Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiskuppi eli kuukuppi

Vierailija
02.06.2019 |

Hankin jokunen aika sitten itselleni kuukupin, eikä laittamisessa tai pesussa yms ollut ongelmia... Parikertaa on kuppi vuotanut yli, siksi kun ei ole ajoissa käynyt tyhjentää sitä. Itsellä oli pitkään ihme ennakkoluuloja kuppia kohtaan, että se on hippien höpötyksiä yms
Oisi voinut jo aiemminkin hankkia kuukupin. Helpottaa kyllä elämää menkkojen aikana ja unohtaa jopa ettei oo menkkoja!
Minkälaisia kokemuksia toisilla on kupista? Risut sekä ruusut vastaanotetaan!

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omistanut kupin jo muutaman vuoden. Kesäisin voi ottaa arskaa uikkareissa ja painella uimaan. Ei haittaa vaikka menkat on päällä.

Vierailija
42/163 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen omistanut kupin noin puolisen vuotta, mutta en ole vielä oikein oppinut sitä käyttämään. Paljon hitaampi asettaa ja ottaa pois ja vaatii valmisteluja (sopiva asento ja puhdistusaineet valmiina). Paikat tulevat kipeiksi päivän käytöstä ja muutaman kerran myös tullut ohivuotoja. :/ Vinkkejä?

Vaatii vaan opettelua. Alussa itselläkin kesti, nykyään on muutaman sekunnin homma. Tyhjennyksen yhteydessä pesen lactolinella joka on aina vessassa valmiina, ei siis vaadi kummempaa valmistelua. Kerran kuussa keitän kupin.

Onko sulla oikea kuppikoko? Väärä koko ja esim. huonosti asetettu kuppi voi aiheuttaa noita ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ensimmäisestä raskaudesta/synnytyksestä tullut hieman virtsarakon laskeumaa, eli toinen emättimen seinä vähän pullistaa. Haittaako tämä kupin käyttöä?

Vierailija
44/163 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omistanut kupin noin puolisen vuotta, mutta en ole vielä oikein oppinut sitä käyttämään. Paljon hitaampi asettaa ja ottaa pois ja vaatii valmisteluja (sopiva asento ja puhdistusaineet valmiina). Paikat tulevat kipeiksi päivän käytöstä ja muutaman kerran myös tullut ohivuotoja. :/ Vinkkejä?

Vaatii vaan opettelua. Alussa itselläkin kesti, nykyään on muutaman sekunnin homma. Tyhjennyksen yhteydessä pesen lactolinella joka on aina vessassa valmiina, ei siis vaadi kummempaa valmistelua. Kerran kuussa keitän kupin.

Onko sulla oikea kuppikoko? Väärä koko ja esim. huonosti asetettu kuppi voi aiheuttaa noita ongelmia.

Luneten se pienempi koko. Pitäisikö olla pienempi vai isompi?

Vierailija
45/163 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut Nomai-kuppia? Lunettea käytän välillä, etenkin öisin, mutta menkat on niin runsaat, että kaipaisin isompaa tilavuutta.

Vierailija
46/163 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selena-merkkinen kuukuppi käytössä ja on tosi hyvä! Lunette oli ihan kamala, kun se antenni tökki vaikka leikkasin poiskin. Tässä uudessa sen sijaan ympyrä, niin saa hyvin otteen ja paljon joustavampi (=mukavampi). Suosittelen!

Vierailija
47/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltu Luneten kumpikin koko, vuotaa ohi. Yritän edelleen silloin tällöin, mutta sama juttu. Luulen että kuppi tavallaan karkaa emättimen pohjalle jolloin alipaine katoaa. :(

Vierailija
48/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pesuaineen täytyy olla hajusteeton? Olen samaa lunettea käyttänyt kohta 8 vuotta, ja aina ollut käytössä hajusteellinen matala-ph-arvoinen pesuaine. Ei ole mitään ongelmaa ollut koskaan.

Vierailija
49/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja ystäväni vannotaan kuukupin nimeen! Ollaan usein menossa ja liikutaan paljon, kuppi mahdollistaa tosi hyvin tämän. Kun kuppiin tottuu, se on helppokäyttöinen ja pitää alapään paremmassa kunnossa (ei ylimääräisiä kemikaaleja, ei kuivata limakalvoja). Olen iloinen että voin säästää sekä rahaa että luontoa. En keksi muuta huonoa kuin sen, että tuntuu kuin kuppi voimistaisi ensimmäisen päivän kramppeja hieman, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Loppukuukautisten ajan olen muutaman kerran unohtanut koko asian, koska kuppi on niin mukava.

Vierailija
50/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paikat tulee kipeiksi, kuppia ei ole asetettu oikein. Usein tästä kyse myös ohivuodoissa. Alkuun pääsy vaatii vähän itsensä sormeilua, mutta sen voi nähdä joko vaivana tai bonuksena :D

Vierailija
51/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mutten käytä. En halua olla veren kanssa tekemisissä niin paljon, eikä kupin käyttö täytä mun hygieniavaatimuksia. Tamponit best.

Siis MILLÄ järjellä tamponi on hygienisempi kuin kuukuppi? 

Ystäväni, joka kärsi limakalvojen kuivuudesta ja kivuliaasta seksistä teini-iästä asti, löysi muuten juuri 28-vuotiaana ratkaisun ongelmiinsa kun siirtyi käyttämään kuukuppia (ilmeisesti auttoi limakalvojen lisäksi alitajuiseen jännittämiseen).

Vierailija
52/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi on ihan paras kuukautissuoja, mutta ei sen luotettavampi ohivuotojen suhteen kuin muutkaan, eikä ainakaan minulla auta pidentämään vaihtoväliä. Runsaimpina päivinä (2 ekaa) täytyy kuppi tyhjentää 2h välein tai on housut veressä. On silti vaan niin huippumukava verrattuna siteisiin ja tampooniin, et käytän ehdottomasti kuppia. Ohi tulee joka tapauksessa niin kupin kanssa ees muuten mukavampaa :D

Vierailija
53/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut säännölliset kuukautiset 42 vuotta (olen kohta 55), mutta vasta muutama vuosi sitten luin kuukupista ja päätin kokeilla. Oikein harmittaa, etten löytänyt kuppia kauan aikaisemmin. Ostin heti isomman Luneten ja muutaman käyttökerran jälkeen leikkasin antennin kokonaan pois. Opin nopeasti käyttämään kuppia, vaikka joskus edelleenkin kaksinkerroin taitettu kuppi lähtee sormista ja sinkoilee pitkin seiniä. Ainoa negatiivinen ja sekin väkisin kaukaa haettu epämiellyttävyys on se, että ulos otettaessa kupin reunat venyttävät emättimen suuta, mutta se on puolen sekunnin haitta se.

Siteitä en siedä ollenkaan enkä ole käyttänytkään vuoden 1977 jälkeen. Tamponit ovat tavallaan helppoja, mutta niissä on omat hankaluutensa, ja niukkojen päivien kuivuus on erityisen epämiellyttävää. Kuukupin käyttämistä piti harjoitella ensin, mutta (jos kuppi on anatomialle sopiva) kun sen käytön oppii, ei siitä enää luovu.

Vierailija
54/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi kaikille. Itse olen käyttänyt nyt muutaman vuoden. Hygieeninen, helppo. Menkkojen aikaan ei tarvi pakkailla siteitä ja tamponeita mukaan, kun suoja on automaattisesti mukana ja sen vain tyhjentää ja pesee välillä.

Se myös ehdotonta plussaa, että kuukuppia voi huoletta käyttää myös varmuuden vuoksi, toisin kuin esim. Tamponia. Jos esim. ennakoin että menkat voisivat alkaa tänään, niin voin laittaa kupin vaikka koko päiväksi vaikkei olisi vielä vuotoa. Ei tarvitse pelätä toksista shokkioireyhtymää jne...

Kuukuppi on myös halvin suoja, omani maksoi muistaakseni noin 30 € ja on nyt ollut minulla käytössä kolmisen vuotta eikä ole mennyt miksikään. Siteet/tamponit olisivat tässä ajassa tulleet paljon kalliimmiksi.

Lisäksi mieltäni keventää se etten tee joka kuukausi valtavaa kasaa muoviroskaa siteiden ja tamponien muodossa. Kuukupista ei tule lainkaan jätettä paitsi se kuppi itse, joka tulee vaihdettua uuteen ehkä 5v välein.

Kyllä kupinkin kanssa toksisen shokkioireyhtymän mahdollisuus on olemassa, miksi ei olisi.

Vierailija
55/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jopa hiukan yllättynyt kuinka lähes pelkästään positiivisia kertomuksia ihmisillä on. Itse kokeilin puolen vuoden ajan, mutta kuppi oli hankala ja kivulias. Se teki niin valtavan alipaineen että piti koko sormi tunkea väliin, että sai paineen pois (tämäkin sattui) -> vasta sitten sai kupin pois, sormet aivan veressä ja aina kivuliasta vetää se ulos. Itse olen todella herkkä kuukautisten aikaan ja kaikki ylimääräinen räplääminen oli todella epämiellyttävää. Kuppi täyttyi myös nopeasti ja siteitä piti pitää joka tapauksessa ohivuotojen takia. Tyhjennys ei ollut niin yksinkertaista, ja veri jäi ikävästi aina pöntön pohjalle, piti muistaa laittaa paperia. Julkisissa tiloissa tai muualla kuin kotona en mielelläni tyhjentäisi. Kuppi veressä, sormet veressä, pönttö veressä... hirveä sotku vaikka kuinka yritin. Ok, mulla on runsaat kuukautiset ja vaikka kuppi oli suurin, silti. Tunsin sen myös, mikä oli inhottavaa. Lopulta siellä 7. kk jälkeen luovutin, kun alkoi ahdistaa se epämukavuus ja kipu. Olisin kovasti halunnut käyttää sitä kun kaikki kehui vain ja onhan se ekologista, mutta ei onnistu.

Vierailija
56/163 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mutten käytä. En halua olla veren kanssa tekemisissä niin paljon, eikä kupin käyttö täytä mun hygieniavaatimuksia. Tamponit best.

Siis MILLÄ järjellä tamponi on hygienisempi kuin kuukuppi? 

Ystäväni, joka kärsi limakalvojen kuivuudesta ja kivuliaasta seksistä teini-iästä asti, löysi muuten juuri 28-vuotiaana ratkaisun ongelmiinsa kun siirtyi käyttämään kuukuppia (ilmeisesti auttoi limakalvojen lisäksi alitajuiseen jännittämiseen).

Sepä hienoa. Itselläni ei onnistu, joten ei se mitkään ratkaisu kaikille ole.

Vierailija
57/163 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla lienee Luneten kuppi, mutta onko se sittenkään paras?

Vierailija
58/163 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on belladotin kuppi. minusta se on pehmeämpi, kuin luneten kuppi ja antenni on myös miellyttävämpi. en ole tehnyt sille mitään. ohivuoto voi johtua siitä että kuppi on väärin asetttu (ei alipainetta) tai sitten pitäisi ottaa isompi kuppi. isompaa suositellaan myös, jos olet vähintään 30-vuotias, (vaikka et olisikaan koskaan synnyttänyt alateitse). minulla oli aluksi joku diva kup ja se oli liian pieni. se tippui pyttyynkin pari kertaa. vaihdoin isompaan ja ongelma katosi. muutaman millimetrin eroilla on isokin ero.

Vierailija
59/163 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopealla etsinnällä löysin kolmea merkkiä myytävänä: belladot evelina, lunette ja organi cup

Vierailija
60/163 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautiskuppi on aivan mahtava. pari tyhjennystä ja vähän särkylääkettä ja menkat ovat taas ohi. helppoa ja nopeaa.