Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iris Suomela vei vanhaa setämiestoimittajaa aamu-TV:ssä kuin märkää rättiä!

Vierailija
12.06.2019 |

Vanha gubbe puhui ihan jonninjoutavuuksia ja veteli ihme olkiukkoja hihastaan, kun Iris toi esille sukupuolittuneiden käsitteiden ongelmia.

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmia?

Ei? Kummallista, että vauva.fi foorumilla ollaan niin avoimia seksismille.

Ap

Pilipalipalstahan se tämä on. Siksi minäkin olen täällä.

Vierailija
62/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Setämies on halventava sana. Noloa valittaa seksismistä jos käyttää itse tuota sanaa. Kaksinaismoralismia.

Setämies on kyllä varsin osuva termi, jossa yhdellä yhdyssanalla kuvataan tietty mies tyyppi tyhjentävästi. Mahtava sana!

yhtä hyvä kuin tätinainen.

Kuinka typerältä tämä sana kuulostaa miesvihaajan korvaan?

-eri

Jaa no tätimies -termi ei synnytä oikein mitään mielikuvaa. Sen sijaan sanasta setämies tiedän heti, mihin miestyyppiin (asenteet, ulkonäkö, ikä, asema) sillä viitataan

ELI AHDAT MIEHIÄ JOHONKIN OMAAN PÄÄN SISÄISEEN MUOTTIISI????????????

TOIMIIKO TÄMÄ MYÖS MUIDEN IHMISRYHMIEN KOHDALLA? 

EI TIETENKÄÄN

Ootko kuullut sanan skeema? Ihmiset arvioi aina muita ihmisiä tiettyjen muottien mukaan. En ahdas kaikkia miehiä setämiehen muottiin, vain ne joita se kuvaa hyvin ja osuvasti.

Mutta päässäsi on "setämies"-muotti.

Mitä muita ihmisryhmiä ahdat laatikkoihinsa?

Oletko kuullut vihapuheesta? 

Olen kuullut vihapuheesta. Puheeni setämiehistä ei täytä sen kriteerejä. On asenteellinen ilmaisu, mutta ei niin rankka että voisi tuomita sellaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aiheuttaako Iiris enemmän hallaa vai hyvää tuolla aika tiukalla lähestymistavallaan. Kaikki nuoret naiset eivät ole yhtä vahvoja henkisesti kuin hän, ja pelkään itsekin naisena, että tuollainen aika provosoiva lähestymistapa vain entisestään lyö löylyä sedille ja nettitrolleille. Toki ketään ei koskaan saisi haukkua, vähätellä tai trollata, mutta valitettavasti tosimaailmassa asiat eivät aina ratkea näin yksinkertaisesti.

Vierailija
64/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava Iiris.

Vierailija
65/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin aiheuttaako Iiris enemmän hallaa vai hyvää tuolla aika tiukalla lähestymistavallaan. Kaikki nuoret naiset eivät ole yhtä vahvoja henkisesti kuin hän, ja pelkään itsekin naisena, että tuollainen aika provosoiva lähestymistapa vain entisestään lyö löylyä sedille ja nettitrolleille. Toki ketään ei koskaan saisi haukkua, vähätellä tai trollata, mutta valitettavasti tosimaailmassa asiat eivät aina ratkea näin yksinkertaisesti.

Aika moni nainen on varmaan iiriksen kanssa pohjimmiltaan samaa mieltä, tuo vaan sen maltillisemmin esiin.

Kyllähän munkin ikäpolvea setämiehet tympäisi, ei vaan ollut tuota sanaa silloin käytössä.

Vierailija
66/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmetti toi toimittaja sanoi hyvin "en kyllä nyt ymmärrä puoliakaan tuosta mitä Iiris tässä nyt sanoo"

Prinsessa on loukkaava ja alaspäin painava asia, mutta setämies kuvaa hyvin valtarakenteita.

Tuo akka on niiiiiiin tyhmä.

Hienosti servasi tuo toinen toimittaja, että "niin, ehkä sun kannattaisi tehdä enemmän ulostuloja noilla veropoliittisilla asioilla joista kerrot tietävän paljon, eikä käyttää aikaa tällaisiin jääprinsessoihin"

Jaa mun mielestä just noi kommentit osoitti miten asiaa Iiris puhui.. .

"En nyt ymmärrä jne" =äläpäs nyt tytyöpieni höpöjä puhu

"Ulostuloja veropoliittisilla jne" = jospa nyt puhuisit oikeasti tärkeistä asioista etkä höpö jälkeen

Ihan selvää dissaamistahan tuo oli.

No mutta hyvänen aika. Hänhän itse sanoi, että on opiskellut noita veroasioita ja hallitsee ne mainiosti, on oikeen erikoisasinatuntija mutta sitä osaamista ei nosteta. Niin. Hän on nyt ollut tuolla eduskunnassa hetken ja vaalien jälkeen vähän pidemmän hetken. Onko hän tuonut esiin osaamistaan esim. noissa veroasioissa jotka tuossa oikeen erikseen mainitsi? 

Hän on twiittaillut lentokoneesta ollessaan lähdössä parin viikon round-tripille - siitä twiitistä unohtui #ilmastonmuutos. Sen lisäksi hän on lässyttänyt ainoastaan näistä oikeasti täysin jonninjoutavista jutuista täysin yksipuolisesti unohtaen omat vertauksensa ps puheenjohtajasta ja termistä "setämies".

Hänen ulostuloillaan ei muuteta mitään - ilmapiiri on muuttunut jatkuvasti ja nyt on niillä naisilla eduskunnassa Iiris mukaan lukien TEOILLA ja OSAAMISELLA tuhannen taalan paikka näyttää, että nuoret naiset muuttavat maailmaa ja ovat fiksumpia kuin heidän vihaamansa "setämiehet".

Mutta ei, tämä twiittaa kolme kertaa päivässä näitä nyyh, nyyh sitä ja tätä ja suurimmassa osassa jutuista ei ole mitään tolkkua. Siellä on oikeasti vaikuttajat ja pitkän linjan toimijat, kuten vaikka toimittaja Bettina Sågbom ja moni (nais)yritysjohtaja kommentoinut että ei ole koskaan kokenut tuollaista maailmaa jota tämä mirmeli maalaa jonain yleisenä, kaikkia naisia koskevana kuvana.

Alku ei ole kovin lupaava, hän on tehnyt itsestään eduskunnan pellen, yhden asian äänitorven ihan muutamassa päivässä. Tänään aloitti pitämällä puheenvuoron JOSTAIN? Mistä, se jäi hämärän peitoon, koska hänen piti tähänKIN tuoda ensisijaisesti esiin paha mielensä siitö, että eduskukkan puhemies on puhemies ja siksi sukupuolittunut ilmaus. Jos jatkaa samaan malliin, niin kaikki mitä yrittää sanoa, ehkä jopa joskus jotain fiksuakin (?), hukkuu tuon yhden asian alle.

Vierailija
67/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että nainen (erityisesti nuori sellainen) nauttii kaikin tavoin koskemattomuussuojaa, joka ei ole muiden oikeus. Mitään termejä ei saa käyttää, ei vitsiä vääntää ja silkkihansikkain tulee kohdella joka käänteessä ja sukupuolta pitää korostaa kunnioittavaan sävyyn, onhan se hienoa että NAINEN tekee ×, on asemassa x jne.

Nykymiehen rooli on todella surullinen. Pitää jatkuvasti pyydellä anteeksi olemassaoloaan ja mukamas parempaa asemaansa. Eikä sairastaakaan saa rauhassa ilman pilkkaa

Pilkkatermistöä kehitellään koko ajan monipuolisemmaksi, milloin mies selittää väärin ja istuu väärin ja sairastaa väärin. Kyllä mua naisena kuvottaa aina ku kuulen tällaista. Tasa-arvo on suuri vitsi. Täytyy myöntää, että sen verran olin kaksinaismoralisti minäkin, että uskoin niinä aikoina kun tunnustauduin feministiksi, että kunhan naiset saavat valtaa, maailmasta tulee tasa-arvoisempi. Ironista kyllä tasa-arvo toteutui tässäkin: naiset sortuvat samoihin virheisiin kuin miehetkin!

Mä itse keski-ikäisenä naisena ymmärrän kyllä täysin nuoria vihaisia naisia. Koskaan en ole kokenut niin paljon törkyilyä ja vähättelyä kuin silloin, kun olin nuori ja nätti. Nyt kun ei tuo käytös enää kohdistu itseen, huonomuistisempi voisi kuvitella elävänsä tasa-arvoisessa maassa.

Minä en ole vielä keski-ikäinen enkä nuori, vaan jotain siltä väliltä. Enkä todellakaan näe miten se, että miehiä halvennetaan, ivataan ja pyritään asettamaan eri asemaan (huonompaan) muuttaisi tätä maata parempaan suuntaan. Minun poikani kasvaa ja kehittyy ihan samanlaisessa ympäristössä, jossa me naiset kasvettiin hetki sitten eli miellyttämään toista sukupuolta ja nostamaan jalustalle. Sekö on sitten tasa-arvoa?

Ja Suomessa on, noloa mutta totta, muuten edelleen pikkasen räikeämpi epätasa-arvoon liittyvä ongelma kuin se, että joutuu sietämään ikävää nimittelyä ihmiseltä, jolla ei ole käytöstapoja (mikä ei sinänsä ole edes yhteiskunnallinen ongelma) tämä epätasa-arvo kohdistuu nimenomaan miehiin ja vieläpä lainsäädännön mahdollistamana... Kuka keksii??

Vierailija
68/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Setämies on halventava sana. Noloa valittaa seksismistä jos käyttää itse tuota sanaa. Kaksinaismoralismia.

Setämies on kyllä varsin osuva termi, jossa yhdellä yhdyssanalla kuvataan tietty mies tyyppi tyhjentävästi. Mahtava sana!

-eri

Jaa no tätimies -termi ei synnytä oikein mitään mielikuvaa. Sen sijaan sanasta setämies tiedän heti, mihin miestyyppiin (asenteet, ulkonäkö, ikä, asema) sillä viitataan

EI TIETENKÄÄN

Ootko kuullut sanan skeema? Ihmiset arvioi aina muita ihmisiä tiettyjen muottien mukaan. En ahdas kaikkia miehiä setämiehen muottiin, vain ne joita se kuvaa hyvin ja osuvasti.

Olen kuullut vihapuheesta. Puheeni setämiehistä ei täytä sen kriteerejä. On asenteellinen ilmaisu, mutta ei niin rankka että voisi tuomita sellaiseksi.

Saanko tehdä yleistyksiä naisista? En todellakaan.

Mikä oikeus sinulla on kehitellä idioottimaisia päätelmiäsi "setämiehistä"?

Olet törkeä tätinainen ilman nimittelyoikeuksia

Vierailija
69/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmetti toi toimittaja sanoi hyvin "en kyllä nyt ymmärrä puoliakaan tuosta mitä Iiris tässä nyt sanoo"

Prinsessa on loukkaava ja alaspäin painava asia, mutta setämies kuvaa hyvin valtarakenteita.

Tuo akka on niiiiiiin tyhmä.

Hienosti servasi tuo toinen toimittaja, että "niin, ehkä sun kannattaisi tehdä enemmän ulostuloja noilla veropoliittisilla asioilla joista kerrot tietävän paljon, eikä käyttää aikaa tällaisiin jääprinsessoihin"

Jaa mun mielestä just noi kommentit osoitti miten asiaa Iiris puhui.. .

"En nyt ymmärrä jne" =äläpäs nyt tytyöpieni höpöjä puhu

"Ulostuloja veropoliittisilla jne" = jospa nyt puhuisit oikeasti tärkeistä asioista etkä höpö jälkeen

Ihan selvää dissaamistahan tuo oli.

No mutta hyvänen aika. Hänhän itse sanoi, että on opiskellut noita veroasioita ja hallitsee ne mainiosti, on oikeen erikoisasinatuntija mutta sitä osaamista ei nosteta. Niin. Hän on nyt ollut tuolla eduskunnassa hetken ja vaalien jälkeen vähän pidemmän hetken. Onko hän tuonut esiin osaamistaan esim. noissa veroasioissa jotka tuossa oikeen erikseen mainitsi? 

Hän on twiittaillut lentokoneesta ollessaan lähdössä parin viikon round-tripille - siitä twiitistä unohtui #ilmastonmuutos. Sen lisäksi hän on lässyttänyt ainoastaan näistä oikeasti täysin jonninjoutavista jutuista täysin yksipuolisesti unohtaen omat vertauksensa ps puheenjohtajasta ja termistä "setämies".

Hänen ulostuloillaan ei muuteta mitään - ilmapiiri on muuttunut jatkuvasti ja nyt on niillä naisilla eduskunnassa Iiris mukaan lukien TEOILLA ja OSAAMISELLA tuhannen taalan paikka näyttää, että nuoret naiset muuttavat maailmaa ja ovat fiksumpia kuin heidän vihaamansa "setämiehet".

Mutta ei, tämä twiittaa kolme kertaa päivässä näitä nyyh, nyyh sitä ja tätä ja suurimmassa osassa jutuista ei ole mitään tolkkua. Siellä on oikeasti vaikuttajat ja pitkän linjan toimijat, kuten vaikka toimittaja Bettina Sågbom ja moni (nais)yritysjohtaja kommentoinut että ei ole koskaan kokenut tuollaista maailmaa jota tämä mirmeli maalaa jonain yleisenä, kaikkia naisia koskevana kuvana.

Alku ei ole kovin lupaava, hän on tehnyt itsestään eduskunnan pellen, yhden asian äänitorven ihan muutamassa päivässä. Tänään aloitti pitämällä puheenvuoron JOSTAIN? Mistä, se jäi hämärän peitoon, koska hänen piti tähänKIN tuoda ensisijaisesti esiin paha mielensä siitö, että eduskukkan puhemies on puhemies ja siksi sukupuolittunut ilmaus. Jos jatkaa samaan malliin, niin kaikki mitä yrittää sanoa, ehkä jopa joskus jotain fiksuakin (?), hukkuu tuon yhden asian alle.

No jaa, kenen silmissä on tehnyt pellen ja kenen ei. Ei mun silmissä. Sinä tuskin kuiluit hänen kannattajakuntaansa ennenkään?

On hällä vielä aikaa puhua muustakin ja toivottavasti puhuukin. Iiriksen huomio kolumnin typeryydestä oli osuva ja mun silmin varsin tavanomainen. Ilmeisesti se jonkun mielestä oli jotenkin kuohuttava, kun tällainen kohu tuli pikkujutusta .

Vierailija
70/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

EI TIETENKÄÄN

Nimittele miten haluat, ei hetkauta. Ihan tuttuahan se on, että naista solvataan. Setämiehille kai nimittelystä tulee pahempi mieli, kun eivät ole siihen yhtä tottuneita.

Vierailija
71/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottava Iiris.

Mun mielestä Iiris on kaikessa naiiviudessaan ihana. Emma Kari on toki söpömpi.

T. setämies

Vierailija
72/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että nainen (erityisesti nuori sellainen) nauttii kaikin tavoin koskemattomuussuojaa, joka ei ole muiden oikeus. Mitään termejä ei saa käyttää, ei vitsiä vääntää ja silkkihansikkain tulee kohdella joka käänteessä ja sukupuolta pitää korostaa kunnioittavaan sävyyn, onhan se hienoa että NAINEN tekee ×, on asemassa x jne.

Nykymiehen rooli on todella surullinen. Pitää jatkuvasti pyydellä anteeksi olemassaoloaan ja mukamas parempaa asemaansa. Eikä sairastaakaan saa rauhassa ilman pilkkaa

Pilkkatermistöä kehitellään koko ajan monipuolisemmaksi, milloin mies selittää väärin ja istuu väärin ja sairastaa väärin. Kyllä mua naisena kuvottaa aina ku kuulen tällaista. Tasa-arvo on suuri vitsi. Täytyy myöntää, että sen verran olin kaksinaismoralisti minäkin, että uskoin niinä aikoina kun tunnustauduin feministiksi, että kunhan naiset saavat valtaa, maailmasta tulee tasa-arvoisempi. Ironista kyllä tasa-arvo toteutui tässäkin: naiset sortuvat samoihin virheisiin kuin miehetkin!

Mä itse keski-ikäisenä naisena ymmärrän kyllä täysin nuoria vihaisia naisia. Koskaan en ole kokenut niin paljon törkyilyä ja vähättelyä kuin silloin, kun olin nuori ja nätti. Nyt kun ei tuo käytös enää kohdistu itseen, huonomuistisempi voisi kuvitella elävänsä tasa-arvoisessa maassa.

Minä en ole vielä keski-ikäinen enkä nuori, vaan jotain siltä väliltä. Enkä todellakaan näe miten se, että miehiä halvennetaan, ivataan ja pyritään asettamaan eri asemaan (huonompaan) muuttaisi tätä maata parempaan suuntaan. Minun poikani kasvaa ja kehittyy ihan samanlaisessa ympäristössä, jossa me naiset kasvettiin hetki sitten eli miellyttämään toista sukupuolta ja nostamaan jalustalle. Sekö on sitten tasa-arvoa?

Ja Suomessa on, noloa mutta totta, muuten edelleen pikkasen räikeämpi epätasa-arvoon liittyvä ongelma kuin se, että joutuu sietämään ikävää nimittelyä ihmiseltä, jolla ei ole käytöstapoja (mikä ei sinänsä ole edes yhteiskunnallinen ongelma) tämä epätasa-arvo kohdistuu nimenomaan miehiin ja vieläpä lainsäädännön mahdollistamana... Kuka keksii??

Vielä pitkään menee siihen ennen kuin pojat joutuu kasvaessaan sietämään samaa kuin tytöt on joutuneet. Satoja vuosia. Ei huolta!

Vierailija
73/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä naisena todella toivon, että uuden sukupolven pojat nousevat kapinaan ja vaatimaan todellista tasa-arvoa.

Ei poikien tule kärsiä "setämiesten" teoista joskus vuosia sitten.

Vierailija
74/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottava Iiris.

Mun mielestä Iiris on kaikessa naiiviudessaan ihana. Emma Kari on toki söpömpi.

T. setämies

Pusi pusi setämies. Näytä peppu! T. Raakel 83v and hornny

Vierailija
75/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä naisena todella toivon, että uuden sukupolven pojat nousevat kapinaan ja vaatimaan todellista tasa-arvoa.

Ei poikien tule kärsiä "setämiesten" teoista joskus vuosia sitten.

Tällä menolla pojat itse kasvaa setämiehiksi. Ilman mitään kapinointia .

Vierailija
76/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä pitkään menee siihen ennen kuin pojat joutuu kasvaessaan sietämään samaa kuin tytöt on joutuneet. Satoja vuosia. Ei huolta!

Höpö höpö. Asetelma on jo kääntynyt. Ja sekö on tavoitteesi? Kuulostaa feminismiltä :D

Vierailija
77/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

EI TIETENKÄÄN

Nimittele miten haluat, ei hetkauta. Ihan tuttuahan se on, että naista solvataan. Setämiehille kai nimittelystä tulee pahempi mieli, kun eivät ole siihen yhtä tottuneita.

'

Kuka tässä nimitteli? Iiris ja sinä.

Kuvottava tätinainen. Olet oksettava nimittelijä, samoin halventaja-Iiris. Mitä ajattelit miesvihallasi saavuttavasi? 

Kerro samaa vihapuhetta muista ihmisryhmistä, ei mene läpi

Vierailija
78/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko sen ajan kun feministit jaksoivat vielä esittää ajavansa tasa-arvoa?

Vierailija
79/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Asetelma on jo kääntynyt. Ja sekö on tavoitteesi? Kuulostaa feminismiltä :D

Höpö höpö itsellesi. Tämäkin keskustelu Iiristä dissaavine kommentteineen osoittaa, ettei ole. Itsekin kyllä välillä unohdan asian, mutta sitten tuollaiset idioottimaiset kolumnit palauttaa mieliin että oikeasti, edelleen on höpöukkoja kirjoittelemassa politiikasta lehtiin. Ja jos joku sanoo sen ääneen, nousee myrsky.

Vai pitääkö joku tuota kolumnia josta kohu käynnistyi jotenkin älykkäänä? Jos taas iiris vetää vähän yli, ollaan kuorossa möyhkäämässä

Vierailija
80/140 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin saman. Toimittajamies ei selkeästikään ollut valmistautunut keskusteluun ja siksipä Iiris Suomela pääsi yllättämään. 

Kuitenkin tässä sukupuolittuneisuus-kiimassa on syytä muistaa, että laki ei tunne mitään eroa esim. vaikkapa setämiehen tai prinsessan välillä. Jos mies tuntee, että hänen kunniaansa on loukattu, kun häntä kutsutaan setämieheksi, niin asia menee poliisitutkintaan. Aivan kuten prinsessaksi kutsuttaessa, jos nainen kokee tämän loukkaavaksi.

Siinäpä pikku oppitunti tuoreelle kansanedustajalle lainsäädäntötyöhön.

Käsityksesi ei vastaa oikeustilaa.

Poliisin on toimitettava esitutkinta, kun sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muutoin on syytä epäillä, että rikos on tehty. Rikosta on syytä epäillä, kun asioita huolellisesti harkitseva ihminen havaintojensa perusteella päätyy tällaiseen tulokseen.

Molemmissa tapauksissa voi olla kyse kunnianloukkauksesta.

Mitä siitä?

Tuossa edellä asia on väännetty sinulle rautalangasta. Vaikka edustaja Suomela suu vaahdossa puhuisi sukupuolittuneisuudesta, niin ihan yhtä lailla setämies kuin prinsessa voi olla kunnianloukkaus ja siten rikoslain vastaista. Ei rikoslaki tunne mitään sukupuolittuneisuus-asioita. Edustaja Suomelankin kannattaa se muistaa lainsäädäntötyössään.

Kysymys kuului: Mitä siitä? Miten se liittyy siihen, että esitutkintakynnyksen ylittymistä ei määrää asianomistajan tunnetila, kuten joku väitti?

Rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta voi aina tehdä, jos kokee kunniaansa tulleen loukatuksi. Yleensä kai tällaisessa tilanteessa tunnetila on nöyryytetty ja vihainen. Muuten en ymmärrä, miksi jankkaat tunnetiloista.

Vaihdoit nyt puheenaiheeksi rikosilmoituksen tekemisen. Alkuperäinen väärä väite kuului näin ja koski esitutkintakynnyksen ylittymistä: "Jos mies tuntee, että hänen kunniaansa on loukattu, kun häntä kutsutaan setämieheksi, niin asia menee poliisitutkintaan."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi