Mökkijuhannus nyyttäriperiaatteella vähävaraisempien kanssa U/M?
Mennään kahden muun ystäväpariskunnan mukana mökillemme juhannusviikonlopuksi. Säästetään tällä haavaa tulevaan kattoremppaan ja siksi ollaan hyvätuloisinakin karsittu kaikki ei-pakolliset menot. Toinen ystäväpari tienaa huomattavasti vähemmän kuin me muut ja on aina ollut avoin siitä kuinka elää kädestä suuhun (siitä kuitenkaan valittamatta). Nyt he ehdottivat että kaikki toisi osaltaan ruuat ja juomat jotka voitaisiin sitten yhdistää ja nauttia porukalla. Asia jäi auki kun me muut tiedetään että he toisivat itse halvinta makkaraa ja olutta jne. ja hyökkäisivät toisten tuomisten kimppuun. Tämä on nähty aina muissa pirskeissä ja ärsyttää muita vaikka ovat muuten ihania ihmisiä :( Ei me muut mitään pohattoja olla mutta tuotais jotain arjesta poikkeavaa ja olisi kiva itsekin nauttia niistä. Ajateltiin että mökille pääsy on jo kivasti tehty kun he ei itse sitä voisi kustantaa. Ollaanko kauheita jos pyydetään kaikkia tuomaan omat safkat oman käyttöön tai että käytäisiin yhdessä kaupassa ja jaetaan kulut (mikä kolauttaisi yhden parin budjettia muita kovempaa)?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaamisen vuosipäivä miehesi kanssa? Miten vanhoja te olette?
29 kummatkin. Yli 4v naimisissa :)
Miten miehesi haluaisi ratkaista tämän juhannusongelman?
Luulen nimittäin että mies ei edes näe mitään ongelmaa vaan hänelle käy kaikki.
Ollaan samoilla linjoilla. Toinen (meidän tulotasoinen) ystäväpariskunta myös ja tajuan nyt myöhässä että olisi alunperinkin pitänyt kutsua vain heidät ja tavata toisia muissa merkeissä. Liiasta kiltteydestä sakotetaan D: Kiitos kaikille ehdotuksista silti.
Jaahas, jos tämä lasketaan kiltteydeksi niin haloo, porvoosta hyvää päivää.
Ap, olenko ymmärtnyt asian oikein, olette kutsuneet mökillenne kaksi pariskuntaa.
Juhlitte 4 vuotis hääpäivää ja olette ajatelleet järjestää ruokaa kalliimmasta päästä?
Mutta, mutta, haluattekin että pariskunnat maksavat osuutensa kalliista ruuista?
Kävis sille varakkaammalle pariskunnalle, ehkä, mutta toinen pariskunta itse ehdottanut enemmänkin tyypillistä edullisempaa juhannusruokaa?
Mun täytyy sulta ap kyllä kysyä että mistä erikoisuuksista kyse kun vie vararikkoon, jää kattoremppakin tekemättä, jos nyt itse vaan maksais nää erikoisuudet?
Aamupalasta vastuuseen sen köyhempi pariskunta ja ne toiset varakkaat voisvat vuorostaan ottaa vastuun lounaasta.
Vierailija kirjoitti:
Kait me sitten ollaan väärässä jos suurin osa vuotta säästetään juhannuksena ja halutaan panostaa VÄHÄN parempaan kun on meille tärkeä aika - ja halutaan nauttia ystävien kanssa eikä niin että nämä nauttii meidän kustannuksella kun edelleenkään ei olla rikkaita itsekkään. Ystäväpari sanoi esim. ennen yhteisen kaverin häitä että "on säästänyt" nälkää sinne koko päivän kun tiesi tarjottavaa olevan ja käyttikin innolla hyväkseen ilmaista baaria ja noutopöytiä. Me voidaan kyllä tulla vähän vastaan mutta muuten ihanien ihmisten ääretön piheys on sitä että he oikeasti tuo niin vähän ja niin halpaa kuin voi koska olisi pakko osallistua. Tässä on tullut jo hyviä ehdotuksia - kiitos niistä!
Siis miksi se baari ja noutopöytä oli, jos ei siksi, että sieltä saa syödä ja juoda? Jätä ihmeessä ne ihanat ihmiset kutsumatta mökillesi, tai vaihtoehtoisesti ilmoita, että syövät tukevan kattilallisen kaurapuuroa ennen teidän mökille tuloa, jotta jaksavat sitten halpoine makkaroineen sivusta katsella, kun te muut sivistyneesti ja hillitysti maistelette arvokkaita juhlapöydän antimia, kukin juuri sen verran kuin oma varallisuus antaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^76 ja 77 ja muutkin lukekaa koko ketju.
Olen 77 ja lukenut koko ketjun. Ap haluaa juhlia jotain tapaamispäivää ja siksi jotain erikoista ruokaa, jota muut vieraat eivät halua maksaa. Eikö se nyt ole ihan selvä juttu, että jos haluaa jotain erityistä "juhlan" vuoksi, niin sitten tarjoaa kaikille paikalla olijoille eikä oleta, että muut maksavat omat mieltymykset? Ap ei tosin missään vaiheessa ole suostunut kertomaan mitä erityistä hän haluaa, joten on tietysti hiukan hankala kommentoida, onko sen haluaminen reilua muita kohtaan vai ei.
Käsittääkseni Ap halusi rennon mökkiviikonlopun kahdenkeskisen juhlinnan sijaan ja ongelma on ettei halua äärimmäisen pihin ystäväparin "panostavan" näön vuoksi makkarapaketilla ja syövän muiden ruuat. Eli väärät vieraat.
Jos kerran tilanne on jo tuttu jo entuudestaan, niin miksi ihmeessä kutsua tuollaisia ihmisiä? Ihan hyvin voi suunnitella menun yhdessä ja sopia kuka tuo mitäkin. Reilua toki on, jos hiukan huomioidaan sitä että jollain on taloudellinen tilanne heikompi, mutta ei ole mikään pakko suostua "sokkonyyttäreihin". Eihän se muutenkaan toimi, kun riskinä on, että kaikki tuo lihaa ja kukaan ei tuo perunaa (esimerkki). Nyt vaan ap suu auki ja sopimaan asioista.
Mitä jos pyytäisitte tuota pariskuntaa tuomaan vain joitakin tarvikkeita, esim salaattiainekset (joiden kokonaissumma hieman pienempi) ja te rikkaammat sitten ostatte loput puoliksi. Jos tiedätte heidän rahatilanteen, niin olkaa avokätisempiä ja osoittakaa välinpitämättömyytenne eriarvoista yhteiskuntaluokkaanne kohtaan. He kuitenkin ovat ystäviänne, eikä teidän pitäisi ajatella, että nuo köyhemmät saa enemmän. Ihan esimerkkinä, meitä on 7 hengen vanha kaveriporukka ja jokainen meistä ihan eri alalla ja palkalla töissä. Me tuodaan jokainen jotain omien varojen mukaan, eikä kukaan maksukykyisempi kiukuttele, jos toinen saa vähän enemmän. Tiedostan tuovani yleensä aina vähän enemmän, mutta ei se minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait me sitten ollaan väärässä jos suurin osa vuotta säästetään juhannuksena ja halutaan panostaa VÄHÄN parempaan kun on meille tärkeä aika - ja halutaan nauttia ystävien kanssa eikä niin että nämä nauttii meidän kustannuksella kun edelleenkään ei olla rikkaita itsekkään. Ystäväpari sanoi esim. ennen yhteisen kaverin häitä että "on säästänyt" nälkää sinne koko päivän kun tiesi tarjottavaa olevan ja käyttikin innolla hyväkseen ilmaista baaria ja noutopöytiä. Me voidaan kyllä tulla vähän vastaan mutta muuten ihanien ihmisten ääretön piheys on sitä että he oikeasti tuo niin vähän ja niin halpaa kuin voi koska olisi pakko osallistua. Tässä on tullut jo hyviä ehdotuksia - kiitos niistä!
Siis miksi se baari ja noutopöytä oli, jos ei siksi, että sieltä saa syödä ja juoda? Jätä ihmeessä ne ihanat ihmiset kutsumatta mökillesi, tai vaihtoehtoisesti ilmoita, että syövät tukevan kattilallisen kaurapuuroa ennen teidän mökille tuloa, jotta jaksavat sitten halpoine makkaroineen sivusta katsella, kun te muut sivistyneesti ja hillitysti maistelette arvokkaita juhlapöydän antimia, kukin juuri sen verran kuin oma varallisuus antaa myöten.
Ap:n häissä ei ollut noutupöytää eikä baaria vaan valmiiksi lautaselle annosteltuna 270 g makaronilaatikkoa. Kutsussa pyydettiin häälahjana 100 € per henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaamisen vuosipäivä miehesi kanssa? Miten vanhoja te olette?
29 kummatkin. Yli 4v naimisissa :)
Miten miehesi haluaisi ratkaista tämän juhannusongelman?
Luulen nimittäin että mies ei edes näe mitään ongelmaa vaan hänelle käy kaikki.
Ollaan samoilla linjoilla. Toinen (meidän tulotasoinen) ystäväpariskunta myös ja tajuan nyt myöhässä että olisi alunperinkin pitänyt kutsua vain heidät ja tavata toisia muissa merkeissä. Liiasta kiltteydestä sakotetaan D: Kiitos kaikille ehdotuksista silti.
Jaahas, jos tämä lasketaan kiltteydeksi niin haloo, porvoosta hyvää päivää.
Ap, olenko ymmärtnyt asian oikein, olette kutsuneet mökillenne kaksi pariskuntaa.
Juhlitte 4 vuotis hääpäivää ja olette ajatelleet järjestää ruokaa kalliimmasta päästä?
Mutta, mutta, haluattekin että pariskunnat maksavat osuutensa kalliista ruuista?
Kävis sille varakkaammalle pariskunnalle, ehkä, mutta toinen pariskunta itse ehdottanut enemmänkin tyypillistä edullisempaa juhannusruokaa?
Mun täytyy sulta ap kyllä kysyä että mistä erikoisuuksista kyse kun vie vararikkoon, jää kattoremppakin tekemättä, jos nyt itse vaan maksais nää erikoisuudet?
Aamupalasta vastuuseen sen köyhempi pariskunta ja ne toiset varakkaat voisvat vuorostaan ottaa vastuun lounaasta.
Ymmärsit väärin: Ap:lla ei ole 4vhääpäivä vaan on tavannut miehensä jonain jussina.
Loppujen lopuksi tässä nyt väännetään muutamista kympeistä. Jos tulossa on ap:n ja miehensä lisäksi 2 muuta pariskuntaa, eli yhteensä 6 ihmistä, niin ei ne tarjoilut nyt niin kamalasti voi maksaa! Vai mitä ihmettä olette ajatelleet syödä? Eikö mökillä yleensä ole tapana grillata? Tuotte jokainen jotain grillattavaksi sopivaa, yksi pariskunta kokolihaa, toinen broileria ja kolmas vaikka paria erilaista makkaraa. Lisäksi uusia perunoita, hyvää leipää ja tarvikkeet hyvään kesäiseen salaattiin. Näistä sovitte kuka mitäkin tuo niin ei tule päällekkäisyyttä. Kala jäi tältä listalta pois, jos sitä haluatte niin vaihtakaa joko liha tai broileri siihen, tai vaihtoehtoisesti joku tuo ja hinta jaetaan. Mausteita joku varmaan voi tuoda vaikka kotoaan ja viedä sitten takaisin mennessään. Jälkkäriksi sopii juhannuksena hyvin perinteinen mansikka-kakku. Aamupalaksi varmaan riittää kahvi ja voileivät. Jokainen voi tuoda juomat itselleen. Eihän tää nyt oikeesti niin kalliiks voi mitenkään tulla että olis kynnyskysymys kuka maksaa mitäkin? Oikeesti mun mielestä koko porukan ruoat tulee sen hintaseks ettei edes mulle ihan normaalituloisena olis ongelma vaikka maksaisin yksin koko hoidon (ja voisin vaikka noiden lisäksi ostaa mansikoita kulhoon laitettavaks ja jotain muuta pientä naposteltavaa illaksi. Jos vaikka ajatellaan että ruoat maksais yhteensä (ilman juomia) 150€, eli 50€/ pariskunta, niin onko OIKEESTI ongelma jos meneekin niin että kaksi pariskuntaa maksaa 60€ ja se vävaraisempi vaan 30€? Ehkä joillekin tasajako on tosiaan elämää suurempi asia, mutta mulle tää ei kyllä olis mikään ongelma. Ei niitä yhdessä juhlittavia juhlia varmaan kuitenkaan niin kovin usein ole...
Kobe-härkääkö ja muikun mätiä haluatte koko juhannuksen syödä?
Voithan aina ehdottaa kompromissina, että jos te rikkaat kaksi pariskuntaa maksatte ne hienot ruoat niin se köyhä pariskunta ei joudu maksamaan mitään, mutta ne voi hoitaa kaikki tiskit ja tyhjentää paskahuussin ja järjestää pihan kävyt suoriin riveihin korvauksena ruoista!
Saa sitä olla onnellinen omasta kaveriporukasta. Koostuu erilaisista lähtökohdista olevista ihmisistä, on varakkaita, isoja perintöjä saaneita keski-ikäisiä, elämän heittelemiä työttömiä nuoria ja osa siltä väliltä. Yhdessä kun juhlitaan niin jokainen tuo mitä tuo, varakkaammat lohet ja sisäfileet ja toiset perunat ja salaatit tai sipsit ja naposteltavat. Kukaan ei nurise muiden tuomisista ja ruokaa on aina niin paljon että riittäisi vaikka naapurimökin seurueelle asti. Itse toin nuorena opiskelijana sitä makkarapakettia, nyt aikuisena työssäkäyvänä yritän vähän parempaa ja aina pidän huolta että riittää varmasti kaikille, myös niille porukan vähävaraisille asti.
Ehkä aloittaja ei ole saanut koskaan vieraanvaraisuuden mallia eikä siksi osaa itse sitä toteuttaa?
Näitä juhannusjuttuja lukiessa tuli ihan tippa linssiin, kun taas muistin, kuinka ihania ystäviä mulla ja miehelläni on <3 Me olemme juuri ne kaveriporukan köyhimmät. Olemme viettäneet tietyllä porukalla juhannukset kavereiden mökillä yli 10 vuoden ajan. Meille miehen kanssa jo paikalle matkustaminen julkisilla on iso menoerä. Varakkaammat tulevat omilla autoillaan. Yleensä me tuomme mukanamme vain omat juomamme ja rahatilanteen mukaan makkaraa, mehuja, limuja, kahvia, kahvimaitoa... Muut tuovat kaiken muun ja tiedostan, että jonkin grillilihan lisäksi on huolehdittava aamupalatarpeista, vessapapereista, salaateista, jälkiruoista jne...
Olemme monesti häpeillen kertoneet, että rahatilanne on ollut huono esim. opiskelujen tai sairasloman vuoksi. Tänäkin vuonna meille sanottiin sydämellisesti, että riittää, että pääsemme edes paikalle, ja ystävät kyllä ruokkivat meidät. He monesti vielä ostavat esim. lohta, juustoja ja artesaanimakkaroita, joihin meillä on varaa ani harvoin.
Itselleni juhannus näiden ystävien kesken on koko kesän ellei vuoden kohokohta. Todella kiitollinen olen, ettei köyhyytemme ole este.
Mielestäni nyyttäriperiaatteen voi ihan hyvin toteuttaa niin, että perustarvikkeet listataan ja jaetaan reilusti kaikkien kesken. Köyhemmät voivat sitten ostaa halutessaan tuotteet edullisempina versioina. Jos jonkun on pakko saada perusgrillattavien lisäksi jotain luksusta, hän voi ostaa niin, että kaikille riittää.
Köyhäily ei tarkoita välttämättä halvinta olutta ja jauhomakkaraa. Voihan sitä grillata edullisesti erilaisia vihanneksia, keittää uusia perunoita ja tehdä ison satsin vaikka edullista tsatsikia lisukkeeksi. Se makkarakin yleensä maistuu todella hyvälle hyvässä seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelin myös. Minäkin olen jättänyt päivällä syömättä mennessäni häihin/karonkkaan tms. tilaisuuteen jossa on ruokailu. Säästänyt siis nälkää. Olen kuvitellut että olisi epäkohteliasta täyttää lähtiessä vatsa kaurapuurolla ja sitten juhlissa kursailla kun ei ole nälkä eikä ruokahalua. Mihin ne ruuat sitten laitetaan juhlien jälkeen, jos niiden määrä on vierasmäärään sovitettu mutta niitä ei saakaan syödä?
Ap:lla menee myös jatkuvasti sekaisin onko se yksi pariskunta nyt vähävarainen vai pihi.
Kukin porukka tyylillään.
Minä itse en pidä arvossa juhlia, joissa jokainen syö omia eväitä. Parasta on sopia etukäteen, kuka tuo mitäkin. Köyhempi voi vaikka leipoa leivät ja pullat ja tuoda perunat ja makkarat. Paremmin varoissaan olevat voivat ostaa lihaa, kalaa ja juustoja sekä salaattia varten jotain muutakin kuin kurkun ja tomaattia. Juomat kannattaa hankkia itse muutenkin, niin eipähän tarvitse tapella.
Porvoolaiset nyyttärijuhlat ja meni läpi täällä kuin kusi lumesta :D :D
Itse olin vähävaraisena niin ylpeä, että laskin tarkalleen etten esimerkiksi nyyttäreissä tuo vähemmän tai vähemmän laadukasta. Mieluummin vein enemmän kuin rikkaammat ystävät, joiden mielestä käytökseni oli aivan järjetöntä, niin kuin olikin. Monesti he sanoivat että voivat maksaa, mutta en vaan suostunut siihen. Nykyään jo paremmin toimeentulevana voin sanoa että olinpa typerä, aivan turhaan tein sen, ei se minun ylpeyteni ketään jalostanut. Ystävät säästivät pari kymppiä joilla ei heille ollut mitään merkitystä, minulla meni viikkoja kärvistelyyn nyyttäreiden jälkeen. Nykyään en itse suostu siihen että vähävaraiset kaverit maksavat saman verran kuin minä. Jos haluan viettää heidän kanssaan aikaa ja haluan tiettyä ruokaa ja tiettyä juomaa, minä maksan. Ei myöskään ole hirveästi mitään eroa ostaako ruokaa kahdelle vai neljälle.
Jepjep, että kavereidenkin täytyy juhlia teidän TAPAAMISPÄIVÄÄ. Eikä juhannus sitäpaitsi ole joka vuosi täsmälleen samana päivänä. Mä nauroin yksi päivä, kun kaverini sanoi viettävänsä 5kk päivää kultansa kanssa. Luulin, että tuollaisia "merkkipäiviä" kuten juurikin 5kk yhdessäoloa juhlitaan joskus yläasteella. Ja nyt kuulen, että tapaamispäivääkin vietetään. Aikuiset ihmiset..
Kannattaa sopia etukäteen, mitä kukin tuo, ettei kaikki kolme pariskuntaa tuo mansikkakakkua
Vierailija kirjoitti:
Näitä juhannusjuttuja lukiessa tuli ihan tippa linssiin, kun taas muistin, kuinka ihania ystäviä mulla ja miehelläni on <3 Me olemme juuri ne kaveriporukan köyhimmät. Olemme viettäneet tietyllä porukalla juhannukset kavereiden mökillä yli 10 vuoden ajan. Meille miehen kanssa jo paikalle matkustaminen julkisilla on iso menoerä. Varakkaammat tulevat omilla autoillaan. Yleensä me tuomme mukanamme vain omat juomamme ja rahatilanteen mukaan makkaraa, mehuja, limuja, kahvia, kahvimaitoa... Muut tuovat kaiken muun ja tiedostan, että jonkin grillilihan lisäksi on huolehdittava aamupalatarpeista, vessapapereista, salaateista, jälkiruoista jne...
Olemme monesti häpeillen kertoneet, että rahatilanne on ollut huono esim. opiskelujen tai sairasloman vuoksi. Tänäkin vuonna meille sanottiin sydämellisesti, että riittää, että pääsemme edes paikalle, ja ystävät kyllä ruokkivat meidät. He monesti vielä ostavat esim. lohta, juustoja ja artesaanimakkaroita, joihin meillä on varaa ani harvoin.
Itselleni juhannus näiden ystävien kesken on koko kesän ellei vuoden kohokohta. Todella kiitollinen olen, ettei köyhyytemme ole este.
Mielestäni nyyttäriperiaatteen voi ihan hyvin toteuttaa niin, että perustarvikkeet listataan ja jaetaan reilusti kaikkien kesken. Köyhemmät voivat sitten ostaa halutessaan tuotteet edullisempina versioina. Jos jonkun on pakko saada perusgrillattavien lisäksi jotain luksusta, hän voi ostaa niin, että kaikille riittää.
Köyhäily ei tarkoita välttämättä halvinta olutta ja jauhomakkaraa. Voihan sitä grillata edullisesti erilaisia vihanneksia, keittää uusia perunoita ja tehdä ison satsin vaikka edullista tsatsikia lisukkeeksi. Se makkarakin yleensä maistuu todella hyvälle hyvässä seurassa.
Ja näin se kuuluu mennäkin 👍
Meilläkin toimitaan ihan samoin, jos jollain kaveriporukasta on tiukempaa niin kyllä aina yhteiset juhlat saadaan silti tehtyä.
Eräänkin kerran yksi toi yhteiseen pöytään vain edullisesti löytämiään kauniita kertakäyttöastioita ja itselleen oli makkarapaketti. Kyllä taatusti löytyi sen verran jaettavaa ruokaa, että hänellekin riitti juhlaksi asti.
Ja syötiin vielä kauniista astioista, muuten ei varmaan olisi jäänytkään tuo tilanne mieleen, mutta olen tuon vuoden jälkeen aina yrittänyt etsiä yhtä hienoja kertakäyttöastioita :)
Kyllä menee hankalaksi. Meillä kun on miesporukan kesken nyyttikestit, niin ei tarvii miettiä mitä kukin tuo ja on varmasti tasapuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelmaa ei olisi edes olemassa ellei häähullu-ap haluaisi väkisin yhdistää häävuosipäivän juhlimista ystävien kesken vietettävään mökkiviikonloppuun. Ilman tuota pakonomaista häähulluutta, josta ei voi yhtään joustaa niin ap:lle kelpaisi hyvin halpa ns. huonompi ruoka koko mökkireissun ajaksi. Niin että köyhäläis-ystävilläkin olisi siihen varaa ilman lokkeilua.
Tavattiin miehen kanssa = ei menty naimisiin tai edes kihloihin tuolloin vaan TAVATTIIN toisemme. Siksi tärkeä aika ja halutaan VÄHÄN arjesta poikkeavaa vaikkei erikseen juhlita.
Halutaan ja halutaan. Ostakaa jotkut pikkuskumpat ja kilistäkää niillä. Tai jos haluatte erikoista ja haluatte juhlistaa, tarjoatte muillekin niinkuin juhlissa yleensäkin haloo. Noin lapsellisia minäminä-tyyppejä en jaksaisi vaikka toisivat kaviaaria ja hummeria pöytään.
Käsittääkseni Ap halusi rennon mökkiviikonlopun kahdenkeskisen juhlinnan sijaan ja ongelma on ettei halua äärimmäisen pihin ystäväparin "panostavan" näön vuoksi makkarapaketilla ja syövän muiden ruuat. Eli väärät vieraat.