Ystävä suuttui, kun en voinutkaan hoitaa hänen lastaan
Ystävälläni ja hänen miehellään on torstaille ruotsinristeily varattu ja olimme jo etukäteen sopineet, että heidän lapsi tulee meille hoitoon. Varoittelin jo viime viikolla, että järjestäisivät varahoitajan, kun omat lapseni olivat flunssassa. Lapseni toipuivat tästä flunssasta, mutta nyt se iski minuun ja kaikista pahiten. Kuumetta yli 38.5 ja olo aivan kurja ja vetämätön. Soitin ystävälleni ja kerroin tilanteen, että en voikaan ottaa hänen lastansa meille hoitoon. Tarkoitus siis oli, että hänen lapsi olisi tullut jo huomenna illalla meille. Ystävä alkoi raivoamaan minulle, että tein tahallani oharit ja että heidän risteily menee nyt aivan pilalle ja löi luurin korvaan. Lähetin hänelle kuvan kuumemittarista, jossa näkyi minun kuumelukema ja pahoittelin, että en vaan kertakaikkiaan pysty hoitamaan hänen lastaan kun hyvä, että selviän omistani. Ystäväni oli sitä mieltä, että hänen lapsensa menisi siinä samassa missä omanikin, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Omani jaksavat keskittyä esim. Lastenohjelmiin ja omiin touhuinsa, mutta hänen lapsi on erittäin vilkas, eikä todellakaan keskity telkkariin tai muuhunkaan. Ystäväni lapsen perässä saa siis juosta kokoajan.
Nyt huomasin facesta, että hän oli tehnyt päivityksen, jossa valitti, kuinka heidän reissu on pilalla lastenhoito ohareiden takia. Ei sentään minua nimennyt julkaisuun.
Kyllä ottaa päähän tämä ystävän käytös. Yritin vielä selittää, että paljon mieluummin hoitaisin hänen lastaan vaikka viikon, kuin sairastaisin tätä flunssaa ja kärsisin tässä olossa. Ei vastaa enää viesteihin eikä puheluihin. Taitaa olla tämä ystävä entinen sellainen.. Siis todella kurja olo jo pelkästään tämän flunssan takia ja siihen vielä nämä ystävän raivot päälle ja syylisyys siitä että minä pilasin heidän reissun, kun kehtaisin sairastua..
Kommentit (84)
Ei tarvitse kantaa syyllisyyttä. Ystäväsi suhtautui asiaan todella huonosti, ei kukaan fiksu ihminen mene tuollaisista kirjoittelemaan facebookkeihin sun muihin, vaan ottaa asian kuin aikuinen ihminen. Elämässäni tulee muuttujia matkaan, kaikenlaista sitä voi sattua. Pienestä on elämä kiinni, kun menee pilalle yhden reissun peruuntumisesta. Laivalle voi mennä myöhemmin tai olisihan he voineet keksiä jonkun muun hoitopaikan tähän hätään. Etenkin kun jo varoittelit asiasta.
Teit oikein, kun et ottanut lasta hoitoon, koska teillä sairastetaan. Vähän pitäisi olla myös järkeä ystäväsi päässä... Todella epärationaalista käytöstä ja lapsellista...
Mitäs jos teillä olisikin ollut oksennustauti? Olisiko ystävä silti tunkenut lapsensa luoksesi hoitoon?
Vaikuttaapa kiittämättömältä ihmiseltä. Olit kuitenkin aikeissa auttaa, eikä sairastumiselle voi mitään. Ja olit varoittanut jo hyvissä ajoin.
Toinen juttu onkin että miksi risteily menee pilalle? Lapsi mukaa risteilylle, toki se on vähän erilainen risteily kuin oli tarkoitus, mutta ei kai matka sentään pilalle mene oman lapsen kanssa?
No nyt tiedät, ettei hänen kanssaan kannata olla kaveria.
On kyllä sen sortin käytöstä tältä ns. "ystävältä" nyt, että anna mennä. Elämäsi on varmasti parempaa ilman tuollaisia "ystäviä".
Et tainnut menettää paljoa tuossa ystävässä.
Mitä se sanoi kun aiemmin varoittelit, että teillä ollaan sairaana?
On se kumma, miten kaikki ystävät ja miehet aina raivostuu ja huutaa. Mistä te löydärre noin käyttäytyviä aikuisia?
Siinä vaiheessa kun sanoit että kannattaa hommata varahoitaja, ystävän olisi kuulunut niin tehdä. Turha yhtään ulista ja valittaa, aikuinen ihminen!
Todella lapsellista päivittää jonnekkin someen vielä asiasta. Jos joku minun ystäväni tekisi noin, olisi entinen ystävä!
Itse olisi tuossa tapauksessa varmasti kirjoittanut asiallisen vastauksen tuohon facebook-postaukseen, jossa olisin selittänyt juuri nuo asiat: varoitin ajoissa, kun lapset olivat jo aiemmin kipeinä ja sanoin, että kannattaa hankkia varahoitaja, nyt olen 38,5 asteen kuumeessa, enkä todellakaan kykene hoitamaan omien lapsieni lisäksi ketään muuta. Tämä ihan vain sen takia, että näkevätpähän muutkin facebook-kaverit, millaisesta tyypistä on kyse. Tuon jälkeen en olisi enää tekemisissä, jos ei pahoittelisi käytöstään todella uskottavasti ja hyvän selityksen kera.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sanoi kun aiemmin varoittelit, että teillä ollaan sairaana?
Hän sanoi, että juu hyvä kun ilmoitit ja reissuun on onneksi reilu viikko aikaa ja että heitä ei pieni nuha haittaa..
Eli ilmeisesti olisivat tunkeneet lapsensa meille ja valittaneet jälkikäteen kun heidän lapsi olisi saanut tartunnan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olisi tuossa tapauksessa varmasti kirjoittanut asiallisen vastauksen tuohon facebook-postaukseen, jossa olisin selittänyt juuri nuo asiat: varoitin ajoissa, kun lapset olivat jo aiemmin kipeinä ja sanoin, että kannattaa hankkia varahoitaja, nyt olen 38,5 asteen kuumeessa, enkä todellakaan kykene hoitamaan omien lapsieni lisäksi ketään muuta. Tämä ihan vain sen takia, että näkevätpähän muutkin facebook-kaverit, millaisesta tyypistä on kyse. Tuon jälkeen en olisi enää tekemisissä, jos ei pahoittelisi käytöstään todella uskottavasti ja hyvän selityksen kera.
Tämä kävi kyllä mielessä, mutta sen verran itsellä kiehahti etten olisi pystynyt mitään kovin asiallista kommentoimaan.. Katsoo, jos hieman myöhemmin, kun olen rahoittunut ja vähän levännyt, jos sitten saisin jonkin asiallisen kommentin kirjoitettua.. Tai sitten annan asian vain olla
Ap
ap kirjoitti vahingossa ystävä, kun tarkoitti ex-ystävää. Hyväkiskäyttö ei onnsituntu, josta suuttuminen johtui, Usko pois ap, väistit luodin, kun todellinen luonne tuli esiin "ystävältäsi".
Ihmiset voivat kyllä olla todella typeriä ja tökeröitä. Meillä kävi samalla lailla, kyse oli tosin sukulaislapsesta. Olimme luvanneet ottaa heidän vilkkaat poikansa hoitoon yhdeksi yöksi kun lasten vanhemmilla oli ystäväpariskunnan häät. Odotin kolmatta lastamme ja kas kummaa vauva päättikin ottaa varaslähdön ja syntyi viisi viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja tämä synnytys nyt sitten osui juuri kaksi päivää ennen näitä häitä joten olin sairaalassa vauvan kanssa ja jouduimme perumaan tämän ennalta sovitun hoitoavun. Aivan järkyttävä show siitä syntyi, olisi vaan pitänyt kuulemma jotenkin järjestää koska oli ”aiemmin jo lyöty lukkoon”. Aikalailla olemattomat välit meillä on parhaillaan, ovat edelleen suutuksissa meille kun ”teimme oharit”.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kantaa syyllisyyttä. Ystäväsi suhtautui asiaan todella huonosti, ei kukaan fiksu ihminen mene tuollaisista kirjoittelemaan facebookkeihin sun muihin, vaan ottaa asian kuin aikuinen ihminen. Elämässäni tulee muuttujia matkaan, kaikenlaista sitä voi sattua. Pienestä on elämä kiinni, kun menee pilalle yhden reissun peruuntumisesta. Laivalle voi mennä myöhemmin tai olisihan he voineet keksiä jonkun muun hoitopaikan tähän hätään. Etenkin kun jo varoittelit asiasta.
Teit oikein, kun et ottanut lasta hoitoon, koska teillä sairastetaan. Vähän pitäisi olla myös järkeä ystäväsi päässä... Todella epärationaalista käytöstä ja lapsellista...
Mitäs jos teillä olisikin ollut oksennustauti? Olisiko ystävä silti tunkenut lapsensa luoksesi hoitoon?
Hieman vaikuttaa siltä, että häntä ei olisi edes pieni oksentelu ja ripulin lentäminen haitannut kuhan he pääsevät sinne laivalle.. Olen kyllä todella yllättynyt ystäväni käytöksestä. Ymmärrän että häntä harmittaa, mutta varoitin kuitenkin hyvissä ajoin asiasta. Itseänikin harmittaa, koska kaikki suunnitelmat menee nyt ihan pilalle. Olin siis suunnitellut kaikkea hauskaa tekemistä lasten kanssa kun he olisivat siellä laivalla
Ap
Miksi ihmeessä ystäväsi ei voi lähteä risteilylle koko perheen voimin eli ottaa lasta mukaan? Miten voi reissu mennä jo etukäteen pilalle kun se täytyisi tehdä oman lapsen kanssa?
Oletko useinkin sairastunut kun sinun pitäisi vastavuoroisesti hoitaa hänen lastaan? Ystävä usein hoitaa sinun lapsiasi?
No ei tulisi itsellä mieleenikään käyttäytyä tuolla tavalla jos joku ei sairastumisen takia voisi hoitaa omaa lastani, vaikka miten menisi joku risteily pilalle. Tuollainen tyyppi ei todellakaan ole mikään ystävä, vaan pelkkä narsistinen hyväksikäyttäjä. Sanoisin tuon kaiken suoraan sille, enkä olisi enää sen jälkeen missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa. Kumma miten jotkut antavat pitää itseään ihan jonain kynnysmattona.
Laivalle saa ottaa lapset mukaan...
Normaalit ihmiset lomailee perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voivat kyllä olla todella typeriä ja tökeröitä. Meillä kävi samalla lailla, kyse oli tosin sukulaislapsesta. Olimme luvanneet ottaa heidän vilkkaat poikansa hoitoon yhdeksi yöksi kun lasten vanhemmilla oli ystäväpariskunnan häät. Odotin kolmatta lastamme ja kas kummaa vauva päättikin ottaa varaslähdön ja syntyi viisi viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja tämä synnytys nyt sitten osui juuri kaksi päivää ennen näitä häitä joten olin sairaalassa vauvan kanssa ja jouduimme perumaan tämän ennalta sovitun hoitoavun. Aivan järkyttävä show siitä syntyi, olisi vaan pitänyt kuulemma jotenkin järjestää koska oli ”aiemmin jo lyöty lukkoon”. Aikalailla olemattomat välit meillä on parhaillaan, ovat edelleen suutuksissa meille kun ”teimme oharit”.
Siis herranjestas kuinka röyhkeää käytöstä heiltä! Tuskin tajusivat edes onnitella teitä vauvan syntymästä? Meni oikeasti teet väärään kurkkuun, kun luin kommenttisi. Todella törkeyden huippu. Ihan kun kukaan meistä voisi ennalta määrittää lapsensa syntymäpäivän, ellei kyseessä ole ennalta sovittu sektio. Itse ainakin olisin varautunut jo ennalta varahoitajaan, jos hoitaja olisi viimeisillään raskaana enkä oikeastaan edes tuossa tilassa olevaa pyytäisi hoitamaan lapsia, kun todellakaan ei koskaan tiedä milloin nuo vauvat päättävät syntyä.
Ap
Ainahan ne suuttuu kun ei mieliks jaksa aina olla.. Anna olla, siinähän kiukuttelee ja vau miten "kypsä" aikuinen kaverisi ku pitää mielipaha levittää kaikkien nähtäville 🙄 Eli he lähtisivät risteilylle ja lapsi sairastumaan sinun luoksesi! Varmasti olisi siitäkin ulissut reissun jälkee että lapsi kipeänä :D