Olen pienituloinen työtön ja asun vuokralla kaupungin vuokrakämpässä. Olenko tosiaan muka köyhempi kuin he, joilla on talo-/asuntovelat, autolainat yms. niskassaan?
Kaiken huipuksi nuo lainat, joilla noustaan "vähän paremmiksi ihmisiksi" ovat orjuuttavia toimintoja. Olenko siis myös vapaampi ihminen? Mielestäni olen.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa jossain olemassa ihan oikeasti OMIA asuntoja tai taloja?
Tuntuu ettei ne mitään omia ole, kun siinä vaiheessa kun olet jo ostanut omaksi, niin vielä joudut maksamaan kaikenmaailman yhtiövastikkeita tai kiinteistöveroja ja mitä lie.
Yhtiövastikkeet ja kiinteistövero on ihan yleismaailmallisia juttuja, eivät mikään suomalainen keksintö.
Yhtiömuotoinen asuminen on itseasiassa suomalainen juttu, ei sitä ole muualla. Yhdysvalloissa on kuulema siellä minne suomalaisia on muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2003 rakennettu omakotitalo ja lainaa on vielä vähän jäljellä, lyhennys 1000€/kk. Asumiskulut on keskimäärin noin 400€/kk. Vaikka laskisi lainan asumiskulutksi niin kulut on 1400€/kk ja sillä saa 190 neliön omakotitalon. Kokeilin mitä vuokra-asunnot maksaa oman postinumeroni alueella, niin tässä samalla kadulla olisi tarjolla 86 neliön rivarikolmio 1071€/kk ja tietty tuohon vielä vesimaksu ja sähkö päälle. Ei harmita tai ahdista asua omassa.
Kävin nyt myös katsomassa asuinlalueeni vuokratasoa. Maksan lainaa 700 euroa kuussa, ja vuokra näkyy olevan vastaavassa asunnossa noin 1500-1600 eur kuussa. Eikä tässä näy olevan kuin kahdeksan asuntoa vuokrattavana ja 13 asuntoa myytävänä. Ei ihme, että välittäjät laittavat yhteytstietojaan säännöllisesti postilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei ne mitään omia ole, kun siinä vaiheessa kun olet jo ostanut omaksi, niin vielä joudut maksamaan kaikenmaailman yhtiövastikkeita tai kiinteistöveroja ja mitä lie.
Yhtiövastikkeet ja kiinteistövero on ihan yleismaailmallisia juttuja, eivät mikään suomalainen keksintö.
Näinpä. Kiinteistöstä on kuluja aivan kaikkialla. Vastike on kuitenkin 600 € halvempi kuin vastaavan ASO-asunnon, joten kyllä sillä lainaa lyhentelee.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhä pienellä eläkkeellä elävä. Minulla oli pieni omakotitalo ,mutta onneksi sain sen myytyä. Nyt asun vuokralla ja ei ole velkaa.Elämä on huoletonta. Vuokralaisena saan katsoa ikkunasta, kun huoltomiehet ajavat nurmikot ja tekevät lumityöt.Jos asunnossa tarvitaan remonttia,niin se ei ole minun huoleni. Rahaa on vähän,mutta tarkalla budjetoinnilla se riittää kaikkeen tarpeelliseen ja joskus myös vähän ektraankin.
Itku tullisi jos ei pääsisi ajelmaan nurmikko ja nikkaroimaan pihalle.
t. Omakotitaloloordi
Ainakin olet velattomampi, kuin velalliset omistusasujat. Se on varma asia. Oletko yhtä varakas, siitä en menisi vannomaan.
Köyhempi sinä todennäköisesti olet, ellei se ”normaalielämää” viettävä, työssäkäyvä omistusasuja ole vetänyt talouttaan aivan piippuun ja maksele niin paljon lainoja ja kulutusluottoja, että käteen jää vähemmän kuin tuilla elävällä työttömällä - tosin omaisuutta ensimmäisellä silti on, jälkimmäisellä harvemmin.
Se, onko sen työssäkäyvän velallisen omaisuus juuri minkään arvoista (tyyliin velka talosta jossain muuttotappiokunnassa josta sitä ei saa halutessa myytyä, arvoton auto ja kulutusluotot jostain perus huonekaluista ja elektroniikasta), niin ei välttämättä, mutta jonkinlaista taloudellista turvaa siitä voi silti saada.
Vapaampi sinä tavallaan olet.
Tosin vapaus on niin suhteellista, ettei sitäkään voi näin laveasti arvioittaa.
Sinulla on aikaa, muttei rahaa ja raha tuo jopa enemmän (valinnan) vapautta kuin aika.
Riippuu henkilökohtaisista arvoista tietysti; jollekin, jolle vapaus on sitä että saa oleskella rauhassa ja käyskennellä luonnossa, riittää täydellisen vapauden saavuttamiseksi tuo työttömän tukielätin elämä, kun taas joku jolle vapaus on vapautta kuluttaa palveluita, matkustella, sisustaa jne. tuo olisi vankila vailla mitään kunnollisia mahdollisuuksia.
Tietysti työtön tukielättikin voi lähteä liftaamaan kohti Portugalia ja puhua itsensä ruokapalkalla jollekin laivalle Atlantin yli ja päätyä rahatta vaikka mihin seikkailuihin, mutta useimmat ihmiset eivät arvosta tuollaista vapautta, vaan nimenomaan turvaan ja ennustettavuuteen perustuvaa vapautta jota luo esim. säännölliset tulot, puskurirahastot, vakuutukset, omistusasunto jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.
Sitten kun laina on maksettu, hän on rikkaampi.
Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.
Ei se niinkään ole. Onhan se ihan muuta toista maksella omia seiniä, kuin jonkun vieraan, joka vielä nostaa vuokraa ihan mielivaltaisesti.
Sitäpaitsi itse olen aina asunut uusissa asunnoissa, joissa asunnon myyntihinnan jälkeen 2 - 5 vuotta maksellaan pelkkiä korkoja - eli tuona aikana maksellaan muutamaa satasta kuukaudessa, joten siinä saa kivasti rahaa säästöön ja voi jopa törsäillä.
Ja niillä omistusasunnoillahan on ainoa keino rikastua tässä maassa - ostaa halvemmalla uuden kämpän, jonka myy 6 - 8 vuoden päästä 20 - 40 000 euroa kalliimmalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Kiinteistöstä on kuluja aivan kaikkialla. Vastike on kuitenkin 600 € halvempi kuin vastaavan ASO-asunnon, joten kyllä sillä lainaa lyhentelee.
Asuminen maksaa aina, mutta omassa omassa on halvempi asua kuin toisen omassa.
Jos olet työkykyinen, ja sen ikäinen että voit mennä viellä töihin nii kantsii vaikka miettiä siivois-alaa, tai vapaa-ehtoiseksi ryhtymistä. Boisit myös tehdä kesäisin piha-kirppiksen, ja laittaa tavaroita edullisella myyntiin joita et tarvitse tai kaapin perukoille siistejä käytettyjä joita joku muu voisi käyttää ja tarvita. Saisit ainakin jonkun verran rahaa, vaikka raha ei ole ikuista taka-taskussa, kun aina löytyy jotain rahan reikää. Olen itsekkin köyhässä perheessä, mutta kyllä moni menee vapaa-ehtoiseksi, tms että ansaitsisi ehkä pikkasen tekemästään työstään rahaa. Sen lisäks, et kannattaa vaan tyytyä kulkemaan ja käyttämään julkisia kulkuvälineitä, jos vain vähänkään mahdollista. Jos et vielä maksele lainoja, ja riippuu kuinka paljon on niin maksaa joka kuukausi ainakin 20e. On myös sellaisia paikkoja tarjotaan ruoka-apua, joissa voi käydä jotain hakemassa. Vaikka siellä ei kaikkea mahdollista saa, niin on se jostain pois mitä ei tarvitse kaupasta välttämättä sitten hakea. Siis kantsii aina kattoo myös kirppiksiltä vaatteita, mutta alustaatteet, sukat, kengät voit ostaa kyl kaupastakin. Aina kannattaa kattoa edullisia.
Omistusasunnon hankkiminen on parhaimmillaan vanhuuden turva.
Ehkä pääset lainasta eroon vasta lähempänä eläkeikää ainakin jos pk-seudulla asut, mutta eläköidyttyäsi voit vaikka myydä asuntosi ja viettää niillä rahoilla mukavat eläkepäivät etelässä, tai vaan vaihtaa pienempään asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.
Etkä ole. Asunnon arvo on paljon enemmän kuin 100000 euroa, puhutaan jostain 135000 luokasta vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olet köyhempi. Maksaessaan lainaeriä, velalliset kartuttavat omaa omaisuuttaan. Maksamalla vuokraa, kerrytät jonkun muun tiliä. Monesti lainanlyhennys+asumiskulut ovat suunnilleen samaa hintatasoa kuin vuokra+asumiskulut, eli periaatteessa samaölla tulotasolla olavalla velallisella omistusasujalla ja velattomalla vuokra-asujalla jää käyttörahaa asumiskulujen jälkeen suunnilleen yhtä paljon.
Ja 10-25v päästä velallinen maksaa viimeisen lainaeränsä ja hänellä on asunnon (ja tontin) verran omaisuutta. Vuokralaisena omaisuutta ei ole kertynyt, kun vuokrarahat ovat menneet muille. Toki säästää voi, kumpikin.
Sitten jo alkaakin omistusasunnossa remppa joka vaatii sitä rahnaa.
Omakotitalossa asuessa sitä kaikenlaisia menoja onkin sen lainanmaksun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olet velattomampi, kuin velalliset omistusasujat. Se on varma asia. Oletko yhtä varakas, siitä en menisi vannomaan.
Velka on varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiömuotoinen asuminen on itseasiassa suomalainen juttu, ei sitä ole muualla. Yhdysvalloissa on kuulema siellä minne suomalaisia on muuttanut.
On muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velka on varallisuutta.
Niin pankin varallisuutta, ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olet köyhempi. Maksaessaan lainaeriä, velalliset kartuttavat omaa omaisuuttaan. Maksamalla vuokraa, kerrytät jonkun muun tiliä. Monesti lainanlyhennys+asumiskulut ovat suunnilleen samaa hintatasoa kuin vuokra+asumiskulut, eli periaatteessa samaölla tulotasolla olavalla velallisella omistusasujalla ja velattomalla vuokra-asujalla jää käyttörahaa asumiskulujen jälkeen suunnilleen yhtä paljon.
Ja 10-25v päästä velallinen maksaa viimeisen lainaeränsä ja hänellä on asunnon (ja tontin) verran omaisuutta. Vuokralaisena omaisuutta ei ole kertynyt, kun vuokrarahat ovat menneet muille. Toki säästää voi, kumpikin.
Asuminen tulee kuitenkin paljon edullisemmaksi. Asuntooni tehtiin juuri täysremontti ja olen kuitenkin paljon enemmän voitolla kuin olisin maksanut vuokraa vastaavasta asunnosta. Lisäksi turvaa tuo, että asuntoni arvo on lähes kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ja tällä alueella kysyntä näkyy vain kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.Kun itse lyhennän tonnilla asuntolainaa joka kuukausi, niin varallisuuteni kasvaa tuolla tonnilla, laina muuttuu omaisuudeksi.
Usein tuntuu, että vuokra-asukit eivät tajua, että lainanlyhennys siirtää omaa rahaa omasta taskusta toiseen omaan taskuun, kun taas vuokranmaksu siirtää omaa rahaa omasta taskusta vuokranantajan taskuun. Ikuisisksi ajoiksi. Asuntolainaan menneet rahat saa usein tuottojen kera takaisin kun asunnon myy, vuokraan menneet rahat ovat sataprosenttisesti menetettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.Kun itse lyhennän tonnilla asuntolainaa joka kuukausi, niin varallisuuteni kasvaa tuolla tonnilla, laina muuttuu omaisuudeksi.
Usein tuntuu, että vuokra-asukit eivät tajua, että lainanlyhennys siirtää omaa rahaa omasta taskusta toiseen omaan taskuun, kun taas vuokranmaksu siirtää omaa rahaa omasta taskusta vuokranantajan taskuun. Ikuisisksi ajoiksi. Asuntolainaan menneet rahat saa usein tuottojen kera takaisin kun asunnon myy, vuokraan menneet rahat ovat sataprosenttisesti menetettyjä.
Ei välttämättä menetettyjä sillä tavalla, että olisivat turhaan menneet, sillä joillekin asuminen on samanlainen pakollinen kulu kuin vaikkapa sähköt.:)
Pakko asua jossain, pakko ostaa sähköä, eli maksat jollekin (yritykselle) saadaksesi nämä palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaat maksaa aina kaikki remontit kaikissa asumismuodoissa. Omakotitalossa saan kuitenkin itse päättää mitä remontoin ja milloin ja miten.
Sinulla on nyt jotenkin omitakeinen käsitys termistä rikas. Minusta se on rikas jolla on paljon varallisuutta, eikä siihen liity mitenkään se että paljonko tuloista menee rahaa lainojen lyhennyksiin.
Minusta sinä tarkoitat käytettävissä olevia tuloja, joista on poistettu asuminen, luottojen lyhennykset ja muut pakolliset kulut.
Kun itse lyhennän tonnilla asuntolainaa joka kuukausi, niin varallisuuteni kasvaa tuolla tonnilla, laina muuttuu omaisuudeksi. Sehän on niin kuin laittaisi rahaa säästöön.