Olen pienituloinen työtön ja asun vuokralla kaupungin vuokrakämpässä. Olenko tosiaan muka köyhempi kuin he, joilla on talo-/asuntovelat, autolainat yms. niskassaan?
Kaiken huipuksi nuo lainat, joilla noustaan "vähän paremmiksi ihmisiksi" ovat orjuuttavia toimintoja. Olenko siis myös vapaampi ihminen? Mielestäni olen.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Uskon että Ap ei tarkoita rikkaudella pelkästään realisoitavaa omaisuutta, vaan myös sitä kuinka mukavasti arkea voi elää.
Ap:n tilannetta kun vertaa asuntovelallisiin, löytyy varmasti sekä niitä joiden arki on paljon tiukempaa että niitä joilla menee kevyesti lainanmaksut ja arkikin.
Otan itseni esimerkiksi. Bruttopalkkani keskikokoisessa kaupungissa on noin 3k kuussa. Halusin ostaa asunnon ja lainaa minulle olisi myönnetty ilman erillisiä takauksia 120k asuntoon asti.
Mikäli olisin ostanut maksimihintaisen kämpän, olisi palkasta jäänyt käteen lyhennyksien yms jälkeen esim 300e kuussa, mikä on aika vähän käytettäväksi ruokaan ja harrastuksiin yms. Sen sijaan ostin halvemman asunnon johon tehtiin pientä remonttia jonka loppulasku oli noin 75k. Tällä hetkellä elän siis varsin leveästi kun minulla on about 900e käyttörahaa kuussa.
Eli ihan omista valinnoista riippuen voi asunnonomistajan elämä olla helpompaa tai vaikeampaa.
(Vielä huomautus varsinaisesta omaisuudesta)
Vaikka henkilö A olisi ostanut omakotitalon pikkupaikkakunnalta hintaan 200k, ei se tarkoita että A:n omaisuus on 200k. Tämä johtuu siitä että kunta voi olla muuttotappioinen jolloin asunto ei mene kaupaksi normihinnalla vaikka olisi hyväkuntoinen. Tällöin A:n omaisuus rahallisesti olisi se minkä joku olisi valmis maksamaan talosta, eli esimerkiksi 130k.
Niin, jos tosiaan ajatellaan rikkautena sitä hetkellistä käytettävissä olevan rahan määrää , jos esim. haluaa reissata tai ostella asioita, ja huomioidaan myös asumismukavuus/taso ja sen mukanaan tuoma "elämän rikkaus", niin silloin tilanne on se, että ap ja kaltaisensa tosiaan voivat olla "rikkaampia" tai "köyhempiä" kuin asuntovelalliset. Se, kummin asia on, riippuu siitä, paljonko ap maksaa vuokraa ja paljonko velalliset maksavat lyhennystä, korkoja plus yhtiövastiketta. Itselläni on tällä hetkellä tilanne, jossa maksan lainan lyhennystä ja korkoja 680 € kuussa ja yhtiövastiketta 315 € kuussa 84 m2 rivitalokolmiosta, joka sijaitsee omien tarpeideni ja mieltymysteni kannalta täydelliselä alueella. Vastaavaa asuntoa olisi käytännössä todella vaikeaa edes löytää vuokramarkkinoilta ja jos löytyisi, edullisimmatkin vuokrat olisivat korkeampia kuin nyt maksamani laina+korot+vastike. Kävin ihan huvikseni katsomassa ja halvin jotakuinkin samalta alueelta, ei edes kovin kaksisessa kunnossa oleva, olisi ollut 1220 €/kk. Täysin samalla alueella sijaitseva ja saman kokoinen maksaa jo 1690 €/kk. Tuolla himpun alle 1000 €/kk en saisi edes sitä kaikkein halvinta rivitalokolmiota Helsingistä, vaan sekin maksaa tällä hetkellä 1148 €/kk.
NäinMeillä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.
Sitten kun laina on maksettu, hän on rikkaampi.
Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.Minulla on velkaa 40.000e mutta asunnon arvo noin 300.000. Jos myisin asuntoni nyt, käteen jäisi 260.000e. Veikkaisin siis olevani sinua rikkaampi vaikka velkaa minulla onkin.
Tuskin saisit edes myytyä asuntoasi.
Ja pitäisihän sinun asua jossain - jos niin hyvin kävisi, että joku Suomi-tonto menisi ja ostaisi Neukku-kuutiosi kymmenkertaiseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Lainat orjuuttavat ihmisiä, mutta koska tuosta orjuuttamisesta on tehty normaalia, niin he eivät edes ajattele asiaa sen kummemmin. He vain elävät kuten heidän odotetaan elävän.
Kyllä se asuntolainan nosto on ihan tietoinen teko. Ja toisin kuin vuokran maksu, asuntolainan maksu päättyy aikanaan. Silloin asunnossa voi asua pienin kuluin, tai vaikka myydä asunnon. Vuokranmaksusta ei jää vuokralaiselle käteen yhtään mitään.
Thihiihihihihiii.. kirjoitti:
NäinMeillä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.
Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.Minulla on velkaa 40.000e mutta asunnon arvo noin 300.000. Jos myisin asuntoni nyt, käteen jäisi 260.000e. Veikkaisin siis olevani sinua rikkaampi vaikka velkaa minulla onkin.
Tuskin saisit edes myytyä asuntoasi.
Ja pitäisihän sinun asua jossain - jos niin hyvin kävisi, että joku Suomi-tonto menisi ja ostaisi Neukku-kuutiosi kymmenkertaiseen hintaan.
Joku sijoittaja tuon asunnon ostaa, ja vuokraa sen kodiksi vaikka sinulle, joka et omaa asuntoa pysty hankkimaan. Onneksi vuokra-asukeista ei Suomessa pulaa ole. :)
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lainanottajilla ei ole mahdollisuutta valita. Heidän on pakko uurastaa lainan maksaakseen. He ovat orjia
Täysveriset Kela-perheet ovat mielestään Suomen kuninkaallisia.
Eikö tänään ollut lehdessä juttu, että joutuu myymään oman asunnon jos hakee tt-tukea. Laki tulee voimaan heinäkuun alussa
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lainanottajilla ei ole mahdollisuutta valita. Heidän on pakko uurastaa lainan maksaakseen. He ovat orjia
Mitä ihmeen orjuutta on maksaa pois ITSE ITSELLENSÄ ottama laina? Normaali ihminen vastaa kyllä velvoitteistaan. Vai ajatteletko että asuntolaina tulisi saada maksatettua muilla veronmaksajilla kuten vuokra-asujakin tekee asumiskulujensa kanssa? Itse omien laskujensa maksaminen on orjuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mhhhhh... Minä olen ehkä jotakuinkin keskituloinen työllinen, ja asun kunnan vuokra-asunnossa. Tilava kaksio, jossa on maltillinen vuokra. Pidän siitä vapaudesta, että talon hoitaminen on vuokranantajan vastuulla ja minun vastuullani on se vuokran maksaminen ja ihmisiksi eleleminen. En koe minkään valtakunnan alemmuutta tai huonommuutta tuttviani kohtaan, joilla on kovat asuntovelat. Juu - lapseni eivät peri vuokra-asuntoani, mutta en minä nyt tiedä, olisiko heistä kovinkaan hohdokasta periä asuntoa, jossa eivät halua asua (väärä paikkakunta) ja siihen liittyvää velkaa. Paljon kivempi on jättää heille vaikka kirjekuoriin rahaa sinne asuntoon ja muistaa silloin tällöin vihjaista, että penkovat asunnon sitten kuoltuani huolella. Maksan mielelläni vuokraa.
Kuin olisin itse kirjoittanut tämän - minäkin olen "vain" vuokralla enkä kerrytä omaisuuttani. Saisin kyllä helposti asuntolainan: käsiraha ja enemmänkin löytyy tililtä sekä vakkarityö ihan ok palkalla. Moni ihmettelee tätä mutta minulle asuminen on vain asumista, en jaksa huolehtia pihatöistä taikka miettiä tapetteja sekä keittiöremppoja. Olen kieltämättä mukavuudenhaluinen :) Varallisuutta kertyy pankkitilille säästöjen muodossa tasaiseen tahtiin joten Omaisuus-kohtaankin voin ehkä laittaa elämän tehtävälistalla ruksin "tehty/tekeillä".
Luulen, että tuo onkin monesti se merkittävä ero niiden ihmisten välillä, jotka ovat onnellisempia vuokralla verrattuna niihin, jotka ovat onnellisempia omistusasujina. Ihminen, jota ei pätkääkään kiinnosta laittaa kotia tai pihaa, ei voi käsittää, miksi joku on valmis maksamaan siitä, että "joutuu" niitä laittamaan. Mutta siellä toisella puolella on sitten se ihminen, joka nauttii siitä, että saa itse tehdä ja itse päättää seiniensä värin ja pihansa istutukset, eikä voi ymmärtää, miten joku voi asua niin, ettei saa edes makuuhuonettaan tapetoida pyytämättä lupaa, puhumattakaan siitä, että muuttaisi vaatehuoneen kylppäriksi tai siirtäisi väliseinää saadakseen isomman ruokatilan.
Minä nimenomaan nautin siitä, että saan laittaa kodin itseni näköiseksi, maalata tai tapetoida seinät ja laittaa lattiat sellaisiksi kuin haluan, valita kylppärin kalusteet ja saunan lauteiden materiaalin, rakennutaa alkertaan toisen kylppärin ammeella, laittaa pihaa itseni näköiseksi, istutella kukkia ja pensaita, kerätä syksyllä marjoja, rakentaa terassia ja muutenkin elellä kyselemättä aina joltain muulta lupaa jokaiseen pieneenkin asiaan. Taloyhtiö kun vielä on vastuussa käytännössä kaikesta isommasta, niin ei ole sitäkään huolta. Kyllä, minulla on lainaa ja sitä lyhentelen, mutta usko tai älä, siinä sivussa olen minäkin saanut ihan kiitettävät summat säästötilille ja osakkeisiin talteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tänään ollut lehdessä juttu, että joutuu myymään oman asunnon jos hakee tt-tukea. Laki tulee voimaan heinäkuun alussa
Toivottavasti.
Asumistukien tasoon ollaan puuttumassa myös. Tuttuni joka asuu yksin 87m2:n asuntoa, kertoi saaneensa Kelalta kirjeen jossa hänelle annettiin kehoitus hakeutua pienempään, vuokratasoltaan kohtuullisempaan asuntoon. Aivan oikea suunta.
Ap, minulla on velaton 74 m² asunto, josta maksan vastiketta 360€/kk. Voin myydä, vuokrata tai jättää asunnon perinnöksi lapsilleni. Saan tähän asumistukea, jos viitsin hakea.
Mitä sinulla on ja paljonko maksat vuokraa?
En ole koskaan ymmärtänyt vuokralla asujia. Aina vedotaan että elämäntilanteet muuttuu, asunto on taakka ym. pskaa. Mulla on ollut asuntoja 6 eri paikkakunnalla eri puolen Suomea, töiden takia olen joutunut muuttelemaan. Ostin aina uuden asunnon ja myin edellisen pois tai sitten vuokrasin sen, helppoa. Sijoitusasuntoja mulla on 5. Varallisuuden arvo kun otetaan osakesalkut mukaan, on tällä hetkellä n. 3 miljoonaa euroa, asuntovelkaa 0. Ekan asunnon ostin 19-vuotiaana, yksiö Helsingin keskustasta (! on mulla yhä sijoituskämppänä) Lapsilisiäni ei ole koskaan sijoitettu, itse 15-vuotiaana työt + pörssisijoittamisen aloittaneena olen joutunut omaisuuteni kartuttamaan, eikä ole ollut edes vaikeaa. Ikää nyt 40 v ja aion jäädä töistä pois 5-10 vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis minähän omistusasujana aika pitkälti voin itse päättää paljonko lyhennän milloinkin lainaa. Voitko sinä määritellä oman vuokrasi?
Pankki haluaa rahansa, joten ei mene ihan niin kuin annat ymmärtää.
Kyllä se vaan menee. Toki kokonaan en voi jättää maksamatta, mutta esim hoitovapaan ajalle voin hakea maksuvapautusta (jonka kyllä aina saa) sekä voin maksaa enemmän jos on enemmän rahaa tai pienentää lyhennystä jos on vähemmän rahaa. Kysypä vuokranantajaltasi antaisitko hän sinun asua vuoden ilmaiseksi kun on tiukkaa, tule sitten kertomaan mitä vastasi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti.
Asumistukien tasoon ollaan puuttumassa myös. Tuttuni joka asuu yksin 87m2:n asuntoa, kertoi saaneensa Kelalta kirjeen jossa hänelle annettiin kehoitus hakeutua pienempään, vuokratasoltaan kohtuullisempaan asuntoon. Aivan oikea suunta.
Onkohan tämä laki sitten sama kaikille?
Suurimmalla osalla lainanottajista ei ole varaa menettää työpaikkaansa ja siinä se on mukava monen elää pelko persiissä sen asian kanssa tässä muuttuvassa maailmaassa, jossa ihmisestä pyritään tekemään turha.
Moniko duunari on viiskymppisenä kuitannut lainansa? Silloin jos sattuu joutumaan irtisanotuksi, niin voi olla monella pohtimisen paikka seuraavan työpaikan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
PERUSTOIMEENTULOTUKEA ei vastedes ole mahdollista saada rahoitusvastikkeen maksamiseen. Kela on muuttanut ohjeistustaan, joka tulee voimaan heinäkuun alussa. Muutos perustuu korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) ratkaisuun.
kulli-santeri kirjoitti:
Suomalaisella työttömällä on käytännössä saman verran rahaa käytössä kuin n.2400€ bruttona tienaavalla. Tästä faktasta suurinosa Suomen taloudellisista ongelmista johtuu. Aika hauska kun koet itsesi "vapaaksi" vaikka koko elämäsi perustuu muiden maksamiin avustuksiin, kerjäläinen olet :)
Toivottavasti joudut työttömäksi joskus jos et jo ole ja saat kokea todellisuuden. Ukomatonta että tällaisia ajattelijoita löytyy ja niitä jotka tätä peukuttaa. Idiootit.
Mitä ihmettä sinä höpiset? Työttömällä jää käteen se 500€ asumiskulujen jälkeen, eikä yhtä ihmistä varten asumiskuluja kyllä yhteiskunta maksa 1100 euroa. Normaalisti yksin asuvalla työttömällä on vuokra n. 500€ luokkaa ja käteen jää korkeintaan se 500€ ruokaan ja muuhun elämiseen. En kyllä usko että sinäkään sait 1600€ tukia nettona.
Ja kun ottaa huomioon sen että suurella osalla työttömiä on puoliso joka ei ole työtön, niin sitä asumistukea ei tule senttiäkään, vaan se työtön saa käteen sen 500€ ja siinä se. Joten kyllä se 1600€ käteen on huomattavasti enemmän kuin 500€, eikä tarvi kenellekään viranomaiselle selvitellä asioitaan.
Niin siis jos verojen ja muiden maksujen jälkeen jää käteen se 1600e, niin siitähän työssäkäyvä vasta alkaa maksamaan muita pakollisia menojaan itse. Esimerkiksi isoissa kaupungeissa asumiskulut vuokralla vesineen, netteineen ja sähköineen on helposti mitä vain 500 - 1000 euron väliltä. Mahdollisesti ylikin, jos on esimerkiksi yksinhuoltaja ja lapsille tarvii tilaa. Sitten työssäkäyvä maksaa itse myös omat kulkemisensa töihin - autolla, julkisilla tai miksei reippaillenkin. Tämän jälkeen ruokaan ja muihin menoihin jäävä osuus voi helposti olla lähellä sitä 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.
Kyllä, totta on, kaikki mitä minulla on on omaani. Vapaus ja onnellisempi elämä kuin heillä jotka ovat velkakierteessä siksi, että pitää olla parempaa ja enemmän kuin toisilla, naapurilla, kaverilla tai sukulaisilla. Minulla on ystävä, joka ostaa aina kalliimpaa, elää leveämmin, mutta on suuressa velkataakassa. Mitä elämää sellainen on, en vaan käsitä tuota näyttämisen tarvetta. Luulevat pankit ja muut velkaa antavat, että saavat minutkin taivutettua velanottoon, kun puhelin tulvii rahatarjouksia. Ei tarvitse luulla en mene lankaan, kunnioitan elämääni ja itsenäisyyttäni niin paljon, että velkaa en ota.
kulli-santeri kirjoitti:
Suomalaisella työttömällä on käytännössä saman verran rahaa käytössä kuin n.2400€ bruttona tienaavalla. Tästä faktasta suurinosa Suomen taloudellisista ongelmista johtuu. Aika hauska kun koet itsesi "vapaaksi" vaikka koko elämäsi perustuu muiden maksamiin avustuksiin, kerjäläinen olet :)
Mihin tämä perustuu?
Olen työtön ja minulla on käytössä 700€, joista n. 450 menee asuntoon ja loput laskuihin ja elämiseen.
Jos sinulle 1600 euroa = toimeentulotuen 490 euroa niin eihän sinun järjettömälle matikallesi kukaan mitään mahda.