Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (785)

Vierailija
361/785 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saanut koputtaa sisällä esim sisarusten ovia, koska se kutsuu pahoja henkiä. Meillä raavittiin ovea saako tulla sisään.

Tää on jotenkin tosi creepyä :D

Ja humpuukia.

Vierailija
362/785 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen lapsuudenkodissa syödään (edelleen) salaatti vasta jälkiruuaksi. Katsovat minua vihaisesti kun otan kasviksia pääruuan kanssa :D 

Tää on kuulemma Kreikassa normijuttu. Sen katsotaan parantavan ruuansulatusta. Syön itse salaatin ruuan alle juuri vastaavasta syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/785 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden rullaus. Lakanat kaappiin rullalle, ei pinoksi. On kuulema outoa tämä

Meillä myös rullataan, mutta en muista, onko tapa meiltä vai anopilta.

Tämä on yllä kummallinen ja mielestäni vähän hankala tapa, mutta en arvostele kun varmaan on itsellänikin moni "omituisuuksia".

voisiko tuo rullailu olla enempi "maalaisten" tapa, ainakin itselläni ainoa koskketuspinta tuollaiseen tapaan oli kymenlaakson suunnalta olevalta seurustelukumppanilta..?

Miksi rullaaminen on outoa? Niin meillä on aina tehty mankeloiduille lakanoille.

Vierailija
364/785 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet perunat kannattaa kypsentää ritilässä, että ne eivät halkeile ja mene mössöksi. Kuori on nimittäin vielä niin hento, ettei se pidä pottua kasassa. Näin meillä tehtiin kotona.

Vierailija
365/785 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessasota kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole omiin tapoihini tarttunut, mutta kerronpa silti.

Meidän talossamme oli parhaimmillaan (tai pahimmillaan) neljä kuukautisiin kykenevää ihmistä, eli äiti, minä ja kaksi siskoani. Siltikään ei lapsuudenkotimme vessassa ollut koskaan roskista. Omat veriset siteet ja tamponit piti kantaa talon läpi keittiön roskikseen, joka oli varsinkin nuorena 13-vuotiaana tosi nöyryyttävää, etenkin jos isä tai veljet sattuivat olemaan paikalla. Useaan kertaan pyysimme äidiltämme, että voisiko sinne vessaankin laittaa roskiksen, mutta hän ei koskaan suostunut. Emme kuulemma koskaan sitten tyhjentäisi sitä ja roskat alkaisi haisemaan... Näin omilleni muutettua ei kyllä koskaan ole unohtunut.

Hyi kamala! Sama kuin kantaisi oollikaiset vessapaperit talon läpi roskikseen vessanpönttöön heittämisen sijaan, ellei vielä hirveämpää. Olisin ostanut roskiksen omilla rahoillani.

Apua! Meillä oli IHAN tämä sama juttu!!! Ja voi että nolotti teini-ikäisenä, kun kaverit ihmetteli samaa asiaa ja joutui sitten nolona viedä niitä tamponiroskia keittiön roskikseen....

Ja tietty niitä kuukautisroskia ei voi laittaa siihen keittiön roskiksen päälimmäiseksi, vaan se oli pakko piilottaa sinne muiden roskien alle :D ei mitään järkeä.

Ja tosiaan mun äidillä oli täsmälleen sama perustelu, että vessan roskis alkaa haista pahalle ja kukaan ei sitten muista viedä niitä roskia.

Näitä en nyt tajua! Mitä ihmeellistä on viedä roska roskikseen?

Eihän sitä nyt kukaan katso jos vaan vähin äänin sen tekee.

Side paperin sisälle kämmeneen ja siitä roskiin!

Juu ja meillä on nykyään vessassa roskis mut kotona ei ollut.

Ei kai siinä periaatteessa ole mitään "ihmeellistä", mutta kun oli nuori ja herkkä, omat kuukautiset olisi halunnut pitää ihan omana tietonaan. Varsinkin, kun muuten meidän perheessä menkat oli tabu eikä niistä puhuttu. Jos jostain syystä niistä piti mainita, käytettiin jotain naurettavia kiertoilmauksia ja kuiskailtiin.

Joskus kuukautiset hävetti niin paljon, että laitoin sen tamponin oikeasti TASKUUNI ja laitoin roskan oman huoneeni roskikseen, jos esim. veljeni oli keittiössä. Lisäksi välillä se tamponi vain unohtui vessan sivupöydälle, kun sitä ei voinut samalla sekunnilla laittaa roskikseen, ja tuli jotain muuta ajateltavaa. Silloin tuli huudot. Nyt, kun minulla on vessassa roskis, olen aina muistanut laittaa tamponit roskiin.

Oma tyttäreni on vasta alle kouluikäinen, mutta hänen kanssaan aion olla asiasta avoin ja jutella menkoista tavallisesti, mutta annan mahdollisuuden yksityisyyteen.

T: eka kirjoittaja

Vierailija
366/785 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sängyn petaaminen niin, että peittojen molemmat reunat taitetaan alle, eli n. 20cm kummastakin pitkästä reunasta. Tulee minusta sievempi ja helpompi sujahtaa sitten illalla peiton alle, ei tarvi käännellä kaksinkerroin taitettua peittoa auki.

Meillä kotona on aina tehty noin, mutta oon saanut kuulla sen olevan "ihme hifistelyä". :D

Minä petaan myös näin ja oletin tavan tulleen äidilleni joko hotelleista tai sairaaloista, joissa nuorena oli töissä. Minusta sänky ei vaan ole siistinnäköinen jos peittojen reunoja ei ole taiteltu alas.

Vierailija
367/785 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin että ötököitä ei "saisi" tappaa, vaan mielumin viedä ulos vaikkapa sitten parvekkeelle missä ne saavat vielä jatkaa ötökän elämäänsä :-D Ötökkäkammoisena tämä tapa tuottaa minulle vieläkin ongelmia (esimerkiksi se kerta kun ampiainen tuli sisälle ja yritin löyhytellä sitä ikkunasta ulos kolmisen tuntia, välillä karaten vessaan piiloon jne), mutta enpä muista milloin olisin viimeksi tahallani tappanut ötökän. Tämän tavan haluan kyllä opettaa tuleville lapsillenikin, kun näin yllättäen pidän luonnon kunnioitusta suuressa arvossa.

Meillä on myös tapana napata ötökät vaikka pakastinrasian alle ja sitten sujauttaa joku paperi kanneksi ettei ötökkä karkaa, ja siirtää hänet ikkunasta pihalle. Meidän asunnon lähettyvillä pesii aivan valtavia kimalaisia, joita keväällä aina harhautuu ikkunasta sisälle, ja viimeksi kun siirsin tällasta mötikkää pihalle ja kuuntelin sen kiihtyvää ääntelyä, tuli kyllä mieleen, että sen tappamisesta olisi varmasti tullut huono omatunto. Siis miten voi kimalainen kuulostaa niin säikähtäneeltä?

Vierailija
368/785 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen lapsuudenkodissa syödään (edelleen) salaatti vasta jälkiruuaksi. Katsovat minua vihaisesti kun otan kasviksia pääruuan kanssa :D 

Tää on kuulemma Kreikassa normijuttu. Sen katsotaan parantavan ruuansulatusta. Syön itse salaatin ruuan alle juuri vastaavasta syystä.

Siis ruuan alle? Syötkö sen salaatin ennen pääruokaa? Ruoan kanssa vai ruoan jälkeen?

Vierailija
369/785 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hello

Vierailija
370/785 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole omiin tapoihini tarttunut, mutta kerronpa silti.

Meidän talossamme oli parhaimmillaan (tai pahimmillaan) neljä kuukautisiin kykenevää ihmistä, eli äiti, minä ja kaksi siskoani. Siltikään ei lapsuudenkotimme vessassa ollut koskaan roskista. Omat veriset siteet ja tamponit piti kantaa talon läpi keittiön roskikseen, joka oli varsinkin nuorena 13-vuotiaana tosi nöyryyttävää, etenkin jos isä tai veljet sattuivat olemaan paikalla. Useaan kertaan pyysimme äidiltämme, että voisiko sinne vessaankin laittaa roskiksen, mutta hän ei koskaan suostunut. Emme kuulemma koskaan sitten tyhjentäisi sitä ja roskat alkaisi haisemaan... Näin omilleni muutettua ei kyllä koskaan ole unohtunut.

Hyi kamala! Sama kuin kantaisi likaiset vessapaperit talon läpi roskikseen vessanpönttöön heittämisen sijaan, ellei vielä hirveämpää. Olisin ostanut roskiksen omilla rahoillani.

Saati, että ne veriset suojat sitten lemuaa siellä keittiössä.

Vierailija
371/785 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunasta tullessa sanotaan iloisesti: -Terveisiä saunasta!

Näin meilläkin lapsuudenkodissa ja edelleen erityisesti mökillä.

Vierailija
372/785 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunin hellan tarkistus käytön jälkeen sanoen "nolla nolla nolla nolla paremminkin voisi olla" 😀

Vierailija
373/785 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin noista sängynpetaamisista, mietin vain miten barbaarina mua jotkut varmaan pitää. Petaan sängyn vain niin, että tyynyt ovat kohdallaan, viikaan mun ja miehen peitot kaksinkerroin omille paikoilleen ja sitten vedän päiväpeiton siististi niiden ylle. En käy aamuisin tuulettamassa parvekkeella yms. Meillä varmaan on sitten kamala sänky.:D

Vierailija
374/785 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
375/785 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunin hellan tarkistus käytön jälkeen sanoen "nolla nolla nolla nolla paremminkin voisi olla" 😀

Meillä on "nolla nolla nolla nolla, säteile ei polla" :D

Vierailija
376/785 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen näin joka päivä 2 kertaa. Tosin nollia on kuusi kappaletta. Jos uuni lasketaan mukaan.

Vierailija
377/785 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkkiä ei tapeta, tietää kuolemaa. Noh, tästä olen nyt alkanut hieman lipsumaan.

Jos olin pienenä syönyt heikosti tai muuten kalpea mun äiti pakotti mut juomaan raa’an kananmunan. Siis mitä ihmettä, olisi edes keittänyt 😎

Joulupöydässä oli perinteisten ruokien lisäksi myös karjalanpaistia & makaronia. No tämä kelpaa nykyään minunkin lapsille!

Vierailija
378/785 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt niinkään tapa mutta todella traumatisoivaa; vanhemmat eivät koskaan suostuneet ostamaan Oivariinia (ent. Voimariini), vaan aina sitä halvinta kammottavalta maistuvaa margariinia. Nykyään ostan surutta Oivariinia ja yhtä surutta laitan sitä leipäni päälle ja ruokaan. 

Vierailija
379/785 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt niinkään tapa mutta todella traumatisoivaa; vanhemmat eivät koskaan suostuneet ostamaan Oivariinia (ent. Voimariini), vaan aina sitä halvinta kammottavalta maistuvaa margariinia. Nykyään ostan surutta Oivariinia ja yhtä surutta laitan sitä leipäni päälle ja ruokaan. 

Meillä puolestaan on aina tuoretta vaaleaa leipää, joko kaupasta ostettua tai itse leivottua. Ruisleipäkin ostetaan ja syödään tuoreena.

Kivikovaa jälkiuunilimppua en ole suuhuni laittanut sen jälkeen, kun vanhempieni luota muutin.

Vierailija
380/785 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden rullaus. Lakanat kaappiin rullalle, ei pinoksi. On kuulema outoa tämä

Meillä myös rullataan, mutta en muista, onko tapa meiltä vai anopilta.

Tämä on yllä kummallinen ja mielestäni vähän hankala tapa, mutta en arvostele kun varmaan on itsellänikin moni "omituisuuksia".

voisiko tuo rullailu olla enempi "maalaisten" tapa, ainakin itselläni ainoa koskketuspinta tuollaiseen tapaan oli kymenlaakson suunnalta olevalta seurustelukumppanilta..?

Anoppi prässää, rullaa ja muotoilee roskat siististi roskikseen. Keittiö ja koko muukin asunto näyttää ja haisee kaatopaikalta. Roskis, joka on keskellä keittiön lattiaa, näyttää taiteelliselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan