Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä suuttui, kun en voinutkaan hoitaa hänen lastaan

Vierailija
04.06.2019 |

Ystävälläni ja hänen miehellään on torstaille ruotsinristeily varattu ja olimme jo etukäteen sopineet, että heidän lapsi tulee meille hoitoon. Varoittelin jo viime viikolla, että järjestäisivät varahoitajan, kun omat lapseni olivat flunssassa. Lapseni toipuivat tästä flunssasta, mutta nyt se iski minuun ja kaikista pahiten. Kuumetta yli 38.5 ja olo aivan kurja ja vetämätön. Soitin ystävälleni ja kerroin tilanteen, että en voikaan ottaa hänen lastansa meille hoitoon. Tarkoitus siis oli, että hänen lapsi olisi tullut jo huomenna illalla meille. Ystävä alkoi raivoamaan minulle, että tein tahallani oharit ja että heidän risteily menee nyt aivan pilalle ja löi luurin korvaan. Lähetin hänelle kuvan kuumemittarista, jossa näkyi minun kuumelukema ja pahoittelin, että en vaan kertakaikkiaan pysty hoitamaan hänen lastaan kun hyvä, että selviän omistani. Ystäväni oli sitä mieltä, että hänen lapsensa menisi siinä samassa missä omanikin, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Omani jaksavat keskittyä esim. Lastenohjelmiin ja omiin touhuinsa, mutta hänen lapsi on erittäin vilkas, eikä todellakaan keskity telkkariin tai muuhunkaan. Ystäväni lapsen perässä saa siis juosta kokoajan.
Nyt huomasin facesta, että hän oli tehnyt päivityksen, jossa valitti, kuinka heidän reissu on pilalla lastenhoito ohareiden takia. Ei sentään minua nimennyt julkaisuun.
Kyllä ottaa päähän tämä ystävän käytös. Yritin vielä selittää, että paljon mieluummin hoitaisin hänen lastaan vaikka viikon, kuin sairastaisin tätä flunssaa ja kärsisin tässä olossa. Ei vastaa enää viesteihin eikä puheluihin. Taitaa olla tämä ystävä entinen sellainen.. Siis todella kurja olo jo pelkästään tämän flunssan takia ja siihen vielä nämä ystävän raivot päälle ja syylisyys siitä että minä pilasin heidän reissun, kun kehtaisin sairastua..

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut täytyyhän AP:n hommata lapsilleen joku hoitaja sairastamisen ajaksi, ja se hoitaja voi hyvin samalla hoitaa ystävän lasta! Vaikka mummi ..

Tulee varmaan yllätyksenä, mutta useimmat vanhemmat hoitaa lapsiaan sairaanakin. On ihan eri asia pitää oma pesue jotenkuten hengissä, kuin ottaa kaverin vilkas taapero joukon jatkeeksi vahdittavaksi. Sitä paitsi, eikö se nyt ole tämän "ystävän" velvollisuus huolehtia lapsensa varahoitajasta, jos suunniteltu hoitaja sairastuu?

Vierailija
62/84 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe oli kerran aivan järkyttävässä flunssassa ja kuumeessa ja ystävä kysyi josko voisi tuoda 1 vuotiaan lapsensa hoitoon kun lähtee miehensä kanssa baariin, sanoin että nyt ei onnistu koska ollaan kaikki sen verran kipeitä ja itsellä oli kuumetta yli 39. Hän hoki että ei häntä haittaa, että ei haittaa vaikka lapsi sairastuisi. Sanoin siltikin ei, kunnes sitten yhtäkkiä parin tunnin päästä lapsi olikin ovella vaunuissa, YKSIN! Oli pakko ottaa sisään kun ystävä eikä hänen miehensä vastannut ollenkaan puhelimeen :/ Oli pakko ottaa sisään ja pakkohan sitä pientä oli hoitaa. Ja tottakai se lapsi sairastui sitten ja parin viikon päästä tää ystävä otti yhteyttä, haukkui pystyyn ja sitten kirjoitti facebookissa julkaisun kuinka "paska lastenvahti tartutti lapsen" mua suoraansanottuna v..itutti ja kirjoitin hänen julkaisuunsa asiasta sekä julkaisin näyttökuvan keskustelustamme ja siitä kuinka pommitin häntä silloin viesteillä kun hän vain jätti taaperonsa meidän oven taakse! Poisti julkaisunsa ja samalla sitten päätin lopettaa koko ystävyyssuhteen sillä tää ihminen ei muutenkaan ottanut koskaan muuten yhteyttä/vastannut mun viesteihin muuta kuin silloin kun hän tarvitsi jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, pakko tulla kertomaan tilanne päivitys.

Eli ystäväni laittoi minulle viestiä, missä pahoitteli aiempaa käytöstään ja kyseli vointiani. Vastasin, että edelleen kuumeessa ja että päivä mennyt aika pitkälti sohvan pohjalla maaten, mutta hieman kohentunut aamusta kun saanut edes vähän levätä.

Meni hetki ja ystäväni vastasi tähän, että hienoa että oloni on jo parempi. Heille myös kävisi, että heidän lapsi tulisi meille torstaina heti aamusta. Voisivat tiputtaa lapsen meille ja jatkaa sitten matkaa satamaan.

En ollut uskoa silmiäni, kun luin viestin. Luulin jo hetken, että ystäväni olisi tullut järkiinsä ja olisi oikeasti pahoillaan, mutta ei. Edelleen minun pitäisi ottaa heidän kullannuppu hoitoon kun kerran sovimme. Ilmeisesti aivan sama olenko haudassa vai teho-osastolla.

Siis aivan uskomatonta. En ole vielä tähän ystäväni viimeiseen viestiin vastannut mitään,enkä tiedä viitsinkö edes vastata.

Ap

Yääk miten inhottava kaveri, laita viestiä ettet ota hänen lastansa luoksesi missään nimessä! Onko sinulla sukua tai toista ystävää jonka luokse mennä evakkoon torstaina? Kaverisi jos jättää lapsensa ovesi taakse kun et ole kotona, tee lasu!!

Vierailija
64/84 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe oli kerran aivan järkyttävässä flunssassa ja kuumeessa ja ystävä kysyi josko voisi tuoda 1 vuotiaan lapsensa hoitoon kun lähtee miehensä kanssa baariin, sanoin että nyt ei onnistu koska ollaan kaikki sen verran kipeitä ja itsellä oli kuumetta yli 39. Hän hoki että ei häntä haittaa, että ei haittaa vaikka lapsi sairastuisi. Sanoin siltikin ei, kunnes sitten yhtäkkiä parin tunnin päästä lapsi olikin ovella vaunuissa, YKSIN! Oli pakko ottaa sisään kun ystävä eikä hänen miehensä vastannut ollenkaan puhelimeen :/ Oli pakko ottaa sisään ja pakkohan sitä pientä oli hoitaa. Ja tottakai se lapsi sairastui sitten ja parin viikon päästä tää ystävä otti yhteyttä, haukkui pystyyn ja sitten kirjoitti facebookissa julkaisun kuinka "paska lastenvahti tartutti lapsen" mua suoraansanottuna v..itutti ja kirjoitin hänen julkaisuunsa asiasta sekä julkaisin näyttökuvan keskustelustamme ja siitä kuinka pommitin häntä silloin viesteillä kun hän vain jätti taaperonsa meidän oven taakse! Poisti julkaisunsa ja samalla sitten päätin lopettaa koko ystävyyssuhteen sillä tää ihminen ei muutenkaan ottanut koskaan muuten yhteyttä/vastannut mun viesteihin muuta kuin silloin kun hän tarvitsi jotain.

Olisit soittanut sosiaalipäivystykseen ja kertonut tilanteen, tuo on ihan selvä heitteillejättö. Entä jos olisittekin ehtineet lähteä kotoa, vaikka lääkäriin tuntikausiksi jonottamaan, ja tämä lapsi olisi ollut koko sen ajan ovenne takana rattaissa odottamassa?

Vierailija
65/84 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tekisin jo lasun

Vierailija
66/84 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap kuulolla?

Onko ystäväsi vielä tuomassa lasta sinulle hoitoon...?

Vierailija
67/84 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet lupaa ja sitten tekosyyllä peruu. Siksi kannattaa hoitaa omat lapset itse.

Sen lapsen voi ottaa mukaan laivalle.

Jotain hyötyä siitäkin että tehnyt riittävän vanhana, ei viina ja bileet enää maistu.

Vierailija
68/84 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on siis yh, koska kai mies voisi muuten hoitaa? Mutta ex-ystävän tyly käytös kyllä törkeää.

En ihan vielä ole yh, mutta ei sekään kaukana ole ja tavallaan sitä olenkin jo. Mies käy töiden takia aika pitkälti kotona vaan nukkumassa ja taas aamulla töihin. Nytkin on vielä töissä ja työt alkoivat jo klo 07.00. Olen usein melkeen jo itsekin nukkumassa kun hän tulee töistä. Eli se on pois suljettu vaihtoehto että hän hoitaisi ex-ystäväni lasta kun hyvä että omiaankaan koskaan hereillä näkee.

Ap

Eikä miehet edes tuohon suostu, korkeintaan hoitavat omiaan.

Vierailija
69/84 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ystäväsi ei voi lähteä risteilylle koko perheen voimin eli ottaa lasta mukaan? Miten voi reissu mennä jo etukäteen pilalle kun se täytyisi tehdä oman lapsen kanssa?

Vissiin ryyppäävät kummatkin.

Vierailija
70/84 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap kuulolla?

Onko ystäväsi vielä tuomassa lasta sinulle hoitoon...?

Huhuu ap! Tuliko paketti ovelle aamulla?

Vierailija
71/84 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tässä mahtoi käydä... huhuu ap?

Vierailija
72/84 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
73/84 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmoittaa selvästi että peruu. Sanoit että paranit vähän niin kaveri tulkitsi sen että voi tunkea lapsen teille. Kiellä selvästi vielä kerran

Vierailija
74/84 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/84 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
76/84 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi mietittymään, kun monet kirjoitti, että miksi se kaveripariskunta ei voi tässä tapauksessa ottaa lasta mukaan sinne laivalle. Että siis voiko niin tehdä, jos matka on varattu kahdelle aikuiselle, niin ei kai sitä lasta voi ottaa noin vaan mukaan? Ilmoittaa terminaalissa, että meillä onkin lapsi mukana? Eikö sille lapselle tarvi mitään paikkaa  varata? Tässähän lapsi oli 3v. Ihan mielenkiinnosta kyselen. Olisi kyllä mukava kuulla vielä ap:n kuulumisia miten siinä kävi loppujen lopuksi. Toivatko lapsen väkisin hoitoon?

Vierailija
77/84 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi mietittymään, kun monet kirjoitti, että miksi se kaveripariskunta ei voi tässä tapauksessa ottaa lasta mukaan sinne laivalle. Että siis voiko niin tehdä, jos matka on varattu kahdelle aikuiselle, niin ei kai sitä lasta voi ottaa noin vaan mukaan? Ilmoittaa terminaalissa, että meillä onkin lapsi mukana? Eikö sille lapselle tarvi mitään paikkaa  varata? Tässähän lapsi oli 3v. Ihan mielenkiinnosta kyselen. Olisi kyllä mukava kuulla vielä ap:n kuulumisia miten siinä kävi loppujen lopuksi. Toivatko lapsen väkisin hoitoon?

Samaan hyttiin se muksu mahtuu. Voi olla että joku maksu menee mutta ei pitäisi olla mitään ongelmaa jos vaan ottaa mukaansa ja hoitaa terminaalissa.

Vierailija
78/84 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niiiiiiin haluaisin tietää, kuinka ap:n ystävyyssuhteen on käynyt ja miten tarina jatkui.

Itsellä ei ole lapsia, enkä lupaudu kovin usein hoitamaan kenenkään muunkaan mukuloita, joten mulla on vaan muutama samaan ihmiseen liittyvä tarina kerrottavana.

Mulla on yksi, käytännössä hyvän päivän tuttu, joka kuvitteli olevansa hyväkin ystävä mulle. Kerran hän meinasi tunkea jälkikasvunsa mulle hoitoon vain informoimalla mua viestitse tunnin varoajalla, että kohta oltaisiin ovella, hänelle tuli harrastusmeno ja lapsi tulisi mun luo muutamaksi tunniksi. En ollut edes Suomessa silloin, jonka hän olisi varmaan tiennyt, mikäli tämä ihminen ikinä kiinnittäisi huomiota muiden juttuihin. Häntä kiinnostaa vain oma napa. Lapsensa on ihan mukava, mutta todella todella arka ja vilkas 5-vuotias. Kun kerroin hänelle, että ei onnistu, vastaus oli ainoastaan "aha" ja täysi radiohiljaisuus viikon verran. Olisin toivonut sen kestävän pidempään.

Kerran hän pyysi minua mukaan viikonloppureissuun, johon oli kutsunut myös yhteisen ystävämme. Ajattelin että mikäpä siinä, en ollut ikinä käynyt kyseisessä itäisen Euroopan kaupungissa ja toinen mukaan tuleva ystävä on mainiota seuraa. Olin jo varaamaisillani lentolippuja, kun tämä yhteinen ystävä laittoi mulle screenshotin, jossa tää itsekeskeinen törppö oli jutellut messengerissä tulevasta reissusta ja kuinka "hyvä kun saatiin [mun nimi] mukaan niin on joku joka vahtii illat [lapsensa nimeä]". Mä, eikä toinen kaveri (jolla siis myös lapsi, joka olisi tietenkin jäänyt puolison hoiviin suomeen), oltu lainkaan tietoisia että oli ottamassa mukelonsa mukaan. Luultiin, että jää isänsä kanssa kotiin, mutta tää olikin tahallaan ajoittanut oman reissunsa samaan aikaan jonkun äijänsä työmatkan kanssa.

Mä ja tää yhteinen ystävä varattiin sitten matkat ihan toiseen kohteeseen eri viikonlopulle ja kerrottiin hyväksikäyttäjälle, ettei valitettavasti päästä tälle hänen suunnitelemalleen reissulle. Tää kaverin irvikuva ei vieläkään ymmärrä, miksi ei lähdetty hänen kanssaan tai mikä hänen käytöksessään saattoi olla hieman epäreilua. Luulee varmaan ettei ajankohta vain sopinut meille. Ei ymmärrä ollenkaan, ettei lasta voi vaan yhtäkkiä paukauttaa jonkun hoidettavaksi ilman mitään ennakkovaroitusta. Jos kyseessä olisi hyvä ja reilu ystävä, oltaisiin tietenkin voitu vaikka vuoroilloin jokainen jäädä muksun kanssa hotellille, mutta hänelle ei ikinä olisi edes tullut mieleen tällainen vaihtoehto. Ja ihmisen tuntien ehdottaminen olisi ollut turhaa, hän on sen tyylinen, että jos on rakentanut mieleensä jonkin kuvan siitä, miten asiat tulevat menemään, niin silloin ne myös menevät niin ja mitään poikkeamia ei sallita. Eli toisinsanoen mä olisin ollut matkalla vain ilmaisen lastenvahdin roolissa. Hänen virheensä oli olettaa, että yhteinen ystävä olisi ollut enemmän hänen kaverinsa, kuin minun, vaikka asia oli täysin päinvastoin. Tämä on "kaverin" oletus kaikkien ihmisten kohdalla. Luulee myös ihan aidosti jokaisen miehen olevan itseensä lääpällään, joka on lähinnä huvittavaa.

Jatkuu...

Vierailija
79/84 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 jatkaa:

Viimeinen niitti mulle hänen kohdallaan oli, kun heille oli tulossa iso kattoremppa taloonsa ja tarvitsivat majoitusta kuukauden ajalle. Hän, muksu ja miehensä, joka tosin on työmatkoilla lähes koko ajan. Hän kertoi minulle ilmoitusluontoisena asiana, että ovat sitten tänä ja tänä päivänä tulossa meille ja kuukauden verran tosiaan ovat sitten nurkissa pyörimässä. Mun ja mun miehen pienessä rivarikolmiossa, jossa makkarin ja olohuoneen lisäksi on ainoastaan mun työhuone, joka on täynnä elektroniikkaa ja jota mä tarvitsen päivittäin työskentelyyn ja jonka ovessa ei ole edes lukkoa. Oon siis etänä lähes aina, toimisto sijaitsee kaukana ja mun työn luonne ei vaadi jatkuvaa paikallaoloa. Sen sijaan se vaatii ehdotonta rauhaa, jotta voin keskittyä kunnolla.

Ja nyt he olisivat sitten tulleet meille, vilkas ja äänekäs lapsi joka on mun perään kuin hullu puuroon ja täysin muita ajattelematon mamma, jonka bravuuri on omassa kämpässään jättää tiskejä lojumaan päiväkausiksi mihin sattuu niin, että homehtuvat lopulta. Tätä samaa tekee myös kavereiden kodeissa esimerkiksi kahvikupeilla. Ottaa aina uuden kupin santsatessaan ja edellinen jää mihin lie jemmaan. Ukkoa ei paljoa olisi näkynyt niin en laske häntä mukaan. Ajankohtana toki heinäkuu, eli lapsi ei olisi ollut tarhassa.

Me oltaisiin kuulemma voitu nukkua olkkarissa ja olisivat ottaneet makuuhuoneen. Tää siksi, koska meillä on pari kania, joille mamma on allerginen ja niiden valtakuntaa on olkkari. Tosi kiva myös, kun mulla on niitä tietokoneita niin poikansa pääsee pelaamaan. Joo toki, kyllä mun koneilla saa pelata, mutta mä tarvitsen niitä työkäyttöön, eikä mulla ole oikein mitään ideaa, mitä vajaa 6-vuotias voi pelata. Olisin myös joutunut 100% varmuudella ilmaisen lastenvahdin hommiin lähes koko ajan, koska äitinsä "harrastaa" joka päivä. Meillä on sama harrastus, jonka kautta ollaan tutustuttu, eikä se todellakaan vie kaikkea vapaa-aikaa. Ei aavistustakaan missä oikeasti pörrää.

Lisäksi mun mies vihaa sydämensä pohjasta tätä "kaveria". Olisi ollut hieno yhtälö.

Jatkuu...

Vierailija
80/84 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 & 79 jatkaa:

Sanoin suoraan ei, mutta tää ei tajunnut. Hänen kummallisessa maailmassaan jos hän on jotain päättänyt, se on se miten asiat tulee tapahtumaan. Selitti vaan mulle kuinka näppärää kun hänellä on lomaa vain kaksi viikkoa heinäkuussa ja koska mä olen kotona, niin voi jättää muksunsa sinne mun kanssa toiset 2 viikkoa. Ei helkkari, mä teen töitä, joka päivä, vähintään 8 tuntia, yleensä 10. Pidän omat lomat aina pimeään vuodenaikaan, koska silloin matkustetaan miehen kanssa jonnekin lämpimään kaamosta pakoon. Mä en voi vahtia lasta, kun työskentelen.

Mä yritin ensin selittää tän kaiken niin yksinkertaisesti, kuin suinkin pystyin. Mutta ei, ei vaan mennyt jakeluun. Ei heistä ole vaivaa, lapsi voi vaikka katsoa piirrettyjä koko päivän, ei häiritse mun töitä. Mitä helvettiä? Se on lapsi, sen ois varmaan kiva tehdä kesällä vaikka jotain ulkona, sitä pitää ruokkia, se ei todellakaan pysy teeveen ääressä kymmentä tuntia putkeen ja mun moraali ei ikinä antaisi näin tapahtua muutenkaan. Se ois heitteillejättö ja lapsi on syytön tilanteeseen.

Mä sanoin että nyt asia on niin, että meille ette tule, mä en halua yhtään viestiä asiaa koskien ja seuraavasta tulee blokki. Mun ei tarvitse majoittaa ketään, eikä varsinkaan ilmaiseksi. Laittoi kuitenkin heti perään vinkumisviestin. Blokkasin saman tien whatsappissa, messengerissä ja puhelimesta. Messengerissä oli myöhemmin pakko unblockata, koska siellä on harrastusryhmän chat. Muualta blokit eivät lähde ikinä.

Ei olisi maksanut vuokraa, ei ainakaan tarjoutunut, ruokaa sanoi ostavansa, mutta epäilen. Ei esimerkiksi tuo ikinä harrastusporukan illanviettoihin muuta, kuin itsensä. Baarissa odottaa aina, että joku seurueesta nousee hakemaan itselleen juotavaa ja pyytää tätä tuomaan hänelle samalla niin hän "hakee sit seuraavat". Ei ole koskaan hakenut. Luulee varmaan joko olevansa kovinkin ovela, tai sitten on vain uskomattoman ajattelematon ja tyhmä. Tää temppu toimii toki vain kerran per ihminen, joten aika nopeasti kuivui ilmaisen alkoholin virta. Harrastusreissuilla aina kätevästi "unohti" maksaa oman osansa majoituksesta, joten kukaan ei enää suostu jakamaan huonetta hänen kanssaan, joten joutuu maksamaan kovemman hinnan yhden hengen huoneesta. Nykyään varoitetaan jo valmiiksi uusia harrastusporukkalaisia, etteivät haksahda tämän yhden urpon temppuihin. Voi kuulostaa kiusaamiselta, mutta sitä se ei ole. Niin makaa, kuin petaa. Yhtään ystävää hänellä ei enää harrastuksen parista ole ja olen kuullut hänen kanssaan samassa paikassa työskentelevältä, että tilanne on siellä täysin sama.

Ainoa syy, miksi ei ole potkittu pois harrastusporukasta on, että on harmillisesti tajuttoman hyvä tässä harrastuksessa. Ei ole erityisen yleinen, joskaan ei mitenkään erikoinenkaan laji, joten pakko roikottaa mukana. Ehkä vaihdan itse jonkin muun lajin pariin, koska tätä ihmistä on niin vaikea kestää. En olisi todellakaan ensimmäinen.

Anteeksi tajuttoman pitkä romaani, josta vain osa koski lapsen hoitoon ottamista, mutta ihanaa päästä purkamaan sydäntään.