Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)

Vierailija
31.05.2019 |

Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.

Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?

Kommentit (281)

Vierailija
81/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä on isona ongelmana juuri tuo mitä pyydetään tekemään eli tiskaus ja tarjoilu. Jos aloittaja olisi vaikka taitava laulaja tai pianonsoittaja niin olisi ok kysyä että tulisitko esiintymään koska sehän on ihan kohteliaisuus samalla. Joku juhlatilan somistamistaminenkin/pöydänkattaus/kakun leipominen olisi vielä ok koska siihenkin vaaditaan taitoa ja osaamista. Tarjoilu ja tiskaus sensijaan on palvelusväen töitä ja kertoo paljon siitä että minkä arvoisena ihmisenä tämä kysyjä aloittajaa pitää jos ilmaiseksi tätä pyytää.

Haloo! Ei todellakaan tehdä näin. Itse pyysin ystäväni tytärtä laulamaan lähisukulaisen syntymäpäiville ja maksoin tietenkin siitä. Hänellä on alan koulutus. Eri asia on jonkun 6 vuotiaan nokkahuiluesitys, mutta muutoin on taiteilijakin ansainnut palkkansa.

Vierailija
82/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.

Tässä kyllä ongelma on se että ap ei ees ole sukua. Ihan järjetöntä ja törkeyttä että tollasta ollaan edes kysytty näin nopealla aika taululla tuntemattoman ihmisen johdosta.

Onhan ap sukua, hän on veljen tyttöystävä.

Mutta se ylioppilaan velipuoli ei ole talon emännän eli avunpyytäjän sukulainen kuitenkaan. Eli se velipuolen tyttöystävä on jo aika kaukainen ihminen.

Kyse on kuitenkin miehen veljen juhlista. Olisiko tilanne ollut toinen, jos miehen veli olisi pyytänyt avuksi eikä hänen äitinsä? 

En yhtään ihmettele, miksi monissa suomalaissuvuissa on kovin vaikeaa. Tarkkaan mietitään, kuka on  sukua ja kuka ei. Ulkopuolisuuden tunne on varmasti monilla juuri siksi, että vaikka itse ehkä haluaisikin kuulua puolisonsa sukuun, puolison suku taas katsoo, että et kuulu.

Aloittajahan sanoi että jos kysyjä olisi miehen isä ja juhlat olisivat siellä niin suostuisi koska kokee kuuluvansa perhepiiriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.

Tässä kyllä ongelma on se että ap ei ees ole sukua. Ihan järjetöntä ja törkeyttä että tollasta ollaan edes kysytty näin nopealla aika taululla tuntemattoman ihmisen johdosta.

Mutta se ylioppilaan velipuoli ei ole talon emännän eli avunpyytäjän sukulainen kuitenkaan. Eli se velipuolen tyttöystävä on jo aika kaukainen ihminen.

Kyse on kuitenkin miehen veljen juhlista. Olisiko tilanne ollut toinen, jos miehen veli olisi pyytänyt avuksi eikä hänen äitinsä? 

No ajattele nyt vähän! Miksi sitä velipuolen tyttöystävää, joka ei edes tunne tätä naista, pyydetään tiskaajaksi? Minusta supernoloa.

Vierailija
84/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät ajattele noin. Tiedän monia sukuja, joissa puolisoiden ei katsota kuuluvan sukuun. 

Minä näen esim siskoni poikaystävän kuuluvan sukuun. Siksi hänet kutsutaan juhliin vieraaksi, ei siivoamaan.

Vierailija
85/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, miksi monissa suomalaissuvuissa on kovin vaikeaa. Tarkkaan mietitään, kuka on  sukua ja kuka ei. Ulkopuolisuuden tunne on varmasti monilla juuri siksi, että vaikka itse ehkä haluaisikin kuulua puolisonsa sukuun, puolison suku taas katsoo, että et kuulu.

Miten voisi selvemmin sanoa ettei apn katsota kuuluvan sukuun kuin laittaa hänet keittiöpiiaksi sen sijaan että saisi juhlia sukulaisten kanssa tai edes tutustua heihin. Työnnetään heti ennen kättelyä pois.

Vierailija
86/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä tapauksessa ikävin asia on, ettei aloittelijalta kysytty etukäteen! Yo-tulokset kuitenkin julkaistiin pari viikkoa sitten, että varmaan äiti oli jo silloin tietoinen, että juhlat toteutuvat.

Eri asia on, että veljen äiti olisi ollut ap:n yhteydessä tyyliin: "Anteeksi, mutta XXX piti olla juhlissa auttamassa, ja hän on nyt sairastunut, voisinko pyytää sinua apuun näin viime hetkellä, koska olen  pulassa?"

Oman poikani yo-juhlissa pyysin pojan kummia hyvissä ajoin etukäteen auttamaan. Ja tämä oli sitten kummin lahja pojalle, eli  mitään muita ylimääräisiä lahjoja ei tietenkään odotettu.

Vierailija
87/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aloittajalle raha on kaikkein tärkeintä, millä tuntihinnalla itseäsi myyt? 

Onpa taas asiallinen kommentti.

Vierailija
88/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan sanoi että jos kysyjä olisi miehen isä ja juhlat olisivat siellä niin suostuisi koska kokee kuuluvansa perhepiiriin.

Okei. Jos veljen isä järjestäisi juhlat, veli olisi sukua, mutta kun äiti järjestää juhlat, veli ei olekaan sukua. Edelleen olen sitä mieltä, että ihan riippumatta juhlien järjestäjästä tai edes siitä, kenen juhlista on kyse, jokainen päättää itse, haluaako auttaa vai ei. Ap ei halua auttaa ja se hänelle suotakoon. Ei siinä ole mitään väärää. Itse vain hieman ihmettelen, miten esimerkiksi juhlapaikka vaikuttaa siihen, kokeeko jonkun sukulaisekseen vai ei. 

Vierailija
89/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä tapauksessa ikävin asia on, ettei aloittelijalta kysytty etukäteen! Yo-tulokset kuitenkin julkaistiin pari viikkoa sitten, että varmaan äiti oli jo silloin tietoinen, että juhlat toteutuvat.

Eri asia on, että veljen äiti olisi ollut ap:n yhteydessä tyyliin: "Anteeksi, mutta XXX piti olla juhlissa auttamassa, ja hän on nyt sairastunut, voisinko pyytää sinua apuun näin viime hetkellä, koska olen  pulassa?"

Oman poikani yo-juhlissa pyysin pojan kummia hyvissä ajoin etukäteen auttamaan. Ja tämä oli sitten kummin lahja pojalle, eli  mitään muita ylimääräisiä lahjoja ei tietenkään odotettu.

Kummi on vähän eriasia kun täysin tuntematon tytön tyllerö joka kutsutaan apuun vain siksi että on nuori nainen.

Vierailija
90/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin suvussa on aivan itsestäänselvää, että kaikki lähisuvun naiset raatavat keittiössä päivänsankarin hyväksi. Aluksi luulin, että tämä työvelvollisuus koskee vain ihan lähipiiriä eli miehen siskoa ja minua, mutta kyllä vaan sinne keittiöön pelmahti myös anopin siskot ja siskontytöt. Niin, ja vastaavasti anopin siskontyttöjen juhlissa olen tiskannut keittiössä juhlien ajan, vaikka siis olen ollut siinä luulossa, että menen sinne vieraaksi. Heillä on siis tällainen (typerä) tapa, että lähipiiri auttaa kyselemättä.

Edelleen aloittaja ei ole edes sukua koko naiselle tai tälle "päivänsankarille" :D tai minusta edes millään tasolla missään vastuussa olemaan "suvun nainen" juhlissa.

Tämä on hyvä muistaa myöhemminkin, kun ollaan vaikka hankkimassa joululahjoja. Miehen veljen perheelle riittää, että ostavat lahjan vain aloittajan miehelle, aloittajalle ei tarvitse ostaa, koska hän ei ole sukua. Tai jos veli tarjoaa  vaikka ravintolassa sapuskat, risteilyn tms ap:n miehelle, ap:lle ei tarvitse tarjota, koska ap ei ole sukua. Tai juhannuksen viettoon voi kutsua vain miehen eikä ap:tä, koska ap ei ole mitään sukua. 

Ap:lle sanoisin, että et ylireagoi. Et vain ole tottunut siihen, että - varsinkaan uusperheissä -  ihmiset auttaisivat toisiaan. Meillä autetaan puolin ja toisin. Tämä helpottaa jokaisen juhlien järjestämistä ja vähentää niistä aiheutuvaa stressiä. Joskus on itse auttamassa ja joskus saa muilta apua. Tiedän, ettei tällainen sovi kaikille.

Muistan hyvin ensimmäisen joulun, jolloin siskoni pojan tyttöystävä oli mukana. Oletin, että hän haluaa vain seurata sivusta, kun muu porukka vuosikymmenten rutiinilla kattaa pöydän, laittaa tarjottavat tarjoiluastioihin ja kantaa ne pöytään isolle porukalle. Mutta hän tulikin heti kysymään, mitä hän voisi tehdä. Olin ilahtunut, koska en todellakaan odottanut häneltä (palstalaisten mielestähän hän ei edes kuulu sukuun) osallistumista. Eihän hän ollut edes tavannut miehensä tätiä (minua) ja serkkuja (minun lapsiani) koskaan aikaisemmin. Hän kuitenkin halusi olla heti osa porukkaa eikä suvun ulkopuolinen. Tästä seurasi, että hän saattoi pyytää  minua koiransa hoitajaksi lomareissujensa ajaksi (ja aika monta kertaa olinkin) ja  myöhemmin, kun heillä oli jo lapsia,  pyytää minua  lapsenvahdiksi, hänen miehensä serkku toimii hänen lapsilleen joka vuosi joulupukkina jne. 

Teet juuri niinkuin itse haluat. Ei ole miään pakko osallistua mihinkään, mihin et halua osallistua. 

Tämä miehen veljien äiti ei edes osta miehelleni mitään jouluksi eivätkä enää ole musta edes mitenkää läheisiä kun ei ole yhdessä mieheni isän kanssa enää. Itselleni on myös tuttua uusiperhe arki koska äitini uusissa naimisissa.

En puhunutkaan veljen äidistä yhtään mitään vaan veljestä, jonka yo-juhlista on nyt kysymys. Jos miehen veli ei kerran ole ap:lle mitään sukua, ei tietenkään ap:kään ole miehensä veljelle mitään sukua. 

Parikymppinen tyhjätasku ei nyt ostele lahjoja kenellekään. En ole ikinä odottanut yhtään lahjaa tai muistamista miehen veljiltä, heillä on lahjottavia ihan riittämiin muutenkin. Miten usein sinä saat lahjoja miehesi sisaruksilta? Mitä itse hankit heille?

Okei, eli aloittajalla ei ole tarkoituskaan olla kovin montaa vuotta miehensä kanssa. Veli kun ei ole kovin kauaa enää parikymppinen ja tuskin koko elämäänsäkään tyhjätasku. Tai sitten ilmeisesti heillä ei aikuisille edes hankita lahjoja. Meillä hankitaan ja joka vuosi olen saanut lahjan myös miehen sisaruksilta. Tavallisimmin aikuisten lahjat ovat kirjoja, tuoksuja, hyvää viiniä tms eli samoja juttuja, joita ostetaan omille sisaruksillekin.  Aiempi kommenttini koski kuitenkin muitakin asioita kuin vain joululahjoja. Pointti siinä oli, että jos kerran ei kuulu sukuun, ei tarvitse kohdellakaan kuten sukulaista. 

"Kun et silloin 20 vuotta sitten tiskannut minun ylppäreissä, niin saat maksaa ruokasi itse". Ettei vaan mene himpan yli tuo pitkävihaisuus?

Vierailija
91/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Jos veljen isä järjestäisi juhlat, veli olisi sukua, mutta kun äiti järjestää juhlat, veli ei olekaan sukua. Edelleen olen sitä mieltä, että ihan riippumatta juhlien järjestäjästä tai edes siitä, kenen juhlista on kyse, jokainen päättää itse, haluaako auttaa vai ei. Ap ei halua auttaa ja se hänelle suotakoon. Ei siinä ole mitään väärää. Itse vain hieman ihmettelen, miten esimerkiksi juhlapaikka vaikuttaa siihen, kokeeko jonkun sukulaisekseen vai ei. 

Kyllä se vain vaikuttaa, koska juhlien järjestäjä ei ole sukulainen, häntä ap ei edes tunne ja juhlat ovat tämän kotona. Tekeehän se tästä asiasta ihan toisen kuin että juhlat olisivat ap:n tulevien appivanhempien kotona, heidän järjestäminään. Tuon tapauksen äidin olisi pitänyt etsiä keittiöapua omasta lähipiiristään.

Vierailija
92/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aloittajalle raha on kaikkein tärkeintä, millä tuntihinnalla itseäsi myyt? 

Onpa taas asiallinen kommentti.

Täysin asiallinen kommentti, koska aloittaja odottaa rahallista korvausta palveluistaan. 

Vai luitko aloitusta ollenkaan? 

Vierailija
93/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa mättää tuo asenne että velipuolen tuntematon tyttis nimenomaan kysytään sinne, vaikka siellä kotona olisi samanikäinen velikin.

Just näin. Miksei veli voi tiskata? Koska sillä on munat?

Vierailija
94/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voisi selvemmin sanoa ettei apn katsota kuuluvan sukuun kuin laittaa hänet keittiöpiiaksi sen sijaan että saisi juhlia sukulaisten kanssa tai edes tutustua heihin. Työnnetään heti ennen kättelyä pois.

Ap ei edes tunne sitä naista ja selvästi ei sitä naista kiinnosta tutustua ap kanssa. Muutenhan hän olisi tervetullut juhlimaan muiden sukulaisten kanssa.

Vierailija
95/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän metakka siitä nousee, jos aloittaja meneekin pyynnön mukaan hommiin, mutta tekee sen arkivaatteissaan ilman meikkiä tai hiusten laittoa? Tuleeko huutia, että hän ei kunnioita toisen juhlia?

Vierailija
96/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit lähettänyt muutamia pitopalvelufirmojen linkkejä heille :)

Vierailija
97/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isoja pippaloita ihmiset järjestävät, jos niihin ei voi palkata ketään vaikka ne ei hoidu omin voimin? Lasten yo-juhlissa minä ehdin ihan hyvin tiskata käsin kuohuviinilasit ja kahvikupit, mies kaatoi kuohuviinit laseihin ja tarjoili ja toinen lapsista autteli kahvituksen kanssa. Jokainen ehti kuitenkin seurustella vieraiden kanssa ihan hyvin. Juhlittava saa olla juhlittavana, mutta hänen sisaruksensa voivat kyllä autella.

Vierailija
98/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin suvussa on aivan itsestäänselvää, että kaikki lähisuvun naiset raatavat keittiössä päivänsankarin hyväksi. Aluksi luulin, että tämä työvelvollisuus koskee vain ihan lähipiiriä eli miehen siskoa ja minua, mutta kyllä vaan sinne keittiöön pelmahti myös anopin siskot ja siskontytöt. Niin, ja vastaavasti anopin siskontyttöjen juhlissa olen tiskannut keittiössä juhlien ajan, vaikka siis olen ollut siinä luulossa, että menen sinne vieraaksi. Heillä on siis tällainen (typerä) tapa, että lähipiiri auttaa kyselemättä.

Edelleen aloittaja ei ole edes sukua koko naiselle tai tälle "päivänsankarille" :D tai minusta edes millään tasolla missään vastuussa olemaan "suvun nainen" juhlissa.

Tämä on hyvä muistaa myöhemminkin, kun ollaan vaikka hankkimassa joululahjoja. Miehen veljen perheelle riittää, että ostavat lahjan vain aloittajan miehelle, aloittajalle ei tarvitse ostaa, koska hän ei ole sukua. Tai jos veli tarjoaa  vaikka ravintolassa sapuskat, risteilyn tms ap:n miehelle, ap:lle ei tarvitse tarjota, koska ap ei ole sukua. Tai juhannuksen viettoon voi kutsua vain miehen eikä ap:tä, koska ap ei ole mitään sukua. 

Ap:lle sanoisin, että et ylireagoi. Et vain ole tottunut siihen, että - varsinkaan uusperheissä -  ihmiset auttaisivat toisiaan. Meillä autetaan puolin ja toisin. Tämä helpottaa jokaisen juhlien järjestämistä ja vähentää niistä aiheutuvaa stressiä. Joskus on itse auttamassa ja joskus saa muilta apua. Tiedän, ettei tällainen sovi kaikille.

Muistan hyvin ensimmäisen joulun, jolloin siskoni pojan tyttöystävä oli mukana. Oletin, että hän haluaa vain seurata sivusta, kun muu porukka vuosikymmenten rutiinilla kattaa pöydän, laittaa tarjottavat tarjoiluastioihin ja kantaa ne pöytään isolle porukalle. Mutta hän tulikin heti kysymään, mitä hän voisi tehdä. Olin ilahtunut, koska en todellakaan odottanut häneltä (palstalaisten mielestähän hän ei edes kuulu sukuun) osallistumista. Eihän hän ollut edes tavannut miehensä tätiä (minua) ja serkkuja (minun lapsiani) koskaan aikaisemmin. Hän kuitenkin halusi olla heti osa porukkaa eikä suvun ulkopuolinen. Tästä seurasi, että hän saattoi pyytää  minua koiransa hoitajaksi lomareissujensa ajaksi (ja aika monta kertaa olinkin) ja  myöhemmin, kun heillä oli jo lapsia,  pyytää minua  lapsenvahdiksi, hänen miehensä serkku toimii hänen lapsilleen joka vuosi joulupukkina jne. 

Teet juuri niinkuin itse haluat. Ei ole miään pakko osallistua mihinkään, mihin et halua osallistua. 

Tämä miehen veljien äiti ei edes osta miehelleni mitään jouluksi eivätkä enää ole musta edes mitenkää läheisiä kun ei ole yhdessä mieheni isän kanssa enää. Itselleni on myös tuttua uusiperhe arki koska äitini uusissa naimisissa.

En puhunutkaan veljen äidistä yhtään mitään vaan veljestä, jonka yo-juhlista on nyt kysymys. Jos miehen veli ei kerran ole ap:lle mitään sukua, ei tietenkään ap:kään ole miehensä veljelle mitään sukua. 

Parikymppinen tyhjätasku ei nyt ostele lahjoja kenellekään. En ole ikinä odottanut yhtään lahjaa tai muistamista miehen veljiltä, heillä on lahjottavia ihan riittämiin muutenkin. Miten usein sinä saat lahjoja miehesi sisaruksilta? Mitä itse hankit heille?

Okei, eli aloittajalla ei ole tarkoituskaan olla kovin montaa vuotta miehensä kanssa. Veli kun ei ole kovin kauaa enää parikymppinen ja tuskin koko elämäänsäkään tyhjätasku. Tai sitten ilmeisesti heillä ei aikuisille edes hankita lahjoja. Meillä hankitaan ja joka vuosi olen saanut lahjan myös miehen sisaruksilta. Tavallisimmin aikuisten lahjat ovat kirjoja, tuoksuja, hyvää viiniä tms eli samoja juttuja, joita ostetaan omille sisaruksillekin.  Aiempi kommenttini koski kuitenkin muitakin asioita kuin vain joululahjoja. Pointti siinä oli, että jos kerran ei kuulu sukuun, ei tarvitse kohdellakaan kuten sukulaista. 

"Kun et silloin 20 vuotta sitten tiskannut minun ylppäreissä, niin saat maksaa ruokasi itse". Ettei vaan mene himpan yli tuo pitkävihaisuus?

Et nyt näytä tajuavan asiaa. Ei kyse ole jostain yksittäisestä jutusta kuten yksistä yo-juhlista  vaan siitä, kuuluuko sukuun (ja pitääkö jatkossakaan  kohdella kuin sukulaista) vai ei. Sukuun joko kuulutaan tai ei kuuluta, mutta ei voi päättää, että tässä asiassa kuulun sukuun,  mutta tuossa asiassa taas en  kuulu sukuun. 

Vierailija
99/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuista ihmistä "vaadita", mutta pyytäähän ja kysyä voi, ja pitääkin. Liian paljon ihmiset vain puree hammasta eikä pyydä apua.

Minä ainakin olen tyytyväinen jos joku pyytää apua, jos en itse ole tiennyt tai tajunnut tarjota.

Tuon ikäisenä en ymmärtänyt tarjota apua senkään vertaa, kun ei itsellä ollut vielä perhettä, enkä tajunnut miten paljon työtä on juhlien järjestämisessä.

Tietysti jos nyt suorastaan inhoaisin ihmistä, niin sanoisin että valitettavasti oli jo muuta menoa. Mutta jos olisi ystävän tai miehen sukua, yrittäisin päästä.

N52[/quote]

Samaa mieltä olen kanssasi. Itsestä monesti tuntuu päinvastoin ihan kivalta, että ylipäätään kelpaan avuksi. Ja yleensä toisten auttamisesta saa hyvän mielen. Nyt tietysti tarkoitan sellaista, että silloin tällöin joku pyytää suht helppoa apua, kuten tässä ap:n tapauksessa, joku järjestelmällinen, jatkuva hyväksikäyttö on tietysti asia erikseen.

Vierailija
100/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lakkiaisiini pyydettiin pikkusiskon 15-vuotias kaveri auttelemaan. Vähän hänelle maksettiin ja tyttö oli tyytyväinen muutenkin, kun pääsi siskoni kanssa juhliin mukaan. Itse olin tuntenut hänet vauvasta saakka, joten oli kiva, että hän oli paikalla osittain vieraana ja vähän myös apuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme