Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten huoltajuus vaikeassa erossa

Vierailija
11.06.2019 |

Minut varmasti ristiinnaulitaan täällä, mutta neuvoja kaipaan vaikeassa tilanteessa. Eli ex-miehen kanssa 2 ja 4 vuotiaat lapset. Minulla uusi avopuoliso ja meille tulossa vauva. Välit ex mieheen tosi tulehtuneet ja ymmärrän kyllä miksi. Suhde uuteen mieheen paljastui ennenkö ehdimme siitä suunnitellusti kertoa. Käytännössä minut heitettiin välittömästi pellolle tai lähdin ihan suosiolla uuden kumppanini luo. Ero olisi tullut joka tapauksessa. Olisin kuitenkin halunnut sopia lasten asiat sitä ennen sovussa. Nyt aika perheneuvolaan varattu keskustelua varten. Mitkä ovat mahdollisuuteni? Lapset ovat olleet pääasiassa isällään nämä 1,5kk, kun erosimme. Olen saanut tavata poikia vain lasten isän luona, josta lähdetty puistoon tai johonkin. Lapsen isä ei ole hyväksynyt, että lapset edes tapaisi uutta kumppaniani. Hän vaatii yksinhuoltajuutta ja että lapset asuisivat hänen luona pääsääntöisesti. Minä haluaisin vähintään viikko-viikko systeemin. Ero pojista raastaa ihan hirveästi. Ex on hyvä isä, mutta nyt katkeruuden vallassa. Voiko ex saada lapset itselleen tässä tilanteessa kokonaan? Hän käyttää raskauttani minua vastaan poikien huoltajuudessa. Tiedän, että nämä asiat ratkaistaan lopulta lastenvalvojan kanssa, mutta nyt ahdistaa hirveästi. Syyllisyys painaa, mutta pojat ansaitsee molemmat vanhemmat. Olen heille kuitenkin tärkeä. Olen raitis ja kunnollinen äiti. Mitkä ovat mahdollisuuteni?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tajuan olleeni surkea puoliso exälleni, mutta voin silti olla loistava ja läsnäoleva äiti, jota lapset tarvitsevat. ap

Vierailija
82/144 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että tajuan olleeni surkea puoliso exälleni, mutta voin silti olla loistava ja läsnäoleva äiti, jota lapset tarvitsevat. ap

Varmasti voit olla. Menneet teot ei vaan oikein anna sellaista kuvaa että olisit läsnäoleva äiti.. Sulla oli kotona kaksi taaperoa ja päädyit silti salasuhteeseen, ihan turha väittää että suhde ei ikinä vaikuttanut sun olemiseen lasten kanssa koska varmasti vaikutti. Ehkä järjestit lapset hoitoon entistä useammin tai pidemmäksi aikaa, ehkä jätit lapset telkkarin eteen ja menit itse toiseen huoneeseen soittelemaan salapanolle mutta olen varma että vähintää tuijotit kännykkää ja lirkuttelit sille samaan aikaan kun lapset hoki vieressä äitiä ja koitti saada huomiota. Tämän päälle sä vielä lähdit ja jätit lapset sinne. 

Missä se läsnäolo siis varsinaisesti näkyy? 

Se, että on hoitanut lapsia kotona kun toinen on vuoden ikäinen ei ole mikään saavutus tai todiste hyvästä äitiydestä, se on normi. Ei sun toiminnassa perusteita sille ole että huoltajuus menisi kokonaan isälle ja tapaamisetkin saat varmasti mutta kyllä ihan oikeasti mietin että miten sä aiot lasten kodin järjestää siten että siellä olisi vakaat oltavat kaiken tuon keskellä? Haluaisit että lapset muuttaa sun luoksesi sun ja uuden rakkaan yhteiseen lemmenpesään ja sitten muutaman kuukauden päästä sinne putkahtaa pikkusisaruskin. Siinä sulla riittääkin hommaa kun hoidat ne kolme alle 5-vuotiasta yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata viedä oikeuteen. Tulee tosi kalliiksi. Kestää yleensä monta vuotta. Kaverin taistelu taisi kestää 3 vuotta, ja päätyi niin että tyttö jäi äidilleen ja isä sai pojan.

Tyrkytän vielä kerran omaa ehdotustani. Yritä päästä sovintoon exäsi kanssa. Sä otat lapset päivähoitoon luoksesi sen sijaan että menevät päiväkotiin. Lapset asuisi silti isällään jotta koti olisi sama jatkossakin. Niin lapset näkisi kumpaakin teistä. Jos ei muu auta niin menet vauvan kanssa lastesi kotiin hoitamaan näitä. Sun täytyy nyt pystyä joustamaan tässä. Parin vuoden päästä lapset voi olla jo valmiita viikko-viikko systeemiin. Nyt kuitenkin olisi liian rankka taaperolle. Tuon tulee joka ikinen psykologi sanomaan oikeudessa jos sinne tapauksen viet. Vuoroviikko systeemiä suositellaan aikaisintaan 4 vuotiaalle.

Vierailija
84/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä käy lapsia kateeksi, onneksi on tasapainoinen isä.

Ap elää jossain ihan omissa maailmoissaan jos luulee ettei tuollaisesta pettämisestä ole seuraamuksia. Olisi miettinyt miten hyvä äiti haluaa olla ennen kun kuksii salaa jotain toista miestä. Totta kai se johtaa vaikeampiin äiti-lapsisuhteisiin. Nyt sillä ettei AP tule millään saamaan toivomaansa vuoroviikkosysteemiä ja myöhemmin sillä kun lapset ovat tarpeeksi vanhoja ymmärtämään mitä heidän äitinsä teki, rikkoi perheen ja valitsi uuden rakkauden lastensa sijasta.

Vierailija
85/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän on pakko olla provo. Ei nyt kukaan täysijärkinen ihminen tuolla tavalla menee munimaan niin monen ihmisen elämää.

Ero olisi tullut joka tapauksessa. Tämä meni väärässä järjestyksessä, myönnän. Ei olla varmasti ainoa eroava perhe pikkulapsiaikana. Tuskin myöskään oon harvinaista, että eroon kolmansia osapuolia. En itse etukäteen ole tälläista suunnitellut. Elämä vie. ap

Minä oikeasti vihaan teitä "elämä vie"-ihmisiä. Ei se vie. Sinä menit. Ja ennen kuin joku tulee huutelemaan, tunnustan olevani jonkin verran katkera. "Elämä vei" myös minun kolmen lapsen isäni. Kaksi kolmesta ei halua isäänsä enää tavata.

Vierailija
86/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata viedä oikeuteen. Tulee tosi kalliiksi. Kestää yleensä monta vuotta. Kaverin taistelu taisi kestää 3 vuotta, ja päätyi niin että tyttö jäi äidilleen ja isä sai pojan.

Tyrkytän vielä kerran omaa ehdotustani. Yritä päästä sovintoon exäsi kanssa. Sä otat lapset päivähoitoon luoksesi sen sijaan että menevät päiväkotiin. Lapset asuisi silti isällään jotta koti olisi sama jatkossakin. Niin lapset näkisi kumpaakin teistä. Jos ei muu auta niin menet vauvan kanssa lastesi kotiin hoitamaan näitä. Sun täytyy nyt pystyä joustamaan tässä. Parin vuoden päästä lapset voi olla jo valmiita viikko-viikko systeemiin. Nyt kuitenkin olisi liian rankka taaperolle. Tuon tulee joka ikinen psykologi sanomaan oikeudessa jos sinne tapauksen viet. Vuoroviikko systeemiä suositellaan aikaisintaan 4 vuotiaalle.

Olen periaatteessa itse valmis tällaiseen. Mutta ex tuskin hyväksyy uuden vauvan tuomista kotiinsa ja aivan vastasyntyneen kanssa se on hankalaaa. Olen itse valmis joustamaan paljon, mutta toki ajattelen myös miestäni ja tulevaa vauvaa. Heilläkin on oikeuksia. Poikieni puolesta olen valmis tekemään mitä tahansa, mutta exän kaikkiin oikkuihin minun ei tarvitse mukautua. ap

Vierailija
87/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne exän oikut siis tarkalleen ovat ap? Mitä hän haluaa mikä on mielestäsi niin kohtuutonta?

Vierailija
88/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää vihaksi kirjoitti:

Eipä kyllä käy lapsia kateeksi, onneksi on tasapainoinen isä.

Ap elää jossain ihan omissa maailmoissaan jos luulee ettei tuollaisesta pettämisestä ole seuraamuksia. Olisi miettinyt miten hyvä äiti haluaa olla ennen kun kuksii salaa jotain toista miestä. Totta kai se johtaa vaikeampiin äiti-lapsisuhteisiin. Nyt sillä ettei AP tule millään saamaan toivomaansa vuoroviikkosysteemiä ja myöhemmin sillä kun lapset ovat tarpeeksi vanhoja ymmärtämään mitä heidän äitinsä teki, rikkoi perheen ja valitsi uuden rakkauden lastensa sijasta.

Puhut ihan kuin tuntisit lapsen isän? Tottakai pettämisestä on seurauksia. En ole valinnut uutta miestä lasten sijasta. Olen halunnut olla lasten kanssa koko ajan. Olen muuttanut lasteni kotoa nopealla aikataululla exän toiveesta, en siksi että olisin valinnut uuden kumppanin lasteni sijaan. RaKkaus exään on loppunut ei rakkaus lapsiin eikä lasten rakkaus minuun. ap

Vierailija
89/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne exän oikut siis tarkalleen ovat ap? Mitä hän haluaa mikä on mielestäsi niin kohtuutonta?

Se, että hän päättää missä saan lapsia tavata ja milloin. Nyt lomalla ollessaan hän yrittää vieraannuttaa minua lapsista. ap

Vierailija
90/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri tässä tilanteessa olisin kiitollinen siitä, että hän kuitenkin haluaa lastenne tapaavat sinua. Juuri nyt hänellä pitäisikin olla oikeus sanella missä ja milloin se tapahtuu. Hänellä täytyy pysyä joku kontrolli elämään kun olet sen niin pahasti onnistunut sekoittamaan. Give him a break.

Vierailija
91/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miks helvatissa pitää pukkaa lasta uudelle jo tuossa vaiheessa?

Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta molemmille iloinen yllätys. Lapsi todella tervetullut. ap

Kaikille niitä lapsia sikiää.

Vierailija
92/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Noin pienet lapset, erottu 1,5 kk sitten ja sinulla on sekä uusi mies, että uusi kämppä että uusi vauva tulossa. Mitä oikein ajattelit???

Ymmärrän ex-miestäsi (hän siis on ollut ex vasta kuukauden!). Niin makaa kuin petaa. Olisiko kannattanut tehdä jotain asioita toisin?

Väitän - ja voin toki olla väärässäkin - ettet ole kovin kummoinen äiti, jos sinulla on ollut mahdollisuus olla salasuhteessa lasten pikkulapsivaiheessa, jossa aika muutenkin on kortilla. Ajattelitko lapsiasi lainkaan, kun rupesit tätä sotkua väsäämään?

Siinähän se on kun tuo ei ajattele. Kun ei järki pelaa niin ei pelaa. Yksinkertainen tapaus.

Vierailija
93/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miks helvatissa pitää pukkaa lasta uudelle jo tuossa vaiheessa?

Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta molemmille iloinen yllätys. Lapsi todella tervetullut. ap

Kuten varmaan oli aikanaan kaksi aiempaakin lastasi. Kunnes näidenkin isästä tulee ero, ja taas tulee uusi palikka tetrikseen pyöriteltäväksi.

En ymmärrä miten noin yksinkertainen AP saa edes ketään pyöritettäväksi. Täytyy olla aika yksinkertainen tämä pyöritettävä.

Vierailija
94/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Noin pienet lapset, erottu 1,5 kk sitten ja sinulla on sekä uusi mies, että uusi kämppä että uusi vauva tulossa. Mitä oikein ajattelit???

Ymmärrän ex-miestäsi (hän siis on ollut ex vasta kuukauden!). Niin makaa kuin petaa. Olisiko kannattanut tehdä jotain asioita toisin?

Väitän - ja voin toki olla väärässäkin - ettet ole kovin kummoinen äiti, jos sinulla on ollut mahdollisuus olla salasuhteessa lasten pikkulapsivaiheessa, jossa aika muutenkin on kortilla. Ajattelitko lapsiasi lainkaan, kun rupesit tätä sotkua väsäämään?

No olisi pitänyt tehdä asioita toisin. Aina elämä ei mene niinkuin elokuvissa. Joo koen syyllisyyttä, mutta aidosti rakastuin. Vauva on yllätys, mutta rakkaudesta luotu. ap

Ethän sä tuossa paljon entisiä lapsia miettinyt niin sulleko ne pitäisi nyt antaa!

Vierailija
95/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko lapsille parasta vai haluatko olla itsekäs?

Sokea Reettakin näkee, että lapsille parempi ja tasapainoisempi vanhempi on heidän isänsä. 

Se, että rakastan uutta kumppaniani, ei ole este rakkaudelle poikiani kohtaan. ap

Kyllä se on este jos petät miestäsi ja sikiät uudelle ja lähdet vielä uuden matkaan.

Tuo osoittaa kaikkea muuta kuin lasten ajattelemista. Toimintasi ei ole rakkautta!

Vierailija
96/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole hyvin laadittu provo, niin ap on sairaan itsekäs. Hokee ja hokee että ajattelee lapsiaan ja haluaa heidän parastaan. Ei halua. Väittää olevansa hyvä äiti, no ei ole. Normaali äiti ei tosiaankaan käy paneskelemassa vieraan miehen kanssa, rikkoo perheen ja aiheuttaa lapsille aikamoisen elämänmullistuksen. Ja sen jälkeen kehtaa inttää että eksällensä vain teki kurjasti, ei lapsille...

Ap ei halua nähdä eikä ymmärtää asioiden oikeaa laitaa vaan tärkeintä on saada se mitä itse haluaa. Minä, minä ja minä. Turhaa täällä kukaan ap:lle enää yrittää mitään selittää, raukkamainen ja vastuuntunnoton ihminen ei uskalla myöntää totuutta.

Vierailija
97/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, toivottavasti lasten isällä on hirveässä tilanteessa voimia tukea lapsia yhtälailla hirveässä tilanteessa.

Toivon myös että sinulla äitinä on tajua katsoa peiliin ja myöntää itsellesi miten olet perheesi elämän sekoittanut ja lakata taistelemasta exää vastaan. Ei ole lastesi etu että syöt voimia heidän isältään, jonka luona heidän on selvästi parempi asua.

Vierailija
98/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ole hyvin laadittu provo, niin ap on sairaan itsekäs. Hokee ja hokee että ajattelee lapsiaan ja haluaa heidän parastaan. Ei halua. Väittää olevansa hyvä äiti, no ei ole. Normaali äiti ei tosiaankaan käy paneskelemassa vieraan miehen kanssa, rikkoo perheen ja aiheuttaa lapsille aikamoisen elämänmullistuksen. Ja sen jälkeen kehtaa inttää että eksällensä vain teki kurjasti, ei lapsille...

Ap ei halua nähdä eikä ymmärtää asioiden oikeaa laitaa vaan tärkeintä on saada se mitä itse haluaa. Minä, minä ja minä. Turhaa täällä kukaan ap:lle enää yrittää mitään selittää, raukkamainen ja vastuuntunnoton ihminen ei uskalla myöntää totuutta.

Kyllä minä myönnän että olen toiminut raukkamaisesti, enkä saa kaikkea mitä haluan. Haluaisin olla lasteni kanssa koko ajan, mutta ymmärrän että se ei ole mahdollista. ap

Vierailija
99/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä miksi tämä äiti täällä lynkataan, Suomessa ei tuomita ketään syylliseksi avioeroon.

Miksi suostuit lähtemään omasta kodista, ja vielä ilman lapsia?

Jos itse halusit lähteä uuden miehen kainaloon, niin silloin itse petasit kun jätit lapsesi.

Vierailija
100/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä olisi lähtenyt minnekään, tai olisin sitten ottanut lapset mukana.

Kun meille tuli ero, mies lähti muualle asumaan.

Mutta minulla ei kyllä ollutkaan noin kiire muuttaa kenenkään uuden luo.