansa.

Vierailija
106/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velka on varallisuutta.

Ja siksi velkaa ei köyhät saakaan.

Vierailija
107/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
108/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet köyhempi. Maksaessaan lainaeriä, velalliset kartuttavat omaa omaisuuttaan. Maksamalla vuokraa, kerrytät jonkun muun tiliä. Monesti lainanlyhennys+asumiskulut ovat suunnilleen samaa hintatasoa kuin vuokra+asumiskulut, eli periaatteessa samaölla tulotasolla olavalla velallisella omistusasujalla ja velattomalla vuokra-asujalla jää käyttörahaa asumiskulujen jälkeen suunnilleen yhtä paljon.

Ja 10-25v päästä velallinen maksaa viimeisen lainaeränsä ja hänellä on asunnon (ja tontin) verran omaisuutta. Vuokralaisena omaisuutta ei ole kertynyt, kun vuokrarahat ovat menneet muille. Toki säästää voi, kumpikin.

Sitten jo alkaakin omistusasunnossa remppa joka vaatii sitä rahnaa.

Omakotitalossa asuessa sitä kaikenlaisia menoja onkin sen lainanmaksun päälle.

Höpsis. Ei kannata mitään 30 luvun homeista torppaa tietenkään ostaa. Mitähän pakollisia kuluja muutakuin jätemaksu, mitä ei vuokralla ole? Se taitaa olla 20e kk.. kodinkoneet kun ostaa kerralla hyvät kestää käytännössä 10-20v. Ainiin kiinteistövero, jotain 200e vuodessa.

Vierailija
109/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
110/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet köyhempi. Maksaessaan lainaeriä, velalliset kartuttavat omaa omaisuuttaan. Maksamalla vuokraa, kerrytät jonkun muun tiliä. Monesti lainanlyhennys+asumiskulut ovat suunnilleen samaa hintatasoa kuin vuokra+asumiskulut, eli periaatteessa samaölla tulotasolla olavalla velallisella omistusasujalla ja velattomalla vuokra-asujalla jää käyttörahaa asumiskulujen jälkeen suunnilleen yhtä paljon.

Ja 10-25v päästä velallinen maksaa viimeisen lainaeränsä ja hänellä on asunnon (ja tontin) verran omaisuutta. Vuokralaisena omaisuutta ei ole kertynyt, kun vuokrarahat ovat menneet muille. Toki säästää voi, kumpikin.

Höpsis. Ei kannata mitään 30 luvun homeista torppaa tietenkään ostaa. Mitähän pakollisia kuluja muutakuin jätemaksu, mitä ei vuokralla ole? Se taitaa olla 20e kk.. kodinkoneet kun ostaa kerralla hyvät kestää käytännössä 10-20v. Ainiin kiinteistövero, jotain 200e vuodessa.

Kerrostaloissa jätemaksu ja kiinteistövero sisältyvät yhriövastikkeeseen. Omistusasuja maksaa vastikkeen, ja vuokralainen maksaa vastikkeen vuokrassaan. Vuokralainen maksaa vuokrassaan myös jokaisen uusittavan kodinkoneen ja kaiken muunkin rempan. Juu ja vielä tuottoa vuokranantajalle! ❤️

Vierailija
111/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tietysti köyhempi kuin joku jolla on maksettua asuntovelkaa ja asunto johon laina on otettu.

Ei tämä mene aina ihan näinkään. Olen maksanut asuntovelkaani jo 40 000€, mutta asuntoni arvo on romahtanut samassa ajassa yli 50 000€.

Vierailija
112/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuun palkka oli 6200€ josta tuli tilille 4000€. Lainanlyhennyskulut 950€, auto 361€. Jää tuosta 2500€ vielä kulutukseen.

Vierailija
113/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tietysti köyhempi kuin joku jolla on maksettua asuntovelkaa ja asunto johon laina on otettu.

Ei tämä mene aina ihan näinkään. Olen maksanut asuntovelkaani jo 40 000€, mutta asuntoni arvo on romahtanut samassa ajassa yli 50 000€.

Sijainti on todella tärkeää asuntoa ostettaessa. Se oli itselleni ensimmäinen valintakriteeri. 

Vierailija
114/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet. Et tosin mainitse omaisuuttasi, mutta asuntovelallisella voi velastaan huolimatta olla kymmenien tuhansien euron omaisuus, köyhemmälläkin. Omaisuus on kiinnitetty asuntoon, mutta jos asunnon myy, saa velan maksettua kerralla ja taskunpohjallekkin monta kymmentä tuhatta.

Ap: sen sijaan maksaa jonkun toisen asuntovelkaa ja rikastuttaa jotakin toista maksamalla vuokraa, tottakai ap on sen vuoksi köyhempi kuin useimmat asuntovelalliset.

Poikkeuksena ne, jota on varomattomasti menneet ottamaan liian suuren velan tai ne, joiden talo vaikka palaa tai käy muuten huono tuuri ja omaisuus tuhoutuu. Tämä on tietenkin ihan hirvea tragedia, mutta jos ajatus tästä saa ap:n jotenkin iloiseksi, niin voit sillä herkutella.

Vierailija
115/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti olet. Et tosin mainitse omaisuuttasi, mutta asuntovelallisella voi velastaan huolimatta olla kymmenien tuhansien euron omaisuus, köyhemmälläkin. Omaisuus on kiinnitetty asuntoon, mutta jos asunnon myy, saa velan maksettua kerralla ja taskunpohjallekkin monta kymmentä tuhatta.

Ap: sen sijaan maksaa jonkun toisen asuntovelkaa ja rikastuttaa jotakin toista maksamalla vuokraa, tottakai ap on sen vuoksi köyhempi kuin useimmat asuntovelalliset.

Poikkeuksena ne, jota on varomattomasti menneet ottamaan liian suuren velan tai ne, joiden talo vaikka palaa tai käy muuten huono tuuri ja omaisuus tuhoutuu. Tämä on tietenkin ihan hirvea tragedia, mutta jos ajatus tästä saa ap:n jotenkin iloiseksi, niin voit sillä herkutella.

Lyhyt vastaus tähän: en kerrytä omaisuutta.

Et taida olla aivan tasapainossa, kun edes ajattelet minun saavan jotain kiksejä muiden omaisuuden tuhoutumisesta.

Ap

Vierailija
116/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on velkaa 40.000e mutta asunnon arvo noin 300.000. Jos myisin asuntoni nyt, käteen jäisi 260.000e. Veikkaisin siis olevani sinua rikkaampi vaikka velkaa minulla onkin.

Ja arvelet yksioikoisesti että asunnon hintalogiikka menee noin?

Oman asunnon arvo on minulla yksineläjällä 280 000. Mutta saisinko arvoa vastaavan hinnan kun myyn? En tai sitten saan

Vierailija
117/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta tee vertaileva laskelma vastaavan asunnon vuokrakuluista samalta ajalta.

Vierailija
118/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on velkaa 40.000e mutta asunnon arvo noin 300.000. Jos myisin asuntoni nyt, käteen jäisi 260.000e. Veikkaisin siis olevani sinua rikkaampi vaikka velkaa minulla onkin.

Oman asunnon arvo on minulla yksineläjällä 280 000. Mutta saisinko arvoa vastaavan hinnan kun myyn? En tai sitten saan

Eikö arvo ole sama asia kuin se oletettu hinta, minkä asunnosta nyt saisi myymällä? Sitten on erikseen poikkeustapaukset, vaikkapa joku 1,5 miljoonan talo, jota joutuu myymään ehkä vuosia tai laskemaan hintaa reippaasti, jos haluaa nopeat kaupat.

Vierailija
119/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asukkaat maksaa aina kaikki remontit kaikissa asumismuodoissa. Omakotitalossa saan kuitenkin itse päättää mitä remontoin ja milloin ja miten.

Totta, mutta vuokralainen voi muuttaa milloin tahansa. Kun remontti uhkaa ja samalla vuokrannousu, voi noin vain muuttaa toiseen paikkaan. Kun omistusasujaa uhkaa remontti, ei muuttaminenkaan auta, vaan maksaa täytyy. Joko maksat siinä asuessa tai maksat myymällä alemmalla hinnalla kuin mitä olet ostanut.

Keskustelussa huomaa myös sen, että moni ei tajua että kaikkien asuntojen ja talojen arvon säilyvän. Omistaminen on TIETENKIN järkevää paikassa, jossa arvo säilyt tai nousee. Kuitenkin iso osa suomalaisten omistusasunnoista ja taloista on sellaisilla alueilla, joista omaansa ei saa takaisin - tuotosta puhumattakaan.

Vierailija
120/121 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NäinMeillä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen asunnon arvo on just se minkä sieltä markkinoilta saa, ei yhtään mikään muu.