Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että rv 21 on painoa tullut 5 kiloa?

Vierailija
05.06.2019 |

Olen raskausviikolla 21 ja painoa on kertynyt tässä hiljalleen ja nyt painoa on tosiaan 4 kg tullut lisää. Mies sanoo, että tässä vaiheessa ei saisi tulla vielä kiloja, mutta itse en tiedä, mihin uskoa. Onko teille tullut näillä viikoilla painoa lisää jo vai oletteko pysyneet samoissa mitoissa?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan siis 5 kg

Ap

Vierailija
2/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole neuvolasta kusynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään raskauden vaiheessa paino ei saisi nousta yli 0.5 kg/viikko. Nopea tai poikkeavan runsas painonnousu viittaa raskaudenaikaiseen sokeriaineenvaihdunnan häiriöön ja on riski verenpaineen nousulle ja pre-eklampsian (raskausmyrkytys) puhkeamiselle loppuraskaudessa.

Liian vähäinen painonnousu voi viitata taas istukan huonoon toimintaan ja sikiön pienipainoisuuteen.

Vierailija
4/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ensimmäisessä raskaudessani 4kg tuohon mennessä ja neuvolassa ripitettiin aika pahastikin, että on liikaa, kun varsinaiset kilot tulevat vasta myöhemmin. Koko loppuraskaudesta tuli kuitenkin vain 2 kg lisää eli ei tuosta nyt tarvitse hermostua. Alun kilot johtuivat siitä, että voin pahoin ja aloin oksentaa, jos verensokeri yhtään laski, joten koko ajan piti olla syömässä jotain. Loppuvaiheessa taas ei vain ollut yhtään nälkä, niin ei tullut syötyäkään kuin vain perusateriat.

Vierailija
5/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa ei pitäisi olla kovin paljoa vielä kertynyt.

Vierailija
6/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla viikoilla sikiö painaa about 325 g

Vierailija
7/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä ja riippuu myös lähtötilanteesta. Ylipainoisella ei tarvitse noille viikoille tulla mitään, normaalipainoinen tai etenkin alipainoinen taas helposti ottaa sen 5 kg. Osa voi olla myös ihan vaan nesteturvotusta.

Mulla rv 26 ja painoa tullut 4,3 kg joista viimeisin kilo pompsahti nopeasti samalla kun myös vatsa on ottanut reilun kasvuspurtin eli täällä mennään varmaan lapsen osalta myös nopean kasvun aikaa. Lisäksi huomaan kasvoistakin, että nestettä on kropassa.

En olisi sinuna huolissaan ja tiedät kyllä itse jos paino on hankittu herkuttelemalla liikaa ja myös mitä sille täytyy sitten tehdä :)

Vierailija
8/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kg painonnousua tuossa vaiheessa ei pitäisi olla. Lisää noilla viikoilla ei saisi tulla nyt ainakaan enää yhtään.

Vierailija
9/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses mitä vastauksia taas. Mulla oli tullut tuohon mennessä 6,5kg, ihan normaalipainosta lähdin liikkeelle - neuvolassa ei kommentoitu mitään, paitsi tyyliin ”no, raskaana se paino nousee”. Yhteensä tuli 14 kg, joista näin vajaa 2 viikkoa synnytyksen jälkeen on jäljellä 3,5kg. Eli älä huoli. Mitään raskausdiabetesta tai pre-eklampsiaa ei mulla ollut.

Vierailija
10/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vkolla 18 tullut 5kg. Neuvolan mukaan paino noussut juuri sopivasti. Sokerirasituskokeessa todettu liian alhainen paastosokeri eli 5. Koko ajan heikottaa, huimaa ja kova jano.

Vierailija
11/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa raskaudessa lähtöpaino 62kg (pituus 167cm) ja 2 viikkoa ennen synnytystä punnittu paino oli jotain 80kg. Eli reilusti tuli painoa. Ja vielä nestepöhöä siinä vipoilla viikoilla niin että jouduin ottaa sormukset pois, eli varmaan lähemmäs 20kg oli painonnousu kokonaisuudessaan. Mahduin kuitenkin jo muutaman viikon kuluttua synnytyksestä ihan normaaleihin farkkuihini, joten varsinaista läskiä tuossa kertyneessä raskauspainossa ei ollut. Kuulun vain niihin joille tulee valtava maha, on vissiin paljon verta ja lapsivettä ja maitoa tisseissä jne.

Nyt toinen raskaus viikolla 20 menossa, ja alkupaino oli 63kg, paino nyt 69kg, eli se 6kg on jo tullut. Veikkaan että menee taas loppupaino sinne lähelle 80kg mutta en ole siitä lainkaan huolissani, kun ei se läskiä ollut viimeksikään, vaan kaikensorttisia nesteitä. Äidillänikin on valokuvien perusteella ollut todella valtava raskausmaha. Jollain sukulaisnaisella näin kerran sellaisen minimahan, oli kuin sievä potkupallo. Sellaisilla ihmisillä ei varmaan ole lapsivettä kuin ihan minimimäärä?

Eri asia on oikeasti LIHOA tai kerätä sitä läskiä raskauden aikana, mutta ainakin mulla se paino oli suurimmaksi osaksi siinä mahassa ja tisseissä (plus lopussa tosiaan pieni nestepöhö joka lähti parissa päivässä jo pois kun lapsi oli syntynyt).

Älkää sitä puntaria hysteerisinä tuijottako, vaan peiliä.

Vierailija
12/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpö höpö nyt taas. Nämäkin ovat hyvin yksilöllisiä juttuja. Pahasti ylipainoisille suositellaan ettei painoa tulisi välttämättä yhtään lisäkorotukset raskaudessa. Hoikan suhteen ei ole niin tarkkaa, jos pissatestissä sokerit ovat OK ja vatsan koko ei poikkeavan suuri.

Omat lähtömittani olivat 166/55. Painolasti alkuraskaudessa alimmillaan 52 kiloon pahoinvoinnin takia. Nyt rv 21 ja kävin eilen puntarilla, 59kg. Eli lähtöpainosta tullut n. 4kg ja alimmasta painosta 7kg. En ole huolissani. Ruoka on kyllä viime viikkoina laittanut :D.

Vierailija
13/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jösses mitä vastauksia taas. Mulla oli tullut tuohon mennessä 6,5kg, ihan normaalipainosta lähdin liikkeelle - neuvolassa ei kommentoitu mitään, paitsi tyyliin ”no, raskaana se paino nousee”. Yhteensä tuli 14 kg, joista näin vajaa 2 viikkoa synnytyksen jälkeen on jäljellä 3,5kg. Eli älä huoli. Mitään raskausdiabetesta tai pre-eklampsiaa ei mulla ollut.

Mulle ainakin sanottiin neuvolassa ja lääkärissä, että painon ei kuulu nousta vielä noilla viikoilla ja sanoivat mulle, että hyvä kun kiloja ei vielä ole tullut.

Vierailija
14/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkorotukset= lisää koko raskaudessa :D. Typo ja autocorrect....

Vierailija
15/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viikolla 17 ja paino noussut 4kg. Itsestä tuntuu paljolta, neuvolan terveydenhoitaja sanoi että on ihan normaalia, koska olen hänen mielestään hoikka. Normaalipainoinen siis olen ollut lähtötilanteessa ja menee tämä paino edelleen normaalipainoksi painoindeksin mukaan, vaikkei sitä toki voi raskaanaoleviin soveltaakkaan.

Minullakin oli pahoinvointia johonkin viikolle 13-14 ja silloin oli vaikea saada syödyksi terveellisesti. Mitään ei oikeastaan edes tehnyt mieli, joten oli vaan syötävä sitä mikä ei ällöttänyt ja yleensä se oli jotain epäterveellistä. Nyt olen saamut terveellisestä ruokavaliosta kiinni ja toivon että painonnousu loppuu tai hidastuu ainakin joksikin aikaa, sitten myöhemmillä viikoilla tietysti pitääkin nousta.

Vierailija
16/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vkolla 18 tullut 5kg. Neuvolan mukaan paino noussut juuri sopivasti. Sokerirasituskokeessa todettu liian alhainen paastosokeri eli 5. Koko ajan heikottaa, huimaa ja kova jano.

Mulle taas sanottiin, että paino ei saa nousta noilla viikoilla, kun 6 kg oli tullut lisää. No, nyt raskauden jälkeen onkin 30 kg tullut lisää. Harmittaa.

Vierailija
17/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin normaalia. Mulla neljäs raskaus ja tullut tohon mennessä 22 kg.

Jokainen raskaus on nostanut painoa 30-35 kg ja ihan tällä normaalilla perusruoalla. Tällä samalla normaalilla perusruoalla myös aina olen 4kk ajassa aina synnytyksen jälkeen päässyt noista kiloista eroon. Ilman laihdutusta. Noista reilu 30kgsta jo 15 jää aina synnärille joten epäilen että se ei ole oikeaa läskiä vaam kudosnestettä tms.

Koko taskauden syön terveellisesti ja liikun, silti 30 kg tarttuu matkaan.

Vierailija
18/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sulle oikeesti väitetty että 5 on liian ALHAINEN paastosokeri? Vai kävikö tossa nyt joku kirjoitusvirhe? 5,3 on jo raskausdiebeteksen raja-arvo eli liian korkea. 5 on täysin normaali arvo, oli raskaana tai ei.

Vierailija
19/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itselleni on sanottu, että ennen viikkoja 22 ei tulisi painon nousta.

Vierailija
20/68 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään raskauden vaiheessa paino ei saisi nousta yli 0.5 kg/viikko. Nopea tai poikkeavan runsas painonnousu viittaa raskaudenaikaiseen sokeriaineenvaihdunnan häiriöön ja on riski verenpaineen nousulle ja pre-eklampsian (raskausmyrkytys) puhkeamiselle loppuraskaudessa.

Liian vähäinen painonnousu voi viitata taas istukan huonoon toimintaan ja sikiön pienipainoisuuteen.

Joo ei saisikaan mutta joskus se tekee niin.

T. Äkillisesti 2kkn aikana 20 kg painonnousun kerännyt joka johtikin sitten pahaan raskausmyrkytykseen. Mitään en voinut tehdä estääkseni tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi