Arjen pihistelijät, kertokaa missä kaikessa säästätte
Kompensoida täytyy minunkin jotenkin näitä kohonneita hintoja.
Kommentit (25)
Teen kombutchan ja kaurajogurtin itse, samoin välillä kauramaidon. Hiljattain aloin idättämään ituja. Kasviproteiinit on myöd edullisia, pavut maistuu hyvälle ja sopii lihankorvikkeeksi.
Halvat ruoka-aineet kuten kotitekoiset ruuat ja sämpylät
En koskaan maksa täyttä hintaa vaan ostan kaiken tarjouksista. En tee heräteostoksia, en osta välttämättä edes tarpeellista vaan ostan pakollista.
En osta muuta kuin edullisia perusjuttuja. En mitään omasta mielestä ylimääräistä ja turhaa.
Juomaksi aina vettä tai kahvia.
ei limppareita eikä alkoholia
Ihan kaikessa. Laimennan shampoot ja pesuaineet. En käytä huuhteluainetta ja pyykinpesuaineenkin laimennan. Kuivaan ulkona tai sisällä, en käytä kuivausrumpua. Pesen vain täysiä kokeellisia, joten odotan viikkoja että on tarpeeksi likaisia vaatteita.
En käytä siivoamiseen kemikaaleja, yleensä vain harjaa ja vettä.
Ostan ruoka-aineita vain sen verran kuin käytän ja jos jää yli pakastan. Ei lainkaan ruokahävikkiä. Syön pelkkiä kasviksia.
En käytä lääkkeitä. Leikkaan hiukset itse.
Käytän liikkumiseen omia jalkoja tai polkupyörää.
Tavaroiden huolellinen käyttö ja säilytys, että ei mene rikki puhelimet eikä kodinkoneet tai sotkeudu sohvat
Punalapputuotteiden häpeämätön keräily esim työeväiksi, ei mitään kuukausimaksullisia suoratoistopalveluja. Autosta luopuminen ja vuosibussikortti. Ei Alkoa/tupakkaa. Kaikki osamaksusopimukset pois ja tavaraa ostetaan säästöistä. Ruokahävikin minimointi, esim RESQ palvella saa kelpo kiinalaista niin ns ravintolaruokakin tulee sillä kuitattua
Vierailija kirjoitti:
Juomaksi aina vettä tai kahvia.
ei limppareita eikä alkoholia
Ei kannattaisi sitä kahviakaan.
Vierailija kirjoitti:
Halvat ruoka-aineet kuten kotitekoiset ruuat ja sämpylät
Tämä yksinkertaisesti.
Lisäksi laskut syyniin, kaikesta tarpeettomasta luopuminen ja ostokset vain ehdottomiin tarpeisiin.
Kaiken mahdollisen jatko- ja uusiokäyttö.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan maksa täyttä hintaa vaan ostan kaiken tarjouksista. En tee heräteostoksia, en osta välttämättä edes tarpeellista vaan ostan pakollista.
Hyviä alennuksia odotellessa täälläkin.
Leivästä luopuminen säästi rahaa aika paljon, samoin jogurteista ja muroista sekä mysleistä luopuminen.
Halvimpia tuotteita paitsi jos on joku ehdoton hintavampi versio joka on järkevä ostaa esimerkiksi makusyistä.
Yrtithän Suomessa tuntuu olevan aivan järjettömän kalliita, joten niitä aloin kasvattamaan n 10 vuotta sitten itse. Sitten kuivaan niitä talveksi ja jotain puskia kasvatan sisätiloisa.
Ompelin vanhoista kankaista servettejä, lautasliinoja.. harsokankaista olen tehnyt nenäliinoja, semmoiseen kasvojen pyyhintään kun ollaan lasten kanssa tienpäällä tai vaikka ihan pihalla, puistossa.
aina on puolikkaita pulloja pakkasessa jäätymässä, että täyttää vettä minkä mahtuu ja menoksi.
Nyt kesän aikana kaikenlaista säilöön. Joko etikkaliemeen, pakkaseen tai kuivaa. Tein vasta kuusenkerkkäsiirappia. Ostin vapuksi valtavan määrän sitruunaa edullisesti, niin niistäkin tein sitruunasiirappia. Ne pitää vaan malttaa ensin kypsyttää. Sen huomaa mausta, sitruuankaan ei ole enää järkky hapan vaan sitruunan makuinen. Saa lorautettua veden joukkoon tai jos tekee drinksuja. Nyt sai limejä euron kilon. Kypsä limehän on keltainen, että mitä vihreempi sen raaempi. ostin kypsymään ja teen tuota siirappia myös. Siitä saa juomiin ja leipomuksiin kivasti makua.
Mä hankin semmoisen mummokärryn muutamia vuosia sitten. Ei tarvii enää autolla niinkään käydä kaupassa, kun kärrää isommat ostokset kotiin. :)
Mä olen koukussa royal pepperoneihin, niitä kuluu ainakin yksi purkki viikossa, ellei kaksi. Näppärän kokoisia purkkeja säilöntään, askarteluun, astioiksi, maljakoiksi.. Niitä voi myös tuunata tai sellaisenaan hörppiä kesäjuomansa.
Kun jotain en enää tarvitse, niin pistän heti kiertoon. Tänään olin pari tuntia myymässä kirppiksellä, niin tuli reilu 50€ helposti. Ihan hyvä tuntipalkka.
Keskitän kemppariostokset yleensä Tokmannin tarjouksiin, nytkin mulla on käytössä hoitoaineena Tresemme 900 ml purkki joita oli myynnissä joskus viitisen vuotta sitten? Eli ostan aina noista tarjouseristä useamman kappaleen tarvitsemaani tuotetta, sellaista minkä oikeasti tiedän että käytänkin loppuun. Meikit myös Essencen kun en käytä kuin peitevoidetta, kulmakynää ja ripsaria. Kasvojen päivä- ja yövoiteet on Lidlin valikoimaa. Dödö on kyllä kallis Triple Dry mutta senkin hankin aina Sokoksen alennuspäiviltä ja samoin useampi kappale samaa tuotetta. Hammastahanat ja suuvedet myöskin samoin.
Yleeensäkin kemppariin vinkki että tammikuussa yleensä uudistavat S-Marketien valikoimaa ja myyvät aikaisemmat tuotteet pilkkahintaan pois. Tällöin olen yleensä hamstrannut siteitä, (erikois)hammastahnoja, jotain suolasuihkeita tms muita kampaustarvikkeita joita en yleensä raskisi muuten käyttää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun jotain en enää tarvitse, niin pistän heti kiertoon. Tänään olin pari tuntia myymässä kirppiksellä, niin tuli reilu 50€ helposti. Ihan hyvä tuntipalkka.
Eikö se pöydän vuokrauskin maksa jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se pöydän vuokrauskin maksa jotain?
Nyt kesällä on myös paljon ilmaisia kirppistapahtumia, ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu joka viikonloppu olevan joku. Olen käynyt nyt kesäkuussa kahdessa ilmaistapahtumassa myymässä, toisesta tuli juurikin tuo reilu 50€, toisesta vähän vähemmän. Olen myös vuokrannut suht säännöllisesti kirppispöytää yhdeltä suositulta itsepalvelukirppikseltä (Eemelin kirppis Vantaalla). Aina on tullut pöytävuokra takaisin & extraa päälle. Kun kaappeja alkaa tonkia niin kummasti löytyy runsaasti myytävää ja kun mulla on vielä kasvavat lapset niin heidän vaatteitaan jatkuvasti jää pieneksi. Suosittelen! Ja samalla kun kirppistelee, voi edullisesti ostaa lapsille seuraavan koon vaatteita, siinä vasta säästääkin kun ei uutena osta.
"mulla on käytössä hoitoaineena Tresemme 900 ml purkki joita oli myynnissä joskus viitisen vuotta sitten?"
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/tyyli/kaytatko-vanhen…
"SAMPOOT JA HOITOAINEET säilyvät pakkauksen avaamisesta vuoden verran."
yök vanhaa tavaraa iholle hyi
Säästän kun en osta mitään.