Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (785)

Vierailija
141/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tähän kirjoittaa päinvastaisia tapoja?  Esim. Meillä kun menemme perheenä minä, mies ja 3- ja 6v lapsemme mummilla käymään, niin hänelle on ihan ok että kaikki katsovat televisiota mikä on asetettu keittiön nurkkaan, mutta taas jos minä tai lapset kaivamme älypuhelimet esiin, alkaa mummi marttyyriksi. "No eihän minun takia tänne taaskaan tultu, noita vempaimia vaan tuijottamaan" 

Ei auta vaikka selitämme että ihan vaikka uutisia sieltä katsomme.

Kyllä ymmärrän mummianne. Kun kylään mennään niin sen hetken jaksaa keskittyä siihen vierailuun ja törkeää on keskittyä silloin räppäämään puhelintaan. Voi luoja kun älypuhelinta ei olisi ikinä keksittykään.

Miten puhelimen vilkuilu eroaa tv:n katsomisesta? Molemmat pois kylässä ollessa minun mielestäni.

Havaintojeni mukaan televisiota katsova ihminen on enemmän läsnä kuin älypuhelimeensa uppoutunut ihminen. 

Vierailija
142/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tähän kirjoittaa päinvastaisia tapoja?  Esim. Meillä kun menemme perheenä minä, mies ja 3- ja 6v lapsemme mummilla käymään, niin hänelle on ihan ok että kaikki katsovat televisiota mikä on asetettu keittiön nurkkaan, mutta taas jos minä tai lapset kaivamme älypuhelimet esiin, alkaa mummi marttyyriksi. "No eihän minun takia tänne taaskaan tultu, noita vempaimia vaan tuijottamaan" 

Kyllä ymmärrän mummianne. Kun kylään mennään niin sen hetken jaksaa keskittyä siihen vierailuun ja törkeää on keskittyä silloin räppäämään puhelintaan. Voi luoja kun älypuhelinta ei olisi ikinä keksittykään.

Miten puhelimen vilkuilu eroaa tv:n katsomisesta? Molemmat pois kylässä ollessa minun mielestäni.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta kyllä siinä on eroa, katsotaanko samasta laitteesta samaa ohjelmaa, vai tuijottaako jokainen omasta laitteestaan mitä kukakin. Kun katsotaan telkkaria, on välillä sopivia hetkiä puhuakin, mutta älypuhelintaan tuijottavaa ei kehtaa häiritä kun ei tiedä miten tärkeä asia hänellä on meneillään.

Ei siellä ole koskaan mitään oikeasti tärkeää meneillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kans vilkutetaan autosta leveän hymyn kera molemmilta isovanhemmilta lähtiessä. Lisäksi aina kun puhuu jonkun vähänkin tutun kanssa puhelimessa, pitää lähettää terveisiä. Joskus jotkut poikaystävät on ollu ihmeissään kun puhuvat vaikka veljelleen puhelimessa ja kuiskaan että sano terveisiä.

Meilla sama! Aidin puolen suvusta tullut, mummu seisoi aina rappusilla vilkuttamassa kunnes oli vain pieni piste takapeilissa. Ja nyt aidin luona kaydessa, vaikka siis on jo halattu ja sanottu heipat sisalla, se tulee ulos vilkuttamaan ja vilkutetaan toisillemme niin kauan kuin on nakoyhteytta.

Ja tuo terveisien sanominen kanssa ihan sama :) Myos jos puhun puhelimessa vaikka enon kanssa ja han ottaa lapsensa puheeksi, sanon etta "sano terveisia". Johon eno joka kerta: "terveisia." (Kun kerta piti sanoa "terveisia", muaahhaaahhh. Nain menty jo 40+ vuotta :D) 

Mun poikaystavan suvussa harrastetaan kanssa tata "terveisten" sanomista! Vakka on loytanyt kantensa :D 

Vierailija
144/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana tuo vilkutussuku ❤️

Kiitos. ❤ Minustakin se on ihana tapa. Myös kissat otetaan joskus ikkunaan vilkuttamaan. Olen kova vilkuttamaan muillekin kuin sukulaisille. Tämä tapa on siis vahvasti periytynyt.

Vierailija
145/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hammasmuki oli meilläkin, tai vanhemmilla ja sisaruksillani tuntuu olevan yhä, itse koin ärsyttäväksi omille muutettuani sitä laittaa pesuun ja ällöksihän se menee kun hammastahnaa kuivuu reunoille. Nykyisin huuhtelen suun hanasta suoraan vettä ottaen.

mulla on hammasmuki mutta vain harjan säilyttämistä varten. lapset käyttävät mukeja mutta meillä sekä harja että muksi huuhdellaan puhtaaksi köytön jälkeen.

Jumalauta kuinka oksettavaa on hammastahnajämäiset hammasharjat tai -mukit.

Vierailija
146/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudenkodissa aina ennen siivouksen aloittamista vaihdettiin päälle huonommat vaatteet.

Vierailija
147/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkuttaminen ei kyllä mielestäni ole yhtään outo tapa.

Vierailija
148/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko muilla näin? Kotona ei oikeastaan saanut kulkea olohuoneessa alusvaatteisillaan, ellei ollut kuumesairaana. Muilla sukulaisilla oli sama systeemi. Jos oli asiaa vielä keittiöön tai vessaan yöaikaan, sitten voi yksin hiippailla missä asussa vain. Mutta ei tulla siis aamiaispöytään pyyhe vain päällä. Jossakin huusholleissa mennään alasti suihkuun. Meillä oli usein vieraita, se varmaan johti siitä. Siskollani oli teini-ikäisenä tapana haahuilla vielä iltapäivään alusvaattaeisillaan, kun hän skraappasi usein koulusta. Mä häpesin sitä kun tultiin kavereiden kanssa koulusta meille syömään. Se loppui kun se paljastui. Maalla oli taas vapaus olla miten vaan.

Minusta just nuo alasti suihkuun kulkevat ovat niitä outoja

Mun mies kulkee alasti suihkuun ja suihkusta. Se on ainoa hetki kun lapset näkee miltä normaali miesvartalo näyttää alasti. Onhan sekin jonkunlaista opettamista...

Meillä ei muuten nakuilla. Mä nukun alasti, mies ei. Eikä lapset.

No opetuksen vuoksi sinäkin voisit alkaa kulkea alasti, että oppivat myös miltä alaston nainen näyttää .

Mä kyllä näin vanhempani alastomina jo ihan pienenä saunassa. Sitten murrosiässä halusin lopettaa vanhempien kanssa saunomisen ja se mulle sallittiin. Ei onneksi tarvinnut nähdä vanhempien viuhahteluja

Vierailija
149/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havaintojeni mukaan televisiota katsova ihminen on enemmän läsnä kuin älypuhelimeensa uppoutunut ihminen. 

Varmaan onkin, jos toinen katsoo telkkaria. Mun havaintojen mukaan ne, jotka katsoo telkkaria, vaikka on vieraita,ei koskaan keskity kunnolla mihinkään. Mä keskityn seurusteluun, jos olen kylässä. Ja jos siellä katsotaan telkkaria, keskityn muuhun.

Vierailija
150/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saunasta tullessa huudettiin seuraaville tulijoille kovaa: Saunaan!!!.

Saunassa käytiin joka toinen päivä ja samaa tapaa olen jatkanut jos oma sauna on sattunut olemaan.

Ex mieheltä opin tavan rullata sukat sillein sisäkkäin. Mun kotona ne vain viikattiin.

Kun vessassa käydessä tuli hajua niin se peitettiin sytyttämällä tulitikku ja heittämällä se vessan pönttöön. Enää en poistelee hajuja ellei vieraita ole tulossa.

Vierailija
151/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe lapsuuden kodissani oppimiani asioita oudoiksi, vaan ne ovat osa minua.

Mitään niin hullua kotona opittua en tee, että se pitäisi minun mielestäni  katsoa jotenkin kummalliseksi.

Meillä on vain valkosia lakanoita, pussilakanoita ja tyynynpäällisiä.

Äitini kanssa minulla on aina ollut melko outoja itse kehiteltyjä sanoja ja tervehdyksiä; niistä olen kyllä kuullut lähipiiriltäni silmänpyörityksellisiä kommentteja, mutta monet (mm. lapseni ja aikanaan isoäitini) ovat itsekin moiset outoudet omaksuneet. :D

Vierailija
152/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoiden taitteleminen niin että tiputetaan se toinen laita ja käännetään toiselle puolen on käytössä pesuloissa. Ei tietenkään käsin siellä. Noin taitellun lakanan pystyy petaamaan petauspatjan päälle avaamatta sitä kokonaan. En ehkä osaa selittää, mutta siivoojat tietää. Myös kerrossängyn yläsängyn pystyy petaamaan ilman että tarvitsee erikseen asetella lakanaa.

Vierailija
153/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa samaa mieltä, mutta kyllä siinä on eroa, katsotaanko samasta laitteesta samaa ohjelmaa, vai tuijottaako jokainen omasta laitteestaan mitä kukakin. Kun katsotaan telkkaria, on välillä sopivia hetkiä puhuakin, mutta älypuhelintaan tuijottavaa ei kehtaa häiritä kun ei tiedä miten tärkeä asia hänellä on meneillään.

Samaa mieltä. Tv:n katselu on yhteinen kokemus, jota voi kaikki kommentoida tai jutustella välissä muustakin. Kännyköitä katsoessa taas jokaisella on joku oma juttu menossa, joka sulkee ikäänkuin toisen omaan maailmaansa.

Minusta tv:n katsominen silloin kun on vieraita on äärettömän epäkohteliasta. Ne tv-ohjelmat kun ei oikeasti välttämättä vieraita kiinnosta, eikä silloin kiinnosta niiden yhteisöllinen kommentointikaan.

Vierailija
154/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Tv:n katselu on yhteinen kokemus, jota voi kaikki kommentoida tai jutustella välissä muustakin. Kännyköitä katsoessa taas jokaisella on joku oma juttu menossa, joka sulkee ikäänkuin toisen omaan maailmaansa.

Minusta tv:n katsominen silloin kun on vieraita on äärettömän epäkohteliasta. Ne tv-ohjelmat kun ei oikeasti välttämättä vieraita kiinnosta, eikä silloin kiinnosta niiden yhteisöllinen kommentointikaan.

Niin on!

Jos yhdessä katsotaan elokuva tai vaikka joku lätkämatsi, tilanne on eri eli hyväksyttävä.

Vaan eipä nykyajalle mitään voi, kun kaikki puhelimiaan selaavat, minäkin.

PS. Minusta lähisukulaisten luona ei olla ns. vieraita, vaan kylässä.

Vierailija
155/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko muilla näin? Kotona ei oikeastaan saanut kulkea olohuoneessa alusvaatteisillaan, ellei ollut kuumesairaana. Muilla sukulaisilla oli sama systeemi. Jos oli asiaa vielä keittiöön tai vessaan yöaikaan, sitten voi yksin hiippailla missä asussa vain. Mutta ei tulla siis aamiaispöytään pyyhe vain päällä. Jossakin huusholleissa mennään alasti suihkuun. Meillä oli usein vieraita, se varmaan johti siitä. Siskollani oli teini-ikäisenä tapana haahuilla vielä iltapäivään alusvaattaeisillaan, kun hän skraappasi usein koulusta. Mä häpesin sitä kun tultiin kavereiden kanssa koulusta meille syömään. Se loppui kun se paljastui. Maalla oli taas vapaus olla miten vaan.

Minusta just nuo alasti suihkuun kulkevat ovat niitä outoja

Mun mies kulkee alasti suihkuun ja suihkusta. Se on ainoa hetki kun lapset näkee miltä normaali miesvartalo näyttää alasti. Onhan sekin jonkunlaista opettamista...

Meillä ei muuten nakuilla. Mä nukun alasti, mies ei. Eikä lapset.

No opetuksen vuoksi sinäkin voisit alkaa kulkea alasti, että oppivat myös miltä alaston nainen näyttää .

Mä kyllä näin vanhempani alastomina jo ihan pienenä saunassa. Sitten murrosiässä halusin lopettaa vanhempien kanssa saunomisen ja se mulle sallittiin. Ei onneksi tarvinnut nähdä vanhempien viuhahteluja

Meillä on vain tyttöjä. He näkevät mut alasti mm. uimahallissa ja mm. urheilun jälkeen pukkarissa. Siinä tulee monta luontevaa tilaisuutta olla alasti yhdessä.

Mies ei käy tyttölasten kanssa enää miesten puolella eikä ole käynyt aikoihin. Meillä ei ole saunaa kotona. Tytöillä ei ole veljiä.

En keksi mitä PAHAA on siinä, jos mies kävelee kodin läpi suihkuun alasti ja menee suihkusta makkariin nakuna, vetää vaatteet päälle yms. Jos meillä olisi vieraita kylässä niin ei tietenkään tekisi niin. Meillä ei ole edes lähinaapureita, jotka voisi ”traumatisoitua”....

Vierailija
156/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lakanoiden rullausta. Anoppi rullaa ja sillä on huojuvia pinoja kaapissa ja rullan sisälle jäävä pääty rypistynyt rullassa. 

Minun mummini, äiti ja minä mankeloidaan lakanat ja ne taitellaa "rullalle" kuten voitaikina. Tällöin paketti on sileä ja helppo pinota ja pysyy sileänä. Eli aloitetaan taittamalla kämmenen leveys ja taitellaan loppuun asti. Liinavaatekaappi on paljon siistimpi kuin rullaajilla.

Vierailija
157/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenvuodenyönä tinoja valettaessa valettiin lapsuudenkodissani aina ensimmäinen tina maanhaltialle. Tinaa veteen pudotettaessa piti sanoa kovalla äänellä ”maanhaltialle”. Tämä tapa periytyi ainakin jo mummoni isältä ja on helppo kuvitella, että maanhaltialle ”uhraamisella” on muinaiset juuret. Tietenkään tuohon juttuun ei enää isoisoisäkään oikeasti uskonut. Itse olen jatkanut samaa tapaa.

Vierailija
158/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoukseen littyen, en ole koskaan ymmärtänyt "pölyjen pyyhkimistä pinnoilta". Eli lapsuuden kodissa pinnat aina imuroitiin ensin pölystä, sillä karvapäisellä imurin suulakkeella, jonka jälkeen vasta pyyhitään kostealla rätillä. Muuten pölyä jää sellaiseksi kosteutuneeksi mönjäksi pinnoille. Ei tämä nyt varsinaisesti outoa ole, mielestäni varsin loogista, mutta tuo tapa on itselle jäänyt siivotessa ja vasta myöhemmin olen tajunnut, että näin eivät kaikki siivoa/tee.

Hyi saakeli, rätistä tulee mieleen p'skainen riepu, etkö ole kuullut mikrokuituliinoista, ei tarvitse ees pesuainetta. Ja kostealla vielä, mahtavat kotisi pinnat olla hienossa kunnossa... Nihkeä mikrokuitu ja tarpeeksi usein niin pöly ei rullaudu. *huoh*

Vierailija
159/785 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkien syönti lauantaisin.

Vierailija
160/785 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkkien syönti lauantaisin.

He heh. Jonnet miinustaa sun vastausta. Lauantai oli kaikilla karkkipäivä ja siksi kaupoissakin myytiin Lauantai-pusseja. Eihän niitä karkkeja koko päivää syöty, vaan ainoastaan lauantaina ostettiin karkkipussi tai kiparilta irttareita kahdella markalla. Muina päivinä ei saanut karkkia.