Maailman tylsimmät ylioppilasjuhlat
Olin viikonloppuna kaksissa ylioppilasjuhlissa ja mietin, että onko siellä tosiaan jollakin hauskaa ja kokevatko järjestäjät oikeasti, että nyt on juhlatunnelma katossa ja kaikki onnistui.
Molemmissa juhlissa tällainen kaava: eteisessä onnitellaan ylioppilasta ja vanhempia. Sitten ohjataan noutopöytään. Tarjolla voileipäkakkua, pikkupizzoja, kermakakkua ja paria sorttia pikkuleipiä sekä mehua, teetä ja kahvia. Sitten istutaan olohuoneessa kahvittelemassa ja hyvin väkinäisesti koitetaan keksiä jotakin puhuttavaa etäisesti tutun sukulaisperheen kanssa. Tunnelma on hiljainen ja vähän vaivautunut. Sitten käydään katsomassa ylioppilaan lahjat ja kysytään tulevaisuuden suunnitelmista. Saadaan lyhyet vastaukset. Mykkä nuoriso räppää kännyköitään.
Tässä vaiheessa paikalla on oltu puolisen tuntia ja sitten lähinnä odotetaan, että koska kehtaa lähteä pois.
99 prosenttia rippijuhlista, valmistujaisista ja muista perhejuhlista on tällaisia - ihan suoraan sanottuna tappavan tylsiä.
Mitä ihmettä voisi tehdä, että juhlat eivät olisi tällaista piinaa?
Kommentit (195)
No olipa todella erikoiset lakkiaiset, jos ei ollut skumppaa tarjolla edes onnittelumaljan verran! Joku uskonnollinen juttu?
Voi tehdä sen, ettei mene juhliin. Älä siis mene yksinkään juhliin.
Jaa, että hauskuutta saa vain ryyppäämällä... uskallan olla tästä eri mieltä!
Sellaisia ne ovat. Mitä odotit? Sirkustemppuja ja seuraleikkejä?
Vieraatkin luo tunnelmaa osaltaan. Kyllä se tunnelma lässähtää kun vieraat istuu tuppisuina nurkissa suupielet alaspäin. Pitäisikö olla joku Cheek esiintymässä, että viihtyisit?
30 min juhlissa olis riittänyt. Ja olen kyllä sitä mieltä, että edes onnittelumaljan verran(ei ryyppäystä) rentouttaa juhlakansaa, niin ettei ihan tylsää ole.
Kuulostaa oudolta. Itse olin yo-juhlissa myös eilen ja oli tosi mukavaa. Juhlatilassa soi musiikki taustalla, kuohuvalla kilistettiin ovella ja viiniä oli ruoan kanssa, tarjolla mm. erilaisia ruokaisia salaatteja, kalaa ja leikkeleitä, jotain piirakoita sekä upea täytekakku, jossa hauskat koristelut ylioppilaan harrastusten mukaan.
Kummisetä piti ylioppilaalle puheen, joka varmaan kostutti kaikkien silmäkulmat. Jossain vaiheessa terassilla oli tuttu viulisti soittamassa, veti jotain pop-hittejä, tuntui olevan yleisöllä hauskaa.
Viihdyin erinomaisesti.
Kuullostaa aika normaaleilta juhlilta. Meillä ehkä tuohon lisäykseksi alkuun sampanja-skoolaus päivänsankarin kanssa, vanhemman/isovanhemmannpuhe. Meillä mahdollista liikkua myös ulkona ja olla terassilla tai huvimajassa.
Ja ihan kivat juhlat ja hyvät tarjoilut
Musiikkia taustalle. En ymmärrä miten niin harvat tajuavat sen. Sellaista helppoa, hyvän mielen musiikki, joka ei vie huomiota, mutta joka tuo ääntä ja tunnelmaa.
Sukujuhlat on kyllä pahimpia pönötystapahtumia. Kun on "pakko" kutsua kaikki sedät, täsit ja serkut, kenen kanssa ei muuten olisi tekemisissä. En ymmärrä miksi näin? Miksi on pakko kutsua ne pönöttäjät sinne, kun nähdään ainoastaan muissa pönötysjuhlissa? En minä tule kutsumaan häihini yhtään tätiä vain velvollisuudentunteesta. Siinähän suuttuvat, eipä tavata juuri muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta. Itse olin yo-juhlissa myös eilen ja oli tosi mukavaa. Juhlatilassa soi musiikki taustalla, kuohuvalla kilistettiin ovella ja viiniä oli ruoan kanssa, tarjolla mm. erilaisia ruokaisia salaatteja, kalaa ja leikkeleitä, jotain piirakoita sekä upea täytekakku, jossa hauskat koristelut ylioppilaan harrastusten mukaan.
Kummisetä piti ylioppilaalle puheen, joka varmaan kostutti kaikkien silmäkulmat. Jossain vaiheessa terassilla oli tuttu viulisti soittamassa, veti jotain pop-hittejä, tuntui olevan yleisöllä hauskaa.
Viihdyin erinomaisesti.
Kiitos vinkistä! Suunnittelemme jotain tuon tapaista vuoden päähän. Todellakin alkoholijuomat vain kilistykseen ja ruuan kanssa, en halua, että humalaiset pilaavat lapseni tärkeän päivän. Muusikko ja tarjoilut tarjoilijoineen ostetaan eikä oteta tuttuja ruokapalkalla.
Ah, taas päästään tähän suomalaiseen oletukseen. Lasi kuohuviiniä = Holtitonta ryyppäämistä. Juhlissa tarjolla alkoholia ruoan kanssa = Kaikki vetää perseet.
Tämä ajattelumalli on minusta yksi suomalaisen kulttuurin oudoimmista piirteistä.
ap, unohdit valittaa tarjoiluista. Ja haukkua vieraat
Kyllä, perjantaikännit on ok, juhlissa onnittelumaljan kilistäminen=alkoholismia.
Sama kaava (eteisessä onnittelut ja siitä kahvipöytään) oli eilisissä juhlissa joissa olin, mutta siellä meillä vierailla juttua riitti vaikka osan kanssa ei oltu ikinä nähty. Kaksi tuntia hujahti kuin siivillä. Sama ollut muissakin äidin puolen suvun juhlissa. Isän puolen suvun juhlissa onkin sitten hiljaisempaa ja niistä tulee lähdettyä nopeammin.
Hankala noihin juhliin on mitään ohjelmaa kehitellä. Tuon tyyppisissä juhlissaan on ideana se, että sinne kukin menee ja tulee oman aikataulun mukaan.
Mä olin eilen kaksissa juhlissa. Toisissa olin emännöimässä, joten en ihan hirveästi ehtinyt juhlia, mutta kyllä siinä keittiössäkin juhlavieraita istui, ja nauru raikasi. Muista huoneista kuului puheensorinaa ja naurua koko ajan. Kun pääsin juhlista irtoamaan, lähdin toisiin juhliin, joissa sielläkin tuntui ihmisillä olevan mukavaa. Vähän jännitti mennä juhliin, kun en esim. juhlakalun perhettä tuntenut ollenkaan, mutta onneksi sinne tuli hetken päästä yhteisiä tuttavia, ja mukavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Ah, taas päästään tähän suomalaiseen oletukseen. Lasi kuohuviiniä = Holtitonta ryyppäämistä. Juhlissa tarjolla alkoholia ruoan kanssa = Kaikki vetää perseet.
Tämä ajattelumalli on minusta yksi suomalaisen kulttuurin oudoimmista piirteistä.
Miten olet tälläiseen ajattelumalliin päätynyt? Äläkä rupea syyttelemään meitä muita suomalaisia, että ajatellaan laillasi. Vai etkö ymmärtänyt tämän ketjun viestejä?
Hmm, oisko mut eli nro 4 ymmärretty väärin..? Yritin kommentoida amisjuhliin, mihin ei tultu autolla.
Ryyppäämistä ei siis mielestäni ole alkukupliva+ruokaviini. Kahden lasillisen ja muutaman tunnin juhlan ajan autolla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, oisko mut eli nro 4 ymmärretty väärin..? Yritin kommentoida amisjuhliin, mihin ei tultu autolla.
Ryyppäämistä ei siis mielestäni ole alkukupliva+ruokaviini. Kahden lasillisen ja muutaman tunnin juhlan ajan autolla kotiin.
eiku ...juhlan ajan JÄLKEEN ajan autolla kotiin.
Kokeile joskus amisvalmistujaisjuhlia. Meillä oli mm. karaokea ja rallipeli isolla screenilla kunnon ratilla ja polkimilla. Ei ollut kenelläkään tylsää eikä kukaan ollut "autolla" kuten yo-juhlissa vähintään puolet vieraista