Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiskuppi eli kuukuppi

Vierailija
02.06.2019 |

Hankin jokunen aika sitten itselleni kuukupin, eikä laittamisessa tai pesussa yms ollut ongelmia... Parikertaa on kuppi vuotanut yli, siksi kun ei ole ajoissa käynyt tyhjentää sitä. Itsellä oli pitkään ihme ennakkoluuloja kuppia kohtaan, että se on hippien höpötyksiä yms
Oisi voinut jo aiemminkin hankkia kuukupin. Helpottaa kyllä elämää menkkojen aikana ja unohtaa jopa ettei oo menkkoja!
Minkälaisia kokemuksia toisilla on kupista? Risut sekä ruusut vastaanotetaan!

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttäny 11 vuotta. 10 vuotta menin samalla kunnes päätin ostaa uuden.

Oli kyllä vaikeaa aluksi ja meinasin luovuttaa. Onneks en luovuttanut nimittäin kun sitä oppi ja tottu käyttämään niin en vaihtais mihinkään.

Vierailija
22/163 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kellään ole ollut ongelmia? Mulla on Luneten pieni kuppi, ollut jo noin 15 v. Aluksi oli suurempi kuppi, mutta siinä oli pahemmat ongelmat. Tykkään kyllä, kun ei hiosta ja on varmempi kuin siteet ja tamppoonit. Mutta ongelmiakin on. Kuppi tuntuu painavan emättimen seinämiä. Se häntä nipistelee. Leikkasin lyhyeksi ja auttoi vähän. En uskalla leikata kokonaan pois, kun en ehkä saisi sitä enää ulos. Joogatessa kuppi vuotaa. Onkohan liian pieni, vai puristanko sen lyttyyn? Ei ollut täynnä. Kun kuppi on sisällä, virtsarakko ja suoli ei tyhjene kokonaan, vaan koko ajan on vähän pissahätä. Kun otan kupin pois, saan tyhjennettyä rakon. Käytän kuppia runsaimpina päivinä, muuten tulee paikat kipeeksi kun se painaa.

Leikkaa ihmeessä koko antenni pois! Turhaan kidutat itseäsi, jos tuntuu pahalta niin pois vaan! Kuppia ei irroteta siitä kiskomalla, vaan kevyesti seinämää painamalla. Näin alipaine hellittää ja kupin saa pois. 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyväinen Luneten käyttäjä jo yli 10 v ajalta 🙂

Paljon vinkkejä ja ohjeita sain kuppeilua aloittaessani täältä:

https://web.archive.org/web/20141217230736/http://kuukuppikunta.net/

Vierailija
24/163 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva suositus. Aluksi käytin lunettea, nykyään mulla on belladot. Kuukautiskuppiin mahtuu enemmän verta, kuin noin kolme tamponia pystyy imemään. Syy miksi ostin kupin alun perin. Auttaa siis meitä naisia, joilla on hiukan runsaammat kuukautiset. Harvemmin tarvitsee tyhjentää, kuin tamponeja vaihtaa. Säästyy myös rahaa. Samaa kuppia voi käyttää 5-10- vuotta, jos se on yhä ehjä.

Vierailija
25/163 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/163 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin toistuvista hiivatulehduksista monta vuotta, yritin testata KAIKKIA mahdollisia keinoja niiden ehkäisemiseen. Eivät auttaneet. Vuosien varrella olin hiivatulehduslääkkeiden vakio-ostaja apteekissa 🙄 Käytin aiemmin kuukautissuojina pääasiassa tamponeja ja pikkuhousunsuojia, joskus siteitä.

Kun vajaa vuosi sitten päätin siirtyä kuukautiskuppiin, hiivatulehdukset loppuivat samantien kuin seinään!! Limakalvot tuntuivat välittömästi tosi hyvinvoivilta, huomasin jo heti ekalla kupin käyttökerralla että joku asia on muuttunut 😍 Siitä lähtien alapää on voinut todella hyvin 👍🏻 Voin halutessani sheivata, käyttää stringejä jne ongelmitta, aiemmin kaikki poikkeava aiheutti hiivan jota sitten paranneltiin taas lääkkeillä viikko pari. Hiiva tosin tuli melkein joka tapauksessa muutenkin, en osannut silloin yhdistää vaivaa kertakäyttöisiin kuukautissuojiin, koska hiivatulehdus jostain syystä puhkesi aina kierron keskivaiheilla, ei siis kuukautisten aikana tai heti niiden jälkeen.

Käyn kupin kanssa muun muassa ratsastamassa, ei mitään ongelmaa ☺️ Aivan mahtava kapistus ❤️

N40

Vierailija
27/163 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi käyttää emättimen sisäisi kuukautissuojia.

Vierailija
28/163 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mutten käytä. En halua olla veren kanssa tekemisissä niin paljon, eikä kupin käyttö täytä mun hygieniavaatimuksia. Tamponit best.

Vierailija
29/163 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin ostaa ensimmäisen kuppini joskus 2011. Se oli muistaakseni diva cup. Nyt pari vuotta mennyt ruotsalaisen belladot evelina merkkisen kuukautiskupin turvin. Molemmat ovat olleet hyviä. Parasta kupissa on mielestäni se, ettei veri valu, lsiäksi se tulee paljon halvemmaksi kuin siteet ja tamponit. Samaa kuukautiskuppia voi käyttää niin kauan kuin se on edelleen ehjä.

Vierailija
30/163 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYII...en taas tätäkään tietoa olisi tarvinnut. Ei ihme että siellä pimpsassa kasvelee jos jonkinmoisia sieniä ja hiivoja. 10h kun pidät 37 asteen lämmössä jotain eritteitä niin eiköhän ne ole aika kypsää tavaraa. Kokeilkaa laittaa silakka muovipussissa auringonpaisteeseen päiväksi ja haistakaa sitä sitten illalla.

Vierailija
31/163 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä kuukupin hankkimista. Helpot menkat muuttuivat vieläkin helpommiksi.

Vierailija
32/163 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt jo yli 8 vuotta. En keksi mitään huonoa asiaa kuukautiskupista. Kätevä.

Vierailija
33/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti yli kymmenen vuotta ollut käytössä, nyt kolmas kuppi menossa, eli erittäin edullinen.

Minulla on todella runsaat kuukautiset ja kuppi on ollut suoranainen pelastus - on sekin yli tullut joskus, mutta ei todellakaan mitään verrattuna siihen, miten usein muista suojista tuli ohivuotoja.

Kupin tyhjentäminen on huomattavasti vähemmän ällöä kuin veristen tamponien ja siteiden käsittely.

Ainoa, mikä harmittaa, on, etten tiennyt kuukupista jo vuosia aiemmin.

Vierailija
34/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luneten kuppi minullakin. Parasta kupin kanssa on keskeytymättömät yöunet, kun ei tarvitse herätä ylivuotoihin tai siteen aiheuttamaan epämukavuuteen.

Ja kyllä kuppi on ehdottomasti siistein ja hygieenisin vaihtoehto. Kippaa vuodot pönttöön ja pitää kupin puhtaana, siteiden ja tamppoonien kanssa joutuu paljon enemmän tekemisiin eritteiden kanssa mielestäni.

Vierailija
35/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ja ekologinen keksintö! 

Olen käyttänyt varmaan 15v. En vaihtaisi siteisiin tai tamponeihin.

Suosittelen!

Vierailija
36/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi fiksuimmista keksinnöistä!

Ostin viime vuonna ruotsalaisen belladot evelina- kuukupin tokmannilta. Hintaa oli muistaakseni joku 22 €. Ei siis todellakaan mikään kallis hankinta. Samaa kuukuppia voi käyttää monta vuotta. Ei nyt ehkä kymmentä vuotta ,mutta jotakin about sinne suuntaan kuitenkin. Muistaa vaan tyhjentää ja pesee ehdottomasti hajusteettoomalla saippualla.

Vierailija
37/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HYII...en taas tätäkään tietoa olisi tarvinnut. Ei ihme että siellä pimpsassa kasvelee jos jonkinmoisia sieniä ja hiivoja. 10h kun pidät 37 asteen lämmössä jotain eritteitä niin eiköhän ne ole aika kypsää tavaraa. Kokeilkaa laittaa silakka muovipussissa auringonpaisteeseen päiväksi ja haistakaa sitä sitten illalla.

Hei haloo, ihmisen veri ja kudokset viettää muutenkin koko ajan aikaa siinä 37 asteessa, eikä koko ihminen ala silti mätänemään. Ei se kupissa oleva veri pääse ilman kanssa tekemisiin, ihan tuoreena se sieltä ilmaantuu kun kupin ottaa pois. Siteessä oleva veri alkaa haisemaan, kupissa se on ihan siistiä. Kuukuppi aiheuttaa vähemmän ärsytystä ja tulehduksia alapäässä kuin muut suojat. 

Vierailija
38/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä juotiin Marttojen hallaribileissä kossushotteja. Hyvin putos ja leivottiin vielä kännissä piimäkakku. Oli ehkä tukevin darra about koskaan.

Vierailija
39/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/163 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omistanut kupin noin puolisen vuotta, mutta en ole vielä oikein oppinut sitä käyttämään. Paljon hitaampi asettaa ja ottaa pois ja vaatii valmisteluja (sopiva asento ja puhdistusaineet valmiina). Paikat tulevat kipeiksi päivän käytöstä ja muutaman kerran myös tullut ohivuotoja. :/ Vinkkejä?