Etätyö = Lusmuilua
Uskooko joku ihan oikeasti, että etäpäivän viettäjä muka tekee duunia kotona ollessaan?
Tiedän monta sluibailijaa, jotka oleilevat paljon etänä kotonaan ja jopa naureskelevat työnantajan tyhmyyttä, kun se antaa ylim vapaapäiviä näin helposti.
Kommentit (141)
Olen pomona kahdelletoista ihmiselle. Meillä on aina tehty osittain etätöitä ja tietenkin enemmän nyt koronan aikana. Minua ei kiinnosta mitä ihmiset puuhaavat siellä kotona ollessaan, kunhan sovitut työtehtävät tulevat tehtyä ajallaan ja työsuoritteet ovat laadultaan odotusten mukaisia.
Etätyössä voi jossain asioissa ottaa rennosti - esimerkiksi isoissa palavereissa ja kojlutuksissa jossa kamera ei ole päällä voi vaikka selata vauvapalstaa tai pelata - mutta vain silloin kun käsitellään asiaa joka ei millään tavoin noske minua ja työtäni. Lounaalla voi kattoa telkkaa, rakastella tai käydä suihkussa. Helteellä voi istua pelkissä pikkuhousuissa. Pyykin voi laittaa aamulla ajastuksella ja ruokatunnilla ripustaa kuivumaan. Töissä voi kuunnella musiikkia tms.
Mutta tosiaan kyllä ne työt on tultava tehdyksi. Lisäksi teams ja skype näyttävät molemmat oletko paikalla. On kiusallista jos ei osallistu keskusteluihin, vastaa viesteihin tai jos se pieni liikennevalo näyttää keltaista tainpunaista. Ei sitä seurata mutta huomaahan sen kaikki jos joku on paljon poissa koneen äärestä....
Vierailija kirjoitti:
No eikös etätyö tarkoita että ollaan tarvittaessa puhelimen/sähköpostin tavoitettavissa, mutta vain pakolliset hommat hoidetaan kotoa käsin...
Sluibailuahan se on.
Ei vaan, että kaikki työ pitää voida hoitaa etänä. Muutoin etätyötä ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Laiska lusmu on laiska lusmu toimistolla ja etäilijänä.
Tunnolliset ja ahkerat työntekijät jotka kantavat vastuunsa, tekevät työnsä itsenäisesti ja paikkariippumattomasti ollaan sitten missä tilanteessa hyvänsä.
Lopusta päättää sitten työnantaja.
Näin se on. Meillä etätöistä tuskaili eniten ne, jotka viihtyivät eniten siellä taukohuoneessa kollegojen kanssa. Kuulemma yksinäistä. Ja se tauolla istuminen ja nauraminen meni reippaasti yli lakisääteisen. Esimies ei tuolloin puuttunut, mutta tuntuu, että hän seuraa nyt tarkemmin sitä miten ollaan tavoitettavissa etänä.
Vaimo pitää välillä etäpäivän töistä. Käytännössä tämä tarkoittaa siivouspäivää kotona.
Etänä on hyvää aikaa imuroida, mopata, tampata matot, pyyhkiä pölyt, pestä vessat, leikata nurmikko, pestä ikkunat, tehdä lumityöt jne, kun lapset on koulussa ja mies töissä.
Tätä voi olla ap:n vaikea uskoa, mutta joissain työpaikoissa seurataan tuloksia. Niistä näkee, onko töitä tehty vai ei.
Onhan konttorillakin paikalla ollessa sitä lusmuilua. Aika monessakaan työpaikassa ei ole töitä tauotta sen kahdeksan tuntia vaan moni saattaa esim. väliajan selata nettiä. kotona vaan pystyy hyödyntämään paremmin sen luppoajan.
Protestanttinen työetiikka: työn pitää olla kärsimystä.
Saan paljon enemmän aikaiseksi kotona ja sitä se työnantajakin on kehunut. Tuottavuus noussut 15% kun ei mene aikaa lounaalla käymiseen kauempana, tauoilla haahuiluun ja turhien asioiden läpikäymiseen.
Minä ainakin saan yleensä tehtyä enemmän etätyöpäivän aikana kuin paikallaolopäivän aikana.
Meillä tosin seurataankin tuloksia eikä jotain typerää läsnäoloa pisteellä.
Meillä on kuuden hengen asiantuntijayritys. Jo ennen koronaa osa teki suurimman osan ajasta etänä, koska suurin osa on myös firman omistajia. Kenelläkään ei siis ole varaa lusmuilla, vaan tulosta pitää syntyä. Ihan sama missä ja milloin.
Itse olen palkollinen. Ennen koronaa olin työpaikalla, mutta usein olin siellä yksin. Nyt olen tehnyt etää 1,5 vuotta. On ihan sama menenkö konttorille yksin istumaan vai jäänkö aamulla kotiin töihin. Huomenna palaan lomalta, ja mietin missä töitä tekisin. Toimistolla on ilmastointi ja helpompi erottaa työ ja vapaa. Toisaalta kotona saan nukkua pidempään kun 2 h päivässä vapautuu työmatkoista. Houkuttaisi myös aloittaa kotona päivä klo 6, niin klo 14 pääsisin rannalle. Huomenna saatava kuitenkin iso työhomma tehtyä, joten laiskotella en voi. Minun työntekoani ei kukaan vahdi, joten jos työtilanne antaisi myöden, pitäisin vapaata.
Onhan niitä juttuja ollut että etätöissä sitä vain seksiä harrastetaan ja katsotaan netfilixiä, 5 tonnin palkka juoksee samalla
Aloittaja ei ole lankaan tietoinen tämänpäivän etätyöstä. Se on aivan yhtä tehokasta kuin konttorilla. Toimialastariippiuen tulisi tehdä aina. Se säästää sekä työnantajan että työntekijän resursseja. Itse olen myyntialalla esimiehenä ollut 10 vuotta ja aina etänä. Valvontatyökalut on samat kuin konttorilla
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole lankaan tietoinen tämänpäivän etätyöstä. Se on aivan yhtä tehokasta kuin konttorilla. Toimialastariippiuen tulisi tehdä aina. Se säästää sekä työnantajan että työntekijän resursseja. Itse olen myyntialalla esimiehenä ollut 10 vuotta ja aina etänä. Valvontatyökalut on samat kuin konttorilla
Aloittaja vaan jatkaa Riikka Purran aloittamaa vihakampanjaa etätöitä vastaan. Eka huudellaan ihmisiä töihin, ja sit ei kelpaakaan.
Se nyt vaan on etätyöläisten vika, että valtiovarainministerin pätevyys on täys nolla.
Jos en tekisi kotitoimistolla töitä, niin viimeistään klo 15:00 aikaan rupeaisi puhelin soimaan että missä tilaukset viipyy.
-supply planner
Etäyö laskee tehokkuutta ja se on fakta. Kenenkään ei tietenkään pidä työskennellä 100% teholla koko aikaa, mutta etätyöläisillä maksimitehokin jää 50:een prosenttiin joten muutosta pitää tapahtua.
Eiköhän se hyvin pitkälti niin mene, että ne jotka tekee kokonaan etänä niin oikeasti työskentelee. Sitten taas ne, jotka on pääasiassa toimistolla, mutta välillä etänä nii ne etäilyt on vähän kuin ylimääräisiä vapaapäiviä.
Taas joku varastohemmo on kateellinen etätöistä
No jaa, minulla kyllä huomaa tuntiseurannasta että aina toimistopäivinä vähintään tunti on kollegoiden kanssa olemista.
Se, että sinun työporukkasi ei osaa tehdä töitään kuin valvovan silmän alla ei tarkoita, etteivätkö useimmat muut osaisi.
Tuo kuulostaa siltä, että porukkanne on jämähtänyt työtaidoissaan 90-luvulle.