Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsi mennä oikealle (vilkkaalle) ladulle opettelemaan hiihtoa?

Vierailija
25.01.2024 |

Asumme Helsingissä ja ainoat kadut kävelyetäisyydellä on keskuspuiston ladut, autoa ei ole niin ei päästä autollakaan muualle. Nämä ladut on kuitenkin aika vilkkaasti liikennöityjä eli hiihtäjiä on paljon. Saako 4-v lapsen viedä sinne kokeilemaan ja opettelemaan hiihtoa? Vai onko ladut vain niille, jotka osaa jo? Missä voi oppia jos ei saa opetella laduilla? Ollaan kokeiltu pihalla eikä hiihdosta tule mitään ilman latua. Itse joudun olemaan kävellen, koska lapsi kaatuu koko ajan ja joudun vieressä koko ajan nostamaan pystyyn.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mennä!

Vierailija
2/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin saa mennä, ja ihan mihin aikaan teille parhaiten sopii, menette. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladut on kaikille, joten saa mennä. Varautuisin kuitenkin laturaivoon miettimällä sopivia vastaiskuja.

"Suksi sinä äijä vttuun siitä huutamasta!" On aina toimiva.

Vierailija
4/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mennä ja kiva että haluaa hiihtää. Mutta todellakin varaudu hirveiden hullujen kommentteihin ja raivoon. 

Vierailija
5/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilyttää ja suoraan sanottuna pelottaa mennä, koska siellä hiihdetään todella kovaa ja väkeä on paljon, miten lapsi mahtuu sinne sekaan jos kaatuilee koko ajan kun ei vielä osaa yhtään. Ja entä minä kävelijänä vieressä, siellähän ei saisi kävellä. Pelkään että joudumme laturaivon kohteeksi eikä meitä väistetä vaan suunnilleen tahallaan hiihdetään päälle. Ap

Vierailija
6/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mennä, mutta voisihan sinullakin olla sukset vaikka nostelisitkin lasta välillä pystyyn. 

Vierailija
7/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa mennä. Mutta jos vaan voitte, välttäkää kapeita paikkoja ja jyrkkiä mäkiä, koska niissä ihan oikeasti voi lapselle käydä huonosti kun se talvi-mamili ryntää päälle. Ottaisin ehkä vaikka kävelysauvan mukaan, jolla saa tyrkkittyä niitä idareita vähän sit sivummalle jos rupeaa pahalta näyttämään... temppiä treenaamiseen, hieno homma että ulkonaliikkuminen kiinnostaa teitä!

Vierailija
8/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa mennä, mutta voisihan sinullakin olla sukset vaikka nostelisitkin lasta välillä pystyyn. 

Joudun koko ajan tukemaan lasta pystyssä hänestä kiinni pitäen. Ja olen itse niin huono hiihtäjä että en osaa auttaa lasta ylös sukset jalassa vaan kompastun itsekin vain siinä suksiini. Ap

Vierailija
9/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa mennä, missä pienet muuten oppisi hiihtämään. 

Meidän lähiladulla yritettiin jokunen vuosi sitten saada kieltoa ettei eskarilaiset ja pienet koululaiset saisi hiihtää päiväsaikaan. Ehdotuksen takana joukko varttuneita himohiihtäjiä. 

Vierailija
10/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää Paloheinään, siinä lähinnä parkkipaikkaa olevilla laduilla on paras paikka opetella. Siinä menee siis golfkentän ja Paloheinän majan välillä latuja, valitkaa se kauimpana metsän reunasta oleva. 

Tärkeää on, että ette aikuiset jää tupeksimaan muiden eteen, vaan pysytte itse ladun oikealla puolella (ei vasemmalla). Parasta on, jos opettelette alusta asti kaatumista ja itse ylös pääsemistä, niin pääset itsekin pian suksille ja hiihtämään lapsen perässä. 

Aloittelijan kanssa ei kannata vielä lähteä metsäpolulle.

Joskus vanhemmat täyttävät koko ladun myös väärältä puolelta ja se harmittaa, ei niinkään lapsi, joka on helppo ohittaa. 

Vierailija
11/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvat on sit alkuun vaan tiellä, kokeilkaa niin et lapsi etenee pelkillä suksilla, oppii paremmin jalkojen liikkeen. 

Ja tietty yleiselle ladulle, ne kuuluu kaikille. Nopeammat menee vaan ohi viereistä latua. 

Vierailija
12/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Älkää siis menkö aluksi metsän lähelle laduille. Ja seuratkaa katseella ensin hetken muita, niin näette oikean hiihtosuunnan. 

Vierailija kirjoitti:

Menkää Paloheinään, siinä lähinnä parkkipaikkaa olevilla laduilla on paras paikka opetella. Siinä menee siis golfkentän ja Paloheinän majan välillä latuja, valitkaa se kauimpana metsän reunasta oleva. 

Tärkeää on, että ette aikuiset jää tupeksimaan muiden eteen, vaan pysytte itse ladun oikealla puolella (ei vasemmalla). Parasta on, jos opettelette alusta asti kaatumista ja itse ylös pääsemistä, niin pääset itsekin pian suksille ja hiihtämään lapsen perässä. 

Joskus vanhemmat täyttävät koko ladun myös väärältä puolelta ja se harmittaa, ei niinkään lapsi, joka on helppo ohittaa. 

Vierailija
13/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon lapsia ja ulkomaalaisia opettelemassa. Tärkeää on olla tekemättä arvaamattomia käännöksiä ja pysyä omalla ladulla niin että muut pääsee ohi. Myös luisteluhiihtäjät. 

Vierailija kirjoitti:

Epäilyttää ja suoraan sanottuna pelottaa mennä, koska siellä hiihdetään todella kovaa ja väkeä on paljon, miten lapsi mahtuu sinne sekaan jos kaatuilee koko ajan kun ei vielä osaa yhtään. Ja entä minä kävelijänä vieressä, siellähän ei saisi kävellä. Pelkään että joudumme laturaivon kohteeksi eikä meitä väistetä vaan suunnilleen tahallaan hiihdetään päälle. Ap

Vierailija
14/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pane vain Ap sukset jalkaan, harjoittelette yhdessä. 

Hiihtämään oppii parhaiten ladulla ja se latu on ihan kaikkia hiihtäjiä varten. Hienoa lapsesi on innostunut ja luulisi nyt muiden hiihtäjien tajuavan kuinka saman! Ja aina valitetaan lapsista, jotka eivät liiku, ja sitten urheilulajia opetteleva lapsi onkin huono asia...

Olen innokas hiihtäjä ja minusta on tosi kiva nähdä lapsia hiihtämässä; Suomi on perinteinen talviurheilumaa ja siinä jatkuu perinne kun pienet pääsee ladulle.

Tsemppiä teille molemmille ja kivoja hiihtoharjoituksia!

Vierailija
15/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen hiihto-Niilo siellä kommentoimassa. Lue aloitus uudelleen ja mieti sitten. 

Vierailija
16/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte aloittaa suksilla kävelyn kotipihalla. Ilman sauvoja. Tai vielä parempi, Muumien hiihtokoulu. 

Lapsi ei opi tasapainoa, jos koko ajan pidetään kiinni. Vai osaako hän jo kävellä? Minkä ikäinen hän on?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun koko ajan tukemaan lasta pystyssä hänestä kiinni pitäen. Ja olen itse niin huono hiihtäjä että en osaa auttaa lasta ylös sukset jalassa vaan kompastun itsekin vain siinä suksiini. Ap

Vierailija
17/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Annoin neuvoja, joilla opettelu sujuu mahdollisimman hyvin. Monesti vanhemmat ovat niin innoissaan lapsen hiihtämisestä, että eivät huomaa olevansa muiden tiellä. Siinä ladun toisella puolella on paljon hyvää tilaa auttaa lasta. 

Metsä lenkki taas on ihan aloittelijalle liian pitkä ja pienetkin mäet haastavia, jos on ensimmäistä kertaa suksilla. Tasainen latu antaa varmemmin hyvän mielen onnistumisesta. 

Lasten hiihtoharjoittelu on hyvä juttu ja suurin osa hiihtäjistä jopa kannustaa heitä. 

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen hiihto-Niilo siellä kommentoimassa. Lue aloitus uudelleen ja mieti sitten. 

Vierailija
18/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mennä. Ladulla toimii samat säännöt kuin laskettelurinteessä: takaa tulija väistää edessä olevaa (koska edessä olevalla ei ole silmiä selässään eikä näin voi nähdä, että tuleeko takaa joku). Jos on vaikka ahdas paikka, tai ala- tai ylämäk, voi kovempaa takaa tulija huutaa "latua!", jolloin on kohteliasta väistää ja antaa nopeamman mennä ohi.

Vierailija
19/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla ettei lapsi sen vertaa pysy pystyssä ettei pärjäisi ilman jatkuvaa kiinni pitämistä? Ensin pitää tietenkin harjoitella tasaisessa kohdassa. Mutta kyllä, saatte ilman muuta mennä harjoittelemaan! Paras on pyrkiä olemaan niin, että teistä pääsee helposti ohi. Muut huomioimalla välttää laturaivon kohteeksi joutumisen. Tietysti jos lapsi tai itse kaatuu niin sille ei mitään voi, sit vaan pystyyn ja harjoitukset jatkuu. Aikuisten ihmisten pitää ymmärtää että toiset vasta harjoittelee. Itse olen saanut vain positiivista palautetta lasten kanssa hiihdellessä, vaikka tässäkin kaupungissa on laturaivosta uutisoitu. 

Vierailija
20/66 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin lapset (ja aikuisetkin) oppii hiidon perusteet hyvin nopeasti, joten jos nyt menisi ihan ensi kertaa ladulle, niin sieltä poistullessa osaisi varmasti hiihtää jo tasaisella ladulla. seuraavalla kerralla voi opiskella mäenlaskun ja -nousun ja sen jälkeen alkaa hiomaan tekniikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän