Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän "epänormaali" suhde 16v tyttäreensä pilaa avoliittomme?

Todella kyllästynyt
07.06.2019 |

Tämä on ainoa paikka minne voin kirjoittaa nimettömänä, tästä minua kalvavasta ongelmasta, joten toivon asiallisia vastauksia. Asumme avoliitossa uusperheessä, jossa on lapsia ikä vuosilta 10-18v. Miehelläni on 16v tytär, johon hänellä on mielestäni jotenkin omituinen suhde. Tai sanotaanko näin, että kun tytär on paikalla, mies ei osoita minulle MITÄÄN hellyyden merkkejä, ei edes puhu minulle. On ikään kuin minua ei olisi olemassakaan. Tämä ärsyttää minua suunnattomasti, joka sitten näkyy ulospäinkin, ja tästä johtuen mes vielä vähemmän huomioi minua. Tämä taas aiheuttaa lisää ärsytystä minussa, ja lopputulos on se, että ne viikot kun tämä 16v tytär on kotona, emme puhu toisillemme, emme huomioi toisiamme mitenkään, olemme kuin ilmaa. Tällä 16v tytärellä ei ole juurikaan ikinä ollut tyttökavereita, ainoastaan poikia. Nyt näyttää ettei hänellä ole enää näitä poikiakaan kavereina, vaan hän on kaikki päivät ja illat kotona, isin kainalossa tietenkin. Isänsä on hänelle niin paras kaveri kuin tietenkin isä. Isi , isi, isi. Kun isi on paikalla, tytär änkeää hänen seuraansa ihan kokoajan, ja pyytää isiään hänen kanssaan joka paikkaan. Tämä tytär ESITTÄÄ jotain roolia kun isi on paikalla, hän lässyttää isilleen kuin pikkulapsi ja esim. nuohoaa lattialla koiramme kanssa, kenestä hän ei todellakaan ole pätkääkään kiinnostunut kun isi ei ole paikalla. Tiedän että minun pitäisi aikuisena vaan kestää, ja olen hakenu jo ulkopuolista apua näihin omiin vaikeisiin tunteisiini. Olen myös puhunut miehelleni siitä, miten minua todellakin loukkaa , kun hän ei kiinnitä minuun mitään huomiota silloin kun tytär on kotona. En voi käsittää miksi. Pelkääkö mies jotenkin näyttää tunteitaan minulle kun tytär on läsnä? He saunovat ja suihkuttelevat yhdessä jne, minun kanssani mies ei tätä tee. He juttelevat, nauravat, löhöävät sohvalla toisiaan silitellen ja ovat kuin mikäkin parisuhteessa oleva pari. Siis vähän jo ällöttää mutta tiedän ettei siinä ole mitään seksuaalista takana. Mielestäni suhde ei kuitenkaan ole ihan terve heidän välillään, ja olen varmaan tosi itsekäs kun mielestäni minullekin kuuluisi osoittaa huomiota välillä. Minä pyykkään, teen ruoat ja siivoan kuitenkin kokoajan kaikkien sotkut.

Olen todella vakavasti miettinyt kokoajan enemmän ja enemmän eroamista, mutta se olisi todella kova paikka myös omilleni lapsilleni itseni lisäksi, koska rakastan miestäni. En vaan enää meinaa kestää tätä hylkimistä ja sitä että katson vieresä kun mies pitää hauskaa tyttärensä kanssa. Ymmärrän että lapset ovat aina ykkösiä mutta joku raja sentään.

Kommentit (767)

Vierailija
521/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt vähän liiankin paljon tuodaan esille tuota entisaikojen tapaa saunoa koko perhe tai jopa koko kartanon väki piikoineen ja renkeineen yhdessä.  Joopa joo.  Se on liittynyt olosuhteisiin.  Joskus ennen muinoin oli talon emännän käytävä lyömässä löylyä miesvieraille, se oli talon puolelta kohteliaisuus.  Joskus kauan sitten jossain on ollut tapana jopa perheen tyttären laittaminen miesvieraan sänkyyn tätä lämmittämään.  Kaikenlaisia olleita ja menneitä ikivanhoja tapojako täällä nyt vielä halutaan korostaa ja pitää normaalina?   Onko nämä tässäkin ap:n perheessä olevat isä ja 16 v. tytär eläneet jossain muinaisajan tyylissä aikoinaan?

Jopa minä olen teini-ikäisenä käynyt saunassa koko perheen kanssa, koska meillä ei ollut omaa saunaa ja käytiin naapurin saunassa.  Ei siinä meillä ollut mahdollisuutta pitää saunaa varattuna erikseen miehille ja naisille jne.  Yhdessä piti käydä ja aikaa yksi tunti.

Näistä ajoista on kuitenkin tultu aika pitkälle.   

Tyttären käyttäytyminen tuossa on typerää, ei niinkään epänormaalia.  Tuohan on ihan suht. yleinen teinityttöjen tapa ko:n tyyppisissä tilanteissa.  Lässytetään lapsellisesti ja taannutaan isin pikkupennuksi, kun se on ainoa keino näytellä jotain isän uudelle puolisolle.  Epänormaalisti käyttäytyy isä.  

Ja tuo lääkäriksi täällä esittäytyvä on varsinainen satusetä.  Aika seksuaalisviritteistä suoltoa ja tähän yhteyteen täysin tarpeetonta.  Ei halua tuottaa tyttärelleen pettymystä, mutta jos tytär pyytäisikin 16-vuotiaana isiä kanssaan saunaan, niin miten voi kieltäytyä, jos kerran mistään ei voi kieltäytyä?   Ääh, täyttä fuulaa koko höpölöpinä.

Ap:lle sanoisin, että harkitse poismuuttoa.  Ei tuo tuosta muutu, se jatkuu ikuisesti, vain muuttaa muotoaan.  Miksi itseään pitää kiusata?  Elämä on liian lyhyt siihen.  Täällä on penätty ap:n omaa syyllisyyttä asiaan joskus siinä vaiheessa, kun on yhteen menty, mutta mitä ihmettä sillä on merkitystä tässä hetkessä?  Eihän mihinkään ratkaisuun päästä ikinä, jos vain keskitytään etsimään alkusyitä, joille ei enää voi yhtään mitään.  Ei tuo tyttö tule hyväksymään mitään yhteisiä shoppailuja ja leipomishetkiä, ei ikipäivänä!  Tuollainen teini on ikuinen teini tarvittaessa.  Tulet aina olemaan hänen silmissään jalkarätti ja sen kohtelun myös saamaan,  eikä mies rajoja laita.

Vierailija
522/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäisi seuraamaan - rakasta niitä muita lapsiasi sen verran, että säästät heidät tuolta.

Murrosikäinen rakastunut pari toimii kuvailemallasi tavalla.

Vaikka olisi "viatontakin", mies käyttäytyy törkeästi sinua kohtaan.

Mutta yhdessä saunaan ja suihkuun 16 v. tyttären kanssa... Kuinka sokea olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän voisit miettiä teidän nukkumisjärjestelyitä uusiks niin että pääsevät toistensa viereen....ja puhu myös muille heidän saunomisesta. Varmasti sukulaisten kysyvät katseet auttavat asian ratkaisuun. Etkä tee vauvaa tietenkä.

Vierailija
524/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi: kirjoitan omakohtaiseen kokemukseen perustuen. Aloittaja, pidän kertomustasi todella huolestuttavana. Uskon, että teini-ikäinen voi olla rasittava ja ärsyttävä, mutta ihmettelen toden teolla sitä, miten oikeutettuna pidät kokemaasi inhoa ja mustasukkaisuutta. Kyseessä on kuitenkin lapsi, joka turvautuu kotioloissa ystävälliseen ja turvalliseeen aikuiseen - mainitsit itse hänen välttelevän sinua, koska et pidä tytöstä. Miten muka itse toimisit tytöt tilanteessa? Lapsen elämä on aika tavalla vanhempien määrittämää ihan aikuistumiseen asti - toisin kuin aikuisilla, heillä ei ole mahdollisuutta valita asuinkumppaneitaan tai välttämättä kovin paljon muutakaan. Sinä olet saanut valita suhteesi, mutta tyttö on tullut kotiisi isänsä kautta. Tarkoitan vain sanoa ettet voi mitenkään rinnastaa tyttären tilannetta aikuisten välisiin vapaaehtoisuuteen perustuviin suhteisiin. Kenties yhteiset saunomisetkin isän kanssa kiinnostavat siksi, että siellä saa olla rauhassa sinun pahantuulisuudeltasi.

Teet itsellesi ja suhteellesi aivan valtavan karhunpalveluksen, jos jatkat inhosi ja mustasukkaisuutesi ruokkimista - ei ole tervettä kerätä mieleensä listaa tytön "virheistä", tarkoitan tässä mm. 10-vuotiaana sanottuja pöhköyksiä, seurustelu- tai kaverisuhteiden loppumisia tai mielenterveysongelmia. Kyseessä on lapsi, jota sinulla on velvollisuus kohdella ymmärryksellä vaikkei kovin paljon huvittaisikaan. Ja inhosi sekä mustasukkaisuutesi sinun täytyy oppia peittämään. Lapselle ei saa tulla sellaista kuvaa, ettei hän ole tervetullut edes omaan kotiinsa. Ette ole asuneet yhdessä kovin kauaa, joten onnistutte varmaan oikaisemaan tilannetta, mutta sinun täytyy ymmärtää, että aikuisena sinulla on tässä tilanteessa valtaa - lapsella ei sitä ole. Uskoisin, että miehesi tarve helliä tytärtä helpottaa kun suhtaudut tyttäreen aikuismaisesti ja ystävällisesti (ylin ystävä ei tarvitse olla, mutta neutraali ja asiallinen vähintään) - olemattomalta näyttävää uhkaa vastaan ei tarvitse puolustaa. Ja jos kohtelet tytärtä hyvin, autat häntä nousemaan jaloilleen ja aloittamaan lähivuosina itsenäisen aikuiselämän, jonka myötä hän muuttanee pois kotoa.

Vierailija
525/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin jo lähtenyt. Vaadi ap parempaa itsellesi ja dumppaa tuo systeemi.

Vierailija
526/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta....

Saunovatki ja suihkuttelevatko toisiaan alasti vai uimapuvuissa?

Vierailija
527/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen todistanut samaa, joten uskon tämän todeksi. Epäilen, että kyse on jostain psyykkisestä häiriöstä tytöllä, joka johtuu eroon liittyvistä asioista.

Vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi-lapsi suhde niin ei teini ja vanhempi enää sylittele ja ole intiimisti, kuten pikkulapsen kanssa ollaan. Aivojen kypsyessä tämän pitäisi jo tuntua epänormaalilta. Toki halaukset yms normaalit eri asia.

Tiedät itsekin, että tuo on jo sairasta.

Vierailija
528/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, että tyttö ei psyykkisesti koe isää isäksi.

Eron jälkeen suhde on jotenkin epänormaalisoitunut. Joskus etävanhemmat lähtevät hyvittelemään eroa lapsille, eivätkä uskalla olla oikeita kasvattajia ja vanhempia vaan ovat myötäilijöitä ja miellyttäjiä. Näin suhde ei kehity normaaliksi, eikä se ole vanhempi-lapsisuhde. Tästä saattaa syntyä monia vääristymiä, kuten tässäkin tapauksessa. Tyttö saattaa pitää isää ihan muuna kuin isänä tajuamatta sitä itsekään. Tilanne ei ole terve, mutta näitä on nähty, kun vanhemmuus ei ole ollut vanhemmuutta eron jälkeen. Ydinperheissä normaalit teinit eivät todellakaan sylittele vanhempien kanssa.

Vierailija
529/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuton miesvauva, naisten pitäisi hänen puolestaan selvittää kaikki. Jos mies ei tajua mitään eikä ratkaise asiaa sen jälkeen kun annat ultimatumin, niin ota ja lähde. Tytöstä en sano mitään.

Vierailija
530/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo lompakko loinen voi lähteä kun se on miehen siivellä päässyt pois mámulähiöstä elämään keskiluokkaista omakotielämää.

Vierailija
531/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo lompakko loinen voi lähteä kun se on miehen siivellä päässyt pois mámulähiöstä elämään keskiluokkaista omakotielämää.

Vielä kun saisi miehen kakarat savustettua ulos asunnosta.

Vierailija
532/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun vakiprovo löysi taas paikalle, kommentin yksityiskohdat vedetty omasta päästä.

Vierailija
533/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun vakiprovo löysi taas paikalle, kommentin yksityiskohdat vedetty omasta päästä.

Selitä sinä sitten miksi tuo nainen vielä roikkuu siellä asunnossa? Joutuu tekemään kaikki kotihommat ja asunnossa on lapsipuoli joka vihaa sitä naista. Mies ei tue eikä välitä mistään.

Vierailija
534/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä sinä sitten miksi tuo nainen vielä roikkuu siellä asunnossa? Joutuu tekemään kaikki kotihommat ja asunnossa on lapsipuoli joka vihaa sitä naista. Mies ei tue eikä välitä mistään.

Se selittäminen on ap:n varassa, ei muiden lennokkaiden satuilujen.

Vierailija
535/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tommonen ukko

Vierailija
536/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeinen vanhempi-lapsisuhde voi olla eri tavoin vaurioitunut. Täällä (palstalla siis) usein puhutaan siitä ääripäästä, kun suhdetta ei ole tai se on etäinen. Tämä on taas se toinen ääripää, jossa suhde on myös täysin vääristynyt, mutta päinvastaisella tavalla. Lapsi ei suhtaudu vanhempaan vanhempana vaan jonain muuna. Ja vanhempi ei tiedä, kuinka olla vanhempi. Tämä on jopa haitallisempi lapsen kehitykselle, joskin yhdessä ajan hetkessä ehkä mieluisampi.

Tähän voi johtaa moni asia: Yksi on se, että lapsen huomiota 'ostetaan' ja häntä miellytetään, jolloin vanhempi ei ole vanhempi. Toinen on se, että suhde ei kehity erohetkestä normaalin kasvun myötä. Eli 16-vuotiasta kohdellaan vieläkin 4veen tasoisena, mikä hän saattoi olla ydinperheen aikaan. Ja vanhempi on riittävän läheinen ihailtavaksi, mutta riittävän etäinen, että normaali itsenäistymisprosessi tapahtuisi. Vähän kuin joku vaikka komea naapuri tai valmentaja, johon on ikäänkuin tietämättään ihastunut.

Mutta normaalia ei ole tuollainen koskettelu 16v kanssa. Ydinperheessä noin 4-10v tasoa.

Vierailija
537/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän 16v tytön oma poikaystävä miettii, kun tyttöystävä sylittelee isin kanssa 😂🤣?

Vierailija
538/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se tytär nyt on tärkeämpi isälle kuin joku avopuoliso ja tulee todennäköisesti aina olemaan. Ei varmaan halua mennä naimisiinkaan koska avopuoliso ei ole tärkein ihminen eikä tule koskaan olemaankaan. Biologinen side on aina vahvempi kuin pelkkä ystävyys. Naimisiin menokin varmaan tuntuisi tyttärestä kiusalliselle, epämiellyttävälle tai suorastaan pahalle hääseremonioineen yms.

En itse ole ajatellutkaan ottaa mitään uutta puolisoa koskaan kun on tytär. En haluaisi edes asua kenenkään kanssa yhdessä, naisystävä jonka kanssa voi tietenkin harrastaa seksiä on OK mutta omat asunnot saisi olla.

Ymmärrän hyvin tytön hämmennyksen. En osaa itse kuvitellakaan että omalla isällä tai äidillä olisi jokin uusi kumppani ollut tai joskus olisi enkä itsekään koe tarvetta tälle ja koksin että se olisi lapselle varmasti hämmentävää ja kiusallista. Samoin jos itselläni olisi naisystävä jolla olisi lapsi ennestään ja hän esittelisi minua jollekin lapselleen kokisin sen kiusalliseksi jossain määrin.

No mitäs sitten kun tyttö löytää itselleen miehen ja menee naimisiin? Tuntuuko isästä silloin kiusalliselle ja suorastaan pahalle? Vai saako tyttärellä miestä ollakaan, kun biologinen side on aina vahvempi?

OLeyt lääkäriksi melko kapeakatseinen. Ei taida uskoa, että olet lääkäri, kommenttisi ovat outoja.

Vierailija
539/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei tuo avomiehesi ja hänen tyttärensä suhde ole normaali isä-lapsisuhde. Sinuna jättäisin isän tyttärelleen , niin tytär saisi kiehnätä isänsä kanssa ihan vapaasti. Sitähän tämä tytär odottaakin. Hän kokee sinut kilpailijanaan. Omat lapsesi saavat vääränlaisen kuvan kahden aikuisen parisuhteesta seuratessaan siinä sivussa perhe-elämäänne.

Kyllä. Täällä usein rinnastetaan vanhempi-lapsi suhteita parisuhteeseen, mutta niiden rinnastaminen, vertailu tai ns. kilpailuttaminen on täysin järjetöntä. Kysy ei täysin eri asiasta. Puoliso on itse valittu kumppani, johon rakkaus on seksuaalissävytteistä. Lapsi on lapsi, joka syntyy sellaisena kuin sattuu syntymään ja rakkaus häneen on erilaista kiintymystä ilman seksuaalista sävyä. Näitä ei voi verrata tai rinnastaa. Eikä suhteessa omaan lapseen saa olla vääränlaista intiimiyttä, siis erotiikka sävyistä. Ei ole normaalia pitää teinityttöä sylissä intiimisti.

Vierailija
540/767 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se tytär nyt on tärkeämpi isälle kuin joku avopuoliso ja tulee todennäköisesti aina olemaan. Ei varmaan halua mennä naimisiinkaan koska avopuoliso ei ole tärkein ihminen eikä tule koskaan olemaankaan. Biologinen side on aina vahvempi kuin pelkkä ystävyys. Naimisiin menokin varmaan tuntuisi tyttärestä kiusalliselle, epämiellyttävälle tai suorastaan pahalle hääseremonioineen yms.

En itse ole ajatellutkaan ottaa mitään uutta puolisoa koskaan kun on tytär. En haluaisi edes asua kenenkään kanssa yhdessä, naisystävä jonka kanssa voi tietenkin harrastaa seksiä on OK mutta omat asunnot saisi olla.

Ymmärrän hyvin tytön hämmennyksen. En osaa itse kuvitellakaan että omalla isällä tai äidillä olisi jokin uusi kumppani ollut tai joskus olisi enkä itsekään koe tarvetta tälle ja koksin että se olisi lapselle varmasti hämmentävää ja kiusallista. Samoin jos itselläni olisi naisystävä jolla olisi lapsi ennestään ja hän esittelisi minua jollekin lapselleen kokisin sen kiusalliseksi jossain määrin.

Ei kai sinun elämäsi ole se, miten muidenkin tulisi elää. Et osannut kuvitella, että isälläsi tai äidilläsi on uusi kumppani. No, moni muu osaa. En usko, että olet kovinkaan koulutettu ja fiksu ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi