Kuukautiskuppi eli kuukuppi
Hankin jokunen aika sitten itselleni kuukupin, eikä laittamisessa tai pesussa yms ollut ongelmia... Parikertaa on kuppi vuotanut yli, siksi kun ei ole ajoissa käynyt tyhjentää sitä. Itsellä oli pitkään ihme ennakkoluuloja kuppia kohtaan, että se on hippien höpötyksiä yms
Oisi voinut jo aiemminkin hankkia kuukupin. Helpottaa kyllä elämää menkkojen aikana ja unohtaa jopa ettei oo menkkoja!
Minkälaisia kokemuksia toisilla on kupista? Risut sekä ruusut vastaanotetaan!
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuotaa paljon niin verkko alkkarit joita saa apteekeista ja siihen inkotenssi suoja, niin ei varmana vuoda veri yli eikä ali. Ja niitä suojia saa erikokoisina, niin ei näy läpi housuista..
Terveyssiteet on keksitty jo vuosikymmeniä sitten, eli mikset voi käyttää pelkästään niitä?
Kuukuppihan on suorastaan kehityksen taantumaa. Jätemäärä kyllä vähenee, mutta puhtaan juomaveden kulutus ryöstäytyy käsistä. Peset käsiäsi, kuppia ja toosaasi ylenmäärin, moninkertaisesti terveyssiteen käyttöön verrattuna. Sitten vielä keität sitä härpäkettä, ostaa nyt vielä ylimääräinen kattila tuota varten. Vai keitätkö muka ruokakattilassa?? Ammoin oli tiettyjä siteitä, jotka pystyi hävittämään pitkittäin revittynä wc-pytystä, tätä systeemiä olisi pitänyt ke
Mitä epähygieenistä sä oikein kuvittelet siihen kattilaan kupin keittämisen jälkeen jäävän? Mieti, mun mies jopa joskus nuolee mun pimperoa, enkä edes keitä sen naamaa sen jälkeen, vaan pussailen vaan. Hyi kuinka epähygieenistä! :D
Luulin että kuukupit ovat pieniä. :D Mutta kun ensimmäistä kertaa näen nyt kuvan, kyse onkin valtavista pehmokanooteista ja pyörylöistä. Paksu ja suuri. 7cm poikkileikkausmitta ilmeisesti. Miten ne kiinnitetään sinne. Missä ihmiset pesevät ne, ei ainakaan julkisissa tiloissa voi, ellei joku vaan vaihda ja pese kotona. Entä käsihygienia julkisessa tilassa.
Artikkelissa on joku kuva. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011202798.html
En jaksanut lukea koko ketjua, ja voi olla, että olen ainoa, jolla on tämä kokemus.
Käytin siis kuukuppia vuodesta 2005, mutta tänä vuonna palasin siteisiin. Minulla on hyvin runsaat kuukautiset ja olen nykyään enemmän liikkeessä ja poissa kotoa kuin aiemmin ja koin kupin hankalaksi muualla kuin kotona. Yleiset vessat ovat ahtaita eikä kaikissa ole lavuaaria, jostain festareiden bajamajoista puhumattakaan. Joudun tyhjentämään kupin 2-4 tunnin välein ja koin stressaavaksi olla sen kanssa poissa kotoa, koska en pystynyt tietämään miten täynnä se on ottamatta sitä pois sisältäni. Monta vuotta olin terveyssyistä vain kotona ja onhan kuppi kätevä, jos on kunnolliset wc-tilat sen tyhjentämiseen. Mutta ulkowc/bajamaja/ahdas julkinen wc niin hankalaa on.
Nykyään käytän pääasiassa siteitä, se on helppo vaihtaa vaikka wc olisi niin ahdas, ettei mahdu edes jalkoja raottamaan. Lisänä käytän menkkapikkareita, sillä löysin mallin, joka pitää minunkin vuotoni kurissa koko päivän. Tarkoitus on ostaa lisää noita pikkareita, sillä ne ovat huolettomimmat minulle jos olen koko päivän liikkeessä.