Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyys pitää saada nousuun keinolla millä hyvänsä

Vierailija
02.06.2019 |

Syntyvyys pitää saada nousuun keinolla millä hyvänsä, muuten meitä ei pian enää ole.

T. Persu

Kommentit (209)

Vierailija
121/209 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi me kantasuomalaiset ollaan jotenkin tosi mahtavia ihmisiä joita tulee olla lisää? Maapallolta ei tule ihmiset loppumaan. Sen sijaan väestö kasvaa köyhissä maissa, johtuen köyhyydestä. Osa maapallon alueista muuttuu elinkelvottomaksi ilmaston lämmetessä, mikä aiheuttaa muuttoliikettä lisää.

Miksi muilla kansoilla on oikeus olla, mutta suomalaisilla ei?

?? Ei kukaan ole kieltänyt suomalaisia lisääntymästä!!

Vierailija
122/209 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhainen syntyvyys kertoo vain siitä että uskoa tulevaisuuteen ei ole tai se on niin epävarmalla pohjalla, että ei haluta lapsia yhtälöön mukaan. Tällainen on Suomi 2019. Lisää vaan veroja, maksuja, kikyjä, aktiivimalleja, pätkätöitä ja nollatuntisoppareita ja ilmastotoimia... tekee oikein mieli hankkia lapsia..

Jostain kumman syystä ympäri maailmaa köyhät ja kouluttamattomat ovat aina olleet kovia lisääntymään. Miten sitten pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa elävät, koulunsa käyneet, hyvä palkkaisessa työssä olevat eivät uskalla hankkia lapsia?

Suomessahan syntyvyys on nimenomaan ja erityisesti vähentynyt pienituloisten parissa, ei niinkään keski- ja hyvätuloisten keskuudessa. Tästä kehitysmallista ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/209 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhainen syntyvyys kertoo vain siitä että uskoa tulevaisuuteen ei ole tai se on niin epävarmalla pohjalla, että ei haluta lapsia yhtälöön mukaan. Tällainen on Suomi 2019. Lisää vaan veroja, maksuja, kikyjä, aktiivimalleja, pätkätöitä ja nollatuntisoppareita ja ilmastotoimia... tekee oikein mieli hankkia lapsia..

Jostain kumman syystä ympäri maailmaa köyhät ja kouluttamattomat ovat aina olleet kovia lisääntymään. Miten sitten pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa elävät, koulunsa käyneet, hyvä palkkaisessa työssä olevat eivät uskalla hankkia lapsia?

Suomessahan syntyvyys on nimenomaan ja erityisesti vähentynyt pienituloisten parissa, ei niinkään keski- ja hyvätuloisten keskuudessa. Tästä kehitysmallista ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.

Mitä pahaa me pienituloiset olemme tehneet?

Vierailija
124/209 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa me pienituloiset olemme tehneet?

Ainahan tässä maassa on valitettu sitä kun köyhät tekevät enemmän lapsia kun pystyvät elättämäänkään. Nyt kun pienituloisten syntyvyys on hyvässä laskusuunnassa niin iloitahan siitä pitäisi, eikä murehtia. Säästyneet sossutuet voi käyttää vaikka yritystukiin.

Vierailija
125/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on

Vierailija
126/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, ei ole toivoa eikä luottoa parempaan tulevaisuuteen. Kaikki julkiset palvelutkin vaan rapistuu. Pitäisi olla rahaa maksaa lasten vakuutukset, että pääsee yksityiselle hoitoon. Julkisen varassa ei voi nykyään elää. Päivähoito on terveydenhoidon lisäksi kriisissä. Oppimistulokset on tippunu ennätysalhaalle, eli koululaitoskin on kriisissä. Luontokadosta ja massasukupuutosta puhumattakaan. Ympäristä on pumpattu täyteen kemikaaleja.

Itse olen milleniaali ja meidän sukupolvi on jonkinlaisia väliinputoajia. Olen elänyt kaksi lamaa, joten omaisuutta ei ole vanhemmillani, eikä myöskään itselläni. Lapsuuteni ei ollut hyvä, isoisäni oli sodassa ja äitini on siirtänyt nämä sotatraumat eteenpäin minulle. Otti myös väkivaltaisen alkoholistin mieheksi, mutta keskusteluapua traumojen käsittelemiseen ei ole saanut. Pelkään, että siirrän nämä ylisukupolviset traumat eteenpäin, joten olen tehnyt mielestäni vastuullisen valinnan olla lisääntymättä.

En myöskään usko, että saan koskaan omaa asuntoa esim ostettua. Mulla ei ole suoraan sanottuna varaakaan lapsiin. Nykyinen työelämä tuntuu myös jatkuvine tehostmisvaatimuksineen erittäin kuormittavalta. Katsoin eläkelaskurilla, että tavoiteltava eläkeikäni on muutamaa kuukautta vajaa 70 vuotta. Olen viime vuosina kärsinyt terveyteen liittyvistä ongelmista, mutta hoitoa ei oikein saa. Että en oikein tiedä miten jaksaisin noin kauan erittäin kuormittavaa työelämää, varsinkaan, kun tämä terveydentila ei nyt ole paras ja siihenkään ei saa apua.

Talouteni tulee siis luultavasti köyhtymään entisestään, koska joudun olemaan töistä pois. Miten ihmeessä jaksaisin rankat pikkulapsivuodet siihen päälle? Ja sen jälkeen pitäisi palata entistä uupuneempana entistä kuormittavampaan työelämään. Ei kiitos. En uskalla, enkä halua lähteä pelaamaan venäläistä rulettia elämälläni. Näillä mennään. Minä tulen jäämään perheettömäksi. Kohta olisi iänkin puolesta vaikea tulla raskaaksi.

Vierailija
127/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja missä ne tuhannet uudet vauvat syntyisivät, kun näillä ennätysalhaisilla syntyvyyslukemillakaan ei synnyttävät mahdu sairaalaan synnyttämään?

Vierailija
128/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kohtelu synnytyssairalassa ja synnytyksen jälkeen.

Siinä iso parannuskohde.

Vierailija
129/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein lyhyesti ongelmaa kuvaisi, niin

miehet: lopettakaa lusmuilu ja ottakaa vastuuta elämästänne

naiset: miettikää vaatimuslistanne pituutta ja voitte olla myös itse aktiivisia

lapsettomat 30v+ parit, jotka kuitenki haluatte lapsia: nuoruuden venyttäminen voi tuntua juuri nyt hyvältä idealta, mutta päivä päivältä riskit kasvaa merkittävästi että joskus kaduttaa ja paljon ja silloin ei enää yhtään lämmitä 5 vuotta venytetty nuoruus

Vierailija
130/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuusasioista tuli myös mieleen, että me lama-ajan lapsethan olemme nyt niitä lisääntymisikäisiä. Ja kuinkahan monella meistä on muistoja niin köyhästä arjesta lapsuudessa, että omien lasten hankkiminen ei houkuta.

Itsekin muistan mm. miten kerran katkaistiin sähköt maksamattomien laskujen takia, samoin puhelin oli pari kertaa mykkänä samoista syistä. Tunsin kamalaa syyllisyyttä, kun minulle piti ostaa uusia vaatteita pieneksijääneiden tilalle.

Rahanpuute näkyi arjessa jatkuvasti. Vaikka molemmat vanhemmat olivat akateemisen koulutuksen saaneita, ei töitä saanut kuin pieniä pätkiä silloin tällöin.

Edelleen näin kolmekymppisenä pelkään, että oma taloustilanne notkahtaa. Olen ammatissa, jossa paljon töitä tarjolla, vaan silti pelkään työttömyyttä. Eikä muuten 2008 taantuma auttanut asiaa, vaikka tuolloin selvisinkin silloisessa työssäni kahdet yt:t, vaihdoin alaa kun kolmannet yt:t kolkutti ovella...

Usko tässä nyt sitten, että tulevaisuus kantaa.

Mä olen kanssa kasvanut lama-aikana ja meillä meni talot ja autot alta, ennen kun olin kouluikäinen. Sitten meidän viiden hengen perhe muutti pieneen ankeaan vuokrakaksioon. Ikinä ei oikein ollut rahaa mihinkään, isä ratkesi ryyppäämään, lapsuus oli aika ankea. Itse tehnyt elämäni pääasiassa kaikenmaailman matalapalkkatöitä. Säästössä ei mitään ja mulla on toi sama jatkuva pelko siitä, että tuun vaikka sairaaksi ja mun talous romahtaa täysin, koska ei olekkaan varaa maksaa vuokraa. Ruokakin on nykyään hirveän kallista. Tuntuu, että elän jatkuvassa pelossa. Ihan kamalaa. En todellakaan halua lapsia altistaa samanlaiselle lapsuudelle, kuin omani oli. Lapsia ei siis ole, eikä varmaan tulekaan.

Vierailija
131/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa nostaa syntyvyyttä on maksaa kunnon äitiyslomakorvaus vaikka puoleltatoista vuodelta. Korvaus voisi olla alle 25 vuotiaille 3000 euroa kuukaudessa ja 25-35 vuotiaille 2000 euroa kuukaudessa. Luulisi että ilmainen raha saisi tekemään lapsia.

Vierailija
132/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten kohtelu synnytyssairalassa ja synnytyksen jälkeen.

Siinä iso parannuskohde.

Tämä. Niin kamalia tarinoita kuullut lähipiiristä, että en tule synnyttämään.

Vierailija
133/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla pitäisi olla synnytysvelvollisuus ellei ole lääketieteellistä estettä. Jos ei tee lapsia niin pitäisi maksaa vaikka 10000 euron sakko jolla voitaisiin adoptoida tänne lisää väkeä. Naiset ovat pihiydessään syypäitä huonoon syntyvyyteen.

Et ole vissiin ikinä perustuslaista kuullut? Siellä on sellainen pikkujuttu, kun perus- ja ihmisoikeudet. Niihin kuuluu henkilökohtainen koskemattomuus ja itsemääräämisoikeus. Naiset ei ole mitään lypsykarjaa. Voi luoja näitä kommentteja.

Vierailija
134/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä pointti tuo että vain hyvätuloisten kannattaa lisääntyä. Se vähentää sosiaalitukia ja sitähän tässä maassa on viime aikoina vaadittu: loisimisen lopettamista. Lisäksi työllisyystilanne loppujen lopuksi paranee kun kaikille löytyy se työpaikka. Sitäkin olen kuullut kovasti vaadittavan. Kun kaikki köyhyys ja työttömyys on saatu tästä maailman onnellisimmasta maasta kitkettyä niin kansalaiset voivat oikeasti elää onnellista elämää. Eli syntyvyyden lasku on todella hyvä asia vai mitä???

Vierailija
135/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti tilanne olisi niin epätoivoinen mitä halutaan antaa ymmärtää, pitäisi nuorten alle 30v lastentekoa kannustaa enemmän. Keinoja tähän olisi esimerkiksi selkeästi isompi lapsilisä alle 30v saaduista lapsista, maksuton tai edullisempi päivähoito korkeakouluopiskelijoiden lapsille, alle 12v lasten vanhemmille mahdollisuus lyhennettyyn työaikaan... kaikki eivät näitä kannustimia käyttäisi mutta osalla se voisi vaikuttaa siihen että lapset tehdään aiemmin ja alakouluikäisille lapsille olisi aikaa kotonakin. Lapsettomuustutkimusten ja -hoitojen systeemissä olisi varmasti myös kehitettävää. Nykyisellään se on hidasta ja kallista

Juu, mistä rahat?

Vierailija
136/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule kersoja, ennen kuin miesten oikeudet saadaan kohdalleen eli elatusvelvollisuus poistuu. Ja sen lisäksi se kersojen hankkiminen pitää näkyä alempana verotuksena, joka on vakio sen koko 18 v. /kersa.

Jos ei kelpaa, saatte pitää tunkkinne aivan huoletta.

Sinun tapauksessa pidämmekin tunkkimme, varsin hyvillä mielin vieläpä, ja etsimme muuta potentiaalista isämateriaalia. Kukaan ei halua jälkikasvua ihmisen kanssa, jolla ei mielestään ole velvollisuutta huolehtia omista lapsistaan.

Vierailija
137/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule kersoja, ennen kuin miesten oikeudet saadaan kohdalleen eli elatusvelvollisuus poistuu. Ja sen lisäksi se kersojen hankkiminen pitää näkyä alempana verotuksena, joka on vakio sen koko 18 v. /kersa.

Haluaisit lapsia mutta et ole valmis ruokkimaan ja vaatettamaan heitä? Saati huolehtimaan siitä  että lapsillasi on katto pään päällä? Sinulla ei tainnut olla isää ollenkaan ja tuskin äitisikään sinusta huolehti.

Vierailija
138/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys pitää saada nousuun keinolla millä hyvänsä

Oon aivan samaa mieltä!

Oon aivan samaa mieltä!

Vierailija
139/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sen innostavampaa naisille lasten tekoon, kun tieto, että kaikki pitää kustantaa omasta pussista. Eihän tämmöisestä diilistä voi kieltäytyä!

Vierailija
140/209 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persu miehet eivät kelpaa toisinajattelioille, joten siitkööt keskenään.. 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi