Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiskuppi eli kuukuppi

Vierailija
02.06.2019 |

Hankin jokunen aika sitten itselleni kuukupin, eikä laittamisessa tai pesussa yms ollut ongelmia... Parikertaa on kuppi vuotanut yli, siksi kun ei ole ajoissa käynyt tyhjentää sitä. Itsellä oli pitkään ihme ennakkoluuloja kuppia kohtaan, että se on hippien höpötyksiä yms
Oisi voinut jo aiemminkin hankkia kuukupin. Helpottaa kyllä elämää menkkojen aikana ja unohtaa jopa ettei oo menkkoja!
Minkälaisia kokemuksia toisilla on kupista? Risut sekä ruusut vastaanotetaan!

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että löysin kuukupin vasta muutama vuosi sitten. Laskin juuri, että jos yhden kierron aikana olen ostanut tamponeita viidellä eurolla, olen käyttänyt niihin yhteensä reilusti yli kaksituhatta euroa elämäni aikana.

t. 55 v.

Vierailija
62/163 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä se on, mutta minulla meni kauan ennen kuin tajusin miten sen saa oikein ulos :) paras mahdollinen kuukautissuoja :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mutten käytä. En halua olla veren kanssa tekemisissä niin paljon, eikä kupin käyttö täytä mun hygieniavaatimuksia. Tamponit best.

Siis MILLÄ järjellä tamponi on hygienisempi kuin kuukuppi? 

Ystäväni, joka kärsi limakalvojen kuivuudesta ja kivuliaasta seksistä teini-iästä asti, löysi muuten juuri 28-vuotiaana ratkaisun ongelmiinsa kun siirtyi käyttämään kuukuppia (ilmeisesti auttoi limakalvojen lisäksi alitajuiseen jännittämiseen).

Öhh... Ihan perusjärjellä? :D

En koske vereen ottaessani tamponia pois, ja asettaessakin vain silloin tällöin. Kupin tyhjentäminen ja peseminen taas on veristä puuhaa. Oksettaa ajatus touhuta kupin kanssa jossain yleisessä vessassa (ja myös ajatus siitä, että joku muu on siinä vessassa kuppinsa pessyt ilman järkeviä käsienpesumahdollisuuksia).

/Se jolle vastasit

Vierailija
64/163 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kuppia lähes kymmenen vuotta, hankin sellaisen lähes heti menkkojen alettua ensimmäisen kerran. Nyt on toinen kuppi menossa. On se kyllä paras keksintö ikinä, ekologinen, luotettava, helppo. Vuotoni on niukka ja täytyy tyhjentää kuppi vain aamulla, päivällä ja illalla. Ainoa negatiivinen puoli on se, että menkkojen alkupäivänä kivut ovat niin kovat, etten pysty laittamaan kuppia paikalleen. Mutta silloin jään muutenkin kotiin, ja vuodan sitten vaatteisiin, kunnes helpottaa.

Vierailija
65/163 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kuppia pari vuotta. En vaihtaisi takaisin tamponeihin mistään hinnasta. Säästyy rahaa ja turhaa roskaa tulee reilusti vähemmän. Ehdottomasti parasta kuukautiskupissa on kuitenkin sen helppous. Helpot kuukautiset.

Vierailija
66/163 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt jo muutaman vuoden, muuten aivan täydellinen, mutta en saa sitä edelleenkään ulos muuten kuin antennista kiskomalla. Eipä siitä ole haittaa ollut.

Vierailija
67/163 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi vaihtaa kuukupista takaisin siteisiin ja tamponeihin, mutta minkäs teen mulle kuppi ei sovi. Lunette koko 2 vuotaa yli, mutta kuitenkin jää niin lujasti sisälle että ei meinaa saada pois.

Niin, tätähän ei saisi sanoa tällä palstalla. 

Vierailija
68/163 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kuukupin, en saanut millään sisään toistuvista yrityksistä ja vinkkien googlailusta huolimatta. Lopulta heitin menemään kun ei hygieniatarvikkeita voi eteenpäinkään antaa. Ongelmani voi tosin liittyä esim. diagnosoimattomaan vaginismukseen kun en ole tamponejakaan koskaan sisään saanut.

Vierailija
69/163 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin aika paniikkiin, kun en meinannut saada kuppia mitenkään pois ekalla kokeilukerralla. Nyt kun osaa niin todella helppo homma tyhjentää. Ekana vuotopäivänä käytän kestopikkuhousunsuojaa varmistuksena.

Vierailija
70/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta sanoa, kuin että kuukautiskuppi on erinomainen kapistus!

Vierailija
71/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käyttää, ei mahdu. Ei ole tekniikastakaan kiinni, ei yksinkertaisesti sovi mitenkään. Jätän sen homman siis muille.

Vierailija
72/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt kuppia lähes kymmenen vuotta, hankin sellaisen lähes heti menkkojen alettua ensimmäisen kerran. Nyt on toinen kuppi menossa. On se kyllä paras keksintö ikinä, ekologinen, luotettava, helppo. Vuotoni on niukka ja täytyy tyhjentää kuppi vain aamulla, päivällä ja illalla. Ainoa negatiivinen puoli on se, että menkkojen alkupäivänä kivut ovat niin kovat, etten pysty laittamaan kuppia paikalleen. Mutta silloin jään muutenkin kotiin, ja vuodan sitten vaatteisiin, kunnes helpottaa.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädää joka kuukausi kotiin vuotaan päiväksi vaatteisiin (Yäk), vaan on käytettävä jotain muuta suojaa sitten ja mentävä töihin. Ällöä/työlästä muuten liottaa jostain vaatteista, lakanoista verta, vaikka ei ole sitä tarkoituksella niihin antanut vuotaa. Vaikka joidenkin mielestä free bleeding on nykyään siistiä.

Vierailija
73/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen kuppi on liikkuessa, siis vähän rajummassa liikunnassa (combat, juoksu, dancehall) - tuntuuko, vuotaako yli, pysyykö hyvin?

Vierailija
74/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen kuppi on liikkuessa, siis vähän rajummassa liikunnassa (combat, juoksu, dancehall) - tuntuuko, vuotaako yli, pysyykö hyvin?

Jos ei ole ylitäynnä niin pysyy erinomaisesti. Itselläni ainakin myös, jos runsaana päivänä kuppi on liian täynnä, alkaa jo ennen vuotamista tuntua sellaista "kuplivaa" tai "reunoista irtoilevaa" tunnetta alapäässä, ja siitä tietää että nyt on kiire tyhjentämään.

Vierailija
75/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin 10 vuotta ja tykkäsin tosi paljon. Valitettavasti kilpparin vajaatoiminnan takia lihoin sairaalloisen ylipainoiseksi enkä ole päässyt läskistä edes hormonihoidon aikana, joten kuppia en pysty enää käyttämään, koska en ylety jättimahani yli alapäähäni lainkaan.

Vierailija
76/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain miinusta antaisin kuukupista, niin siitä kun sormesi pakosti menee vereen. Harvemmin siteen tai tamponin takia niin kävi. Hyvässä lykyssä kun oot laittanut kuukupin paikoilleen ja pian huomaat ja tarkistat että kuukupin ympärille on jäänyt verta-siis laiton yhteydessä on vuotanut vähän kuukupin ympärille ja hyvässä lykyssä alkkareissa on verta.. Tuostakin miinusta kuukupille. Ap

Vierailija
77/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kuukuppia 10 vuotta ja suosittelen sitä varauksetta aina kaikille. Muistan, että kupin käyttö helpotti aikoinaan menkkakipuja, tekniikan opettelu sujui ihan hyvin ja olin jo alusta lähtien tosi tyytyväinen. Likainen ja ällö olo, mikä siteistä ja tamponeista tuli oli tiessään ja kuukautiset tosiaan lähes unohtuivat kokonaan. Joskus jopa niin, että olen unohtanut tyhjentää kupin. Siitä huolimatta ohivuotoa on tullut ihan muutaman kerran vain. 

Vierailija
78/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota en kyllä tajua, että se kuukautisveri olisi jotenkin likaista sormiin osuessaan. Ei ole. Sen kun pesaiset saippualla kädet operaation jälkeen.

Vierailija
79/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt jo muutaman vuoden, muuten aivan täydellinen, mutta en saa sitä edelleenkään ulos muuten kuin antennista kiskomalla. Eipä siitä ole haittaa ollut.

Joo ei tuo ole mikään ongelma. Itselläkin hyvin syvä emätin ja kuppi aina nousee ylös vaikka asettaisin sen alas, kun liikkuessa tms lantionpohjalihakset supistelee. Olenkin pitänyt antennin täyspitkänä ja poistan kupin ihan vaan antennista vetämällä ilman mitään "paineentasauksia". Hyvin lähtee noin eikä mitään ongelmia ole tullut 7 vuoden käytön aikana.

Vierailija
80/163 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hirveästi tykkää kuukupeista. Pystyn kyllä käyttämään niitä ja parin vuoden ajan käytinkin putkeen, mutta mielestäni tamponit ovat silti mukavampia. Kuppien tyhjentäminen on hieman epämukavaa, varsinkin silloin, jos vessakopissa ei ole lavuaaria. Ne jotenkin tuntuvat liian selkeästi ja joskus myös falskaavat, vaikka kupin ei pitäisi edes olla täynnä.