Mitä SINÄ teet maailman pelastumiseksi - kerätään ketju joka innostaa!
Lapsi oli huolissaan, ettei elä edes vanhaksi jos ihmiskunta tuhoutuu 2050 lukuun mennessä :(
Ajattelin, että olisi mukava innostaa toisia ja itseäkin vielä enemmän, mitä voisimme tehdä? Pienilläkin asioilla on merkitystä!
Meillä on lapsesta saakka ollut tyypillistä:
älä roskaa luontoa
turhat valot / sähkölaitteet kiinni
osta vain "puhdasta" ruokaa (ei turhia allergisoivia kemiallisesti tuotettuja lisäaineita)
vältämme myös palmuöljyä
kierrätämme lähes kaiken: vaatteet, metallit, muovit, lasit, paperit jne jne
ostamme osan vaatteista käytettynä (alusvaatteet ja kengät aina kuitenkin uutena)
ompelen, tuunaan, korjaan ja rakennan itse mitä osaan
veden käyttö aina tarkkaa, ei turhaan valuttamista
pesen vain täysiä koneellisia (astiat, pyykit)
ostan vain kotimaista ruokaa (mielellään lähi)
en osta mitään turhaa
ei lentolomailua (koskaan)
Siinä nyt alkuun, mitä tuli mieleen.
Olen lapsesta saakka ajatellut näin. Roskaamattomuus on jotenkin maalaiselämässä ollut itsestäänselvyys :)
Kaverin kanssa jo pienenä ihmeteltiin,. MIKSI toiset on niin tyhmiä, että heittää roskia luontoon?
Ja mitä voisi päättäjät saada aikaiseksi??
kieltää lentokonematkustelun HUVINVUOKSI
Keksikää lisää!
Kommentit (131)
Mitä olen jo tehnyt.
Vaihtanut autoni pienikulutuksiseen hybridiin, kukkarokin kiittää pieniä käyttökuluja.
Talo lämmitetään ilmaläpöpumpulla.
Ruuat valmistetaan itse kotimaisista raaka-aineista.
Turha matkustelu on lopetettu kokonaan, mitä tuolla känniääliöitten jottoloissa tekisinkään.
Eletään muutenkin säästeliäästi, ostetaan laadukasta ja kestävää silloin kun tarvetta tulee.
Punavuoren viinilipittäjä vihervasurit vois itsekin jota alkaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vaatteet ja kengät kirpparilta 95 %sesti. Tosin joskus on pakko ostaa esim. uusi talvitakki jollei sellaista löydy kirpparilta koska olen xl-kokoinen.
Hyi, toivottavasti en ole koskaan niin köyhä että tarvitsisi kulkea toisten hiki-silsaisissa kengissä tai hienliottamissa vermeissä (esim nahkatakit, joita ette kuitenkaan pesetä toisten jäljiltä).
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen jo tehnyt.
Vaihtanut autoni pienikulutuksiseen hybridiin, kukkarokin kiittää pieniä käyttökuluja.
Talo lämmitetään ilmaläpöpumpulla.
Ruuat valmistetaan itse kotimaisista raaka-aineista.
Turha matkustelu on lopetettu kokonaan, mitä tuolla känniääliöitten jottoloissa tekisinkään.
Eletään muutenkin säästeliäästi, ostetaan laadukasta ja kestävää silloin kun tarvetta tulee.Punavuoren viinilipittäjä vihervasurit vois itsekin jota alkaa tehdä.
Nuo tekemäsi asiat ovat samoja hyviä asioita, joita itsekin teen, vaikka viis veissaan mistään hiilijalanjäljistä.
Teen aina asioita siksi, koska niissä on järkeä, en jonkun ilmastohössötyksen takia - tämä siksi, että tämä maailmanaika on joka tapauksessa loppumassa 10 vuoden sisällä profetioiden mukaan.
Vaihdoin tuulisähkösopimuksen. Kierrätän minkä voin. Auto on kyllä, mutta ostin hybridin, vaikka se ei laskelmieni mukaan ollut taloudellisesti järkevin. En hakkauta perintömetsääni.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt päätöksen olla tekemättä lapsia.
Lajittelen jätteet.
Ostan vain tarpeeseen ja suurimman osan tavaroista käytettyinä.
Kiinnitän huomiota pakkauksiin ja vältän ostamasta sellaisia tuotteita, joissa on käytetty paljon turhaa pakkausmateriaalia.
Talomme lämpiää uusiutuvalla energianlähteellä.
En harrasta ulkomaanmatkailua. Tosin kotimaassa matkustetaan omalla autolla, mutta matkoja tehdään ehkä kerran viidessä vuodessa (koska ei ole rahaa käydä useammin).
Jos kaadan tontilta puun, istutan vähintään kaksi uutta tilalle. Talvella kaadettiin muutama iso puu ja nyt keväällä olen istuttanut kuusi uutta puuta pihallemme.
Jos paras ratkaisu on ihmisten määrän vähentäminen, onko itsemurha eettisintä mitä voi tehdä?
Mitäkö teen maailman pelastumiseksi?? Kerron evankeliumia tietysti niin monelle kuin mahdollista, kaikki muu säätäminen on turhaa.
Jeesus sanoi, Mk 16:
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt päätöksen olla tekemättä lapsia.
Lajittelen jätteet.
Ostan vain tarpeeseen ja suurimman osan tavaroista käytettyinä.
Kiinnitän huomiota pakkauksiin ja vältän ostamasta sellaisia tuotteita, joissa on käytetty paljon turhaa pakkausmateriaalia.
Talomme lämpiää uusiutuvalla energianlähteellä.
En harrasta ulkomaanmatkailua. Tosin kotimaassa matkustetaan omalla autolla, mutta matkoja tehdään ehkä kerran viidessä vuodessa (koska ei ole rahaa käydä useammin).
Jos kaadan tontilta puun, istutan vähintään kaksi uutta tilalle. Talvella kaadettiin muutama iso puu ja nyt keväällä olen istuttanut kuusi uutta puuta pihallemme.
Jos paras ratkaisu on ihmisten määrän vähentäminen, onko itsemurha eettisintä mitä voi tehdä?
Älä edes puhu tuollaisia - jos mu rhaat itsesi, sekin on murha, josta joudut vastaamaan Jumalan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin tuulisähkösopimuksen. Kierrätän minkä voin. Auto on kyllä, mutta ostin hybridin, vaikka se ei laskelmieni mukaan ollut taloudellisesti järkevin. En hakkauta perintömetsääni.
Kaasuhybridi tulee halvemmaksi kuin sähkövastaava - sellaisen ajattelin ostaa ensitilassa, koska tämä punakaarti aikoo nostaa bensan hinnan kattoon.
Huvitan ihmisiä jutuillani, yleensä, painetussa muodossa.
Opetan kriittistä ajattelua lapsille.
Siinäpä tärkeimmät.
Vihreiltä osin en ole koskaan omistanut autoa tai polttanut.
Kompostoin oman talouden biojätteet ja käytän ne lannoitteena kasvimaalla. Kasvatan osan vihanneksistani. Kierrätän. Kuljen usein julkisella. Rajoitan lentämistä. Työmatkat lentäen on korvattu skypellä, mikä varmaan on kokonaisuudessa minun suurin panos. Ei omaa ansiota kylläkään, mutta otin ilolla vastaan. Asioiden tekeminen itse käsin on tärkein harrastus, esim leikkaan matonkuteita vanhoista vaatteista ja teen mattoja.
Mulla on ollut ilmastoahdistus jo vuodesta 1987 kun lukion biologian ope kertoi ilmakehän hiilidioksidin lisääntymisen vaikutuksista. Kaikki mitä silloin mallinnettiin on toteutunut. Nyt olen jo ilmastoalistunut, tulossa on sopeutumisen aika, jolloin pakon edessä tehdään innovaatioita.
Kierrätän nykyisin aika tarkasti kotitalousjätteet. Biojäte, lasi-, metalli- ja paperijäte eri paikkoihin. Vähentää varsinkin mökillä kaatopaikalle menevän kotitalousjätteen kolmannesosaan entisestä. Roskis täyttyy hitaasti.
Lämmön laskeminen minimiin lomien ajaksi. Sähkölasku pienenee samalla sähkölämmitteisessä talossa.
Kukkien kasteluvettä on helppo varastoida tynnyreihin jotka täyttyvät sateella katon nurkasta valuvasta vedestä.
Ajattelin uhrata kahvinporot Neptunukselle, että jättäisi Yellowstonen tulivuorenpurkauksen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää pelotelko lapsianne tuollaisella! Olette ihan kuin kiihkouskovaiset, joiden lapset sekoavat maailmanloppua pelätessään.
Meillä tytär 8 v. kysyi huolissaan ”koska se ilmastomuutos tulee?’” Koulussa oli peloteltu jos vaikka millä kauhuskenaarioilla.
Katsoin silmiin ja vastasin: ”Ilmastonmuutos on ollut täällä jo satoja miljoonia vuosia. Ei se ole millään tavalla tulossa tai mitään uutta.”
Olet siis valehdellut lapsellesi suoraan ja vielä silmiin katsoen.
Ei ilmastomuutos ole miljoonia vuosia kestänyt, tämä maailman aika on vaan tulossa täyteen ja tämä maailma on tulelle talletettu.
Ihmiset ovat tuhonneet oman maapallonsa ja hukkuvat synteihinsä - 10 vuoden sisällä, tämä kaikki on ohi.
Tee siis parannus synneistäsi Jumalan avulla niin kauan kun voit. Rukoile Jeesusta Kristusta, että Hän pelastaisi sinut ja silloin kaikki elämässäsi muuttuu, ja saat kokea suurta rauhaa, iloa ja turvaa Jumalan suojeluksessa.
Ja muuten, uskovaiset lapset eivät koskaan pelkää maailmanloppua, koska he ovat turvassa "Jumalan kämmenellä".
En mene risteilylle, millekään, koskaan.
En tilaa Kiinasta mitään tavaraa, mutta Euroopasta kyllä.
Kävelen kauppaan.
Tarkkailen kulutustani.
Toteutan aika lailla esiintulleita keinoja elämässäni varsin luontaisesti. Enkä koe joutuneeni luopumaan mistään. Olen paljon enemmän säästäjä kuin kuluttaja - suurinpiirtein kaikessa ilman kummempaa ponnistelua edes ajattelun tasolla. Ruokavalion kasvispainoitteisuuteen pyrkimisen katson uutisoinnin ja keskustelun sekä vertaisesimerkin ansioksi. Muutoin sain elämänkatsomuksellisen mallin etenkin isoveljeltäni.
Köyhänä on vaikea karsia mistään, mutta otin kattovalaisimesta yhden kynttilälampun pois. Neljä jäi vielä jäljelle ja niiden valossa näkee ihan tarpeeksi hyvin. Sähkölaskukin hiukan pienenee.
- en roskaa
- ostan vain sen mitä tarvitsen
- käytän vaatteet loppuun
- ostan kestäviä tuotteita
- käytän uusiutuvia energiamuotoja (sähkö tulee nyt tuulesta ja vedestä)
- syön pääosin kasvisruokaa
"Ja mitä voisi päättäjät saada aikaiseksi??
kieltää lentokonematkustelun HUVINVUOKSI"
Heh, ei kai päättäjät itseltään mitään hyvää kiellä - mutta sinulta he kieltävät.