Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Anderssonin mukaan on luovuttava ajattelutavasta, että jokaisella pitäisi olla oma auto.
Kommentit (1220)
Ajan siis Anderssonin hissillä töihin.
Oikeampi vertaus olisi, että eihän jokaisessa kerrostaloasunnossa ole omaa suihkua ja vessaakaan, joka olisi suurimman osan ajasta käyttämättä ja silti lämmitettyä tilaa.
Ei kun ai niin, jostain syystä semmoinen on parempaa tuhlausta kuin autoilu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään tajua, miksi esim. kenelläkään Helsingissä asuvalla pitäisi olla omaa autoa. Ehkä jossain pöpelikössä, jossa julkinen liikenne huono tai olematon, eri asia.
T. Autoton helsinkiläinen
Asun Helsingissä ja poikittaisliikenne on aivan hanurista. Julkisilla menee töihin 45-55min/suunta kun autolla 15-25min.
Että ihan taatusti kuljen autolla.
Sama juttu Tampereella. Bussit kulkevat keskustan kautta -> menee kohtuuttomasti aikaa verrattuna autoiluun.
Ai niin, kohtahan meillä on ratikka.
Kelvitär kirjoitti:
Tämä on asia, jossa olen onnellinen, että olen lapseton ja asun kaupungissa. Minulla ei ole ajokorttia, ei siis omaa autoakaan. Kuljen kävellen, pyörällä tai kaupunkini busseilla.
En tiedä, miten autoilevat perustelee tuon halvemmaksi, kun huomioi auton vaatiman ylläpidon huoltoineen, katsastuksineen, veroineen yms. Ja tietenkin bensat ja vaikka parkkimaksut. Itse en paljoa kuukaudessa bussikortistani maksa. Kaupungillani hermot lähinnä menee autoilijoihin, jotka ei lopulta osaakaan parkkeerata minnekään, tai ei ole halua maksaa parkeista.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on elämäsi sisältö? Etkö harrasta mitään tai etkö ikinä käy missään kaupungin ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Kelvitär kirjoitti:
Tämä on asia, jossa olen onnellinen, että olen lapseton ja asun kaupungissa. Minulla ei ole ajokorttia, ei siis omaa autoakaan. Kuljen kävellen, pyörällä tai kaupunkini busseilla.
En tiedä, miten autoilevat perustelee tuon halvemmaksi, kun huomioi auton vaatiman ylläpidon huoltoineen, katsastuksineen, veroineen yms. Ja tietenkin bensat ja vaikka parkkimaksut. Itse en paljoa kuukaudessa bussikortistani maksa. Kaupungillani hermot lähinnä menee autoilijoihin, jotka ei lopulta osaakaan parkkeerata minnekään, tai ei ole halua maksaa parkeista.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on elämäsi sisältö? Etkö harrasta mitään tai etkö ikinä käy missään kaupungin ulkopuolella?
Luonnossa liikkumisen lisäksi harrastan vapaaehtoistyötä, eli sen merkeissä käyn varsin paljon kaupungin ulkopuolella. Junalla ja bussilla onnistuu helposti.
Kiitos uteliaisuudesta =)
Kelvitär kirjoitti:
No jaa, jos mietitään... Maksoin vuonna 2015 autostani 2500 euroa käteisellä. Vuodessa katsastus, liikennevakuutus, verot, huolto tai kaksi. Bensat kulutuksen mukaan.
Bussimatka pysäkiltä toiselle maksaa 3,30 e. Naapurikaupunkiin noin 8 e. Sieltä pitäisi tulla takaisinkin eli 16 e. Pariskuntana matka maksaa 32 e. Lapsi siihen lisäksi. Seutulippu omaan kaupunkiin (jossa ei siis ole mitään juuri ruokakauppojen lisäksi), joitakin kymppejä. Seutulippu naapurikaupunkiin 160e/kk. Tällä ei pääse muihin kaupunkeihin. Toiseen naapurikaupunkiin 170e/kk. Molemmissa on käytävä. Välillä kolmannessakin naapurikaupungissa, koska siellä asuu ystäviä. Ja aikataulut on mitä on. Menisi todella sekavaksi ja vaikeaksi. Niin ja lapsen lippu myös aina maksettavana.
Toimiva tai ainakin kutakuinkin toimiva julkinen liikenne Suomessa on tietääkseni Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Vantaalla ja sitä kauempana kehä kolmosesta on jo vaikeaa. Myös mainitsemissani kaupungeissa julkinen liikenne muuttuu hankalaksi, jos asuu kovin kaupungin laitamilla tai haluaa matkustaa poikittaissuuntaan. Helsinkiin pääsee junalla kätevästi, jos asuu junaradan varrella eikä ahdistu VR:n poikkeusliikenteestä, joka on hyvin usein voimassa (lue: myöhästelyt).
Kaikkialla muualla asuessa tarvitsee autoa, jotta voi käydä töissä tai ottaa työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimiva tai ainakin kutakuinkin toimiva julkinen liikenne Suomessa on tietääkseni Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Vantaalla ja sitä kauempana kehä kolmosesta on jo vaikeaa. Myös mainitsemissani kaupungeissa julkinen liikenne muuttuu hankalaksi, jos asuu kovin kaupungin laitamilla tai haluaa matkustaa poikittaissuuntaan. Helsinkiin pääsee junalla kätevästi, jos asuu junaradan varrella eikä ahdistu VR:n poikkeusliikenteestä, joka on hyvin usein voimassa (lue: myöhästelyt).
Kaikkialla muualla asuessa tarvitsee autoa, jotta voi käydä töissä tai ottaa työtä vastaan.
Turustakaan en kitinää ole kuullut. Käsittääkseni heillä isosti naapurikaupungit samassa paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kukaan edes tarvitsee hissiä?
T. ensimmäisen kerroksen asukas
Tämä!
Li Anderson: "Asun keskeisellä paikalla Helsingissä. Miten joku voi muka tarvita autoa?"
Miten ihminen voi olla noin tyhmä?
Ei kai kaupingissa välttämättä tarvitsekaan autoa, mutta kun täällä maalla asuu ja päivässä menee kaksi bussia kaupunkiin ja yksi takaisin niin ei niillä kyllä hirveästi voi kulkea kun tekee vuorotyötä. Mulla työmatka 44 kilsaa ja miehellä 35kilsaa ja molemmat kulkee vielä kodista vastakkaisiin suuntiin niin kyllä molemmilla on pakko olla omat autot että pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitten, kun työmatka on suuntaansa 100 kilometriä ja kauppaan on sama 100 kilometriä?
Vasemmistolaiset (=kommunistit) eivät ymmärrä, että muuallakin kuin Helsingissä asuu ihmisiä.
Muuta hyvä ihminen pois sieltä!
Kelvitär kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelvitär kirjoitti:
Luonnossa liikkumisen lisäksi harrastan vapaaehtoistyötä, eli sen merkeissä käyn varsin paljon kaupungin ulkopuolella. Junalla ja bussilla onnistuu helposti.
Kiitos uteliaisuudesta =)
Kai se on joku miehen ja naisen ajatusmaailman ero tai jotain. Asun hyvällä joukkoliikennealueella, mutta kuljen töitä lukuun ottamatta pääsääntöisesti paikoissa, missä ei dieselbussit kärytä. Myöskään harrastusvälineitäni ei bussiin huolita. Alkoholisoituisin, jos elämä menisi niin suppeaksi, että joukkoliikenteen varassa pitäisi pystyä hoitamaan kaikki matkat.
Meinaako tämä pikkuinen Li, että täällä periferiassa, jossa julkinen liikenne ja palvelut ovat loppuneet jo vuosia sitten, vingutamme kesällä sateella ja paisteella polkupyörällä ja talvella hiihdämme tai potkimme kelkalla kaupalle. Mitenhän kauan tuo li-tyttönen sitä jaksaisi? Vai onko vassareiden tavoitteena tyhjentää maaseutu ja survoa kaikki keskustoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Li:lläkin auto! Näytettiin Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa. Pitäisi vaan turpansa kiinni, kun ei ole itsekään tässä asiassa viaton.
No mitä se tähän liittyy, että hänellä on auto? Monet eivät todellisuudessa tarvitsisi autoa, vaan se on tavan takia hommattu. Ne jotka pääsevät töihin muuten ja tarvitsevat autoa kerran kuukaudessa, niin todellakin on halvempaa olla ilman omaa autoa.
Halvempaa olisi myös asua sillan alla pahvilaatikossa ja dyykata safkat roskiksesta, mutta aika moni törsää silti kattoon pään päällä ja hakee ruokansa kaupasta. Jotkut jopa ravintolasta!
Tää ketju pistää miettimään, onko kaikki autonomistajat yhtä tyhmiä? Vai tämäkö yks vain?
Vierailija kirjoitti:
Meinaako tämä pikkuinen Li, että täällä periferiassa, jossa julkinen liikenne ja palvelut ovat loppuneet jo vuosia sitten, vingutamme kesällä sateella ja paisteella polkupyörällä ja talvella hiihdämme tai potkimme kelkalla kaupalle. Mitenhän kauan tuo li-tyttönen sitä jaksaisi? Vai onko vassareiden tavoitteena tyhjentää maaseutu ja survoa kaikki keskustoihin?
Ei se varmaan sullekaan pahaa tekis tulla joskus ihmisten ilmoille sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Hissit ovat yhteisiä, koska kerrostalossa ihmisillä on määrätty, yhteinen vertikaalinen kulkureitti. Autot ovat omia, koska ko. kerrostalon asukkaiden muut matkat eivät olekaan samoja. Vapaassa maailmassa kun ihmiset tekevät töitä missä tahtovat ja liikkuvat missä tahtovat. Hissiä voisi verrata pikemminkin raitiovaunuun tai junaan: niitä ihmiset eivät yleensä omista, koska ei ole mitään järkeä omistaa asiaa, minkä VOI jakaa.
Ihan kuten sanoit: ei ole mitään järkeä omistaa asiaa, minkä VOI jakaa. Useille ihmisille auto on sellainen hyödyke, ja kaikki eivät tarvitse autoa ollenkaan. Jotkut haluavat sen siitä huolimatta omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan äänestää eduskuntaan pikkutyttöjä, joilla ei ole mitään kokemusta aikuisten elämästä?
Oliko tämä a) sovinismia b) ikärasismia c) kumpaakin?
Tuskin pärjäisi Kiinassa tai Jenkkilässä. Kaikilla ei Suomessa ole edes asuntoa, ruokaa tai työtä, mutta se ei ole niin mediseksikästä. Kokokansan Li:ksi ei noilla heitoilla pääsee, iltikseen nuo riittää. Mitähän autot on hälle tehnyt kun niin niitä vihaa????
Mihin kukaan edes tarvitsee hissiä?
T. ensimmäisen kerroksen asukas