Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että rv 21 on painoa tullut 5 kiloa?

Vierailija
05.06.2019 |

Olen raskausviikolla 21 ja painoa on kertynyt tässä hiljalleen ja nyt painoa on tosiaan 4 kg tullut lisää. Mies sanoo, että tässä vaiheessa ei saisi tulla vielä kiloja, mutta itse en tiedä, mihin uskoa. Onko teille tullut näillä viikoilla painoa lisää jo vai oletteko pysyneet samoissa mitoissa?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vkolla 18 tullut 5kg. Neuvolan mukaan paino noussut juuri sopivasti. Sokerirasituskokeessa todettu liian alhainen paastosokeri eli 5. Koko ajan heikottaa, huimaa ja kova jano.

Siis onko sulle oikeesti väitetty että 5 on liian ALHAINEN paastosokeri? Vai kävikö tossa nyt joku kirjoitusvirhe? 5,3 on jo raskausdiebeteksen raja-arvo eli liian korkea. 5 on täysin normaali arvo, oli raskaana tai ei.[/

Kyllä. Neuvolassa Helsingissä kaksi viikkoa sitten. Että kuulemma raskausdiabetes on ja elimistöni ei tuota tarpeeksi insuliinia. Normaalipainoinen olen aina ollut.

Vierailija
22/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todellakin normaalia. Mulla neljäs raskaus ja tullut tohon mennessä 22 kg.

Jokainen raskaus on nostanut painoa 30-35 kg ja ihan tällä normaalilla perusruoalla. Tällä samalla normaalilla perusruoalla myös aina olen 4kk ajassa aina synnytyksen jälkeen päässyt noista kiloista eroon. Ilman laihdutusta. Noista reilu 30kgsta jo 15 jää aina synnärille joten epäilen että se ei ole oikeaa läskiä vaam kudosnestettä tms.

Koko taskauden syön terveellisesti ja liikun, silti 30 kg tarttuu matkaan.

Siis onko sulle tullut 22kg raskausviikkon 21 mennessä? 😮

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on taas... Lähtöpainokin vaikuttaa, piti ihan tarkastaa että itsellä ekassa raskaudessa oli viikolla 9 tullut jo 2kg lisää (olin ihan turvoksissa), viikolla 23 oli jo 6kg lisää. Koko raskauden neuvolassa sanottiin että oikein hyvä ja loppuraskaudesta todettiin vielä että ihanteellinen määrä tullut painoa (+15kg). Missään vaiheessa ei kukaan vihjaissutkaan että olisi tullut liikaa, vaikea uskoa että kellekään muullekaan normaalipainoiselle, perusterveelle tuollaisista määristä vielä huomauteltaisiin.

Vierailija
24/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonnousu on todellakin yksilöllistä eikä aina merkki ”mässäilystä”. siskoni on jumppaohjaaja ja vetää 8-12h viikossa jumppia. Syö terveellisesti ja on huippukuntoinen.

Niin vaan sairastui kilpirauhasen sairauteen ja ra-diin ja myös liki 30kg keräsi painoa, eikä todellakaan mässyttänyt pizzaa, pullaa, limsaa tms. Oli myös joku istukan häiriö joka teki lapsivettä nelinkertaisen määrän normaaliin nähden.

Kilot lähti helposti pois mutta muistan miten oli ärsyyntynyt kun neuvolan terkka väitti että sisko käy öisin salaa jääkaapilla syömässä eikä vaan muista sitä itse...

Vierailija
25/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vkolla 18 tullut 5kg. Neuvolan mukaan paino noussut juuri sopivasti. Sokerirasituskokeessa todettu liian alhainen paastosokeri eli 5. Koko ajan heikottaa, huimaa ja kova jano.

Siis onko sulle oikeesti väitetty että 5 on liian ALHAINEN paastosokeri? Vai kävikö tossa nyt joku kirjoitusvirhe? 5,3 on jo raskausdiebeteksen raja-arvo eli liian korkea. 5 on täysin normaali arvo, oli raskaana tai ei.[/

Kyllä. Neuvolassa Helsingissä kaksi viikkoa sitten. Että kuulemma raskausdiabetes on ja elimistöni ei tuota tarpeeksi insuliinia. Normaalipainoinen olen aina ollut.

Siis nyt olet ymmärtänyt jotain väärin. Arvo on liian korkea, jos sinulla on raskaus diabetes, ei liian alhainen. Joissakin paikoissa tosiaan käytetään tiukempia raja-arvoja kuin tuo 5,3 paastosokerille.

Vierailija
26/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todellakin normaalia. Mulla neljäs raskaus ja tullut tohon mennessä 22 kg.

Jokainen raskaus on nostanut painoa 30-35 kg ja ihan tällä normaalilla perusruoalla. Tällä samalla normaalilla perusruoalla myös aina olen 4kk ajassa aina synnytyksen jälkeen päässyt noista kiloista eroon. Ilman laihdutusta. Noista reilu 30kgsta jo 15 jää aina synnärille joten epäilen että se ei ole oikeaa läskiä vaam kudosnestettä tms.

Koko taskauden syön terveellisesti ja liikun, silti 30 kg tarttuu matkaan.

Siis onko sulle tullut 22kg raskausviikkon 21 mennessä? 😮

Kyllä. Katsoin just neuvolakortteja ja tuossa rv 21-22 paikkeilla paino on noussut eri raskauksissa 15-22 kg. Ja lopussa ollut ain sen 30-35 kg lähtöpainoon lisää.

Vierailija
27/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän kiloja, sitä helpompaa saada ne pois, eikä iho välttämättä veny niin paljoa. Mitä enemmän kiloja, sitä vaikeampaa niitä on saada pois yleensä.

Vierailija
28/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan normaali painonnousu. Koko raskauden aikana 15kg on ihan nornaali painonnousu ja olisi kyllä haitallista jos se kaikki tulisi viikon 21 jälkeen. Ei ihme jos tulee raskausarpia.

Itsellä lähtopaino oli 52kg ja puolessa välussä paino oli noussut 4kg. Täysiaikaisen lapsen syntyesså painoin hiukan alle 66kg. 4 päivän kuluttua kotiin lähteissä paino 60kg ja 3 kk päästå lähtöpainossa.

Vierailija
29/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän kiloja, sitä helpompaa saada ne pois, eikä iho välttämättä veny niin paljoa. Mitä enemmän kiloja, sitä vaikeampaa niitä on saada pois yleensä.

Ei pidä paikkaansa. Monesti paljon kiloja saaneet laihtuu helposti ja vähän kiloja saaneet saattavat pitää ne kilonsa jos elimistö kokee kaipaavansa niitä. Itsellänikin aina se 30 kg lähtenyt todella nopeasti ilman laihduttamista.

Sen sijaan tuosta ihon venymisestä olet kyllä oikeassa, ihon kannalta kiloja ei kannata kerryttää (vaikka ainahan se ei ole oma valinta).

Vierailija
30/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan normaali painonnousu. Koko raskauden aikana 15kg on ihan nornaali painonnousu ja olisi kyllä haitallista jos se kaikki tulisi viikon 21 jälkeen. Ei ihme jos tulee raskausarpia.

Itsellä lähtopaino oli 52kg ja puolessa välussä paino oli noussut 4kg. Täysiaikaisen lapsen syntyesså painoin hiukan alle 66kg. 4 päivän kuluttua kotiin lähteissä paino 60kg ja 3 kk päästå lähtöpainossa.

Miksi neuvolassa ja lääkärissä sanotaan, että painon ei tulisi noista ennen viikkoa 21? Mulle on ainakin sanottu, että 4 kg on liikaa tuossa vaiheessa. Ja kyllä. Arpia löytyy, vatsa on venynyt yms. Painoa oli tullut rv 21 mennessä 4 kg . Ei se sitä tarkoita, että jos paino ei ole noussut raskausviikkoon 21 mennessä, että kaikki kilot jäisi loppuun. Niitä voi tulla tasaisesti myös sen jälkeen, kuten minullekin lääkäri sanoi.

Vierailija
31/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ennestään ylipainoinen niin ei sais tulla kovin paljon lisäkiloja

Vierailija
32/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Monesti paljon kiloja saaneet laihtuu helposti ja vähän kiloja saaneet saattavat pitää ne kilonsa jos elimistö kokee kaipaavansa niitä. Itsellänikin aina se 30 kg lähtenyt todella nopeasti ilman laihduttamista.

Sen sijaan tuosta ihon venymisestä olet kyllä oikeassa, ihon kannalta kiloja ei kannata kerryttää (vaikka ainahan se ei ole oma valinta).

Höpöhöpö. Tiedän paljon ihmisiä, joille on tullut vähän kiloja ja jotka ovat saaneet ne heti pois kun taas esim. Serkkuni sai 25 kg lisää eikä ole lähtenyt kilot, vaikka synnytyksestä on 3 vuotta.

Vierailija
33/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhelimessani sellainen raskaussovellus, jossa sanotaan, että paino on noussut keskimäärin 6 kiloa naisilla näille viikoille tultaessa (rv23). En ole kuullutkaan että painon ei olisi pitänyt nousta vielä ollenkaan ... Neuvolassakaan ei ole otettu painoani puheeksi ollenkaan.

Vierailija
34/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on puhelimessani sellainen raskaussovellus, jossa sanotaan, että paino on noussut keskimäärin 6 kiloa naisilla näille viikoille tultaessa (rv23). En ole kuullutkaan että painon ei olisi pitänyt nousta vielä ollenkaan ... Neuvolassakaan ei ole otettu painoani puheeksi ollenkaan.

Eiköhän ne terveydenhuollon ammattilaiset tiedä, mikä on hyväksi. Minä ainakin uskon lääkäriä, joka sanoo, että painon ei tulisi nousta ennen rv 22, kun tuijotan jotain sovellusta.

Vierailija
35/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuo joka kirjoitti aiemmin että ekassa raskaudessa painoni nousi noin 20kg ja nyt tokassa raskaudessa on viikolla 20 noussut tähän mennessä 6kg.

Lisään vielä että neuvolassa ei ole ikinä mun painoa moitittu, molemmissa raskauksissa on vaan sanottu että hyvä hyvä, sopivasti nousee paino ja vauva kasvaa, ja pysyin muuten suht hoikkana.

Uskomatonta että jollekin on väitetty ettei paino vielä saisi nousta, jos raskaus on jo PUOLIVÄLISSÄ? Ekassa raskaudessa kun vatsalihakset oli timmimmät niin pystyin jonnekin 4kk tienoille raskautta salailemaan löysillä vaatteilla mut kyllä se silti selvä maha jo oli. Tässä tokassa raskaudessa maha pömpsähti eteenpäin jo joskus kolmannen kuukauden jälkeen, joten en sitä enää voinut kovin pitkään piilotella. Että kyllä se raskauden puolivälissä jo se maha näkyy ihan selvästi, niin olishan se nyt aika kummallista jos ei paino olisi noussut?

Vierailija
36/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole provo, niin otat sen miehen mukaasi seuraavalla kerralla neuvolaan. Hän saa sitten ilmaista huolensa terveydenhoitajalla, ja tietenkin voi myös ylipäätään selittää hänelle, miten raskauden kuuluu hänestä sujua. Terveydenhoitaja voi sitten kertoa asioista ammattilaisen näkökulmasta.

Vierailija
37/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuo joka kirjoitti aiemmin että ekassa raskaudessa painoni nousi noin 20kg ja nyt tokassa raskaudessa on viikolla 20 noussut tähän mennessä 6kg.

Lisään vielä että neuvolassa ei ole ikinä mun painoa moitittu, molemmissa raskauksissa on vaan sanottu että hyvä hyvä, sopivasti nousee paino ja vauva kasvaa, ja pysyin muuten suht hoikkana.

Uskomatonta että jollekin on väitetty ettei paino vielä saisi nousta, jos raskaus on jo PUOLIVÄLISSÄ? Ekassa raskaudessa kun vatsalihakset oli timmimmät niin pystyin jonnekin 4kk tienoille raskautta salailemaan löysillä vaatteilla mut kyllä se silti selvä maha jo oli. Tässä tokassa raskaudessa maha pömpsähti eteenpäin jo joskus kolmannen kuukauden jälkeen, joten en sitä enää voinut kovin pitkään piilotella. Että kyllä se raskauden puolivälissä jo se maha näkyy ihan selvästi, niin olishan se nyt aika kummallista jos ei paino olisi noussut?

Mihin perustat väitteesi, että raskauden puolivälissä näkyy maha? Mahan näkyminen on täysin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa kohdun sijainti. Kaikilla ei todellakaan näy vatsa raskausviikolla 21 ja siihen voi vaikuttaa juurikin taaksepäin kallistunut kohtu. Tiedän minua ihmisiä, joilla ei maha näy selvästi, joten olisikin mielenkiintoista kuulla perustelut väitteidesi tueksi.

Vierailija
38/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näy kaikilla noilla viikoilla. Kummallista, että oletat asioita, vaikka et ole tietoinen faktoista.

Vierailija
39/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustat väitteesi, että raskauden puolivälissä näkyy maha? Mahan näkyminen on täysin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa kohdun sijainti. Kaikilla ei todellakaan näy vatsa raskausviikolla 21 ja siihen voi vaikuttaa juurikin taaksepäin kallistunut kohtu. Tiedän minua ihmisiä, joilla ei maha näy selvästi, joten olisikin mielenkiintoista kuulla perustelut väitteidesi tueksi.

Tämä! Minäkin haluaisin kuulla tähän hyvät perustelut

Vierailija
40/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä herran tähden pitää olla kiloja jo tuossa vaiheessa. Kohdun kasvu, lapsivesi, sikiö... jos nainen on lähtöpainossaan rv21 niin silloinhan hän on faktisesti LAIHTUNUT raskausaikana koska raskausmateriaali painaa kuitenkin jotain.

Ja tiedän, ylipainoisille tämä onkin ideaali tilanne. Hoikilla olis ihan tervettä että raskaus näkyy vaa'alla.

Oma lähtöpaino oli 47 kiloa ja ampaisi kuin raketilla nousuun molemmissa raskauksissa. Sokerit ja paineet ok, olin terve kuin pukki ja niin oli vauvakin, mutta synnärillä vaakaan tärähti 74 kiloa molemmista lapsista.

Loppujen lopuksi kiloja jäi lähtöpainoon +5kg. En oo jaksanut laihdutella niitä koska painoindeksi jää alle 22 edelleen. Mutta julmettu, miten mulle motkotettiin että ei saa lihoa kun jäät lihavaksi. Ja jäinkin, verrattuna siihen rimpulaan joka olin ennen raskautta. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi