Mitä SINÄ teet maailman pelastumiseksi - kerätään ketju joka innostaa!
Lapsi oli huolissaan, ettei elä edes vanhaksi jos ihmiskunta tuhoutuu 2050 lukuun mennessä :(
Ajattelin, että olisi mukava innostaa toisia ja itseäkin vielä enemmän, mitä voisimme tehdä? Pienilläkin asioilla on merkitystä!
Meillä on lapsesta saakka ollut tyypillistä:
älä roskaa luontoa
turhat valot / sähkölaitteet kiinni
osta vain "puhdasta" ruokaa (ei turhia allergisoivia kemiallisesti tuotettuja lisäaineita)
vältämme myös palmuöljyä
kierrätämme lähes kaiken: vaatteet, metallit, muovit, lasit, paperit jne jne
ostamme osan vaatteista käytettynä (alusvaatteet ja kengät aina kuitenkin uutena)
ompelen, tuunaan, korjaan ja rakennan itse mitä osaan
veden käyttö aina tarkkaa, ei turhaan valuttamista
pesen vain täysiä koneellisia (astiat, pyykit)
ostan vain kotimaista ruokaa (mielellään lähi)
en osta mitään turhaa
ei lentolomailua (koskaan)
Siinä nyt alkuun, mitä tuli mieleen.
Olen lapsesta saakka ajatellut näin. Roskaamattomuus on jotenkin maalaiselämässä ollut itsestäänselvyys :)
Kaverin kanssa jo pienenä ihmeteltiin,. MIKSI toiset on niin tyhmiä, että heittää roskia luontoon?
Ja mitä voisi päättäjät saada aikaiseksi??
kieltää lentokonematkustelun HUVINVUOKSI
Keksikää lisää!
Kommentit (131)
Itse on huolissani myös ilmastonmuutoksesta ja näin pyrin itse vaikuttamaan:
-lajittelen ja kierrätän roskat
-kuljen julkisilla, pyörällä, kävellen, koska en omista autoa eikä asuinpaikassani sitä välttämättä tarvitse
-syön lihaa 1-2 krt/vk, koska käyn mieluiten lounaalla vegaaniravintolassa
-en heitä ruokaa turhaan roskiin ja suosin kotimaisia tuotteita
-ostan harvoin uusia vaatteita, parsin esim. vanhoja farkkuja ja käytän muuten tavarat loppuun
-ostan uutta tarpeeseen ja kierrätän tai myyn pois tarpeettoman
-lennän harvoin, kerran parissa vuodessa
-minulla on vihreä sähkösopimus
-olen korvannut osan kertakäyttöisistä hygieniatuotteista (esim. siteet, vanulaput) kestotuotteilla
-en polta valoja turhaan ja käytän energiasäästölamppuja
-en aio hankkia lapsia tähän kurjenevaan maailmaan
Kerään tai nostan roskia kadulta päivittän.
Heikkolahjaiset heittävät roskia ja sottaavat ympäristöä ja me luontoa ja muita ihmisiä miettivät nostamme niitä. Olemme koko ajan häviöllä, koska ääliöitä on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt päätöksen olla tekemättä lapsia.
Lajittelen jätteet.
Ostan vain tarpeeseen ja suurimman osan tavaroista käytettyinä.
Kiinnitän huomiota pakkauksiin ja vältän ostamasta sellaisia tuotteita, joissa on käytetty paljon turhaa pakkausmateriaalia.
Talomme lämpiää uusiutuvalla energianlähteellä.
En harrasta ulkomaanmatkailua. Tosin kotimaassa matkustetaan omalla autolla, mutta matkoja tehdään ehkä kerran viidessä vuodessa (koska ei ole rahaa käydä useammin).
Jos kaadan tontilta puun, istutan vähintään kaksi uutta tilalle. Talvella kaadettiin muutama iso puu ja nyt keväällä olen istuttanut kuusi uutta puuta pihallemme.
Jos paras ratkaisu on ihmisten määrän vähentäminen, onko itsemurha eettisintä mitä voi tehdä?
Turha sellaista on pohtia, koska ihmisten määrää vähentämällä ei ilmastonmuutosta torjuta. Päästöt pitää saada nollaan, eikä siihen auta mikään muu kuin päästöjen itsensä nollaaminen, eli käytännössä fossiilisten polttoaineiden vaihtaminen fossiilittomiin.
Istun sisällä jäätelltötterö kädessä ja kärsin.
Muovikassien käyttö on loppunut. Pesuaineiden vähentäminen. Lähes kaikissa pesuainepakkauksissa on liian iso annostussuositus. Palasaippua., Hiusvärien käyttö lopetettu. En käytä juuri lainkaan omaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Pas.kat välitän tuosta propagandasta ja opetan lapseni tekemään samoin.
Koko minun elämäni ajan on joku katastrofi ja tuho ollut ihan oven takana; NL:n ja USA:n ydinsota, otsonikato, kasvihuoneilmiö, talousromahdus ja kaikkia muita p€rkeleitä.
Koskaan en ole näistä välittänyt, elänyt hyvillä mielin ja ostanut ja melkein jo maksanutkaan omistusasunnon.
Tajuatkos, että ne aiemmat katastrofit on vältetty nimenomaan sillä pelottelulla?
Kun ydinsodasta jaksetaan jauhaa ja pelotella, niin kansa sekä kyseisistä asioista päättävät ihmiset ymmärtävät pitää huolen siitä, että järjestelmät toimivat, laukaisukoodit on asiallisesti suojattuja eikä vahinkolaukauksia pääse syntymään.
Kun otsonikadosta pidettiin meteliä, niin saatiin otsonikerrosta tuhoavista CFC-yhdisteistä luovuttua. Ilman meteliä tuskin olisi mitään kieltoja syntynyt ja nyt olisi aikamoisen kurjat oltavat.
Kasvihuoneilmiöstähän jauhetaan täsmälleen samasta syystä nyt kuin aiemminkin. Se ongelma yksinkertaisesti pitää korjata, eikä siinä auta mikään maton alle lakaiseminen.
Talousromahduksiahan on ollut, jos uutisia jaksaisit seurata. Ja tietenkin niistä pitää pystyä puhumaan myös.
En ole eläessäni tilannut halpaa kiinanpaskaa netistä. Enkä tilaa.
Käytän luontoystävällisiä pesuaineita. Laitan ruokani itse, syön paljon lähikanalan munia ja kesällä kasvatan luomuvihanneksia. Taloomme asennettiin maalämpö muutama vuosi sitten eli sähköä kuluu lämmitykseen melko vähän nykyään. Sisarusteni kanssa yhteisesti omistamaamme metsää on uudistettu ja nyt kasvaa kohisten noin viisitoistavuotiasta nuorta metsää yli puolella alasta.
Olen vähentänyt vaatteiden ja roinan hankkimista n. 80 % aikaisemmasta elämäntyylistä. Matkustella aion jatkossa vain Suomessa ja ehkä naapureissa.
Täällä ei ole kukaan maininnut vielä elektroniikkaan liittyvistä asioista.
Meillä ei ole turhia elektronisia laitteita. Ei pädejä, useita tv tai kodinkoneita tms. Pleikkari ( jolla katsotaan dvd ja pelataan) on 10 vuotta vanha. Tv samaa ikäluokkaa. Kaikki kodinkoneet yli 11 vuotta, paitsi tietokone (5v, edellinen hajosi siksi ostettiin uusi) ja pesukone (6vuotta). Auto 10 vuotta vanha. Kaikki koneet ym käytetään loppuun ja huolletaan tarvittaessa. Käsin sekoitetaan taikinat, kermat ym, raastetaan ym. Edes smoothiekonetta ei ole. Leivänpaahdin on, joka saatiin häälahjaksi 12 vuotta sitten, mitta sitäkin käytetään harvoin.
Kännyköt vaihdetaan vasta, kun edellinen rikki.
Lämmitus talvella 19 astetta oleskelutiloissa, makkarissa 17. Asutaan pienessä asunnossa.
Syödään kotimaista ruokaa, ei avokadoja, riisiä, gojimarjoja. Ei juoda kahvia, suklaata syödään vähän.
Ei polteta, ei käytetä alkoholia.
Ei työmatkustella, ei ajeluja, risteilyjä ym.
Ei ole lemmikkejä.
Ei shoppailla, ei tilata netistä kokeiltavaksi vaatteita. Ostetaan vain todelliseen tarpeeseen, kengät korjautetaan suutarilla. Sitten vasta uudet kengät kun edelliset korjaus kelvottomat. Ostan suomalaisia kenkiä (mm. Sievi). Vaatteissa sama, korjataan itse, käytetään loppuun asti ja rätiksi ym. kun liian rikki käyttöön. Yksi siisti takki, yksi urheilutakki ym, eli pieni määrä vaatteita. Näin olen lapsesta asti oppinut, silloin tosin köyhyyden takia, mutta en ole ikinä ymmärtänyt ostamista ostamisen ilon takia tai vikaostoksia. Jos ainoa takkini on korjauskelvoton, niin menen kauppaan ja sovitan kunnes löydän uuden takin, jota käytän seuraavat vuosikymmenet. Mulla on äitini vanhoja vaatteita 40 vuoden takaa. Hyvin toimii edelleen. Niistä huomaakin, että laatu on huonontunut tosi paljon.
Kaikissa kodin tekstiileissä ja huonekaluissa sama. En harrasta sisustamista, vaikka meillä on kauniisti laitettu koti. Kun on alunperin hankittu laadukkaat huonekalut ei tarvitse vaihtaa niitä 1, 5 tai 10 vuoden välein. Ja en hankkinut pintamuodin väreissä, vaan ajattomissa ja omaan silmään miellyttävissä. Ainoastaan sängyn patjat vaihdetaan 10 vuoden välein terveyden takia. Tyynyjä kerran 1-3 vuodessa. Samoilla pyyhkeillä ym mennään, mitö ostin/sain ekaan kotiin.
En osta tilpehööriä tai krääsää. Eipä ole kirpparilla tultua myytyä tavaraa, kun mitään turhaa ei osta.
Suosin aineettomia lahjoja. Mieheltäkin toivon lahjaksi lahjakortin hierontaan tms. Samalla tukee suomalaista työllisyyttä kiinalaisen rihkaman sijaan.
Käyn parin minuutin viileissä suihkuissa, joskus hemmottelen saunalla tai 5 minuutin suihkulla. Pesen aina täysiä koneellisia. En pese turhaan paitoja, housuja ym. Alushousuja ja sukkia pidän päivän, plus urheilupaitoja kerran tai pari, muuten pidempään.
Käytän ripsaria ja kulmakynää, suomalaista perusrasvaa apteekista, saippuaa 5litran tonkasta (suomalaista halvinta), shampoota ja hoitoainetta.
Käytän kirjastoa.
Paheina syksyisin kynttilöiden poltto ja 2-5 kirjan osto vuodessa. Tosin säästän kirjat loppuelämäni ja luen niitä uudelleen, eli ostan vain lempikirjailijoideni kirjoja.
Elin niin köyhän lapsuuden ja taloudellisuus iskostui niin päähäni, etten aikuisena tulojen noustessa hyviksi ole osannut elää nykymittakaavan mukaisesti. Ilmastontietoisuuden noustua se taitaakin olla hyvä asia. Voin olla piheuden sijaan tiedostava ihminen😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan alkuun kaikki voisivat lajitella jätteensa myös kotona. Aivan liikaa laitetaan esim biojätettä tavalliseen roskikseen.
Omakotitalossa asuvat joutuvat sen biojätteen laittaan sinne sekajätteeseen, koska ei ole mitään keräyspisteitä olemassa biojätteille.
Kaikilla ei ole varaa ostaa 400€:n kompostoria.
Kompostin voi nikkaroida myös itse!
Oli aiemmin nimellä "tunkio", lapsuudessa :)
Ap tässä! Kiva miten paljon ihmisiä, jotka välittää asiasta :)
Yhden ihmisen teoilla ON vaikutusta! (miksi alapeukut aloituksessa...?)
Kerroitte paljon asioita, joita itse unohdin mainita, itsekään en vuosiin ole käyttänyt muovipusseja. En osta huonekaluja uutena, enkä asioi esim, ikeassa. En shoppaile. Auto on (koska kauppaan kymmeniä kilometrejä) mutta en aja huviajeluita. En tupakoi, eikä alkoa kulu.
Ja olen aina elänyt tällaista elämää, ei ole kyseessä hetken muutos :)
Kerää roska päivässä kampanjat ym on kyllä hyödyllisiä, lapset ainakin innostuu asiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pas.kat välitän tuosta propagandasta ja opetan lapseni tekemään samoin.
Koko minun elämäni ajan on joku katastrofi ja tuho ollut ihan oven takana; NL:n ja USA:n ydinsota, otsonikato, kasvihuoneilmiö, talousromahdus ja kaikkia muita p€rkeleitä.
Koskaan en ole näistä välittänyt, elänyt hyvillä mielin ja ostanut ja melkein jo maksanutkaan omistusasunnon.
Se on totta - tämä maailmanaika on jo kymmenen vuoden kuluessa hävinnyt kokonaan, ei siihen auta mitkään hiilijalanjäljen tarkkailu, joka on vain kosmeettista ja sillä pyritään samaan muka hyvä omatunto, mutta se ei auta.
Meillä taitaa olla sama syy pyhälle huolettomuudellemme 😉
Niinpä, kun olin 15, joka ilta uutisista sai sen käsityksen, että kolmas maailmansota on vain viikkojen kysymys, ja maailma tuhoutuu ydinsotaan ihan juuri. Tosi kiva ilmapiiri kasvaa aikuiseksi.
Voi olla, että jos bensan hinta nousee pilviin, täytyy harkita muuttavansa autonsa kaasulla kulkevaksi. Maksaa kuulemma n. 500, kaasun hinnasta mulla ei tietoa, eikä mistä sitä tankataan.
Auto on vanha eikä sitä ole varaa vaihtaa. Asun pikkukaupungissa Etelä-Suomessa, ja käyn töissä viereisessä pikkukaupungissa, mutta ei kulje julkiset. Muuten tietysti käyttäisin niitä. Myöskään valtio ei pyynnöistä huolimatta käytä yhtään rahaa pyöräteiden rakentamiseen paikkakuntien välille. Kunnat tekee omat pyörätiensä, mutta valtio kieltäytyy yhdistämästä niitä toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan alkuun kaikki voisivat lajitella jätteensa myös kotona. Aivan liikaa laitetaan esim biojätettä tavalliseen roskikseen.
Omakotitalossa asuvat joutuvat sen biojätteen laittaan sinne sekajätteeseen, koska ei ole mitään keräyspisteitä olemassa biojätteille.
Kaikilla ei ole varaa ostaa 400€:n kompostoria.
Olen asunut koko lapsuuteni omakotitalossa js meillä oli kompistori jo 80-luvulla! Voithan ostaa sen vaikka käytettynä. Meillä lajiteltiin kaikki muutkin jätteet.
-asun puutalossa
-lämmitän osin ilmalämpöpumpulla.
-käytämme kaikki vaatteet, kalusteet, liinavaatteet ym. Loppuun.
-ostan kalusteen mieluummin laadukkaana kirpputorilta, koska uudet kaupasta hajoavat niin pian.
-perheestämme kaikki jotka pystyy, kulkee pyörällä ja julkisilla.
-matkustamme maata myöten. Lennämme kyllä muutaman tunnin lennon kerran vuodessa lomalle.
-kierrätämme kaiken muun, paitsi biojätteen koska sitä ei täällä päin kerätä.
-aloimme kierrättää myös muovin, ja lopetimme muovipussien ostamisen. Käytän kauppskasseja ja hedelmille kangas-ja paperipusseja.
-en käy kampaajalla enkä värjää.
-ei ole lemmikkiä.
-syömme yksinkertaista ruokaa, mahdollisuuksien mukaan itse raaka-aineista alkaen. Ei kovin eksoottisia kaukaa tuotuja raaka-aineita.
-emme ns Shoppaile lainkaan. Pari kertaa vuodessa ostetaan esim uutta vaatetta hajonneiden tilalle. Nykyiset vaatteet ovat todella surkeita. Suuri osa omista vaatteistani, kengistäni, laukuista ym. Ovat 10-25 vuotta vanhoja. Kestävimmät ovat olleet kirpparilta.
Ilmeisimmät, mitä en edes ajattele:
-vettä ei juoksuteta,
-vettä ei käytetä vaikka nurmikon kasteluun tai auton pesuun
-ei mopoja
-autolla ei huviajella
-ei osteta meikkejä ym kemikaaleja, vain saippua, shampoo, hammastahna ja lääkkeet, tiski- ja pesuaineet
-valoja ja muita sähköjä ei pidetä turhaan päällä
-ei tuuletella talvella lämpöjä ulos
-sauna päällä vain sen aikaa kuin saunotaan
-tv päällä vain jos todella katsotaan
-ei käydä baareissa, ravintoloissa, ei käytetä alkoholia eikä tupakkaa
-ei harrasteta merkkituotteita
Perheessämme on pari kasvissyöjää ja kukaan meistä ei syö punaista lihaa. Töissä joudun käymään autolla, mutta muuten arjessamme autoa käytetään vähän. Olemme vähentäneet lentomatkailua - aiemmin lensimme paljon ja kauemmas. Enää ei kiinnosta pakettimatkat etelään. Olemme aina kierrättäneet jätteet. Asumme ahtaasti kerrostaloasunnossa kaukolämmön piirissä. Lapsemme kulkevat harrastuksiinsa julkisilla. En ikinä tyhjäkäytä autoa. Ostan mahdollisimman kestäviä vaatteita, teinit käyvät kirppareilla.
Omistan metsää ja ostan sitä lisää. Hoidan sitä kuten talousmetsää kuuluu hoitaa. Eli metsä kasvaa hyvin ja sitoo hiiltä. Kun kasvu hiipuu myymme puut ja istutamme uudet puut tilalle kasvamaan.
En ole vielä ymmärtänyt vihreiden logiikkaa että metsä pitäisi jättää hoitamatta niin se olisi hiilinielu. Kasvuaan hidastuisi ja lahoavasta puusta hiili vapautuu? Sen sijaan esim taloihin/huonekaluihin ym sitoutunut hiili on jopa satoja vuosia kiinni ja sinä aikana aukiolle istutetut puun taimet ovat jo kasvaneet yhtä isoiksi ja nekin sitovat taas ison määrän hiiltä.
Ja toki kierrätän, en lennä lentokoneilla jne.
Luovuin naisista. Ne syö paljon kokoonsa nähden ja ovat neuroottisia. Ja ne päästöt.