Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei halua yhteistä tiliä

Vierailija
30.05.2019 |

Puhuttiin tulevaisuudestamme ja heitin ohimennen lauseessa, että en malta odottaa sitä, kun meillä on yhteinen koti, asuntolaina ja tili. Minulle on aina ollut itsestäänselvää, että avioiduttua molempien osapuolten rahat ovat yhteisessä käytössä.

Mies sanoi, että tämä on häiritsevä ajatus ja että hänen vanhemmillaan on ollut kyllä erilliset tilit. Mies jatkoi, että minun perheessäni yhteinen tili on ollut itsestäänselvyys, koska tulen köyhistä oloista eikä kummallakaan vanhemmalla olisi ollut varaa hoitaa menoja, jos tilit olisivat olleet erilliset. Miehen omat vanhemmat ovat siis rikkaita ja menestyneitä. Tämä loukkasi todella paljon. Tuntui jopa suorastaan vittuilulta.

Nyt en tiedä mitä ajatella. Tuntuu epäluottamuksen osoitukselta se, että mies ei tahdo yhteistä tiliä, koska sananmukaisesti häntä häiritsee, että pääsisin rahoihin käsiksi. En todellakaan ole tuhlaileva tyyppi ja olen pienestä palkastani säästänyt sievoisen summan. Mies puolestaan on nuoruudessaan juhlinut vanhempiensa säästämät rahat taivaan tuuliin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelyitä voi olla monia, mutta kyllä minäkin olisin yllättänyt, jos tyttöystävä olisi jo ennen yhteenmuuttoa nostanut juuri yhteisen tilin tulevaisuuden haaveeksi. 

Yhteenhiileenkin voi puhaltaa monella tavalla. Olen itse kyllä yhteisen taloustilin ja omien tilien kannalla. Ei tämäkään meiläl toimi, koska taloustili menee aina mystisesti nollille. Olemme nostaneet tasaisesti sinne siirrettävää rahasummaa, mutta mikään ei riitä. Mutta jos olisi vain yksi yhteinen tili ja se menisi nollille, niin mistäs sinne sitten rahaa siirrettäisin? Nyt minun tili on kuitenkin se varatili. 

Vaimoni on myös ollut tähän asti se, joka on tiennannut enemmän, mutta ihmekumma, hänen tilillään ei koskaan ole mitään puskuria. 

Vierailija
22/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä eroperheissä pitäisi olla yhteinen tili johon maksetaan lapsilisät ja molemmat maksavat elatusrahan. Tätä tiliä käytettäisiin sitten lasten menoihin.

Näin paljastuisi totuus mihin lasten elämiseen tarkoitetut rahat menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuo on epäreilu tapa, että toinen maksaa kuukausittain toisen tilille jonkun tietyn summan... Entä jos summa on liian iso ja toinen hyötyy siitä?

Juuri näin. Rahahan maksetaan yhteisiin asioihin, jolloin se olkoon yhteisellä tilillä. Eihän esim asumiseen meneviä rahoja sille puolisolle makseta, vaan siihen asumiseen.

Vierailija
24/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän se menee, on yhteiset rahat ja naisen rahat

Vierailija
25/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestelyitä voi olla monia, mutta kyllä minäkin olisin yllättänyt, jos tyttöystävä olisi jo ennen yhteenmuuttoa nostanut juuri yhteisen tilin tulevaisuuden haaveeksi. 

Yhteenhiileenkin voi puhaltaa monella tavalla. Olen itse kyllä yhteisen taloustilin ja omien tilien kannalla. Ei tämäkään meiläl toimi, koska taloustili menee aina mystisesti nollille. Olemme nostaneet tasaisesti sinne siirrettävää rahasummaa, mutta mikään ei riitä. Mutta jos olisi vain yksi yhteinen tili ja se menisi nollille, niin mistäs sinne sitten rahaa siirrettäisin? Nyt minun tili on kuitenkin se varatili. 

Vaimoni on myös ollut tähän asti se, joka on tiennannut enemmän, mutta ihmekumma, hänen tilillään ei koskaan ole mitään puskuria. 

Meillä taas mies nosti avioehdon esiin ensimmäisenä kun alettiin puhua naimisiinmenosta. Juu, olin kyllä yllättynyt.

Vierailija
26/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustili johon molemmat laittaa SAMAN summan joka kuukausi. Ainoa taas-arvoinen ratkaisu parisuhteessa.

Vierailija
27/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsisi ajatus yhteisestä tilistä ihan vaan jo siksi,  että ahdistaisi se että toinen pääsee tilitapahtumista kyyläämään tarkalleen mitä olen ostanut ja milloin :D 

Vierailija
28/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua muutamaan sudenkuoppaan minkä yhteinen tili aiheuttaa esim. puolison kuollessa. esim.  jos tili on mikko ja maija. niin mikon kuollessa maija ei pääse rahoihin käsiksi ennen kuin lapset on täysi-ikäisiä.

Vierailija
29/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nainen ja todellakin olen avioehdon kannalla. Minulla on kohtuullinen omaisuus, josta suurin osa perittyä. Omaisuuteni siirtyy aikanaan lapselleni. Nyt mökistä yms. Nautitaan miehen kanssa yhdessä.

Vierailija
30/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keillä kivipäillä nykypäivänä on yhteinen tili....voi hyvää päivää. Mobile pay toimii jos toisella rahat loppu. V...tu miten noloa maksella jotain laskuja yhteiseltä tililtä. Onko siihen sitten kummallakin omat kortit joita ei saa baarissa tai ravintolassa käyttää.

Viikoittain sitten varmaan kytätään tilin käyttöä. ÄLKÄÄ NYT MIEHET enää tähän ansaan langetko, kun nuo pirtti hirmut stalkkaavat jo muutenkin jopa näköjään kaljapurkkien avaus ääniä (toinen ketju)

Vierailija
31/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloustili johon molemmat laittaa SAMAN summan joka kuukausi. Ainoa taas-arvoinen ratkaisu parisuhteessa.

Tasa-arvoista on se että molemmat pitävät toisesta huolta. Esim. mieheni joutui onnettomuuteen josta toipuminen kesti vuoden. Minä olin pitkään huonossa kunnossa synnytksen jälkeen. Emme maksaneet juuri mitään yhteiselle tilille näinä aikoina, vaan tasa-arvoisesti hoidamme toisnen toistamme myös pahoina aikoina.

Vierailija
32/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Ei yhteiseen talouteen edes yhteistä taloustiliä tarvita. Me maksamme menot tulojen suhteessa. Vaimo laittaa kerran kuussa tililleni sovitun summan ja laskut menevät automaattisesti tililtäni.

Tähän ei sitten kannata lähteä että makselee toisen tilille. Exäni kanssa toimittiin näin, ja yli puoli vuotta hän oli pelannut kaikki minun hänen tililleen laittamat rahat, ja vetänyt laskut pystyyn. Oni onnettomuudessa oli se että sähköliittymä oli hänen nimellään, ja asunto hänen nimissään, ja minä maksoin vain yhtiövastiketta, ja puolet sähköstä jne. Eli YHTEINEN tili, johon molemmilla on oikeus, niin ei pääse tällaista tapahtumaan.

Me näemme toistemme tilit verkkopankissa, joten tuota ei pääsisi tapahtumaan, vaikka jompi kumpi olisikin holtiton rahankäyttäjä. Eikä tuohonkaan yhteistä tiliä  tarvita. Tietysti, jos pelottaa, että toinen tyhjentää tilit, täytyy tehdä erilaisia ratkaisuja. Minä ratkaisisin ongelman eroamalla, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
33/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuo on epäreilu tapa, että toinen maksaa kuukausittain toisen tilille jonkun tietyn summan... Entä jos summa on liian iso ja toinen hyötyy siitä?

Ei me ainakaan ole hatusta sitä summaa ole keksitty. Laskut ovat olleet excelissä jo 20 vuotta, joten on tiedossa, paljonko ne keskimäärin ovat. Lisäksi on tiedossa, että ansaitsen nettona kolme noin kertaa enemmän kuin vaimo.

Ei vastike, sähkö, vakuutukset, lehtitilaukset, talousmenot jne. kovin paljon poikkea vuodesta toiseeen.

Vierailija
34/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hrrr, kylmät väreet meni selkää pitkin tämmöselle yksinasuvalle miehelle, joka ei halua edes suhdetta, saati mitään sitoutumista kenenkään kanssa, lause mistä tuli väreet "Yhteinen koti, asuntolaina ja tili"

Vierailija
35/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas mies nosti avioehdon esiin ensimmäisenä kun alettiin puhua naimisiinmenosta. Juu, olin kyllä yllättynyt.

Kyllä se varmaan potentiaalisen l0mpakk0_l0isen yllättää. 😂

Vierailija
36/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsisi ajatus yhteisestä tilistä ihan vaan jo siksi,  että ahdistaisi se että toinen pääsee tilitapahtumista kyyläämään tarkalleen mitä olen ostanut ja milloin :D 

Muistan keskustelun entisen avovaimoni kanssa. Valitti minulle kaljan ostosta, vaikka kädessä oli muovipussillinen uusia vaatteita. Sovittiin saman tien, että molemmat ostavat omilla rahoillaan mitä tahtovat. 

Vierailija
37/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä itseensä ottamista ja loukkaantumisesta tälläsistä asioista. Minullakin oli kaveri, joka loukkaantui verisesti, kun miehensä halusi avioehdon. Itse en taas ymmärrä miksi ei voida pitää omia rahoja ja omaisuuksia. Mikä henkilökohtainen loukkaus se on, jos halutaan pitää rahat erillään? Ikinä en haluaisi pelkkiä yhteisiä rahoja. Ahdistaa ajatuskin. Ihan sama kumpi on rikkaampi osapuoli, niin haluan selkeät omat rahat.

Vierailija
38/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua muutamaan sudenkuoppaan minkä yhteinen tili aiheuttaa esim. puolison kuollessa. esim.  jos tili on mikko ja maija. niin mikon kuollessa maija ei pääse rahoihin käsiksi ennen kuin lapset on täysi-ikäisiä.

Luulisi pankkivirkailijan kertovan, että sen pitää olla "Matti tai Maija" eikä "Matti ja Maija".

Vierailija
39/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nainen ja todellakin olen avioehdon kannalla. Minulla on kohtuullinen omaisuus, josta suurin osa perittyä. Omaisuuteni siirtyy aikanaan lapselleni. Nyt mökistä yms. Nautitaan miehen kanssa yhdessä.

Ei kyse ole sukupuolesta vaan siitä, kummallako on enemmän omaisuutta naimisiin mennessä. Avioehtoa toivomaton köyhempi osapuoli on säännön vahvistava poikkeus.

Vierailija
40/57 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole ollut yhteisiä tilejä kolmeenkymmeneen vuoteen. Tasataan laskuja ja menoja niin että kummallakin on harraste rahaa ja kun vähemmän tienaan niin minulla on halvemmat harrastukset enkä tarvitse mitään kalliita. Olen tyytyväinen halvempiin harrastuksiin sillä jos eläisin yksin niin elintasoni ei riittäisi niihinkään välttämättä.