Miten paljon teillä pienten lasten äideillä on vapaa-aikaa?
Mitä teette vapaa-aikananne? Minulla vapaa aikaa osuu 1v8kk pojan äitinä aina silloin tällöin. Pian varmasti sitä on vähemmän, sillä meille syntyy toinen lapsi syksyllä.
Mutta kuinka paljon teillä on vapaa aikaa, ja miten vietätte sen? Itse tykkään vaikka käydä yksin lenkillä, syömässä tai vaikka jossain kuvassa tapahtumassa. Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (28)
No varmaan sen takia että kerkeis tekeen omiakin juttuja ääliö
Vierailija kirjoitti:
Miksi haikelet vapaa-aikaa kun on pieni lapsi ja toinen tulossa.
Ruuhkavuosina perheessä ei ole vapaa-ajasta tietoakaan.Se on kuitenkin sun ja miehesi oma valinta.
Älä siis koskaan valita vapaa-ajan puutteesta.
Ajattelepa ihmistä, jokatekisi työvuoron 8-16 ja sitten 16-8. Monelle yh:lle realismia, poislukien työmatkat (mutta kaupassakaan ei monen mielestä kuuluisi käydä ennen kuin hakee lapsen päiväkodista). Onko ihmisellä oikeus vapaa aikaan esim 15 min päivässä? 5? Aikaa, jolloin saisi tehdä ihan mitä juuri itse juuri silloin haluaa. En kaipaa noita aikoja, kun itse olin täyspäivätöissä totaaliyh:Na, raskasta se on vaikka toisin tavoin rikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun moni ajattelee vapaa-ajan tarkoittavan lapsivapaata aikaa. Minä ainakin vietän valtaosan vapaa-ajastani perheeni parissa. Olen normaalissa päivätyössä, joten vapaa-aikaa ovat kaikki illat, viikonloput ja lomat.
No kylläpä sitä saivarrellaan.
Minusta vapaa-aika on aikaa jolloin ei ole töitä, eikä kotitöitä.
Minusta vapaa-aika on aikaa, jolloin saa tehdä mitä haluaa. Aikaa josta saa päättää itse.
Mitä lasketaan vapaa-ajaksi?
Meillä on lapset 3 v, 1,5 v ja 2 kk. Minulle on vapaa-aikaa kun ulkoilemme koko perhe joka ilta. Viikonloppuna ulkoillessa mukana ovat myös anoppini ja mieheni sisar perheineen. Aika usein anoppi tulee meille ja käymme mieheni kanssa valitsemassa tulevaan uuteen taloomme sisustusta, vauva on tietysti mukana, hän on helppo lapsi, rintaruokinnassa ja hyvä nukkumaan.
Ennen vauvaa kävimme aina joskus ulkona syömässä niin, että anoppi oli lasten kanssa, otimme pari lasia viiniä ja söimme hyvin. Nyt emme kun imetän.
Lapset menevät nukkumaan klo 20, silloin teemme yhdessä miehen kanssa nopsaan kotityöt, pyykit kaappiin ja tiskikone tyhjäksi. Käyn mahdollisuuksien mukaan joka aamupäivä vaunulenkillä, pienemmät istuvat kyydissä kolmevuotias kävelee tai potkupyöräilee.
Tämä lapsuusaika on niin lyhyt etten tämän kummempaa nyt kaipaa. Kunhan nuorimmainen kasvaa, anoppi taas varmasti tulee vahdiksi ja pääsemme joskus viinille, jos maltamme lähteä.
Moni varmaankin mieltää otsikon perusteella, että tässä puhutaan nyt pienten lasten äideistä, jotka hoitavat lapsiaan kotona, usein lähes 24/7. Heille vapaa-aika on aikaa ilman lapsia.
Sinulla taas on ihan eri tilanne, koska olet päivät töissä.
Meille työssäkäyville vapaa-aika on aikaa työpaikan ulkopuolella, johon luonnollisesti kuuluvat perhe ja lapset.