Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti päiväkoti on auki klo 5 - 19, koska ainakin oman lapsen hoitopäivästä tulee suunnilleen tuollainen, jos täällä Helsingissä joutuisin elämään ilman autoa. Kun sovittaa yhteen junaa, bussia ja metroa, niin nyt 35 minuutin päiväkotimatka pitenee lähes kahden tunnin mittaiseksi ja siihen päälle vielä matka päiväkodista työpaikalle.
Kerropa vielä, mistä mihin on Helsingissä sellainen matka, joka kestää kaksi tuntia ja johon tarvitsee junan, bussin & metron?
T. Autoton helsinkiläinen
Vaikka Tali - Viikki - Lauttasaari on sellainen kahden tunnin matka, jossa tosin ei ole junaa mukana. Minä teen tuollaisen päivittäin, menee 2 tuntia suuntaansa kaikkine kävelyineen.
No saahan sitä aikaa kulumaan jos väkisin pitää tehdä siksakkia ympäri kaupunkia mahdollisimman hankaliin suuntiin. Mutta kyllä tuollaisia päivittäismatkoja voi yleensä välttää kun suunnittelee sekä menonsa että asuinpaikkansa järkevästi. Ja tuohon matkaan muuten menisi ruuhkassa myös autolla melkoinen tovi.
NäinMeillä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andersson ei tajua, että ihmisiä asuu kasvukeskusten ulkopuolellakin.
On tutkittu, että ihminen voi hyvin luonnon lähellä. Ja ei, luonto ei ole sama kuin kuppainen puisto jossa on 50 koiraa k*setettu just aamulla.
Isoissa kaupungeissa sosiaaliset ongelmat kärjistyvät.
Kaupunkilaiset myös kuluttavat enemmän kuin maalaiset.Miksei tehdä maalla asumisesta ympäristöystävällisempää? Varmasti tekniikkaa voisi kehittää siihen suuntaan, jos vaan halua olisi Lilläkin ja Haavistolla.
Andersson ei sanout että kellään ei pitäisi olla autoa vaan että kaikilla ei tarvitse olla autoa. Eli joillakin voi ja myös tarvitsee olla auto mutta ei kaikilla.
No eikös se tilanne ole ollut vallitseva nyt ja juo vuosikymmenet ennen tätä?
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tarvikkaan, jos sattuu asumaan hyvien julkisten yhteyksien lähellä. Jos ei, niin kaikki matka-ajat pitenevät huomattavati ja sählinkiä tulee mahdottomasti. Lisäksi esimerkiksi junaliput ovat sen verran kalliita, että auto tulee halvemmaksi toistaiseksi.
Asun lähellä keskustaa, mutta bussilla työmatka kestää tunnin. Omalla autolla pääsen kymmenessä minuutissa.
Enkä muuta työpaikan takia toiseen mihinkään muualle. En välttämättä ole samassa työpaikassa ikuisesti...
Aika harvalla on oma auto. Kyllä meidän perheessä se ainakin on kuudella ihmisellä. Kenen kyytejä ajetaan milloinkin.
Ei sitä kerrostalossakaan naapurirapun hissin käyttämistä kovin järkeväksi koeta (vaikka sieltä vintin kautta omaan rappuun pääsisikin).
Ihmettelen tätä itsekin. Helsingissäkin rakennetaan 9-kerroksisia kerrostaloja niin miksi niihin kaikkiin pitää tehdä hissit? Onhan niitä hissejä stadissa jo riittämiin. Uudet talot voisi tehdä hissittömiksi niin tulee sitä hyötyliikuntaa. Käyttäisivät niitä jo olemassaolevia hissejä jos haluavat hissillä kulkea.
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti päiväkoti on auki klo 5 - 19, koska ainakin oman lapsen hoitopäivästä tulee suunnilleen tuollainen, jos täällä Helsingissä joutuisin elämään ilman autoa. Kun sovittaa yhteen junaa, bussia ja metroa, niin nyt 35 minuutin päiväkotimatka pitenee lähes kahden tunnin mittaiseksi ja siihen päälle vielä matka päiväkodista työpaikalle.
Kerropa vielä, mistä mihin on Helsingissä sellainen matka, joka kestää kaksi tuntia ja johon tarvitsee junan, bussin & metron?
Vaikka Tali - Viikki - Lauttasaari on sellainen kahden tunnin matka, jossa tosin ei ole junaa mukana. Minä teen tuollaisen päivittäin, menee 2 tuntia suuntaansa kaikkine kävelyineen.
No saahan sitä aikaa kulumaan jos väkisin pitää tehdä siksakkia ympäri kaupunkia mahdollisimman hankaliin suuntiin. Mutta kyllä tuollaisia päivittäismatkoja voi yleensä välttää kun suunnittelee sekä menonsa että asuinpaikkansa järkevästi. Ja tuohon matkaan muuten menisi ruuhkassa myös autolla melkoinen tovi.
En ole tuon matkan tekijä mutta Helsingin kaupunki saattaa osoittaa päivähoitopaikan, johon on kotoa tunnin matka ja sieltä päiväkodilta sitten töihin vielä tunnin matka. Tosin noihin ei välttämättä autokaan aina auta, varsinkaan jos ruuhka-aikaan pitää liikkua. Ei meillä ainakaan ollut mahdollisuutta muuttaa Punavuoreen vain siksi, että lapselle osoitettiin sieltä päivähoitopaikka, vaikka vanhempien työpaikat oli täysin eri suunnassa.
Olen nyt ollut jonkinaikaa autoton. Huomioita:
- Työmatkoissa ei pääasiassa mitään ongelmaa, ainakaan näin kesäaikaan, kuljen pyörällä. Jos työmatka on 10km kieppeillä, niin vie aikaa n. 30 minuuttia suuntaansa. Itse asun kaupungin laitamilla, mutta busseja menee kuitenkin kohtuullisen hyvin, paitsi yöaikaan, itse kuljen toisinaan yölläkin töihin, jolloin täytyy mennä pyörällä.
- Itse en pysty täysin ilman autoa elämään ja koska minulla ei ole omaa, olen riippuvainen muiden autoista, esim. pitää ostaa jotakin isompaa tavaraa, jonka postimaksu netistä tilattuna on kohtuuttoman suuri, tarvitsee jonkun kuskaamaan ja kuljettamaan ja on todella inhottavaa, kun pitää muita vaivata ja sittenkin odotella että milloin toiselle sopii.
- Joidenkin luona kyläily on ennenkin ollut vähäistä ja nyt kiinnostaa vielä vähemmän kun matkoihin menisi aikaa ihan tolkuttomasti ja olisi riippuvainen esim. bussiaikatauluista ja pitäisi vaihtaa bussia jossakin, kun ei aina perille pääse just sillä ainoalla bussilla joka täältä kulkee. Pyörällä ei jaksa ajella kun tulee töihinkin pyöräiltyä + kävelylenkit päälle.
Pääosin ainakin väliaikaratkaisuna olen tykännyt ja rahansäästö on kyllä ihan valtavaa. Mutta kyllä auton vielä joskus itselleni uudestaan laitan (auto tuo vapautta ja itsenäisyyttä, tärkeää kun ei nykyajan ihmisillä ole aikaa ja jaksamista kamalasti toisia autella), ehkä kuitenkin käytän sitä vähemmän. Toivoisinkin, että verotusta ohjattaisiin juurikin bensanhintaan ja laskettaisiin auton yleisiä käyttökuluja, että vaikka se auto oliskin pihassa, ei sitä tarvisi joka asiaan kuitenkaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä menee tunteisiin ja suhtaudutaan kihekän suurella tunteella tähän autoiluun. Järkevä, rationaalinen pohdinta vaikuttaa täysin mahdottomalta, kun autoilu on pelkkää Suurta Tunnetta.
Kyse on siitä, että autottomuuteen päätyneet jotenkin kuvittelevat, että autolliset olisivat myös autottomia, jos vain miettisivät asiaa. Mutta kun autolliset ovat miettineet asiaa ja päätyneet autoon. Ihme käännytystyötä täällä yritetään tehdä. Mihinkään aivopesuun ei koskaan suhtauduta lämmöllä.
Aikaa on rajattomasti :o
17 vuotiaani normi päivä.
Kouluun kello 8 Matkaan bussilla 50 min jalan 45min fillarilla 15min autolla 10min
Treeneihin joita on joka paiva Bussilla 90min fillarilla 20min autolla 15min
ilta toihin 3 kertaa viikossa bussilla 60min fillarilla 15 min autolla 10min.
Eli jos kaikki samana paivana niin bussissa menisi 6h 30 mi, fillarointia 1h 40min tai autossa 1h 10min
Asumme kuitenkin melkein Turun keskustassa. Ei bussilla voi liikkua kun ei riitä aika.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä itsekin. Helsingissäkin rakennetaan 9-kerroksisia kerrostaloja niin miksi niihin kaikkiin pitää tehdä hissit? Onhan niitä hissejä stadissa jo riittämiin. Uudet talot voisi tehdä hissittömiksi niin tulee sitä hyötyliikuntaa. Käyttäisivät niitä jo olemassaolevia hissejä jos haluavat hissillä kulkea.
Sinulta on ilmeisesti jäänyt peruskoulu kesken? Oma hissi= oma henkilökohtainen hissi. Eli riittää, että talossa on yhteinen hissi, ei niin, ettei jokaisessa talossa ole hissiä. Miten pärjäät elämässä, kun ymmärryksen taso on tätä luokkaa?
Vierailija kirjoitti:
- Työmatkoissa ei pääasiassa mitään ongelmaa, ainakaan näin kesäaikaan, kuljen pyörällä. Jos työmatka on 10km kieppeillä, niin vie aikaa n. 30 minuuttia suuntaansa. Itse asun kaupungin laitamilla, mutta busseja menee kuitenkin kohtuullisen hyvin, paitsi yöaikaan, itse kuljen toisinaan yölläkin töihin, jolloin täytyy mennä pyörällä.
- Itse en pysty täysin ilman autoa elämään ja koska minulla ei ole omaa, olen riippuvainen muiden autoista, esim. pitää ostaa jotakin isompaa tavaraa, jonka postimaksu netistä tilattuna on kohtuuttoman suuri, tarvitsee jonkun kuskaamaan ja kuljettamaan ja on todella inhottavaa, kun pitää muita vaivata ja sittenkin odotella että milloin toiselle sopii.
- Joidenkin luona kyläily on ennenkin ollut vähäistä ja nyt kiinnostaa vielä vähemmän kun matkoihin menisi aikaa ihan tolkuttomasti ja olisi riippuvainen esim. bussiaikatauluista ja pitäisi vaihtaa bussia jossakin, kun ei aina perille pääse just sillä ainoalla bussilla joka täältä kulkee. Pyörällä ei jaksa ajella kun tulee töihinkin pyöräiltyä + kävelylenkit päälle.
Pääosin ainakin väliaikaratkaisuna olen tykännyt ja rahansäästö on kyllä ihan valtavaa. Mutta kyllä auton vielä joskus itselleni uudestaan laitan (auto tuo vapautta ja itsenäisyyttä, tärkeää kun ei nykyajan ihmisillä ole aikaa ja jaksamista kamalasti toisia autella), ehkä kuitenkin käytän sitä vähemmän. Toivoisinkin, että verotusta ohjattaisiin juurikin bensanhintaan ja laskettaisiin auton yleisiä käyttökuluja, että vaikka se auto oliskin pihassa, ei sitä tarvisi joka asiaan kuitenkaan käyttää.
Toisaalta, jos sitä isoa tavaraa vaikka pitää kerran vuodessa ostaa, niin kyllähän se tulee halvemmaksi maksaa esim. 100e postikulut kerran vuodessa, kuin 150e bensakuluja ym. maksut päälle oman auton käytöstä. Sama juttu, että vaikka joskus pitäisi mennä taksilla töihin, niin tulee halvemmaksi kuin ajella omalla autolla jatkuvasti.
En ole koskaan omistanut autoa ja olen yli 30 vuotias. En ole ikinä autoa tarvinnut. Asuin pitkään Helsingin keskustassa, jossa auto on lähinnä riesa. Nykyään ulkomailla, jossa on halvat taksit. Niin kauan kuin käytän alle 200-300 euroa kuussa taksiin, on auto täysin turha väline meille. Todellakin voi elää hyvää elämää ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma wc tilojen ja suihkujen kanssa.
Kerrostaloissa voisi aivan hyvin olla yhteiskäyttöveskit/kerros.
Ihan turhanpäiväistä rakentaa joka asuntoon omia tiloja kun niitä käytetään kuitenkin vain tunnin verran päivässä.
Säästettäisiin rakennuskustannuksissa ja tulevissa putkiremonteissa huomattavia summia.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa on rajattomasti :o
17 vuotiaani normi päivä.Kouluun kello 8 Matkaan bussilla 50 min jalan 45min fillarilla 15min autolla 10min
Treeneihin joita on joka paiva Bussilla 90min fillarilla 20min autolla 15min
ilta toihin 3 kertaa viikossa bussilla 60min fillarilla 15 min autolla 10min.Eli jos kaikki samana paivana niin bussissa menisi 6h 30 mi, fillarointia 1h 40min tai autossa 1h 10min
Asumme kuitenkin melkein Turun keskustassa. Ei bussilla voi liikkua kun ei riitä aika.
Turussa on ilmeisesti paskat bussiyhteydet, jos kävelemälläkin pääsee nopeammin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla itälänsi suuntaan on vaikeaa. Itse asuttiin Viikissä ja mies kävi töissä Kilossa. Samassa ajassa jossain muualla olisi siirtynyt moninkertaisen työmatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos sitä isoa tavaraa vaikka pitää kerran vuodessa ostaa, niin kyllähän se tulee halvemmaksi maksaa esim. 100e postikulut kerran vuodessa, kuin 150e bensakuluja ym. maksut päälle oman auton käytöstä. Sama juttu, että vaikka joskus pitäisi mennä taksilla töihin, niin tulee halvemmaksi kuin ajella omalla autolla jatkuvasti.
Siis 150/kk pelkkiin bensakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään tajua, miksi esim. kenelläkään Helsingissä asuvalla pitäisi olla omaa autoa. Ehkä jossain pöpelikössä, jossa julkinen liikenne huono tai olematon, eri asia.
Vaikka siksi, että pääsee Helsingistä pois? Mökille, pikkupaikkakunnalle omia iäkkäitä vanhempia hoitamaan, kavereita tapaamaan. Alle tunnin automatkan päässä Helsingistä on jo alueita, minne julkisilla vaikea/mahdoton päästä ja parin tunnin matkan päässä pitäisi jo varautua odottamaan pitkään yhtä kylän harvoista takseista ja ajamaan sillä taksilla kymmeniä kilometrejä. Kaupunkilaiset eivät tunnu tätäkään ymmärtävän, että landella sitä taksikyytiä voi joutua odottamaan tunnin. Autoilun pointti on usein myös se, että autolla saa tavarat ovelta ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset inhoavat yksityisautoja, koska ne ovat yksilönvapauden symboli ja mahdollistaja eikä se sovi vasemmistolaisille, jotka haluavat hallita kansaa ja rajoittaa sen vapautta.
Täällä moni kauhistelee autoon menevää rahaa. Itse ajattelen asian niin, että julkisten kulkuvälineiden käyttämiseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa elämästäni eikä sitä saa ikinä takaisin eikä mistään lisää. Rahaa saa aina lisää, elämään ei saa lisää tunteja ja päiviä millään ilveellä. Siksi käytän omaa autoa liikkumiseen.
Eihän tässä nyt ole ollut siitä kyse, että siellä Kouvolan perukoilla pitäisi pärjätä julkisilla. Kyse oli siitä, että jokaisen pitäisi miettiä onko mahdollista tehdä matkat myös muuten kuin omalla autolla. Miksi asiasta ei voi nostaa keskustelua ja mietintää ilman, että alkaa väärin ymmärrykset ja kauhea kitinä, että on pakko käyttää omaa autoa. Käytä toki, mutta kaupungeissa se ei ole läheskään aina järkevin vaihtoehto.
Uskotko ihan tosissasi, että joillekin vahingossa tulee ostettua auto? Menevät vahingossa naimisiin ja ostavat vahingossa asunnon?
Tuskin niitä autoja kukaan vahingossa ostaa, toivottavasti. Ihan on varmasti tietoisia ostoja. Pointti on, että kaupungissa on harvoin pakko olla kolmea autoa perheessä. Kyse on mukavuuden halusta tai jostain, että ei päästä 5km työmatkaa esim. pyörällä tai bussilla.
Bussilla menee kolme tai neljä kertaa kauemmin kuin autolla.
Juuri näin. Reilun 1-vuotiaan lapsen kanssa jo aikataulusyistä auto on täysin välttämätön, jos töissä meinaa käydä. Minä kuitenkin asun 7km päässä työpaikastani, julksilla matka ennen lasta 50min, autolla 30min ja nyt kun syksystä alkaen lapsi vietävä hoitoon niin vuorokauden tunnit eivät riittäisi mihinkään muuhun kuin töihin menoon ja sieltä palaamiseen. Jo auton kanssa päivät venyvät niin ettei arkisin ehdi kuin valmistella nukkumaan menon ja syödä, sohvalla ei ehdi istua sekuntiakaan.
Huvikseni katsoin reittioppaasta niin ilman autoa matka olisi 1h45min oletuksella että päivähoidon kohdalla ei kuluisi yhtään ylimääräistä minuuttia. Joutuisimme käyttämään VIITTÄ eri liikennevälinettä! Käytännössä matka olisi siis vähintään 2h suuntaansa. Autolla koko lenkki n. 45 minuuttia. Lisäksi ihan missä tahansa random autossa ei varmaankaan pidetä turvaistuimia, joiden asennus ei ollut ihan nopea juttu ja vaati aika paljon tilaa ympärilleen kun auton ympärillä piti konttailla ovet levällään. Laki kuitenkin vaatii mm turvaistuimet joiden siirtely hankalaa. Lapsiperheelle auto melkoinen välttäättömyys. Ja me muuten asumme ihan Helsingissä.
Siis mistä mihin on tämä 7 kilometrin matka, johon tarvitsee 1 h 45 min. ja viittä eri liikennevälinettä? Sitä paitsi tuon 7 kilometriähän pyöräilee reilussa puolessa tunnissa - lastenistuin pyörään ei paljoa maksa.
T. Autoton ja perheellinen helsinkiläinen
Siellä autossa kulkee aika paljon oheistavaraakin, lapsen reput, omat työtavarat ja ruoat. Pyöräteitä ei ole enkä liikenteen sekaan halua pyörällä mielellään lähteä. Mulla myös raskauksista jääneitä vaivoja, jotka haittaavat mm. kävelyä ja pyöräilyä. Lisäksi puolet vuodesta pyöräily ei kuitenkaan onnistuisi. Matka on melko eteläisestä Helsingistä keskemmälle. Jos kävelisin vajaat 3km selvittäisiin kolmella liikennevälineelä mutta kävely nivelvaivojen takia hankalaa. Joka tapauksessa aikaa menisi 1h30min vaikka olisin hyvässäkin kunnossa. Yhdistelmä bussi-raitiovaunu-bussi * lapsi pois kyydistä -> bussi bussi, lähtö 6.21 että töissä klo 08.00. Toinen 1h30min takaisin tullessa. Oikeasti julkinen liikenne ei Helsingissä toimi hyvin ellet pääse metrolla ja asu pysäkin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä menee tunteisiin ja suhtaudutaan kihekän suurella tunteella tähän autoiluun. Järkevä, rationaalinen pohdinta vaikuttaa täysin mahdottomalta, kun autoilu on pelkkää Suurta Tunnetta.
Kyse on siitä, että autottomuuteen päätyneet jotenkin kuvittelevat, että autolliset olisivat myös autottomia, jos vain miettisivät asiaa. Mutta kun autolliset ovat miettineet asiaa ja päätyneet autoon. Ihme käännytystyötä täällä yritetään tehdä. Mihinkään aivopesuun ei koskaan suhtauduta lämmöllä.
Toki on ihmisiä jotka ovat päätyneet auton ostoon ihan kylmän rationaalisen päättelyn jälkeen ja todellisen tarpeen takia. Mutta valitettavasti on myös paljon ihmisiä jotka auton omistaminen laiskistaa niin että hyvin helposti julkisilla tai pyörällä tehtävät matkat alkavat tuntua ihan mahdottomilta.
Esim. oma poikani kulki ennen ajokortti-ikää ihan mukisematta pyörällä ja julkisilla joka paikkaan mutta kun sai ajokortin niin ei mene enää kilomtrinkaan päähän kuin autolla.
Mulla on mennyt pelkästään työmatkakuluihin 1800e/vuosi ja useimpina vuosina päälle vielä erilaisia huoltokuluja, verot ja vakuutukset, lainanmaksut. Kyllä tuo 5000/vuosi keskimäärin on varmasti aika hyvä veikkaus, eihän se nyt tietenkään mikään tarkka summa ole, joskus voi mennä vaikka vaan 3000 euroakin, joskus taas enemmän kuin 5000e.