Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (785)

Vierailija
341/785 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin aina alemmuutta kun kaverin perheen tavat oli mulle ihan vieraita. Kotona meillä oli rentoa, syötiin missä huvittaa, mikään ei niin tarkkaa. Mutta kaverilla sanottiin teennäisen tuntuisesti kiitos ruuan jälkeen (vaikka oltais ite kokattu kahdestaan), kaveri mankeloi lakanoita ja halusi ottaa ne mukaan yövierailuille, ruoka saattoi olla heillä liedellä huoneenlämmössä ties kuin kauan, samoin voipaketit, kun taas meillä kotona kaikki laitettiin heti kylmään ettei pilaannu. Jos halusin ne kylmään kaveri vaan toppuutteli että höpö höpö ei se miksikään mene. Heillä juotiin myös välillä järvivettä. Siitä ei tullut kipeäksi, mutta ajatus ällötti minua. Nyt olen ymmärtänyt tämän ketjun myötä ja muutenkin aikuistuttua että tapoja on tosi monenlaisia, eikä tuon kaverin perheen tavat olleet mitenkään Se Ainoa Oikea tapa.

Alemmuuden tunne tuli siis varmaan siitä että tuo kaverini arvosteli kotonani mm. siivouksen tasoa. Ja ihmetteli kun en mankeloi.

Vierailija
342/785 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaverini perheellä on ollut muuten paljon vatsavaivoja. Voisivatkohan liittyä siihen ruuan lämpimänä säilyttämiseen? Häne lapsilla usein vatsatautia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/785 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona oli olohuoneessa hieno (?) käsinsolmittu, valtava matto. Joka ikinen ilta sen molemmissa päissä olevat hapsut piti haroa sormilla suoriksi. Ja myös päivän mittaan, jos hapsut olivat epäjärjestyksessä.

Vierailija
344/785 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat kirjoitti:

Kohteliaat käytöstavat.

Lapsiani naurattaa, kun heidän kavereitaan tulee kylään ja tarjoan AINA syötävää tai juotavaa. Jos kysymykseeni tulee vastaukseksi pelkkä EI tai JOO, niin minulta tulee välittömäsi MIKÄ HE-LE-VE-TIN JOO???? Meillä vastaus on kyllä kiitos tai ei kiitos!

Toinen on tervehtiminen. Olen tarkka siitä, että AINA tervehditään ja hyvästellään.

Ovea ja hissiä pidetään auki muille. Julkisissa kulkuvälineissä ja kaupoissa huomioidaan muut.

Oletteko muuten huomanneet, että ihmiset parkkeeraa seurustelemaan siihen marketin kapeimpaan kohtaan, AINA.

Lapseni ovat muuten saaneet laajalti kiitosta ihan pelkästään siitä, että ovat kohteliaita. Aivan samoin, kuin minä ja veljeni. Ja me olemme ihan tavallisesta duunarikodista. Meidän äiti oli lastenkodin kasvatti ja opit ilmeisesti alunperin lähtenyt sieltä.

Mutta kieltämättä tuntuu oudolta, kun edes aikuiset eivät osaa alkeellisimpiakaan käyttäytymissääntöjä. Tai kun lapsi ei osaa sanoa kiitos...

No kyllä yks alkeellisimpia käytöstapoja on, ettei huudeta ja kiroilla vieraille. Etenkin jos ovat lapsia! Omat lapsesi saattavat olla hyväkäytöksisiä, mutta itsestäsi ei voi sanoa samaa.

Vierailija
345/785 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vessassa ovi auki. Kotona siis ja vain pissalla, isomman hädän ajaksi ovi menee kiinni :DD

Vierailija
346/785 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kaverini perheellä on ollut muuten paljon vatsavaivoja. Voisivatkohan liittyä siihen ruuan lämpimänä säilyttämiseen? Häne lapsilla usein vatsatautia jne.

Voi olla, mutta todennäköisempänä syypäänä pitäisin järviveden juomista 🤔

Vierailija
347/785 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja tapoja, joita EN ole jatkanut:

- Margariinipaketin kannen alla olevaa suojahärpäkettä ei saanut ottaa pois, vaan sitä avattiin aina sitä mukaa vähän, kun levitettä kului. Tuli sanomista jos sen otti ennen aikojaan pois :D

- Perunat pitää kypsentää höyryttämällä ritilällä kattilassa. Ei missään nimessä keittää vedessä. En tiedä miksi. Opin vasta köksän tunnilla, että perunat voi laittaa ihan vaan veden sekaan ja keittää.

- Tuore leipä pakastetaan ja syötäväksi otetaan pakastimesta leipää. Aina.

Vierailija
348/785 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saanut koputtaa sisällä esim sisarusten ovia, koska se kutsuu pahoja henkiä. Meillä raavittiin ovea saako tulla sisään.

Vierailija
349/785 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä taivutettu koetinsukkapuikko riippuu kuivauskaapin ritilästä, kakkuja varten on vispilänvarpu leivintarvikelaatikossa. Omituista?

Vierailija
350/785 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannus- ja joulupäivänä ei koskaan käydä saunassa. Tää juhannussääntö varsinkin on hassu, koska on kesä kauneimmillaan ja rantasauna lämpenee muuten lähes joka ilta. Mutta ei lämpene juhannuksena eikä jouluna, koska on pyhä. Eikä mun vanhemmat oo mitenkään erityisen uskovaisia muuten.

Vierailija
351/785 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Perunat pitää kypsentää höyryttämällä ritilällä kattilassa. Ei missään nimessä keittää vedessä. En tiedä miksi. Opin vasta köksän tunnilla, että perunat voi laittaa ihan vaan veden sekaan ja keittää.

Oiskohan sen takia että vitamiinit pysyy paremmin kun eivät pääse liukenemaan keitinveteen. Tiedä sitten kuinka merkittävästi niitä keittämällä häviää...

Vierailija
352/785 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuasta kiittäminen syötyäni, jos seurassa on edes yksi ihminen lisäkseni - vaikka olisin itse kokannut.

Kiitos on kiitollisuutta ruuasta. Siitä, että on saanut syödä ja ruokaa on o l l u t.

Se kun ei ole ollut mikään itsestäänselvyys eikä jossain ole vieläkään.

Vierailija
353/785 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyopin mukaan hampaita ei kuulu huuhtoa hammaspesun jälkeen.

Haluan vaahdon ja lian pois suustani. Muuten tunnen oloni tunkkaiseksi.

Tahnaa voi laittaa pienen määrän puhtaaseen suuhun ja hampaisiin.

Vierailija
354/785 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- perusteluna jollekin asialle oli "mitä naapuritkin ajattelee". Tämän vuoksi ei saanut tehdä esim. puutarhahommia sunnuntaina

- suuri ihmetyksen aihe oli kun uusi naapuri tuli kylään valkoiset housut jalassa (mikä sekin luulee olevansa?) Lisäksi onneton toi vielä kokonaisen ruusukimpun!

- meilläkään ei siis saanut erottua mitenkään

- voi sitä pienen maalaiskylän ahdasmielisyyttä!

- kaikki naapureiden asiat tiedettiin ja jos ei tiedetty, niin arvailtiin ja puhuttiin totena

- hyvä puoli oli se, että äitini sairaana leskenä sai hyvin paljon apua naapureiltaan

Joku on sanonut, että maalla kerätään ja kyylätään, mutta myös välitetään.

Vierailija
355/785 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saanut koputtaa sisällä esim sisarusten ovia, koska se kutsuu pahoja henkiä. Meillä raavittiin ovea saako tulla sisään.

Karseeta kuvitella joku sisarus raapimassa ovea. Mielummin ottasin melkeen ne pahat henget, kun kestäisin raapimista.

Vierailija
356/785 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kaverini perheellä on ollut muuten paljon vatsavaivoja. Voisivatkohan liittyä siihen ruuan lämpimänä säilyttämiseen? Häne lapsilla usein vatsatautia jne.[/quote

No siksihän minulla oli aina vatsa kipeä.

Kun ruoka ei mene pilalle. Ei haitannut minun vanhempia vaikka oli ruoka pöydällä auringonpaisteessa muutaman vrk.

Vierailija
357/785 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapsuudenkodissa syödään (edelleen) salaatti vasta jälkiruuaksi. Katsovat minua vihaisesti kun otan kasviksia pääruuan kanssa :D 

Vierailija
358/785 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen lapsuudenkodissa syödään (edelleen) salaatti vasta jälkiruuaksi. Katsovat minua vihaisesti kun otan kasviksia pääruuan kanssa :D 

Melkein kaikkialla salaatti syodaan erillaan paaruoasta, omasta kulhostaan. Jossain alkuruokana ja jossain aterian jalkeen. Vain Suomessa olen tormannyt tahan etta salaatti laitetaan samalle lautaselle paaruoan kanssa, ihana kastikkeiden sekoitusinfonia!

Vierailija
359/785 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Margariinipaketin kannen alla olevaa suojahärpäkettä ei saanut ottaa pois, vaan sitä avattiin aina sitä mukaa vähän, kun levitettä kului. Tuli sanomista jos sen otti ennen aikojaan pois :D

- Tuore leipä pakastetaan ja syötäväksi otetaan pakastimesta leipää. Aina.

Minusta höyrtetyt perunat maistuvat paremmilta kuin vedessä keitetyt. Vedessä ne helposti "vetistyvät".  Meillä on kattilassa erikseen ritiläosa perunoiden ja porkkanoiden keittämistä varten. Nam!

Pakastan myös leivät ja pullat. Tosin yksi vaalea leipä, (jota en itse juurikaan syö) on leipälaatikossa muut pakastimessa, samoin ruisleipä, josta otan aina kaksi palaa kerrallaan ja laitan leivänpaahtimeen. 

Ymmärrän myös tuon ekan kohdan pointin margariinin suojakannesta, joskaan en sitä itse aina noudata. 

Vierailija
360/785 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jotenkin tosi creepyä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan