Miltä elämäsi ja mahdollisten lastesi elämä näyttäisi, jos kotona ei olisi yhtäkään ruutua, mitä katsoa?
Mitä tekisitte illalla tai mitä ehkä lapsenne/nuorenne tekisi illalla, jos kotona tai missään ei olisi yhtäkään ruutua, mitä katsoa? Ei puhelinta, ei televisiota, ei nettiä? Harrastaisitteko enemmän liikuntaa? Olisiko sinkkujen pakko lähteä kypsemmälläkin iällä kaupungille etsimään kumppania? Tulisiko helpommin lähdettyä johonkin uuteen harrastukseen?
Itse vastaan rehellisesti, että elämäni olisi aivan erilaista. Olisin todennäköisesti terveempi, koska arkenakin tulisi liikuttua ulkona ihan eri tavalla. Asiat pitäisi hoitaa ulkona kaupungilla käyden yms..
Kommentit (14)
En haluaisi asua bunkkerissa ilman yhtäkään ikkunaa. Tuo olisi painajainen!
Lukisin varmaan mun 90-luvun tietosanakirjasarjaa.
Mielenkiintoinen kysymys. Olisi se tottakai erilaista. Tälleen introverttina on ihana hoitaa sosiaalista puolta tällaisen turvaetäisyyden takaa, mutta onhan se paljon antoisampaa tavata ihmisiä kasvotusten. Tulisi varmaan käytyä elokuvissa (nyt viime kerrasta useita vuosia) ja muissa viihdepläjäyksissä enemmän. Musiikin kuuntelu on mulla aika isossa roolissa elämässä, joten se tarkoittaisi paluuta fyysisten äänitteiden aikaan ja enemmän rahanmenoa :D Kyllä se muuttaisi siis aika montaa asiaa.
N31
Aika tylsää olisi, jos ei kirjoja saisi lukea joltain näytöltä. En näe lukea perinteisiä kirjoja.
Ihan muutama vuosi sitten meillä ei ollutkaan ruudun ruutua kotona. Ei ollut mitään ongelmaa. Tietsikahommat tein töissä tai kirjastossa. Samalla hain kirjastosta läjittäin kirjoja. Illalla kuuntelin radiota tai levyjä ja luin. Luen edelleenkin enkä töllötä ruutua kovinkaan paljon. Oma keräilyharrastus vie myös aikaa, siinä olisikin paljon tekemistä. Lisäksi olisi säädettävä vaatekaappeja kuntoon. Ei huono idea, voisin toteuttaa vapaaehtoisesti. Ei haittaisi!
Vierailija kirjoitti:
Aika tylsää olisi, jos ei kirjoja saisi lukea joltain näytöltä. En näe lukea perinteisiä kirjoja.
Ootko testannut sellaisia painoksia kirjoista, joissa on tarkoituksella isompi fontti? En tiedä kuinka laaja/kapea valikoima niissä todellisuudessa on, mut aina voi testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko testannut sellaisia painoksia kirjoista, joissa on tarkoituksella isompi fontti? En tiedä kuinka laaja/kapea valikoima niissä todellisuudessa on, mut aina voi testata.
Miksi pitäisi, kun voin lukea laitteelta, jossa on valo. Mulla on silmäsairaus, joka aiheuttaa erityisesti vaikeuksia nähdä, jos ei ole kunnon valaistusta. Näytön valo helpottaa todella paljon lukemista, muuten en jaksaisi hädintuskin lukea yhtä sivuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi, kun voin lukea laitteelta, jossa on valo. Mulla on silmäsairaus, joka aiheuttaa erityisesti vaikeuksia nähdä, jos ei ole kunnon valaistusta. Näytön valo helpottaa todella paljon lukemista, muuten en jaksaisi hädintuskin lukea yhtä sivuakaan.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä nyt vain leikittelin ajatuksella, jos ruutuja ei olisi. Ja miten paljon se vaikuttaisi elämään positiivisesti/negatiivisesti, jos niitä ei olisi.
Itse koen, että elämäni olisi paljon terveempää ja laadukkaampaa ilman ruutuja. Ruudut mahdollistavat sisälle jäämisen paljon helpommin, kuin jos niitä ei olisi. Ajatelkaa, mitä tämä sitten on lapsille ja nuorille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä nyt vain leikittelin ajatuksella, jos ruutuja ei olisi. Ja miten paljon se vaikuttaisi elämään positiivisesti/negatiivisesti, jos niitä ei olisi.
Itse koen, että elämäni olisi paljon tervee
No en näkisi edes lukea. Nuorena tein paljon itselleni vaatteita, mutta aika vaikeeta sekin nykyään. Loputtomiin en jaksaisi neuloakaan, ehkä toisin kangaspuut mökiltä ja alkaisin kolkutella niiden kanssa.
Siis olen 60-luvulla suntynut ja aika tuttua, että ainut ruutu - ikkunoiden lisäksi😉 - oli telkkari eikä ohjelma- ja kanavatarjonta ollut kovinkaan laaja eli katsottavaa ei koko päiväksi riittänyt. Varmaan tekisin samoja asioita kuin silloin, jos näkisin tehdä niitä, kävisin useimmin kävelylenkillä kuin nyt, siivoisin ahkerammin, pelattaisiin lautapelejä kuten tehtiin lasten ollessa pienempiä.
Paistaisin tikunnokassa makkaraa, saunoisin, kalastaisin, nukkuisin penkkiarkussa silkkitäkin alla, tekisin kaikenlaisia kakkuja, hiihtäisin, lukisin kirjoja, nukkuisin lisää.
Selailen todella paljon puhelinta, joten olisi erittäin vaikeaa itselleni. En pysty edes tv:tä katsomaan, kun puhelin vie huomioni.
Ei ollut tv,ei netti ennekuin joskus 1975 kodissamme.Lasi syntynyt 1972. Radio oli. Ihan normaalia elämä päivä työ ,lapsi päiväkoti.Perhe keskeistäaikaa,paljon ulkoilua ja yhdessä olo.Toisen kerran tv hajosi joskus 2010 ja tuli hankittua taulu tv vasta: 2013. Mutta netti korvasi tv.
Tuossahan tuo möllöttää eikä kukaan sitä katso, ihan tyhjän panttina.
Piirretään ja luetaan kirjoja, maalataan, urheilua, kävelyä, ruuanlaittoa.
Ei ole tarvetta toosalle, pitänee lahjoittaa vihdoin pois. Tietsikkaa tarviin "jutuissani" sitä en kyl anna pois.