Mies ei halua yhteistä tiliä
Puhuttiin tulevaisuudestamme ja heitin ohimennen lauseessa, että en malta odottaa sitä, kun meillä on yhteinen koti, asuntolaina ja tili. Minulle on aina ollut itsestäänselvää, että avioiduttua molempien osapuolten rahat ovat yhteisessä käytössä.
Mies sanoi, että tämä on häiritsevä ajatus ja että hänen vanhemmillaan on ollut kyllä erilliset tilit. Mies jatkoi, että minun perheessäni yhteinen tili on ollut itsestäänselvyys, koska tulen köyhistä oloista eikä kummallakaan vanhemmalla olisi ollut varaa hoitaa menoja, jos tilit olisivat olleet erilliset. Miehen omat vanhemmat ovat siis rikkaita ja menestyneitä. Tämä loukkasi todella paljon. Tuntui jopa suorastaan vittuilulta.
Nyt en tiedä mitä ajatella. Tuntuu epäluottamuksen osoitukselta se, että mies ei tahdo yhteistä tiliä, koska sananmukaisesti häntä häiritsee, että pääsisin rahoihin käsiksi. En todellakaan ole tuhlaileva tyyppi ja olen pienestä palkastani säästänyt sievoisen summan. Mies puolestaan on nuoruudessaan juhlinut vanhempiensa säästämät rahat taivaan tuuliin.
Kommentit (57)
Ei missään tapauksessa vain yhteistä tiliä. Molemmille omat tilit ja yhteinen taloustili. Elämässä voi tapahtua ihan mitä tahansa, vaikka suhde ja se toinen osapuoli olisikin nyt niin ihqua.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä aloittajan intoa yhteiseen tiliin jos kokee olevansa tarkka rahankäyttäjiä ja säästäväinen ja toisen tuhlailevainen. Eikö yhtään pelottaisi että mies saattaisi välillä tyhjentää yhteisen tilin johonkin mielitekonsa?
Aloittajalla voisi toimia tuo omat rahat ja sijoitukset mutta yhteinen taloustili.
Jos aloittaja meinaa saada lapsia tuon miehen kanssa niin kannattaisi jo nyt keskustella miten lapset kustannetaan. Eli kauanko lapsia hoidetaan kotona, kumpi hoitaa ja miten kustannukset jaetaan silloin jne. Näissäkin asioissa saattaa olla yllättävän isoja eroja sanattomissa opetuksissa.
Mies on ollut tuhlaileva, mutta nykyään on tullut tarkemmaksi rahankäytön kanssa, vaikka se onkin hänellä uutta. En pelkää, että hän tyhjentää tilin. Luotan siihen, että hän kertoisi, jos tekisi jonkun ison ostoksen.
Hyvä pointti nuo lapsiin liittyvät asiat. Lapsiasia on näistä vähiten ajankohtaisin, mutta kylläkin tärkeä, kun kyse on avioelämästä. Miehen molemmat vanhemmat ovat paiskineet koko miehen lapsuuden töitä hiki hatussa, kun taas minun elämässäni vanhemmat ovat olleet kotona töissä ja siten enemmän läsnä. Lähtökohtamme ovat täysin erilaiset. Mies tahtoisi, että lapsia ei heti oltaisi tyrkkäämässä päivähoitoon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä aloittajan intoa yhteiseen tiliin jos kokee olevansa tarkka rahankäyttäjiä ja säästäväinen ja toisen tuhlailevainen. Eikö yhtään pelottaisi että mies saattaisi välillä tyhjentää yhteisen tilin johonkin mielitekonsa?
Aloittajalla voisi toimia tuo omat rahat ja sijoitukset mutta yhteinen taloustili.
Jos aloittaja meinaa saada lapsia tuon miehen kanssa niin kannattaisi jo nyt keskustella miten lapset kustannetaan. Eli kauanko lapsia hoidetaan kotona, kumpi hoitaa ja miten kustannukset jaetaan silloin jne. Näissäkin asioissa saattaa olla yllättävän isoja eroja sanattomissa opetuksissa.
Mies on ollut tuhlaileva, mutta nykyään on tullut tarkemmaksi rahankäytön kanssa, vaikka se onkin hänellä uutta. En pelkää, että hän tyhjentää tilin. Luotan siihen, että hän kertoisi, jos tekisi jonkun ison ostoksen.
Hyvä pointti nuo lapsiin liittyvät asiat. Lapsiasia on näistä vähiten ajankohtaisin, mutta kylläkin tärkeä, kun kyse on avioelämästä. Miehen molemmat vanhemmat ovat paiskineet koko miehen lapsuuden töitä hiki hatussa, kun taas minun elämässäni vanhemmat ovat olleet kotona töissä ja siten enemmän läsnä. Lähtökohtamme ovat täysin erilaiset. Mies tahtoisi, että lapsia ei heti oltaisi tyrkkäämässä päivähoitoon.
ap
Sitten miehellä luulisi olevan maksuhalukkuutta eri tileistä huolimatta.
Yhteinen tili on huono idea. Kyllä avioliitossa pitää olla sen verran itsenäisyyttä ja yksityisyyttä, että on omat erilliset tilit. Tietysti voitte perustaa lisäksi erillisen taloustilin arkikuluja varten. Olen nainen, mutta en todellakaan suostuisi hankkimaan yhteistä tiliä. Käytän ensisijaisesti omaa tiliäni. En usko, että yhteiset tilit ovat mikään normi. Kyllä suurimmalla osalla aikuisväestöstä on varmasti oma henkilökohtainen tili ensisijaisena tilinä.
Meillä on yhteinen talous ja yhteinen omaisuus MUTTA omat tilit sekä yhteinen taloustili.
Taloustilille laitetaan rahaa yleensä esim. molemmat 500 eur/kk. Välillä sovitaan että kun tulee enemmän menoja että jos mies laittaisi vaikka 600 eur ja minä vain 500 eur, kun kerta mies tienaa enemmän. Joskus minä pistin 25 % asunnon menoista kun omistin 25 % asunnosta jne. Hoitovapaalla kun olin niin en laittanut yhtään vaan mies maksoi sinne kaiken. Olinhan minä kotona hoitamassa yhteistä lastamme joten mies maksoi kaiken ja minä sain tuet itselleni. Miehellä tuli joskus autoon isompi remontti niin silloin sovittiin että hän ei silloin laita yhtään taloustilille. Joskus sovittiin että molemmat laittaa nettotuloistaan 30 % kun silloin meillä oli epäsopusuhtaiset tulot (minä työtön ja mies töissä).
Yhteiseen elämään mahtuu vaikka mitä, mutta kaikki on aina sovittu yhdessä kun talous on yhteinen. Ikinä ei ole tarvinnut riidellä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua muutamaan sudenkuoppaan minkä yhteinen tili aiheuttaa esim. puolison kuollessa. esim. jos tili on mikko ja maija. niin mikon kuollessa maija ei pääse rahoihin käsiksi ennen kuin lapset on täysi-ikäisiä.
Ei pidä paikkaansa. Yhteinen tili on juuri siksi hyvä että se on yhteinen, eli molemmilla on siihen käyttöoikeus, jolloin tilia voi käyttää toisen kuollessakin.
Yhteinen taloustili on viisautta. Mun mies tulee perheestä, jossa oltiin tosissaan köyhiä pientilallisia. No, äitinsä sai sitten perintöä, niin eikös miehensä käyttänyt perintörahat yhteiseltä tililtä omiin menoihinsa. Osti kalliita ja aika tarpeettomia maatalouskoneita vaimoltaan lupaa kysymättä ja itsellensä auton.. Rahat vaan hävisi tililtä. Erohan siitä tuli.
Meillä on taloustili, jolta maksetaan yhteiset laskut ja yhteinen säästötili. Plus että meillä on omat tilit, joille tulee palkat. Meillä on myös avioehto koskien perintöjä. Kaupassa käydään vuoroviikoin.
Rahasta ei ole koskaan 22 v aikana riidelty. Silloin kun oli pikkulapsiaika, eli hoitovapaat, kumpikin laittoi tulonsa sinne yhteiselle taloustilille. Säästöön ei jääny silloin mitään. Kun palattiin töihin, palattiin entiseen. Mun mies on hyvin nuuka, lapsuudesta johtuen, ja tällä lailla mun ei tartte sille selitellä, että miks kävin kalliilla Fazerilla kahvilla.
Esim miehen työkaveri painoi kolme viikkoa putkeen duunia ilman lepoa vain havaitakseen, että vaimo oli sisustusshoppaillut ylityörahat. Miehellä oli ollut rahalle muuta käyttötarkoitusta.
Minä sain perintöä jokunen vuosi sitten, maksoin oman osuuteni asunto-ja mökkilainasta pois. Mies maksoi osan omasta osuudestaan ja neuvotteli maksuehtonsa uusiksi. Lainatkin otettiin aikoinaan kummallekkin omansa, eikä yhteisvastuullista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja todellakin olen avioehdon kannalla. Minulla on kohtuullinen omaisuus, josta suurin osa perittyä. Omaisuuteni siirtyy aikanaan lapselleni. Nyt mökistä yms. Nautitaan miehen kanssa yhdessä.
Tästähän ei ollutkaan ollenkaan kysymys, vaan siitä miten asioiden esiintuomisista voidaan yllättyä, siitä ajasta ja paikasta, kuten tuo mies olisi yllättynyt jos nainen olisi maininnut yhteisen tilin, yhtälailla voi olleeyllättynyt että kosinnanssa ehdotetaan avioehtoa. Sama homma.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteiseen talouteen edes yhteistä taloustiliä tarvita. Me maksamme menot tulojen suhteessa. Vaimo laittaa kerran kuussa tililleni sovitun summan ja laskut menevät automaattisesti tililtäni.
Tähän ei sitten kannata lähteä että makselee toisen tilille. Exäni kanssa toimittiin näin, ja yli puoli vuotta hän oli pelannut kaikki minun hänen tililleen laittamat rahat, ja vetänyt laskut pystyyn. Oni onnettomuudessa oli se että sähköliittymä oli hänen nimellään, ja asunto hänen nimissään, ja minä maksoin vain yhtiövastiketta, ja puolet sähköstä jne. Eli YHTEINEN tili, johon molemmilla on oikeus, niin ei pääse tällaista tapahtumaan.
Me näemme toistemme tilit verkkopankissa, joten tuota ei pääsisi tapahtumaan, vaikka jompi kumpi olisikin holtiton rahankäyttäjä. Eikä tuohonkaan yhteistä tiliä tarvita. Tietysti, jos pelottaa, että toinen tyhjentää tilit, täytyy tehdä erilaisia ratkaisuja. Minä ratkaisisin ongelman eroamalla, mutta kukin tyylillään.
Minkä ihmeen takia pitää nähdä toisen tili?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteiseen talouteen edes yhteistä taloustiliä tarvita. Me maksamme menot tulojen suhteessa. Vaimo laittaa kerran kuussa tililleni sovitun summan ja laskut menevät automaattisesti tililtäni.
Tähän ei sitten kannata lähteä että makselee toisen tilille. Exäni kanssa toimittiin näin, ja yli puoli vuotta hän oli pelannut kaikki minun hänen tililleen laittamat rahat, ja vetänyt laskut pystyyn. Oni onnettomuudessa oli se että sähköliittymä oli hänen nimellään, ja asunto hänen nimissään, ja minä maksoin vain yhtiövastiketta, ja puolet sähköstä jne. Eli YHTEINEN tili, johon molemmilla on oikeus, niin ei pääse tällaista tapahtumaan.
Me näemme toistemme tilit verkkopankissa, joten tuota ei pääsisi tapahtumaan, vaikka jompi kumpi olisikin holtiton rahankäyttäjä. Eikä tuohonkaan yhteistä tiliä tarvita. Tietysti, jos pelottaa, että toinen tyhjentää tilit, täytyy tehdä erilaisia ratkaisuja. Minä ratkaisisin ongelman eroamalla, mutta kukin tyylillään.
Minkä ihmeen takia pitää nähdä toisen tili?
Ihmisillä on erilaisia tapoja järjestää raha-asiansa. Tämä sopii meille, joku muu tapa toisille. Me olemme raha-asioissa avoimia toisillemme, vaikkemme ole halunneet yhteistä tiliä ja pidämme taloustiliä tarpeettomana.
Vastaukseni oli yksi ratkaisu tuohon vastaamaani kommenttiin, jossa kumppani oli tyhjentänyt tilin.
Mun mielestäni jokaisella aikuisella ihmisellä tulee olla oma tili ja ammatti. Silloin ei ole taloudellisesti riippuvainen toisesta, eikä esimerkiksi tarvitse jäädä huonoon parisuhteeseen vain rahan takia. En ikinä suostuisi yhteiseen tiliin mieheni kanssa. Menot jaetaan muuten, eikä sillä ole väliä kumman tililtä maksetaan laskut tai ostetaan ruuat.
Nyt on ihan käsittämättömän läpinäkyvä provo, mutta jostain syystä ihmisillä on ilmeisesti suunnaton tarve puhua näistä raha-asioista. Joka viikko vähintään yksi, yleensä useampi ketju tästä aivan samasta aiheesta. Mistä se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Järjestelyitä voi olla monia, mutta kyllä minäkin olisin yllättänyt, jos tyttöystävä olisi jo ennen yhteenmuuttoa nostanut juuri yhteisen tilin tulevaisuuden haaveeksi.
Yhteenhiileenkin voi puhaltaa monella tavalla. Olen itse kyllä yhteisen taloustilin ja omien tilien kannalla. Ei tämäkään meiläl toimi, koska taloustili menee aina mystisesti nollille. Olemme nostaneet tasaisesti sinne siirrettävää rahasummaa, mutta mikään ei riitä. Mutta jos olisi vain yksi yhteinen tili ja se menisi nollille, niin mistäs sinne sitten rahaa siirrettäisin? Nyt minun tili on kuitenkin se varatili.
Vaimoni on myös ollut tähän asti se, joka on tiennannut enemmän, mutta ihmekumma, hänen tilillään ei koskaan ole mitään puskuria.
"Menee mystisesti nollille" - miksi? Meillä taloustililtä (jonne molemmat tallettavat saman summan kuukausittain) maksetaan laskut, jotka ovat hyvin tiedossa, yhteisen auton kulut ja ruoka + kotitaloushankinnat (pesu- ja siivous, perushygienia jne). Jos ostan esimerkiksi puutarhaan perennoja tai muuta useammalla kympillä, niin kysyn aina puolisoltani ovatko ne hänen mielestään yhteisiä menoja vai maksanko omistani, koska ne ovat pikemmin minun harrastukseni kuin yhteinen silmänilo. Ja jos mies haluaa ostaa jonkun uuden härpäkkeen, joka ei ole välttämätön, niin sama juttu. Yhteiseltä tililtä ei makseta omia menoja (kampaaja/parturi, vaatteet yms.) Vaikka ruoka- ja autokulut vaihtelevat, niin molemmilla on kyllä koko ajan aika tarkka käsitys siitä, minkä verran taloustilillä on rahaa jäljellä sille kuukaudelle.
Omasta tilistään kumpikaan ei ole toiselle tilivelvollinen kuten ei omista maksuistaan tai hankinnoistaankaan.
Vierailija kirjoitti:
näinhän se menee, on yhteiset rahat ja naisen rahat
Miksi teillä on niin? Oma puolisoni ei ikinä suostuisi tuohon enkä itsekään edes haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
No keillä kivipäillä nykypäivänä on yhteinen tili....voi hyvää päivää. Mobile pay toimii jos toisella rahat loppu. V...tu miten noloa maksella jotain laskuja yhteiseltä tililtä. Onko siihen sitten kummallakin omat kortit joita ei saa baarissa tai ravintolassa käyttää.
Viikoittain sitten varmaan kytätään tilin käyttöä. ÄLKÄÄ NYT MIEHET enää tähän ansaan langetko, kun nuo pirtti hirmut stalkkaavat jo muutenkin jopa näköjään kaljapurkkien avaus ääniä (toinen ketju)
Mikä sinun ongelmasi on? Miksi on noloa maksaa laskuja yhteiseltä tililtä? Tottakai on kummallakin omat kortit ja tottakai niitä käytetään vain yhteisiin menoihin. Omat menot maksetaan omalla kortilla. Mikä ihme tässä on sinulle ongelma? Ja kun yhteiseltä tililtä maksetaan vain ne laskut ja ruoka tai muut sovitut menot niin silloinhan nimenomaan siltä omalta tililtä saa ostaa ja maksaa aivan mitä haluaa.
Ellet sitten tarkoittanut, että olisi vain yksi ainoa tili jolle molempien kaikki rahat menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivottavasti tuo tarkoittaa, että hän on siis valmis olemaan kotona lasten kanssa puolet siitä ajasta, mitä heitä kotona hoidetaan. Kai siitäkin olette keskustelleet?