Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei halua yhteistä tiliä

Vierailija
30.05.2019 |

Puhuttiin tulevaisuudestamme ja heitin ohimennen lauseessa, että en malta odottaa sitä, kun meillä on yhteinen koti, asuntolaina ja tili. Minulle on aina ollut itsestäänselvää, että avioiduttua molempien osapuolten rahat ovat yhteisessä käytössä.

Mies sanoi, että tämä on häiritsevä ajatus ja että hänen vanhemmillaan on ollut kyllä erilliset tilit. Mies jatkoi, että minun perheessäni yhteinen tili on ollut itsestäänselvyys, koska tulen köyhistä oloista eikä kummallakaan vanhemmalla olisi ollut varaa hoitaa menoja, jos tilit olisivat olleet erilliset. Miehen omat vanhemmat ovat siis rikkaita ja menestyneitä. Tämä loukkasi todella paljon. Tuntui jopa suorastaan vittuilulta.

Nyt en tiedä mitä ajatella. Tuntuu epäluottamuksen osoitukselta se, että mies ei tahdo yhteistä tiliä, koska sananmukaisesti häntä häiritsee, että pääsisin rahoihin käsiksi. En todellakaan ole tuhlaileva tyyppi ja olen pienestä palkastani säästänyt sievoisen summan. Mies puolestaan on nuoruudessaan juhlinut vanhempiensa säästämät rahat taivaan tuuliin.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis loisimaan miehesi rahoilla?

Vierailija
2/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa yhteinen taloustili ja pidätte lisäksi omat tilit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis loisimaan miehesi rahoilla?

En. Haluan, että me puhalletaan yhteen hiileen ja kasvatetaan pottia yhdessä - ei erikseen. Nykyään tulomme ovat tasoissa.

ap

Vierailija
4/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa yhteinen taloustili ja pidätte lisäksi omat tilit.

Tämä on kompromissi, jossa on järkeä. 

ap

Vierailija
5/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset tulot sinulla ja miehelläsi on?

Vierailija
6/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla yhteinen tili?

Ei meillä ole ollut koskaan, silti kaikki kodin menot on maksettu, eikä rahasta ole ollut riitaa.

Rikkaita emmen ole, tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, asunto ja yksi ulkomaanmatka vuodessa.

Vierailija
7/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en halua kaikkia rahoja yhteiselle tilille. Tulevan avomiehen kanssa on sovittu, että avataan yhteinen taloustili, johon kumpikin laittaa kuukausittain saman summan rahaa. Tililtä maksetaan sähkö, yhtiövastike, kotiin ruoat, pesuaineet tms. Jos tilille jää rahaa, voidaan sieltä maksaa yhteisiä reissuja tms.

Meillä ei ole yhteisiä lapsia, eikä tule. Kumpikin omistaa asunnosta puolet. Kumpikin hoitaa oman autonsa, harrastuksensa ja henkilökohtaiset menonsa.

Vierailija
8/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mies. Jos yhteistä tiliä halajat, niin perustatte yhteistilin, jonne molemmat laittava sovitun summan kuussa taloudenhoitoon. Kuulostat ihmisenä sellaiselta, että tili olisi melko todennäköisesti miinuksella aika usein.

Vierailija
9/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit ja yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa sovitun summan yhteisiin menoihin.

Sun pitäisi enemmänkin jutella etukäteen miten aiotte jakaa yhteiset menot. Jos mies haluaa korkeamman elintason, mutta haluaa jakaa sen kulut korkeammista tuloistaan huolimatta tasan, sinulla ei ole varaa mieheen ja hänen haluamaansa elintasoon. Jos kulut laitetaan tasan, elintaso valitaan köyhemmän mukaan.

Vierailija
10/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiseen talouteen edes yhteistä taloustiliä tarvita. Me maksamme menot tulojen suhteessa. Vaimo laittaa kerran kuussa tililleni sovitun summan ja laskut menevät automaattisesti tililtäni.

Vierailija
11/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, jotka on olleet molemmilla jo ennen kuin toisemme löysimme. Tämän LISÄKSI meillä on yhteinen tili josta hoidetaan yhteiset asiat. Yhteiselle tilille laitetaan rahaa suhteessa tuloihin, välillä toinen laittaa enemmän ja välillä vähemmän.

Vierailija
12/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilini ei ole ikinä ollut miinuksella eikä muutakaan ongelmaa ole rahankäytön suhteen. Suunnittelen joka kuukausi tulevat menoni erikseen Exceliin ja olen muutenkin miestä tarkempi talouden kanssa, koska minun on tarvinnut huolehtia rahasta koko elämäni, miehen ei puolestaan ikinä.

ap

Vierailija
13/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyisin enää yhteisiä tileja ole. Ei ainakaan omassa tuttavapiirissä ryhdytä tuollaiseen.

Vierailija
14/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Ei yhteiseen talouteen edes yhteistä taloustiliä tarvita. Me maksamme menot tulojen suhteessa. Vaimo laittaa kerran kuussa tililleni sovitun summan ja laskut menevät automaattisesti tililtäni.

Tähän ei sitten kannata lähteä että makselee toisen tilille. Exäni kanssa toimittiin näin, ja yli puoli vuotta hän oli pelannut kaikki minun hänen tililleen laittamat rahat, ja vetänyt laskut pystyyn. Oni onnettomuudessa oli se että sähköliittymä oli hänen nimellään, ja asunto hänen nimissään, ja minä maksoin vain yhtiövastiketta, ja puolet sähköstä jne. Eli YHTEINEN tili, johon molemmilla on oikeus, niin ei pääse tällaista tapahtumaan.

Vierailija
15/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo on epäreilu tapa, että toinen maksaa kuukausittain toisen tilille jonkun tietyn summan... Entä jos summa on liian iso ja toinen hyötyy siitä?

Vierailija
16/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilini ei ole ikinä ollut miinuksella eikä muutakaan ongelmaa ole rahankäytön suhteen. Suunnittelen joka kuukausi tulevat menoni erikseen Exceliin ja olen muutenkin miestä tarkempi talouden kanssa, koska minun on tarvinnut huolehtia rahasta koko elämäni, miehen ei puolestaan ikinä.

ap

Sitten ilman muuta myös omat tilit taloustili lisäksi. Sinua vain alkaisi häiritä miehen rahankäyttö jos tuhlaa enemmän.

Vierailija
17/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän että mies ei luota suhun jostain syystä.

Vierailija
18/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit, jotka on olleet molemmilla jo ennen kuin toisemme löysimme. Tämän LISÄKSI meillä on yhteinen tili josta hoidetaan yhteiset asiat. Yhteiselle tilille laitetaan rahaa suhteessa tuloihin, välillä toinen laittaa enemmän ja välillä vähemmän.

Pitää puhua tästä miehen kanssa uudestaan. Luulen, että ollaan molemmat vähän vielä uuden ääressä, mitä tulee tällaisiin raha-asioihin. Molemmilla on ollut oma ennakko-oletus, joka vasta nyt tuli ilmi. Tietenkin minua häiritsee myös se, miten mies puhui vanhempieni tilanteesta. Kyllähän tässä on keskusteltavaa.

ap

Vierailija
19/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin mieluummin omat tilit, jotta voisin vapaasti käyttää rahojani ilman, että tarvitsee toiselle selitellä kuluja. Esimerkiksi voisin tuosta vain ostaa moottoripyörän ilman, että toiselle tarvitsee asiaa erityisemmin raportoida.

Jos olisi yhteinen tili, niin tuntuisi epäreilulta itse ostella asioita omaan käyttöön, kun mielessä kokoajan pyörisi laskelmat, että etten vain tuhlaa toisen rahoja.

Tietysti molemmat osallistuvat yhteisiin kuluihin vaikkapa erillisen tilin kautta jos ei muuten.

Vierailija
20/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän että mies ei luota suhun jostain syystä.

Tältähän se tuntuukin. Tahtoo yhteisen talon, asuntolainan, lapsia jne. mutta tilille tulee heti suorilta käsin täystyrmäys. Siksi varmasti reagoinkin tähän niin vahvasti. Onneksi asia on keskusteltavissa.

ap