Etätyö = Lusmuilua
Uskooko joku ihan oikeasti, että etäpäivän viettäjä muka tekee duunia kotona ollessaan?
Tiedän monta sluibailijaa, jotka oleilevat paljon etänä kotonaan ja jopa naureskelevat työnantajan tyhmyyttä, kun se antaa ylim vapaapäiviä näin helposti.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
jännä ku etätyöläisillä tuntuu olevan työpaikat, missä ei muka mitään pidä saada aikaan
valtion ja kunnan byrokraatteja
Kaverin auto ei mennyt katsastuksesta läpi.
Hän kertoi pitävänsä pari etäpäivää, niin ehtii korjaamaan auton.
Ei onnistu meiltä tavallisilta työssä käyviltä ihmisiltä tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
jännä ku etätyöläisillä tuntuu olevan työpaikat, missä ei muka mitään pidä saada aikaan
Sepä se, ehkä hommia on niin vähän että ehtii kaikenlaista muuta hommailla?
Vierailija kirjoitti:
Kaverin auto ei mennyt katsastuksesta läpi.
Hän kertoi pitävänsä pari etäpäivää, niin ehtii korjaamaan auton.
Ei onnistu meiltä tavallisilta työssä käyviltä ihmisiltä tuollainen.
Ei niin! Täytyy tehdä oikeita töitä.
Saahan sitä kuvitella etätöissä mitä haluaa. Itse teen sellaista työtä mikä on aikataulutettua. Jos ei valmistu ajoissa niin asiakkaat tulevat lankoja pitkin.
Etänä homma sujuu paremmin kuin toimistolla avokonttorissa. Toivottavasti etätyöt jatkuvat itseltäni edelleen vaikka korona saataisiin nujerrettua.
Bossman. kirjoitti:
No mutta kyllä minä työnantajana seuraan niitä tuotoksia myös. Ei tulosta=ei palkkaa.
Monella työnantajalla on asenne muuttunut kun tulos on kasvanut etätyön aikana. Omassakin työpaikassa on tehty sellainen päätös, että jokainen voi omalla ilmoituksella jäädä vaikka pysyvästi etätyöhön.
Joku ketjun alkupäässä puhui kylpylälomasta työaikana.
Itse en näe kylpylälomassa mitään väärää jos sen aikana saa työt tehtyä asiallisesti eikä vaaranna mitään salassa pidettäviä tietoja.
Mitä merkitystä sillä oikeasti on missä työnsä tekee?
Ei ole väliä lusmuilenko toimistolla vai kotona, kun ei yksinkertaisesti ole töitä mitä tehdä.
Lomautuslappuja odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen etätyössä tehnyt normaalin työpäivän + työmatkaan käytetyn ajan. Kun on mahdollista saada rauhassa tehdä töitä, työpaniikki muuttuu normaaliksi työksi, ilman jatkuvaa hälinää ja kyselijöiden tulvaa.
Tehokkuus on parempi etätyössä ja verotukseen voi ilmoittaa työhuonevähennyksen.
Tämä on ollut hyvä oppitunti myös työnantajille, koska he ovat huomanneet ihmisten ihan oikeasti tekevän töitä, vaikka kotona ovatkin. Olen kuullut myös siitä, että jotkut yritykset pohtivat etätyötä pysyväksi. Ja se on hyvä idea, koska toimistotilojen vuokrat on korkeita.
Meillä on jo otettu etätyö pysyväksi käytännöksi. Alkuvuodesta pyysivät ilmoittamaan minkä verran haluaa tehdä etätyötä ja tarvitseeko toimistolla vielä omaa työpöytää.
Moni on jäänyt kokonaan etätyöhön ja avokonttori on muuttunut vähemmäksi. Sinne on myös tehty pieniä yhden hengen huoneita, jotka ovat jokaisen varattavissa. Ajatuksena on, että jokaisella on mahdollisuus rauhalliseen työtilaa tarpeen mukaan. Tämä parantaa myös toimistolla työskentelevien työtehoa.
Laiska lusmu on laiska lusmu toimistolla ja etäilijänä.
Tunnolliset ja ahkerat työntekijät jotka kantavat vastuunsa, tekevät työnsä itsenäisesti ja paikkariippumattomasti ollaan sitten missä tilanteessa hyvänsä.
Lopusta päättää sitten työnantaja.
Mikä on sellainen työpaikka jossa ei tarvitse tehdä mitään ja työtä ei mitenkään seurata? Teen toimistolla ja kotona työtä sykleissä. Välillä puserran ja ahkeroin useamman homman kasaan täysin keskittyneenä. Sitten on lounas tai tulee jauhettua työkavereiden kanssa. Ei työpaikallakaan tehdä töitä tiiviisti 150% teholla koko työpäivän ajan.
Kotona sama. Hommat etenee ja tulee hoidetuksi vaikka välillä tekeekin ruokaa palaverin lomassa. Töiden etenemistä seurataan ja jos et saa mitään aikaan, esimies kyllä varmasti ottaisi asian esille. Esimies myös esittelee jokaisen henkilökohtaista edistymistä joka aamu palaverissa. Ei ne työt etänäkään tee itse itseään eikä riitä että on kone auki ja ei tee mitään.
Hyvää pomoa ei kiinnosta miten työntekijä aikansa käyttää, kunhan hommat tulee tehtyä.
Nyt heinäkuussa on hyvä olla etätöissä, kun muut ovat lomalla. Pidän elokuussa varsinaisen kesäloman, joten olen kahdeksan viikkoa vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väliä lusmuilenko toimistolla vai kotona, kun ei yksinkertaisesti ole töitä mitä tehdä.
Lomautuslappuja odotellessa.
Sama tilanne silloin, kun tilaukset ovat vähissä. Jotain yleisiä organisointihommia voi tehdä, mutta paljon on puhdasta ajantappoa. Kiireisempinä aikoina käydään sitten viikonloppuisinkin töissä ilman korvauksia.
Itse tein etätyötä jo paljon ennen koronaa. Työ oli teknistä asiakaspalvelua ja aika helposti siinä huomaa jos ei ole asiakkaiden tavoitettavissa puhelimella, eli puhelut menevät vastaamattomaksi.
Suomalaisia pidetään kovana työmoraaliltaan mutta aina jos ei ole herkeämätöntä kyttäystä on ensimmäinen pelko että joku luistaa töistä. Monessa asiantuntijapaikassa ei edes ole mitään työajanseurantaa.
Eipä siitä työntekijästä hirveätä hyötyä ole pitkässä juoksussa jos tämän ensimmmäinen ajatus joka kohdassa on luistaa töistä.
Useimmissa töissä se kyllä näkyy tavalla tai toisella jos töitä ei ole tehty. Ihan sama missä se olisi pitänyt tehdä.
Etköhän kuule perusta jonkin etätyöstalkkerifirman ja palkkaa listoillesi kyylä-toiminimellä henkilöitä etäduunarin viereen istumaan. Kököttää siinä sitten sekuntikello kädessä ja kirjaa ylös suoritteet. Metronomi säätää työtahdin. Sopisi niin hienosti suomalaiseen työkulttuuriin ja lisäisi työssä viihtymistä.
No kansainvälisessä firmassa missä Olen töissä
On saanut tehdä etätöitä jos haluaa.
50/50 on tehnyt töitä kotona / konttorilla.
Mulla näkyy ja kuluu!! Jos en tehtäviäni tee.
Koronan aikana firman liikevaihto teki kaikkien aikojen ennätyksen siis ei ole ollut aikaa lusmuilla.
Palkka&bonukset ovat myös sen mukaiset😀
Olen tehnyt etätöitä vuodesta 1988 lähtien.
Etätöissä ei meinaa keretä pitää edes taukoja kun kaffetunti ja ruokataukohullut pommittaa kun olet linjoilla muutaman minuutin vihreenä
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä ei meinaa keretä pitää edes taukoja kun kaffetunti ja ruokataukohullut pommittaa kun olet linjoilla muutaman minuutin vihreenä
Ennen kun status muuttuu poissaolevaksi siis
Pääsääntöisesti teen etätöitä, oli koronaa tai ei. Sekä yksityisellä, että nyt julkisella puolella ollut hommissa ja ihan samalla tavalla kone aukeaa viimeistään klo 8 ja palavereja saattaa olla 8-9 päivän aikana, suuri osa vielä sellaisia, jotka vedän itse. Niihin pitäisi ehtiä myös valmistella materiaali, vastata sähköposteihin ja selvittää asioita. Ei kyllä ehdi lusmuilemaan missään välissä. Toki sitten kun on vähän väljempää kalenterissa, voin käydä kampaajalla tai hoitaa jonkin muun asian työpäivän lomassa, mutta aika harvassa nämä kerrat on.