Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten huoltajuus vaikeassa erossa

Vierailija
11.06.2019 |

Minut varmasti ristiinnaulitaan täällä, mutta neuvoja kaipaan vaikeassa tilanteessa. Eli ex-miehen kanssa 2 ja 4 vuotiaat lapset. Minulla uusi avopuoliso ja meille tulossa vauva. Välit ex mieheen tosi tulehtuneet ja ymmärrän kyllä miksi. Suhde uuteen mieheen paljastui ennenkö ehdimme siitä suunnitellusti kertoa. Käytännössä minut heitettiin välittömästi pellolle tai lähdin ihan suosiolla uuden kumppanini luo. Ero olisi tullut joka tapauksessa. Olisin kuitenkin halunnut sopia lasten asiat sitä ennen sovussa. Nyt aika perheneuvolaan varattu keskustelua varten. Mitkä ovat mahdollisuuteni? Lapset ovat olleet pääasiassa isällään nämä 1,5kk, kun erosimme. Olen saanut tavata poikia vain lasten isän luona, josta lähdetty puistoon tai johonkin. Lapsen isä ei ole hyväksynyt, että lapset edes tapaisi uutta kumppaniani. Hän vaatii yksinhuoltajuutta ja että lapset asuisivat hänen luona pääsääntöisesti. Minä haluaisin vähintään viikko-viikko systeemin. Ero pojista raastaa ihan hirveästi. Ex on hyvä isä, mutta nyt katkeruuden vallassa. Voiko ex saada lapset itselleen tässä tilanteessa kokonaan? Hän käyttää raskauttani minua vastaan poikien huoltajuudessa. Tiedän, että nämä asiat ratkaistaan lopulta lastenvalvojan kanssa, mutta nyt ahdistaa hirveästi. Syyllisyys painaa, mutta pojat ansaitsee molemmat vanhemmat. Olen heille kuitenkin tärkeä. Olen raitis ja kunnollinen äiti. Mitkä ovat mahdollisuuteni?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset tarvitsevat sinua ja sinulle tullaan määräämään tapaamisoikeus 100 %:n varmuudella. Tapaamisoikeus poistetaan vain, jos on vahvaa näyttöä vanhemmuuden vakavista puutteista. 

Lainsäätäjä ei sen sijaan ota kantaa siihen, ovatko vanhemmat muodostaneet uusperheen.  Ns. syyllisyyttä ei ole tutkittu sitten vuoden 1989. Silloin vielä henkilö, jonka katsottiin olevan eroon syypää, asema oli heikompi.  

Vierailija
122/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opimmeko tästä ketjusta sen, että oikeus ei määrää vuoroviikkoasumista, jos vanhemmat eivät pääse asiasta sopuun ja lapset ovat toisella vanhemmalla? Törkeää. Aivan kuin se olisi ollut hyvää vanhemmuutta, että lapsilta viedään isä. Kun ap ei näin toiminutkaan, lapsilta viedään äiti. Täysin törkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihuoltajuuden saamisen suhteen teit tosi iso virheen siinä, että suostuit lähtemään ilman lapsia. Lastenvalvoja ei voi tehdä mitään päätöksiä, ainoastaan vahvistaa vanhempien keskinäiset sopimukset. Jos ja kun ette pääse sopuun, asian ratkaisee käräjäoikeus. Siellä ei paina kenenkään pettämiset, mutta se mikä painaa, on lasten vakiintuneet olosuhteet.

Käräjäoikeus tilaa sosiaalitoimelta ennen istuntoa olosuhdeselvitykset, jotka tehdään molempien vanhempien kotona, ja joihin nojaavat perusteluissaan - Useimmiten lapset jäävät sinne, missä ovat tottuneet asumaan. Vuoroviikkoasumista suositaan yhä harvemmin. Yksinhuoltajuutta juridisesti mies ei noilla perusteilla tule saamaan, mutta lähihuoltajuuden voi hyvinkin saada.  Sinuna ottaisin heti yhteyttä esim. oikeusavustajaan sen varmistamiseksi, että tapaamiset eivät kokonaan katkea. Voit myös toisaalta syyttää miestä vieraannuttamisesta jos sinulla on todisteet.

T. Juristi

Onko totta että vuoroviikkoasumista ei enää suosita? Käräjäoikeudessa vai yleensä?

Ei pidetä hyvänä noin pienille ainakaan

Juu sen tiedän kyllä. Meille psykologian tunnilla sanottiin että 5 vuotiaana aikaisintaan mutta olen kuullut myöhemmin että nykyään puhutaan 4 vuodesta. Meinasin vaan että tarkoittaako juristi yleisesti ottaen että ei suositella enää tuota viikkosysteemiä.

Vierailija
124/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä miksi tämä äiti täällä lynkataan, Suomessa ei tuomita ketään syylliseksi avioeroon.

Miksi suostuit lähtemään omasta kodista, ja vielä ilman lapsia?

Jos itse halusit lähteä uuden miehen kainaloon, niin silloin itse petasit kun jätit lapsesi.

Olen myötäillyt liikaa enää oman syyllisyyden takia ja siksi että oltaisiin lasten edessä sovussa. En olisi halunnut muuttaa heti pois. Mutta olisi mennyt hirveäksi tappeluksi. ap

Miksi tähän alapeukkuja????? Ap on ajatellut KAIKKIA muita paitsi itseään tilanteessa. Siis se ei ole mikään kruunu päähän mammat, että ottaa lapset pois isältä. Ap ei ole halunnut sitä, mikä oikeuttaa ottamaan lapset pois häneltä? Häh?

Vierailija
125/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä miksi tämä äiti täällä lynkataan, Suomessa ei tuomita ketään syylliseksi avioeroon.

Jos itse halusit lähteä uuden miehen kainaloon, niin silloin itse petasit kun jätit lapsesi.

Olen myötäillyt liikaa enää oman syyllisyyden takia ja siksi että oltaisiin lasten edessä sovussa. En olisi halunnut muuttaa heti pois. Mutta olisi mennyt hirveäksi tappeluksi. ap

Ehkä omista lapsistaan olisi kannattanut vähän tapellakin. Nyt läksit vapaaehtoisesti ja jätit heidät.

Näin ajattelee juuri sairas ja itsekäs sekopää. Paljon parempi on ratkoa asiat ilman tappelua. Nyt jos lapsista syntyy tappelua, mies on syypää.

Vierailija
126/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä miehen kiitollisuus siitä, ettei ap vienyt lapsia mieheltä kokonaan? Häh? Ei hänellä ole mitään oikeutta riidellä aloittajan kanssa lapsista, suostukoon yhteishuoltajuuteen ihan kiltisti, kunn on löytänyt av-mammoja paremman ihmisen rinnalleen.

Vierailija
127/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies nyt sekoaa ja estää lapsiltaan yhteyden äitiin, niin hän on tilanteen ainoa rikollinen ja lapsia kohtaan väärin toiminut ihminen tässä.

Vierailija
128/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä omista lapsistaan olisi kannattanut vähän tapellakin. Nyt läksit vapaaehtoisesti ja jätit heidät.

Näin ajattelee juuri sairas ja itsekäs sekopää. Paljon parempi on ratkoa asiat ilman tappelua. Nyt jos lapsista syntyy tappelua, mies on syypää.

Mitä ihmettä, ei pientä riitaa pidä pelätä, jos haluaa taistella oikeudestaan vanhemmuuteen ja lapsiinsa, huoltajuuteen ja tapaamisoikeuksiin. Eihän tässä mistään nyrkkitappeluista puhuttukaan. Haukkuisitko miehen sairaaksi, jos hän puolustaisi oikeuksiaan?

Vierailija
129/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos ap. on ikävä lapsia, mutta totuus kuitenkin on, ettei lapset enää osaa ikävöidä äitiään, jos lapset ovat olleet jo isällään 1.5kk ja ovat noin pieniä. Ehkä 4v on ikävöinyt kauemmin, kuin taapero, mutta silloinkin puhutaan viikoista. Tuon ikäiset lapset sopeutuvat erittäin hyvin sijais- ja adoptioperheeseen.

Ja tuossa tapauksessa parasta lapselle olisi antaa olla isän luona, kun kiintymyssuhde isään ei ole katkennut, niin kuin ap. tapauksessa.

Olen tavannnut lapsia koko ajan eron aikana, mutta en enää asunut samassa kodissa. Alussa hoidin lapsia äitini luona, kun ex-mies oli töissä. Nyt hänellä on kesäloma ja olen viettänyt aikaa lasten kanssaan vähemmän exästä johtuen. Lapset kaipaavat minua ja haluavat olla kanssani. ap

Lisään, että olen ollut aina lasten tavattavissa, kun se on ollut lasten isän puolelta mahdollista. Olen myötäillyt lasten isää, koska tilanne on niin arka, enkä ole halunnut kenellekään lisää tuskaa. Ex hyväksyy minut lasten kanssa, mutten saa viedä heitä uuteen kotiini eivätkä lapset saa tavata uutta kumppaniani. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun vauva syntyy enkä pääse yhtä joustavasti pois kotoani. Uusi kumppanini myös haluaa poikienkin kodin tänne eikä niin että lähden täältä aina muualle. Kumppanilleni on ollut selvää, että pojat on elämässäni. Viikko-viikko systeemi olisi tässä tapauksessa toimivin. Lisään vielä sen, että jos suhde exän kanssa olisi ollut kunnossa ei siihen olisi mahtunut ulkopuolisia. Eroon tarvitaan kaksi osapuolta. Ei vain toisessa ole vikaa. ap

Tämä ei voi olla totta! Nuorin lapsi 2v. Vauva syntyy pian. Olet muuttanut 1.5kk sitten ex-miehesi yhteisestä kodista ja...

Nopealla laskutoimituksella, petit miestäsi jo lapsivuodeaikana tai ainakin imetit lasta, sillä harvat suunnittelevat uutta rakkaudenhedelmää ensitapaamisella, kun jossakin viestissä kerrot lapsen saaneen alkunsa teidän yhteisestä rakkaudesta. Ja eikö ne ensimmäiset kuukaudet ole ihastuksen huumaa ja puolen vuoden jälkeen yleensä puhutaan rakkaudesta.

Olet kyllä hypännyt suureen tuntemattomuuteen

Oletko varma onko tuo uusi mies edes lapsesi isä? Vai ex-miehesi?

Lapsivuodeaika on noin kuusi viikkoa. Ei kaksi vuotta.

Vierailija
130/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, ei pientä riitaa pidä pelätä, jos haluaa taistella oikeudestaan vanhemmuuteen ja lapsiinsa, huoltajuuteen ja tapaamisoikeuksiin. Eihän tässä mistään nyrkkitappeluista puhuttukaan. Haukkuisitko miehen sairaaksi, jos hän puolustaisi oikeuksiaan?

En tietenkään, mutta tajuat varmaan, että on vielä sairaampaa haukkua aloittajaa, joka ei puolustanut oikeuksiaan? Ne kuuluvat hänelle silti kyllä.

Vierailija
131/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tuomari niin määräisin lapset isälle.Ja tulevassakin erossa tekisin näin.Tapaamisoikeudet äidille.

Vierailija
132/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme naisvihaa, jos olisi kyse miehestä, kaikki puolustaisivat hänen oikeuksia. Pelkkiä miehiä kommentoimassa?

Vierailija
133/144 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mies saa huoltajuuden ja voi saadakin. Toimintasi oli tökeröä! Ei se sun uusi mies kauaa kuvioissa pysy myöskään, kun seuraava kierroksessa kohta sulla.

Vierailija
134/144 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha ap taisi kyllästyä provoiluun kun ei keksi mitä vastaisi siihen et mitä ois tehny jos mies ei olis heittäny pihalle! Kirjotti provo ittensä umpikujaan😉

Vierailija
135/144 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös pikaisesti erota, ettei ex miehestäsi tule lain silmissä tämän uudenkin isä....

Vierailija
136/144 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapset on vielä niin pieniä, ettei vuoroviikkoasuminen ole kovin ihanteellista. Ymmärrän että sinua raastaa ajatus etävanhemmuudesta, mutta se voisi olla teidän tilanteessa lasten paras ainakin tällä hetkellä. Heillä säilyisi tuttu koti; tutut ympyrät sen suhteen, eikä he joutuisi elämään sen muutoksen keskellä mitä sinun uusi kumppani + uusi vauva aiheuttaa. Se on vähän liikaa lapsille yhdistettynä akuuttiin eroon. Eihän sen tarvitse olla lopullinen tila, vaikka isä nyt toistaiseksi ottaisikin lähivanhemmuuden. 

Mitä ex-mieheen tulee niin paras varmaan pitää hänen suhteen matalaa profiilia. Pikkuhiljaa sitten alatte rakentamaan hyvää erovanhemmuutta, kun tämä akuutein vaihe on mennyt ohi ja mies saanut asioita vähän käsiteltyä. On ihan ymmärrettävää että hän on nyt loukkaantunut, vihainen, kostonhimoinen yms. Sinun ei kuitenkaan kannata kaataa tässä kohtaa lisää bensaa liekkeihin. 

t. eronnut äiti

Vierailija
137/144 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha ap taisi kyllästyä provoiluun kun ei keksi mitä vastaisi siihen et mitä ois tehny jos mies ei olis heittäny pihalle! Kirjotti provo ittensä umpikujaan😉

Kylmää kyytiä täältä on tullut. Olisin halunnut rauhassa asua lasten kanssa niin kauan, kun lapsille olisi saatu kerrottua erosta. Ihan rauhassa. Olisin ehtinyt järjestellä oman asumisen lasten ehdoilla. Otsikossa puhuttiin vaikeasta erosta ja siksi helppoja ratkaisuja ole enää olemassa. Tiedän toimineeko väärin.

Vierailija
138/144 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään kohtaa käynyt mielessä, että tekisit abortin, ja alkaisit avioeroprosessin? Niin että etsisit kaikessa rauhassa asunnon itselle ja lapsille. Miksi se raskaus piti sille eksälle täräyttää ensimmäisenä, kuka tahansa siinä järkyttyy.

Ja mitä ihmettä sitten luulit, että hän reagoi, kun sanot että olet raskaana toiselle miehelle. Miksi ihmeessä et vain sanonut että erotaan, ja vasta jälkeen päin kun asutte erillään, että olet raskaana. Eihän tässä jutussa ole päätä eikä häntää.

Vierailija
139/144 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmää kyytiä täältä on tullut. Olisin halunnut rauhassa asua lasten kanssa niin kauan, kun lapsille olisi saatu kerrottua erosta. Ihan rauhassa. Olisin ehtinyt järjestellä oman asumisen lasten ehdoilla. Otsikossa puhuttiin vaikeasta erosta ja siksi helppoja ratkaisuja ole enää olemassa. Tiedän toimineeko väärin.

Ei siinä kauhean rauhassa olisi voinut olla kin maha kasvaa ja pyörii eksän nurkissa. Tuntuu pahalta että syytät eksää siitä että "heitti pihalle" kun et kuitenkaan jättänyt hänelle mitään muuta vaihtoehtoa. Ja miten lapset olisi reagoinut siihen että vaikean eron keskellä olevat vanhemmat asuu saman katon alla? Sulla jää nyt ne lapset joka skenariossa taka-alalle. Ihan kun miettisit heitä tunteettomina esineinä jotka eivät reagoi riitoihin, suruun, uuteen vauvaan, rikkinäiseen perheeseen, tuntemattomiin miehiin jne. Äitinä sinun kuuluisi suojella heitä kaikelta tältä, mutta sinä sen kun haluat vetää heidät mukaan koko sotkun keskipisteeseen vain siksi, että sinulla on heitä ikävä. Se on tosi itsekäs ajattelutapa.

Ja kuten jo aikaisemmin mainittiin, kannattaa ero nyt hoitaa todella nopealla aikataululla, sillä muuten uusi vauva merkitään automaattisesti eksän lapseksi ja siitä vasta soppa syntyy!

Vierailija
140/144 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siitä edes mitään varmuutta kenen rojuilla tuo uusi rakkauden hedelmä on alulle pistetty?

Itse vaatisin isyys-testiä jos olisin uusi mies.

Voihan se olla vanha aviomies, uusi avokki tai joku kolmas tai neljäs vaihtoehto kun ap:n moraalin ottaa huomioon.